Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wado-ryu karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Wado-ryu karate

#1396

Viesti Ile »

Kuulostaa ikävältä. Klassikkoseura.

Mitäs noi muut legendaariset ”kanit” eli Renshinkan ja Meidokan ovat tehneet eri tavalla, kun ilmeisesti sätkivät ihan hyvin edelleen?

Jälkimmäinen toki monilajiseura jos se nyt mitään selittää (ja oma kasvattiseurani kahden lajin osalta).
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Wado-ryu karate

#1397

Viesti airakti »

En ole varma onko sama Pauli, vahvasti kyllä vaikuttaa että on. Noi boikotoijat olivat vaan muutaman viikon poissa treeneistä, ja tulivat sitten takaisin ja homma jatkui kuten ennenkin :-)
TimppaA
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 182
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wado-ryu karate

#1398

Viesti Riviharrastaja »

airakti kirjoitti:En ole varma onko sama Pauli, vahvasti kyllä vaikuttaa että on. Noi boikotoijat olivat vaan muutaman viikon poissa treeneistä, ja tulivat sitten takaisin ja homma jatkui kuten ennenkin :-)
On sama Pauli. Ajattelematon lausahdus aikoinaan... Sinänsä hassua kun oli Suzuki-sensein lempparioppilas, jolle Suzuki lähetteli terkkuja. Meinaan että ei ihan kädetön kovassakaan kamppailussa tämä Pauli. Mutta ei vissiin ymmärtänyt vaparia.

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 16081
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Wado-ryu karate

#1399

Viesti Kari Aittomäki »

Jos isojen karateseurojen talous olisi kultaiakana hoidettu järkevän liiketaloudellisesti, olisi joka seuralla yhä omat kivitalo-salit.
Tulot koostu leijona-osaltaan peurskurssi- ja jatkokurssimaksuista, vetäjät sai korvauksena statusta.
Multa ei koskaan tultu kyseleen maksuja kun vierailin treeneissä, vyö oli jo siihen mittaan tumma ja treeni innokasta.

Mikäs on wadon laita muutoin Suomessa, liittojakin on kai ainakin pari?
airakti kirjoitti: touko 25, 2019, 02.24 Kari: Itse koen vanhemisen ihan toisin, varmaan sen takia että olen saanut olla terve ja kondiksessa..
Tämä pitää täydelleen paikkansa, tyhmänä toin oman huonon säkäni oletusarvoksi.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1400

Viesti Lasse Candé »

Wadossa on liittoja ainakin kolme. Lisäksi saattaa olla että yhdessä haarassa on kaksi erillistä taloudellista liittoumaa jotka tekevät yhteistyötä.

On Wadokai Finland, joka on kollegiojohtoinen kuten ennen selkeää Wadokai-kytköstä. Se mikä on muuttunut, on että dan-kokeet saadaan vedettyä nykyisellään Wadokai-kokeina ja kansainvälinen yhteistyö on lisääntynyt rutkasti.

WIKF, eli Suzukin haara jota vetää nyt Jon Wicks. Heillä on ainakin kaksi seuraa, joista ainakin Vantaan seura on melko iso.

Suomen Wado-Ryu Karateliitto on Academyn alainen ja käytännössä Euroopassa tätä toimintaa nähdäkseni johtaa Minh Tran Hieu, kun Kazutaka Otsuka muutti takaisin Japaniin Ranskasta Jiro Ohtsukan kuoltua.



Nämä ryhmittymät ovat erillisiä ja jokainen tekee omaa juttuaan. Välit ovat hyvät ja jokaisessa on hyvää porukkaa.
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 442
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#1401

Viesti Lasse J »

Jos seuralla ei ole enää muuta vuokria rahoittavaa toimintaa kuten kursseja, niin kyllä sillon ”artisti maksaa” jos haluaa treenata.

Meillä Jukaran seniiliryhmässä maksetaan 75 €/kausi eli 150 €/v periaatteella ”kaikki maksaa”. Sillä saamme yhden 1,5 h tatamivuoron kerran viikossa elokuun puolivälistä toukokuun loppuun. Salissa on myös muutama säkki ja kehä. Vaikka seuralla on muuta varainhankintaa, niin emme halua vapaamatkustajina olla kuluttamassa rahaa mm. nuorisotyöstä pois.
Si vis pacem, para bellum
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Wado-ryu karate

#1402

Viesti magamies »

Wadokan taisi olla suomen ensimmäinen karateseura ja oli loistoaikanaan suuri seura, muistan kun kaveri vaihtoi Wadokaniin ja itse siirryin jujutsun pariin,kaveri kertoi että Wadokanissa oli vihreille vöillekin kaksi eri ryhmää alemmat vihreät ja ylemmät vihreät, oli ilmeisesti 10 kyun järjestelmä käytössä eli ryhmiä oli paljon.
Jujutsun kun aloitin itse töölön kisahallin painimatolla niin sielläkin oli peruskurssilla tuommoiset 100 henkeä eli tunkua oli.
Ikävää että Wadokanin tominta hiipunut noin pieneksi mutta tsemppiä sinne ja kannattaa jatkaa treeniä
Magamies
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1403

Viesti Lasse Candé »

Bongasin Suomen Wado-Ryu Karateliitolta hyvän jaon Masafumi Shiomitsu senseistä kertovasta kuukauden ikäisestä artikkelista. Käy läpi historiansa vaiheita.

http://findingkarate.com/wordpress/spot ... -wado-ryu/

Lukee melko nopsaa läpi, joten vahva suositus. Mitään muuta nostoa en tee, mutta artikkelin lopun mukaan Shiomitsu on toipunut ja odottaa että pääsee opettamaan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1404

Viesti Lasse Candé »

Enpäs muistanutkaan että olin linkittänyt tänne findingkaratelta jo. Mutta tässä olisi lisää. Nyt lehtien kansia joissa näkyy Tatsuo Suzuki.

http://findingkarate.com/wordpress/cove ... uo-suzuki/

Yleisesti ottaen suosittelen noita sivun tekstejä jos tällaiset karatejutut kiinnostaa. Ne sisällöt joita olen itse nähnyt painottuvat 70- ja 80-lukujen kilpaskeneihin ja koviin brittitekijöihin sillä saralla. Minä olen nähnyt niitä joilla on kytkös Wadoon mutta jotka ovat esim saattaneet siirtyä Donovanin Ishinryuhun.

Paljoa sanottavaa sisällöistä ei minulla ole, joten tämä on vähän tällaista FYI-spammia.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1405

Viesti Lasse Candé »

Tässä hyvää settiä Kihon kumite 8:sta. Kazutaka Otsuka opettaa Nakaa Shotokanista, kuten joillain aiemmilla videoilla.





Kihon kumiteja kutsutaan joskus harvoin yakusoku kumiteiksi. Se on ilmeisimmin niiden vanhempi nimitys. Kun Wado rekisteröitiin, kihon kumitegatalla tarkoitettiin eri tekniikkasarjaa. Arvaan että nykyinen nimitys perustuu siihen, että Otsuka alkoi näkemään kihon kumitet alati tärkeämpinä. Kihon ymmärretään Wadossa melko yleisesti perustaksi, eikä niinkään alkeiksi. ("Perustekniikalla" voi nähdä molemmat merkitykset.) Kihon kumite on vastaavasti paritekemisen perusta, eikä alkeet. "Yakusoku", eli "ennalta määrätty" ei oikein sovi Wadon kielenkäyttöön. Uskoakseni tällaisista syistä nimi on muuttunut aikojen saatossa pikkuhiljaa.

Tuon tekniikan horjutus on erilainen kuin mitä me Wadokaissa tehdään, mutta itse tykkään myös tuosta. Wadokain kuzushi ei saata vastustajaa niin kieroon asentoon, vaan jumituttaa enemmän paikoilleen. Naka ryssii videolla joka tapauksessa horjutuksen täysin ja sanoo tekstityksen mukaan muistaakseni "got it". :D

Suosittelen videota kaikille Wadosta kiinnostuneille.



Toinen asia: Ohgami sensei näyttää täydentäneen Wadon vanhaa rekisteröityä tekniikkalistaa muutamin selityksin.

Tässä ruotsinkielisessä on paremmat layoutit laatikossa ja sen sisältö on joka tapauksessa englanniksi:
http://www.wadokai.se/index.php?option= ... 10&lang=se

Jos ei kieli taitu, niin noita muita sisältöjä voi lukea halutessaan englanniksi vaihtamalla kielen ylhäältä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1406

Viesti Lasse Candé »

Kiertopotkuketjusta...
Lasse Candé kirjoitti: elo 29, 2019, 21.50 Tässä yhdestä Wadon linjasta ja muissakin linjoissa Euroopassa paljon käytössä oleva tekniikka jossa paljon samaa asetelmaa. Itse olen opetteluvaiheessa tehnyt "ippon kumitena", eli suoraan ensimmäiseen hyökkäykseen.

https://m.youtube.com/watch?v=mr2Y46EnexY



Ideana lyönti, joka myös ottaa kontaktia vastustajan käsivarteen, eli ei ihan tyylipuhdas suora lyönti. Sitten askelkorjaus johonkin suuntaan. Jotkut ovat tehneet jopa melkeinpä hypyllä ja siinä mawa.

Tässä suosisin varovasti päkiää, koska jalkapöytä osuu helposti "hikitessä" (kyljellä) olevaan nyrkkiin. Tekee kutaa. Hassu muodollisuudesta kumpuava ongelma jota ei epämuodollisemmassa edes olisi.

Sanottakoon, että tuo on aika hyvä karkeaesitys siitä minkälaisesta kulmasta Wadossa ehkä tyypillisimmin potkitaan etu- tai kiertopotkuja.
airakti kirjoitti: elo 30, 2019, 22.27 Lasse: Olen yksi syyllisistä kun sanbon kumite muuttui ippon gumiteksi Wadon vyövaatimuksissa. 80-90 luvulla Finn-karaten ollessa voimissaan, niin suuressa viisaudessamme ja kun olimme niin mahdottoman hyviä, niin lopetimme tuon "turhan" kävelimisen, ja muutimme sanbon gumiten ippon gumiteksi.Nykyään ajattelisin toisin. Jodan uke 3, on yksi omista suosikeistani, Seibukanissa tehdään aika identtisesti, ilman tobikomi zukia. Ihan parasta kiertopotkun voimankäyttöä.


Enpäs tiennytkään airakti, että olit mukana tässä sanbon kumite -> ippon kumite -vaihdoksessa aktiivina. Muistatko aikoja, henkilöitä ja keskusteluja asian ympäriltä?

Nämä sanbon kumitet ovat Suzuki sensein käsialaa ja näistä muodostui keskeinen opetusmenetelmä eurooppalaiseen Wadoon. Opetukset ovat joiltain osin hajanaisempaa Wadosettiä, mitä eri opettajat ovat formalisoineet eri tavoin eri yhteisöille ja toisaalta geneeristä karatemättöä, jota toteutetaan Wadolle tyypillisellä tavalla. Imho selkeiten Wadolle tunnusomainen toiminta löytyy neljästä jodan-vastaanotosta: ensimmäisessä nagashitorjunta ja samanaikainen koukku/urazuki, toisessa samalla kädellä lyönti joka torjuu samassa tekniikassa hyökkäystä ulos, kolmannessa (eli tuossa) muuten sama, mutta sisään ja viimeisessä jossain määrin kihon kumite 8:aa muistuttava kyynärpäätorjunnan kaltainen.

Toisaalta hyvää Wadomaista settiä myös maegeri-vastaanotoissa.



Joka tapauksessa, siellä täällä nämä kuten myös Oyo kumitet ovat käytössä myös Suzukin organisaation ja muiden Suzukille uskollisten organisaatioiden ulkopuolella. Näin esim Ruotsin suurimmassa Wadokai-organisaatiossa ja Suomen Wadokaissa.

Nyt suomalaisessa Wadokaissa on siirrytty laajalti takaisin sanbon kumiteihin. Opetukset vaihtelevat erinäisten vanhojen paikallisten tapojen, Ohgami sensein opetusten ja monenlaisen muun välillä. Itse olen viimeksi tehnyt ippon kumiteina yli kymmenen vuotta sitten ja sen jälkeen pelkästään sanbon kumitena.

Mutta en pidä ippon kumiteksi muuttamista pelkästään huonona. Heille jotka ovat tehneet koko karate-elämänsä sanbon kumitena saattaa olla vaikeaa omaksua Wadolle tyypillistä tapaa torjua, koska sanbon kumiteformaatti esim:
- muuttaa jodanukeja enemmän eteen suuntautuviksi
- teetättää soto- ja uchiukeja suoralla perääntymisellä ja täten jättää taisabakin puutteelliseksi.

Nämä asiat näkyvät valitettavasti sitten ikävällä tavalla myös Kihon kumitessa. Sen sijaan suomalaisessa ippon kumiteksi muutetussa muodossa, niin kuin itse opin sen, heti ensimmäisestä torjunnasta saakka Wadolle tyypillinen (joskin hieman liioiteltu) taisabaki on mukana ja torjuntojen opettelu lähtee tästä syystä oikeille raiteille. Suomalaiset osaavat omasta mielestäni melko laajalti torjua Wadolle tyypillisellä tavalla, siinä missä jotkut muut kansalaisuudet saattavat hakata käsiä liikaa vastakkain.

Omasta mielestäni ippon kumiteksi muuttaminen ei ollut siis täysi floppi, mutta se siitä tietty jää puuttumaan, kuinka sanbon kumite tarjoaa loistavan sopivan militanttisen mutta myös sopivan keskittymistä mahdollistavan alustan saada jengi tekemään, tekemään, tekemään.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Wado-ryu karate

#1407

Viesti airakti »

Ei tuossa ollut mitään kummempaa takana kuin että muutaman viikon testailimme harjoitella ippon kumitena sanbon kumiten sijaan. Silloin kantavana ajatuksena oli, että tehdään asiat tehokkaammin kun jätetään "turha" kävely pois ja mennään suoraan asiaan. Vuotta en muista, mutta ei mene varmaan hirveän pieleen jos sanon että 89 tai 90. Kaikki Karate klubin mustat vyöt oli siinä mukana ja Keppana vei ajatuksen liittoon.
TimppaA
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Wado-ryu karate

#1408

Viesti halmehe »

airakti kirjoitti: touko 24, 2019, 23.19 Niin pitäisi pitää hengissä. Pavella oli paha vyöruusu, oli vuoden pois treeneistä. Ei vedä treenejä, muuta kuin alussa Kataa lämmittelyksi, kun kukaan muu dementikoista muista katoja (paitsi mä) vedot on Tapsan ja mun vastuulla. Paven paras opetus saikulta takaisin tullessaan, ainakin mulle: Ikääntyminen ei ole läheskään niin paha juttu kuin treenamattomusuus. Ja mun pitää allekirjoittaa toi, arvostan Paulia asian myöntämisestä. Paven kanssa kun olen ottanut matsia hänen palattuaan, niin hyvä kun olikin, niin toivon että palaa tasolleen, nyt on vain varjo entisestään. En tiedä onko hyvä vai huono asia, hän itsekkin tiedostaa asian. Kai meillä jokaisella on aikamme...
On. Ja liike on/olisi lääke.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1409

Viesti Lasse Candé »

Taas Nakan tuotannosta hyvää settiä.



Tässä Kazutaka Otsuka sensei opettaa ensimmäistä kihon kumitea. Videolla tulee hyvin esiin mitä kaikkea oppia ensimmäinen torjunta pitää sisällään. Ja hyvää settiä myös toisesta liikkeestä. Lisäksi Otsuka näyttää mielenkiintoisen variaation ulkopuolelle toisinpäin.

Video on pakollista katsottavaa Wadosta kiinnostuneille ja muillekin avaa hyvin lajin ajattelutapaa.



(Videon nimi Wingistä on vähän höhläkin poiminta. Naka Shotokanista kokee Wadon muistuttavan Kung fua. Tämä tietty on ihan mielenkiintoinen havainto ja olen ajatellut itsekin monissa asioissa yhtymäkohtia juuri Wingiin olevan, vaikka toisaalta taas uskon olevan aika isojakin eroja.)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1410

Viesti Lasse Candé »

Video, jossa mustavalkoista settiä Suzuki senseistä ja muuta Wadoa. Lisäksi näkyy ilmeisimmin Shotokania ja kilpasettiä. En katsellut äänet päällä, niin pointti ei oikein välittynyt, mutta sisältää ketjulle tärkeää arkistomateriaalia:




Tämä johti videoon, jossa näkyy ainakin Shiomitsu sensein kumitegataa. En nyt ehdi tarkemmin katsoa, mutta hyvä löytö selvästikin:




Tässä vielä Suomeen vähemmän kytköksiä omaava Sakagami sensei.




Saatan palata näihin paremmalla ajalla. :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 4 kurkkijaa