Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Tappamisen psykologia
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Viestit: 21163
- Lauteille: Joulukuu 2007
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Kuinka kohdillaan on sanoa että samurain pelottomuus johtui zenistä?
-
- etupotkija
- Viestit: 1567
- Lauteille: Maaliskuu 2005
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Olisin kiinnostunut kuulemaan Jaawan mielipiteen asiasta.Lasse Candé kirjoitti: Kuinka kohdillaan on sanoa että samurain pelottomuus johtui zenistä?
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 3966
- Lauteille: Syyskuu 2008
- Paikkakunta: Kokkola
- Etulaji: Aikido
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Zeniläisyys, tai miksi sitä nyt kutsuukaan, on vain mielentila missä ulkoisat haittatekijät on parhaimman mukaan poistettu. Keskittymist siis.Lasse Candé kirjoitti: Kuinka kohdillaan on sanoa että samurain pelottomuus johtui zenistä?
Jos samurai on tappanut jonkun, on hän heti keskittynyt nykyhetkeen, eli missä se tappamisen tapahtuma on jo takana. Eli ei tarvitse spekuloida mitä jos, mutta kun. On jo toimittu ja täten se vapauttaa toimimaan uudestaankin, ehkä helpommin, nopeammin, paremmin.
Näin äkkiseltään ajateltuna, en lukenut samurai tai Breivik tekstejä vielä.
-
- etupotkija
- Viestit: 21163
- Lauteille: Joulukuu 2007
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Onko sinulla PDC sen kummempia lähteitä kuin jotkut ihanteita kirjalliseen muotoon saattaneet klassikot? Kuinka hyvin nämä klassikot kuvastavat samuraita laajempana joukkona?
Jos zenin ihanteista osa saavutetaan muuta kautta kuin zenin, kuinka paljon voidaan sanoa että tällaiset samurait olisivat saaneet tätä zenistä?
Jos zenin ihanteista osa saavutetaan muuta kautta kuin zenin, kuinka paljon voidaan sanoa että tällaiset samurait olisivat saaneet tätä zenistä?
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 3966
- Lauteille: Syyskuu 2008
- Paikkakunta: Kokkola
- Etulaji: Aikido
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Vertasin enemmänkin tappamista kuin samuraita pelkästään, anteeksi.
P.S. En ole lukenut yhtään klassikoita, en samuraista, kuten en Zen buddhismistakaan
P.S. En ole lukenut yhtään klassikoita, en samuraista, kuten en Zen buddhismistakaan
-
- etupotkija
- Viestit: 21163
- Lauteille: Joulukuu 2007
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Täytyy tähän väliin sanoa että suurin osa zenihömpötyksistä teksteissä mitä kamppailuun liittyy uppoaa itseeni henkilökohtaisesti. Mutta koska myös historia kiinnostaa, kiinnostaa tietää miten paljon jutuista tulee siitä että on tutkittu ja miten paljon siitä että on rankalla kädellä (yli-)tulkittu..
Kun jyrkkä skeptismi kohtaa vieraita kulttuureja fiilistelevän sinisilmäisyyden ei yleensä tulos ole juuri minkään pointin kannalta hedelmällinen. Sen takia en pidä zenin ja kamppailun yhdistävistä teksteistä joista puuttuu liikaa kuka-mitä-missä-milloin-miksi-osastoa. Kaiken tuon päälle voi aina spekuloida, kunhan sen erottaa varmoista osista.
Tämän vaikeuden tosin tällaiset perinteet, jotka tietyssä mielessä ovat akateemisuuden vastakohtia, kohtaavat.
Kun jyrkkä skeptismi kohtaa vieraita kulttuureja fiilistelevän sinisilmäisyyden ei yleensä tulos ole juuri minkään pointin kannalta hedelmällinen. Sen takia en pidä zenin ja kamppailun yhdistävistä teksteistä joista puuttuu liikaa kuka-mitä-missä-milloin-miksi-osastoa. Kaiken tuon päälle voi aina spekuloida, kunhan sen erottaa varmoista osista.
Tämän vaikeuden tosin tällaiset perinteet, jotka tietyssä mielessä ovat akateemisuuden vastakohtia, kohtaavat.
-
- päähänpotkija
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Kannattaa muistaa että 1100-luvulla ja sen jälkeenkin oli myös Euroopassa eräs peloton soturiluokka, jonka edustajien elämä, teot ja kamppailulliset saavutukset ovat jääneet elämään lauluissa ja legendoissa... eikä ne olleet kuulleetkaan mistään zenistä tai buddhista.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
-
- munillepotkija
- Viestit: 570
- Lauteille: Huhtikuu 2011
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Riippuu varmaan samuraista. Joillekkin varmasti toimi, joillekkin ei.Lasse Candé kirjoitti: Kuinka kohdillaan on sanoa että samurain pelottomuus johtui zenistä?
-
- etupotkija
- Viestit: 6870
- Lauteille: Tammikuu 2009
Artikkeli - Tappamisen psykologia
Aihetta käsitellään tänään Teemalla ainakin yhdestä (psykopaattien) näkökulmasta
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkis ... n-jaljilla" onclick="window.open(this.href);return false;
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkis ... n-jaljilla" onclick="window.open(this.href);return false;
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
-
- päähänpotkija
- Viestit: 16248
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Sodan vaikutus ihmismieleen
Yours to breathe and breath the pain of living.
Sellainen julma, hyvin voimakas olemassaolon ilo on käsittääkseni hyvinkin yleinen tunne taistelutilanteessa ja sitten kun herkku päällystetään vielä tilanteenjälkeisellä euforialla.. Koukuttuuhan siitä. (Tämä on hiukan erijuttu kuin varsinainen battle high..)
Sotatoimien traumatisoivaa vaikutusta on alleviivattu tieskuinka kauan.. Tiesmistä syystä.
Ehkä se persoonan muuttuminen on helpompi tulkita ikäänkuin sairauden kautta, ei haluta ikäänkuin tunnistaa eikä etenkään tunnustaa sitä taistelunnälkää ja tyhjyydentunnetta.
Oikein erinomainen kuvaus asiasta on David Morrellin kirja First blood/Ajojahti.
Juu, joku tutkimus ois viileempi linkittää mutta joko ne on kuivakankieroja moraalinkatkuisia tulkintoja tai sitte tieteeksimaalattua viihdettä. Joten suoraan viihteeseen siis.
Jokainenhan on sen leffan nähny mutta kirja on oikeen varsinainen tutkimus.
Se kahden näkökulman kerronta on nerokasta ja sisältö tiukka ja armahtamaton. Ja pyytämätön.
Jossa siis Vietnamin ja Korean sotien veteraaneilla on elämät hajalla ja muutenki tylsää.
He tunnistavat toisensa, saavat kalabaliikin aikaiseksi ja Kaaos on valmis. Jossa molemmat ovat tottakai kotonaan.
Ja kun kolmas erä alkaa, panokset on tasoissa ja osumaaottaneet soturit hoippuu toisiaan kohti jopa rakastaen, kohti Hyvää Kuolemaa.
“Death smiles at us all, all a man can do is smile back.”
Ei ole leffasitaatti, vaikka leffassa komeasti esilletuodaankin. Ihan on Marcus Aureliuksen kynästä.
“It is not death that a man should fear, but he should fear never beginning to live.”
Rok.
Ylipotkija: Siirretty sotaa ja tappamista koskeva keskustelu täältä.
Sellainen julma, hyvin voimakas olemassaolon ilo on käsittääkseni hyvinkin yleinen tunne taistelutilanteessa ja sitten kun herkku päällystetään vielä tilanteenjälkeisellä euforialla.. Koukuttuuhan siitä. (Tämä on hiukan erijuttu kuin varsinainen battle high..)
Sotatoimien traumatisoivaa vaikutusta on alleviivattu tieskuinka kauan.. Tiesmistä syystä.
Ehkä se persoonan muuttuminen on helpompi tulkita ikäänkuin sairauden kautta, ei haluta ikäänkuin tunnistaa eikä etenkään tunnustaa sitä taistelunnälkää ja tyhjyydentunnetta.
Oikein erinomainen kuvaus asiasta on David Morrellin kirja First blood/Ajojahti.
Juu, joku tutkimus ois viileempi linkittää mutta joko ne on kuivakankieroja moraalinkatkuisia tulkintoja tai sitte tieteeksimaalattua viihdettä. Joten suoraan viihteeseen siis.
Jokainenhan on sen leffan nähny mutta kirja on oikeen varsinainen tutkimus.
Se kahden näkökulman kerronta on nerokasta ja sisältö tiukka ja armahtamaton. Ja pyytämätön.
Jossa siis Vietnamin ja Korean sotien veteraaneilla on elämät hajalla ja muutenki tylsää.
He tunnistavat toisensa, saavat kalabaliikin aikaiseksi ja Kaaos on valmis. Jossa molemmat ovat tottakai kotonaan.
Ja kun kolmas erä alkaa, panokset on tasoissa ja osumaaottaneet soturit hoippuu toisiaan kohti jopa rakastaen, kohti Hyvää Kuolemaa.
“Death smiles at us all, all a man can do is smile back.”
Ei ole leffasitaatti, vaikka leffassa komeasti esilletuodaankin. Ihan on Marcus Aureliuksen kynästä.
“It is not death that a man should fear, but he should fear never beginning to live.”
Rok.
Ylipotkija: Siirretty sotaa ja tappamista koskeva keskustelu täältä.
-
- etupotkija
- Viestit: 21163
- Lauteille: Joulukuu 2007
Stressiä, pelkoa ja tärinää
En olekaan Ramboa vähään aikaan katsonut. Paljonko leffasta jää uupumaan? Ihan mielenkiinnosta... ei kuulu tapoihini lukea kirjoja.
Evoluution kannaltahan on ollut hyvä että ainakin valmiutta tappaa kanssaihmisiä on ollut jossain määrin. Valmius seuraa usein halusta ja haluttomuudesta taas seuraa valmiuden puutetta. Onneksi on urheilu ja muut pelit...
Se onkin filosofinen kysymys että missä määrin yhteiskunnallisesti vaaralliset päänsisäiset liikkeet ovat sairautta. Varmaan melkoinen verkko päättelyketjuja ja pohjalla olevia määrittelyjä jonka päissä on yksilöitä joita sitten voidaan pitää terveenä tai sairaana. Mutta uskoakseni on ihan hyvä näin että ei pidetä halua tappaa ihan terveenä. Tai oikeastaan sillä ei ole väliä, kunhan linjanveto on sellainen että tapot pysyvät minimissään.Kari Aittomäki kirjoitti: Sotatoimien traumatisoivaa vaikutusta on alleviivattu tieskuinka kauan.. Tiesmistä syystä.
Ehkä se persoonan muuttuminen on helpompi tulkita ikäänkuin sairauden kautta, ei haluta ikäänkuin tunnistaa eikä etenkään tunnustaa sitä taistelunnälkää ja tyhjyydentunnetta.
Evoluution kannaltahan on ollut hyvä että ainakin valmiutta tappaa kanssaihmisiä on ollut jossain määrin. Valmius seuraa usein halusta ja haluttomuudesta taas seuraa valmiuden puutetta. Onneksi on urheilu ja muut pelit...
-
- päähänpotkija
- Viestit: 16248
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Stressiä, pelkoa ja tärinää
Leffa on pullaa.
On muuten huomattavan eri asia haluta tappaa kuin kaivata taistelutilanteisiin.
On muuten huomattavan eri asia haluta tappaa kuin kaivata taistelutilanteisiin.
-
- polveenpotkija
- Viestit: 149
- Lauteille: Elokuu 2010
Stressiä, pelkoa ja tärinää
Ihmisen aivot käsittelevät traumaattisten tapahtumien kokemusta (muistikuvia) eri tavoin kuin "normaali" arjen tapahtumia juuri tuon henkiinjäämisvaiston/-reaktion takia. Kuolemanvaarassa toimintakyvyn säilyttäminen vaatii sopeutumista ja yleensä tuolloin selviytyjät painavat ikävät kokemukset jonnekin taka-alalle. Haasteellista voi sitten olla myöhemmin tapahtumien jälkeen tuon ei-sanallisen, primitiivisen ja pirstoutuneen muistiaineksen käsittely. Tarkoitan takautumia, painajaisia ja ikäviä muistoja(tunnepuoli). Ne voivat kaikesta huolimatta aktivoitua myöhemmällä iällä vaikka ne eivät olisikaan aiheuttaneet aikaisemmin käyttäytymisen muutoksia tai sitten jotain muuta lievempää.
Eri asia on sitten ne joiden persoonallisuus muuttuu selviytyäkseen tai sitten sillä ei ole tårta på tårta väliä.
Eri asia on sitten ne joiden persoonallisuus muuttuu selviytyäkseen tai sitten sillä ei ole tårta på tårta väliä.
-
- etupotkija
- Viestit: 24900
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Stressiä, pelkoa ja tärinää
Tämä on täysin totta. Monista tappajista ei ole kuitenkaan taistelemaan.Kari Aittomäki kirjoitti: On muuten huomattavan eri asia haluta tappaa kuin kaivata taistelutilanteisiin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- polveenpotkija
- Viestit: 149
- Lauteille: Elokuu 2010
Stressiä, pelkoa ja tärinää
Tämä OT, mutta 10.1.2014 päivitetty
Henkirikollisuuden yleisrakenne on rikollisuuden vähenemisestä huolimatta pysynyt muuttumattomana. Tyypillinen suomalainen henkirikos on yksityisasunnossa tapahtuva ryyppyriitatappo. Aseena on keittiöveitsi ja tekoajankohtana viikonloppu. Syyllinen ja uhri ovat vanhoja tuttuja, keski-ikäisiä, yksin asuvia, työelämästä syrjäytyneitä, alkoholisoituneita miehiä, joilla on takanaan useita aiempia väkivaltarikostuomioita. Tekohetkellä osapuolet ovat yleensä 1–3 promillen humalassa.Lähde:Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos
Seuraajat
Aleksi T • Antti • carenza • Fubarbarian • halmehe • Hukka • Jahve • Jaspeli • JKOO • Kari Aittomäki • kimmokammo • Lasse Candé • Lauri Hietanen • Lowclass • Mänzy • n0k • Oar • Paanari • Point • sanppa75 • sinappi • Taijin harjoittaja • tohtorismies • Zamikki