Ari kirjoitti:
Toisaalta myös epäilen, olivatko alkukantaiset ihmiset kuinka rauhallisia.
Niin, historialliset todisteet siita, etta ihmiset ovat kykenevaisia surmaamaan lajitovereitaan taitavat olla aika kiistattomat. Ihan maallikko-mutulla veikkailisin, etta alkukantaisissa kulttuureissa on voinut olla myos korostunut intra-ryhma - inter-ryhma erottelu, ja ryhman sisalla tapahtuva surmaaminen (laskisin tassa rikolliset yms. ryhmaa vastaan asettuneet henkilot pois intra-ryhmasta) on saattanut olla suurikin tabu (koska se ei yksinkertaisesti ole ryhman etujen mukaista).
Toisaalta nain mutuilua jatkamalla sanoisin, etta yhteiskunnassa, jossa ihmisarvo on kaytannon sanelemana (esim. ekonomisten seikkojen vuoksi) aika alhainen ja kuolema osa arkipaivaa, ei aarimmainen vakivaltakaan ole valttamatta niin suuri tabu. Toisaalta ainakin japanilaista historiaa on yleisesti tulkittu paljon raadollisemmin, kuin miten se esiintyy historiallisten faktojen valossa.
Ari kirjoitti:
Mielestäni on tähdellistä kysyä, miten miekoin ja keihäin saatiin yhtään mitään aikaan taisteluissa, jos Grossman on oikeassa tappamisen vaikeudesta.
Nuo Conlanin tutkimukset ovat mielenkiintoista luettavaa. Ikava kylla en ole viela tarkemmin paassyt tutustumaan, mutta sen perusteella, mita olen niista tuon yhden artikkelin ja muiden lahteiden mukaan ymmartanyt, niin yksi Conlanin teeseista on juuri, etta mielikuva samuraista tappavan tehokkaina lahitaistelukoneina on suuresti liioiteltu ja suurin osa miestaappioista tuli jousilla ja lingoilla. Eli miekoilla (varsinkin niilla) ja keihailla ei ollut niin ratkaiseva osuus taisteluissa. Eli oikeastaan tama tukisi sita, etta lahitaistelussa tappaminen EI ollut niin helppoa ja yleista, kuin mielikuvat ja tarinat antavat ymmartaa
*. Noin kulttuurisesti ajateltuna kyseessa oli kuitenkin soturieliitti, jonka yhteiskunnallinen tehtava oli nimen omaan sotiminen. En ole varma ovatko nama vain "case studyja" tietylta, aika rajatulta aikakaudelta (oeln ymmartanyt etta Conlan olisi tutkinut ainakin 1300-luvulta ja 1500-luvulta olevia dokumentteja), joten en myoskaan tieda kuinka yleistettavia nuo tulokset ovat. Olisi mielenkiintoista kuulla, mikali jollain on tukevaa tai vastakkaista faktaa esittaa toisista kulttuureista ja / tai toiselta ajanjaksolta.
Tallaista dataa tietysti pitaisi viela sitten tutkia sen kannalta, etta kuka sen varsinaisen surmatyon tekevat. Onko todellakin niinkuin jotkut antavat ymmartaa, etta sodassakin se varsinainen surmatyo on perinteisesti ollut pienen vahemmiston hommaa? Varsinkin vapaaehtoisissa joukoissa on tapahtunut lienee jonkinlaista valikoitumista jo alkuvaiheessa.
Grossmania en ole itse suoraan lukenut, joten en osaa tarkkaan sanoa mita han on vaittanyt, tosin jotain kritiikkiakin olen lukenut mieheen kohdistuen. Mahdotonta surmaaminen ei ihmiselle missaan nimessa ole ja sitakin voi kasittaakseni harjoitella (anekdoottien mukaan on kuulemma helpompaa joka kerta) ja tehostaa tehokkaalla kurilla, moraalisella (ja laillisella) oikeutuksella, jne, kuten Mjolnirkin artikkelissaan kasittelee.
Joka tapauksessa toisen ihmisen surmaaminen vaikuttaa aika monisyiselta prosessilta, johon nayttaisi vaikuttavan henkilokohtaisten ominaisuuksien lisaksi sosiaalinen tilanne ja monta muutakin asiaa (esim. se miten "tietoinen" yksilo on tekojensa suorasta seurauksesta. Vrt, tykilla ampuminen tai veitsella surmaaminen). Mikali esim. moraalinen oikeutus on yksi merkittava tekija, niin kyse on aika "henkilokohtaisesta" asiasta, jota lienee vaikea millaan muotoa mitata. Hieman naivina esimerkkina: Toinen henkilo voi pitaa hyvin vahvana moraalisena oikeutuksena sita, etta "pomo kaski", kun taas toinen nakee suuriakin moraalisia ongelmia kaskyn noudattamisessa.
Ari kirjoitti:
Sen suhteen olen taipuvainen ajattelemaan, että
Lloyd deMause olisi pääpiirteissään oikeilla linjoilla esittäessään, että varhaisemmissa yhteisöissä ihmismieli rakentui yksilökehityksellisesti eri tavalla emotionaalisen ulottuvuuden suhteen.
Pitaa joskus tutustua tarkemmin (nyt en ehtinyt kuin vilkaista tuota wiki-artikkelia), mutta kuulostaa varsin "viehattavalta" teorialta (ts. intuitiivisesti vaikuttaa ihan jarkeenkayvalta. Toisaalta esim, se, etta kitka ei riipu pinta-alasta on alussa hieman epaintuitiivista

). Minkalainen asema deMausen teorioilla on tiedeyhteisossa?
Ugh.. maallikko on puhunut maallikon terminologialla
MUOKKAUS: * kohtaan viela lisays, etta toki lahiaseiden kaytossa voi olla psykologisten lisaksi mm. taktisia ja taloudellisia (esim. miekkojen valmistus on yleisesti ollut melko kallista, sen vuoksi se on kai hyvin yleisesti ollut vallan, korkean yhteiskunnallisen aseman ja "sivistyneen" vakivallan symboli monessa kulttuurissa) puolia, jotka vahentavat niiden merkitysta taistelussa.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.