Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karate vapaaottelussa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#61

Viesti johannes »

steelduck kirjoitti:
Jopo kirjoitti:
steelduck kirjoitti: Lyoto on hieno esimerkki "pitkän tien" kulkijasta.
En nyt ymmärrä miten Lyoto on kulkenut pidemmän tien kuin muut vapaaottelijat, tai miksi olisi syytä olettaa hänen niin tekevän.
No juurihan minä sen selitin... Perinteisissä lajeissa riittää treenattavaa vielä vanhana pappanakin. Voihan sitä tosin vaikka nyrkkeillä kuolinvuoteelle asti, mutta voi olla että niiden muutamien lyöpntien viilaaminen vuosikymmeniä voi käydä pitkästyttäväksi.

Lyoton pitkästä tiestä:
Niissä lyönneissä, liikkumisessa ja niitä vastaan toimimisessa riittää loputtomiin tekemistä ihan oikeasti.

En ymmärtänyt tuota machida-juttuasi. Lyoto on aloittanut nuorena kakella. Niin on kaikki huippuvaparimiehet aloittaneet jollain. Joku judolla tai painilla ja ainakin mainitsemasi Liddel kempolla. Nyt hän on pari-kolmikymppisenä huipulla. Nykyäänhän treenaa käsittääkseni vaparia ja on treenaillut jo jonkin aikaa. Myöskin minua ihmetyttää aikaisempi väitteesi, että kehälajeissa lyöjistä tulisi jotenkin Liddelin tyylisiä "heijarilyöjiä" ja että gyakutsukista tulisi aikaa myöten tehokkaampi...?
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#62

Viesti Andy »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Siis ilman mitään nykyvapaaottelun väheksymistä.Sääntöjä ja luokkia on vaan mielestäni nykyään liikaa.
Joo ja tasoakin taitaa olla liikaa, jotta Karin valmennettavat pärjäisivät.

Tiedän että Kari on treenannut vanhan ajan vapaaottelijoiden kanssa. En kuitenkaan pidä 90-luvun suomalaista vapaaottelua urheilullisesti erityisen kovatasoisena lajina. Henkisesti ottelijat olivat varmasti kovia, mutta taitotaso ja valmennustietämys oli jotain ihan muuta kuin nykyään.

KKK pärjäsi aikoinaan lähinnä siksi, että vapaaottelun treenaaminen aloitettiin ensimmäisenä siellä. Sitten kun muutkin alkoivat treenaamaan ko. lajia ja paremmalla valmennustietämyksellä, menestys yllättäen loppui kokonaan ja nyt vapaaottelua Kokkolassa pyörittävät muut kuin Kari.

Miksi olen ärsyyntynyt johtuu siitä, että Kari käyttäytyy mm. Kenttistä kohtaan ylimielisesti ja esiintyy vanhana ja tietävänä mestarina, vaikka on ihan pihalla jo tuosta räjähtävyysjutusta. Lisäksi jopa Kenttiksen - joka on enemmän harrastelija kuin urheilija - saavutukset vapaaottelusta ovat Karin yläpuolella.

Joudun pitämään taukoa kirjoittelusta vähän aikaa, kun pitää lähteä ottelemaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#63

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, vapaaottelu alkoi kylläkin Turusta.
Vaikka Jari Ilkka kävikin kiukkaritreeneissä ja meidän perjantaisissa shootfightingkurotteluissa ja sai kenties kipinää ja ideaa, se vapaaottelun sydän on siellä Turunmaalla.

Niin, tuosta valmentajuudesta..
Yks mun.. tai siis on tarkempaa sanoa että olin valmennusringissä osaltani mukana..
vaikutuspiirissä olleista on skabannu EM-tasolla, yleisurheilun 7-ottelussa.

Eli ihan oikeassa urheilussa.
Kun mun mielestä nää kamppailupelit on lopultakin vähä kökkö tapa lähestyä myllytystä.
Saa niistä urheilua jos kovin vääntää mutta väkinäistä se on.
Hyvä renki, huono isäntä.

Muuten, tuo "90-luvun vapaaottelun" dissaaminen on aika.. huonotapaista.
Ajattele minusta mitä tahdot mutta anna nyt kuitenkin krediitit Ykälle & kumppaneille.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#64

Viesti Jasse »

Minusta olisi mielenkiitoista spekuloida mitkä pistekaken tekniikat,taktiikat,ominaisuudet ja harjoitteet ovat siirrettävissä nykyaikaiseen MMAhan. Kuka aloitaa?

Tässä vähän pistekakea: " onclick="window.open(this.href);return false;
Lehe
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Saaristo

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#65

Viesti Lehe »

Noniin. Vai pitäiskös sanoa OSU ja uppos.

Olin aikoinaan kaapelilla kiukkarin ensimmäisellä peruskurssilla. Jari Ilkka oli myös. Myöhemmin kohdattiin miehen kanssa myös Escrima-harjoituksissa, vaikken tuota nuoruuden nais- ja rellestämiskiinnostukseltani jaksanut muutamaa treeniä pidemmälle. "Olispitäny", koska parista teenistä jäi pirun vahva kuva. Silloinen Espoon Tapiolan vetäjä vetää muuten Juksua Turussa..

Olin välillä kiukkarista tauolla ja tein "comebackin". Ihan niin kauaa en ollut senkään jälkeen, että tietäisin kaikki kuviot. Jari Ilkkaan törmäsin ESU-karatessa nimenä (kiukkarin ohella), miestä en koskaan treeneissä nähnyt. Ja tuskin edes muistaa meikäläistä satojen kurssilaisten ja treenikaverien ohella.

Jos kerran tälle tielle käydään, niin mennään sitten sen mukaan. Minä en pidä ihan jokaista Karin lähestymistapaa asioihin itsestäänselvyytenä tai miellyttävänä. Paljon huhujakin liikkuu miehen ympärillä. Tähän kaikkeen olen tehnyt itse omat päätelmäni. Minun silmin fakta on kuitenkin se, että Aittomäki aloitti ja Hallamaa jatkoi. Aloitin 55 kiloisena vähäpoikana Aittomäen kiukkarilla, eikä minua hakattu pihalle. Annettiin kehittyä ja jopa vinkkiä miten. Hieman rivienvälistähän se piti lukea, "voimanostajilta saa oppia, miten puntti kulkee perusasioittain". Ja juu, tuli treeneissä välillä selkäänkin. Mutta silai hyvällä maulla.

Esimerkiksi pidin aikoinaan Karin "roinaamiskommenttia" hyvin absurdina. Pidän vieläkin. Olen kuullut paljon eriasteisia väittämiä miehestä tähän päivään asti, ja allekirjoitan vain seuraavan. Fakta on kuitenkin se, että Kari on minut saatellut tälle tielle, aloitamaan kiukkarin uudestaan alusta ja löytämään sen vuosien "kamppailuturismin" jälkeen oman juttuni. Ja mitä siihen urheiluvalmennukseen tulee.. Ne rivienvälikommentit oli silloin aikanaan hyvin samanlaisia kuin isävainaani. Laji oli toki eri, mutta eikös FC Hongalla mene ihan kohtuullisesti. 80-luvulla ukkoa kutsuttiin taikaukoksi Käpan kanssa, kun poppaukko oli varattu. Ja silloin kun korishonka oli vielä jollain "Sköts tiim" nimellä, niin samaa kamaahan se oli. Aittomäkihän siellä oli samoilla resepteillä kuin faija, eiku oikeesti toisinpäin.

Mitä vapaaotteluun tulee, niin jo silloin kiukkarissa rähjättiin matolla aina välillä. Kyllä Aitolla on ollut iso rooli siihen, että edes koko laji on Suomen markkinakannassa. Ja vie harrastajia lakanalajeilta 8-)

Henkilökohtaisesti minua turpeaa se, että se silloinen vapaaottelu nimetään "KKK":ksi, kun jonkun piti tästä oppirahat maksaa. Ehkä aina asiat ei mennyt, kuten pitäisi? Ja nyt unohdetaan sitten koko historia. Kuten "veteraanikeskustelussakin" olen todennut, historiaa ei saisi unohtaa. Ja lisäksi hieman kaivertaa tuo epäily Aiton valmennuskyvyistä. En ole jaksannut seurata keskusteluhistoriaa, mutta eiköhän sieltä löydy ihan hyvät perusteet..

VK-kustannukselta löytyy hyvä kirja nimeltään "Urheiluvalmennus". Entisen työkaverini Heikki Lehden kanssa olen saanut hyviä vinkkejä juoksu ja siihen "mikä ihmeen painoharjoittelu"-valmennukseen jotka menevät aika pitkälti linjassa kirjan ja Aiton oppien kanssa.

Eiköhän avautuminen riitä.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#66

Viesti Jopo »

steelduck kirjoitti:
Jopo kirjoitti:
steelduck kirjoitti: Lyoto on hieno esimerkki "pitkän tien" kulkijasta.
En nyt ymmärrä miten Lyoto on kulkenut pidemmän tien kuin muut vapaaottelijat, tai miksi olisi syytä olettaa hänen niin tekevän.
No juurihan minä sen selitin... Perinteisissä lajeissa riittää treenattavaa vielä vanhana pappanakin. Voihan sitä tosin vaikka nyrkkeillä kuolinvuoteelle asti, mutta voi olla että niiden muutamien lyöpntien viilaaminen vuosikymmeniä voi käydä pitkästyttäväksi. Perinteisissä lajeissa ja kaiken maailma katajo yms yms missä riittää tekemistä. Tämä on tietenkin rankkaa yleistamistä ja vain minun mielipide. ;) mutta tämähän on keskustelupalsta.
Eihän sitä nyt nyt uusia tekniikoita riitä opeteltaviksi perinne lajeissakaan koko elämäksi. Järkevien tekniikoiden määrä kun vaan on rajallinen. Eikä vanhusten fysiikka vaan anna periksi uusien ja hienompien helikopteripotkujen opettelemiseen.
Jaa, että riittää katoja opeteltaviksi. Lyöntien ja potkujen yhdistäminen hieman eritavalla uudeksi kokonaisuudeksi ei tarkoita, ettet junnaisi edelleen niitä samoja lyöntejä ja potkuja. Voihan sitä nyrkkeilyssäkin kehitellä uusia kombinaatioita kyllästymiseen asti jos vaan kiinnostaa. Järkevien ja suoritettavissa olevien kombinaatioiden määrä on tietenkin rajallinen, mutta eihän niitä katojakaan yhden lajin sisällä ihan loputtomasti ole.

Urheilulajeissa voi oman uransa jälkeen siirtyä valmennuksen pariin, siellä riittää varmasti uutta opettelemista ja oivaltamista ihan vaikka sinne kuolinvuoteelle asti. Ymmärtääkseni perinteisissä lajeissa on myös tapana siirtyä opettajan rooliin harjoitusvuosien ja iän karttuessa, ei suinkaan olla se ykkösnyrkki joka kyykyttää ihan kaikkia iahn kaikessa.

Ps. Se, miksi on oletettavaa, että Lyoto harjoittelisi jotenkin pidempään kuin muut vapaaottelijat, tai kulkisi pidempää tietä, ei vieläkään selvinnyt. Tähän mennessä Lyoto ei ole harjoitellut mitenkään merkittävästi pidempää aikaa kuin muutkaan huippuvapaaottelijat.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#67

Viesti Jopo »

Jaa en pystynyt enää muokkaamaan viestiä.
Onko siis "pidemmän tien" kulkija oletuksen taustalla, se että Machida on harjoitellut kilpakaratea jonkin muun urheilulajin sijaan? Kyllähän kilapkaratekatkin joutuvat muuttamaan harjoittelutottumuksiaan aktiivikauden jälkeen, vieläpä samoissa määrin kuin muutkin urheilijat. Jatkavatko siis kilpakaratekat suuremmalla todennäköisyydellä lajin parissa aktiivikauden jälkeen, kuin muut kamppailu-urheilijat, tai urheilijat ylipäätään?
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
jukka mäkynen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 17
Lauteille: Elokuu 2008

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#68

Viesti jukka mäkynen »

Lehe kirjoitti: Noniin. Vai pitäiskös sanoa OSU ja uppos.

Olin aikoinaan kaapelilla kiukkarin ensimmäisellä peruskurssilla. Jari Ilkka oli myös. Myöhemmin kohdattiin miehen kanssa myös Escrima-harjoituksissa, vaikken tuota nuoruuden nais- ja rellestämiskiinnostukseltani jaksanut muutamaa treeniä pidemmälle. "Olispitäny", koska parista teenistä jäi pirun vahva kuva. Silloinen Espoon Tapiolan vetäjä vetää muuten Juksua Turussa..

Olin välillä kiukkarista tauolla ja tein "comebackin". Ihan niin kauaa en ollut senkään jälkeen, että tietäisin kaikki kuviot. Jari Ilkkaan törmäsin ESU-karatessa nimenä (kiukkarin ohella), miestä en koskaan treeneissä nähnyt. Ja tuskin edes muistaa meikäläistä satojen kurssilaisten ja treenikaverien ohella.

Jos kerran tälle tielle käydään, niin mennään sitten sen mukaan. Minä en pidä ihan jokaista Karin lähestymistapaa asioihin itsestäänselvyytenä tai miellyttävänä. Paljon huhujakin liikkuu miehen ympärillä. Tähän kaikkeen olen tehnyt itse omat päätelmäni. Minun silmin fakta on kuitenkin se, että Aittomäki aloitti ja Hallamaa jatkoi. Aloitin 55 kiloisena vähäpoikana Aittomäen kiukkarilla, eikä minua hakattu pihalle. Annettiin kehittyä ja jopa vinkkiä miten. Hieman rivienvälistähän se piti lukea, "voimanostajilta saa oppia, miten puntti kulkee perusasioittain". Ja juu, tuli treeneissä välillä selkäänkin. Mutta silai hyvällä maulla.

Esimerkiksi pidin aikoinaan Karin "roinaamiskommenttia" hyvin absurdina. Pidän vieläkin. Olen kuullut paljon eriasteisia väittämiä miehestä tähän päivään asti, ja allekirjoitan vain seuraavan. Fakta on kuitenkin se, että Kari on minut saatellut tälle tielle, aloitamaan kiukkarin uudestaan alusta ja löytämään sen vuosien "kamppailuturismin" jälkeen oman juttuni. Ja mitä siihen urheiluvalmennukseen tulee.. Ne rivienvälikommentit oli silloin aikanaan hyvin samanlaisia kuin isävainaani. Laji oli toki eri, mutta eikös FC Hongalla mene ihan kohtuullisesti. 80-luvulla ukkoa kutsuttiin taikaukoksi Käpan kanssa, kun poppaukko oli varattu. Ja silloin kun korishonka oli vielä jollain "Sköts tiim" nimellä, niin samaa kamaahan se oli. Aittomäkihän siellä oli samoilla resepteillä kuin faija, eiku oikeesti toisinpäin.

Mitä vapaaotteluun tulee, niin jo silloin kiukkarissa rähjättiin matolla aina välillä. Kyllä Aitolla on ollut iso rooli siihen, että edes koko laji on Suomen markkinakannassa. Ja vie harrastajia lakanalajeilta 8-)

Henkilökohtaisesti minua turpeaa se, että se silloinen vapaaottelu nimetään "KKK":ksi, kun jonkun piti tästä oppirahat maksaa. Ehkä aina asiat ei mennyt, kuten pitäisi? Ja nyt unohdetaan sitten koko historia. Kuten "veteraanikeskustelussakin" olen todennut, historiaa ei saisi unohtaa. Ja lisäksi hieman kaivertaa tuo epäily Aiton valmennuskyvyistä. En ole jaksannut seurata keskusteluhistoriaa, mutta eiköhän sieltä löydy ihan hyvät perusteet..

VK-kustannukselta löytyy hyvä kirja nimeltään "Urheiluvalmennus". Entisen työkaverini Heikki Lehden kanssa olen saanut hyviä vinkkejä juoksu ja siihen "mikä ihmeen painoharjoittelu"-valmennukseen jotka menevät aika pitkälti linjassa kirjan ja Aiton oppien kanssa.

Eiköhän avautuminen riitä.
Kiitos ja kumarrus!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#69

Viesti Lasse Candé »

Et Andy vastannut tähän kysymykseen:
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 34#p437434" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieno video Jasselta. En osaa kylläkään vastata viestissä olevaan kysymykseen kun en vapaaottelua seuraa. Silti, tulee mieleen että juurikin tuo räjähtävyys on ominaisuus mistä voisi jotain saada. Mutta siitähän tässä keskustellaankin, joten ei mitään uutta siinä.

En tiedä luinko täältä vai missä joku sanoi, että takapotkuja näkyy vapaaottelussa hyvin vähän. Ne voisivat toimia ehkäpä, koska niitä ei osata odottaa / niitä vastaan ei välttämättä osata puolustautua. Mutta riskaabeliahan se toki on.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#70

Viesti Jasse »

Tässä video jossa entinen UFC-mestari Chuck (taustat kempo-kakessa) opettaa takapotkua: " onclick="window.open(this.href);return false;

Koneellani on video jossa Chuck opettajansa kanssa esittelevät erilaisia iskutekniikoita. Muistaakseni herroilla oli mieleipide että takapotku olisi suht turvallinen. Tehokas se on ainakin. Ei tekniikkaa paljon vaparissa näy, paitsi UFC-mestari GSP (taustat kiukkarissa) heittää takapotkun aika usein.
Lehe
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Saaristo

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#71

Viesti Lehe »

Vaikka menee taas hieman ohi aiheen, niin on ihan pakko kommentoida vielä hepestä. Kaveri valmentaa nykyisin päätyökseen sprinttereitä ja muita junnujuoksioita Turun suunnalla. Oman alansa guruja. Ja oliskos tuossa jotain annettavaa ihan vaan kamppailijan treeniin tai jopa potkimiseen. Juoksu kun on tekniikkalaji, niin onkohan esimerkiksi mäki- tai porrasvedoilla yhteyttä lyämähommiin, potkimisesta nyt puhumattakaan? Juu toki intervalleilla on muukin merkitys..

Se sama avainhan on mun mielestäni ihan peruskaraten perstekniikassa.

Muoks: sisältää tietoisen kirjootusvirheen.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#72

Viesti Lasse Candé »

Jasse kirjoitti: Muistaakseni herroilla oli mieleipide että takapotku olisi suht turvallinen. Tehokas se on ainakin. Ei tekniikkaa paljon vaparissa näy, paitsi UFC-mestari GSP (taustat kiukkarissa) heittää takapotkun aika usein.
Mitenkäs takakiertopotku ja akrobaattisemmat... Uskaltaako (juuri) kukaan kokeilla niitä? Olisiko minkäänlaista tilausta?
Häive
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 74
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#73

Viesti Häive »

Lasse Candé kirjoitti: Mitenkäs takakiertopotku ja akrobaattisemmat... Uskaltaako (juuri) kukaan kokeilla niitä? Olisiko minkäänlaista tilausta?
Ainakin Cung Le (ei tosin UFC ottelija) jakelee melko laajaa valikoimaa potkuja, ja David "the Crow" Loiseau ainakin aikaisemmissa otteluissaan on käyttänyt takakiertopotkua ja hyppykiertopotkua (mikä sitten virallinen nimi lieneekään).
"Give a man a fire and he will be warm for the night. Light a man on fire and he will be warm for the rest of his life "
steelduck
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 923
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#74

Viesti steelduck »

johannes kirjoitti:
steelduck kirjoitti:
Jopo kirjoitti:
steelduck kirjoitti: Lyoto on hieno esimerkki "pitkän tien" kulkijasta.
En nyt ymmärrä miten Lyoto on kulkenut pidemmän tien kuin muut vapaaottelijat, tai miksi olisi syytä olettaa hänen niin tekevän.
No juurihan minä sen selitin... Perinteisissä lajeissa riittää treenattavaa vielä vanhana pappanakin. Voihan sitä tosin vaikka nyrkkeillä kuolinvuoteelle asti, mutta voi olla että niiden muutamien lyöpntien viilaaminen vuosikymmeniä voi käydä pitkästyttäväksi.

Lyoton pitkästä tiestä:
Niissä lyönneissä, liikkumisessa ja niitä vastaan toimimisessa riittää loputtomiin tekemistä ihan oikeasti.

En ymmärtänyt tuota machida-juttuasi. Lyoto on aloittanut nuorena kakella. Niin on kaikki huippuvaparimiehet aloittaneet jollain. Joku judolla tai painilla ja ainakin mainitsemasi Liddel kempolla. Nyt hän on pari-kolmikymppisenä huipulla. Nykyäänhän treenaa käsittääkseni vaparia ja on treenaillut jo jonkin aikaa. Myöskin minua ihmetyttää aikaisempi väitteesi, että kehälajeissa lyöjistä tulisi jotenkin Liddelin tyylisiä "heijarilyöjiä" ja että gyakutsukista tulisi aikaa myöten tehokkaampi...?
Äh, ymmärrät nyt väkisin väärin. :D Missä kohtaa väitin, että kehälyöjistä tulisi heijarilyöjiä? Väitin vain, että "tehokas" heijari on helpompi oppia kuin tehokas gyatsuki ja et voi mitenkään väittää, etteikö perinteissä lajeissa ole enemmän juttuja mitä treenailla, kuin kehälajeissa. Se onko niissä mitään "järkeä", onkin sitten ihan toinen juttu. Itsekkin harrastan intohimoisesti sportti-jiujitsua ja luulen että siitä riittää oppimista loppuelämäksi, mutta toisaalta olisi hienoa vääntää jotain kataa puistossa kahdeksankymppisenä. En oikein näe itseäni enää sparraamassa sen ikäisenä. Mistäs sitä tietää... :) Menee kyllä offtopikiksi. Tämähän oli vain minun mielipiteeni ja varmasti asia ei ole mustavalkoinen ja varjonyrkkeilläkkin voi puistossa.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#75

Viesti Jasse »

Chung Le (sanda tausta) omaa kyllä monipuolisimman potkuarsenaalin MMassa. Taisi voittaa vapaaottelu-ikoni Franck Shamrokinkin jokunen aika sitten: " onclick="window.open(this.href);return false;

Itse näen takakiertopotkun kyllä aika riskinä + sen tehokas osuma piste on aika pieni. Vastustaja voi liikkua eteenpäi ja saada otteen selästä, sivuille ja taakse. Takapotku on tehokas suht pitkän suoran linjan. Eteenpäin ei kannata rynniä ja taakekkin saa loikata pitkän matkan.
Toisaalta jos perus peli on hanskassa ja osaa pelata paikan kurkipotkulle niin why not.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa