Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. 

Systema
Valvoja: Valvoja
-
- munillepotkija
- Lauteille: Tammikuu 2007
Systema
Tällä hetkellä varmaan hieman haastavaa promota venäläistä tappeluslajia. Sanktioita kun on hyvästä syystä varsin monella sektorilla. Talous, tiede,taide, informaatiosotaa jnejne. Venäläinen tappelustaito ei varmaan ihan suosionsa huipulla nyt ole.
-
- etupotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2006
- Etulaji: potkunyrkkeily
- Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
- Takalajit: Budoturismi
Systema
05:45 "Some are trained in the Russian martial art called Systema."
Eli väitetysti jotkut SS-miehet treenaavat Systemaa. Varmaan jotkut treenaavatkin. Niin varmaan treenaa videon tekijäkin
Eli väitetysti jotkut SS-miehet treenaavat Systemaa. Varmaan jotkut treenaavatkin. Niin varmaan treenaa videon tekijäkin

-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
Systema
Systeman veitsipuolustusta.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- etupotkija
- Lauteille: Toukokuu 2022
Systema
Vaikeita nämä ilman mitään kontekstia, veitsipuolustukseen on tullut treenailtua hyvin monella tyylillä, systemankin harjoitteita, ja näen tässä yhtäläisyyksiä useempaankin härväämisharjotukseen.
Näyttäähän ilman kontekstia hyvin moni esoteerisempi harjoitus ihan pelleilyltä.
Tässä on vähän lisää tätä puukkojuttua, vaikkei tämä suoraan sitä kontekstia anna kaikille, niin itteä kyllä viehättää. Puukkohippa on niin oma juttunsa, varsinkin kun toimitaan kaukana itsepuolustuksesta.
Näyttäähän ilman kontekstia hyvin moni esoteerisempi harjoitus ihan pelleilyltä.
Tässä on vähän lisää tätä puukkojuttua, vaikkei tämä suoraan sitä kontekstia anna kaikille, niin itteä kyllä viehättää. Puukkohippa on niin oma juttunsa, varsinkin kun toimitaan kaukana itsepuolustuksesta.
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
Systema
Hidas harjoittelu on suunnilleen ainoa järkevä silloin kun pelataan hengenmeno-tasoilla.
Slow is smooth, smooth is fast.
Tuota videota pidän sikäli epäluotettavana että kun avustajat hyökkii kymmenellä prosentilla, mestari reagoi kahdellakymmenelläviidellä.
En oikein näe mitään perustetta sille kylläkään.
Puukkotilanne, tai oikeestaan mikä tahansa ase-asetelma on sellanen helevatti kohdata että kaiken toiminnan, etenkin valmistautumisen eli treenin on oltava raivokkaan päättäväistä ja häikäilemätöntä.
Kikkailuasenne on hengenvaarallinen. Juuri siksi kovin moni ip-laji ajaa rytisten vitelikkoon iipee-juttujensa kanssa.
Tämä nytnähty ei ole tapa taistella vaan tapa hakea omaa sisäistä kadenssia, hyvin källi ja aikidonkaltainen.
Mulla on kokemaa siitä kun myötätanssi kääntyy kentällä rujoksi aseeksi käyttää vihua vastaan.
Niinettä elkää tehkö sitävirhettä että kattelette vain ulkoista muotoa.
..niinkuin sitä nyt tarvitsisi erikseen korostaa..
Slow is smooth, smooth is fast.
Tuota videota pidän sikäli epäluotettavana että kun avustajat hyökkii kymmenellä prosentilla, mestari reagoi kahdellakymmenelläviidellä.
En oikein näe mitään perustetta sille kylläkään.
Puukkotilanne, tai oikeestaan mikä tahansa ase-asetelma on sellanen helevatti kohdata että kaiken toiminnan, etenkin valmistautumisen eli treenin on oltava raivokkaan päättäväistä ja häikäilemätöntä.
Kikkailuasenne on hengenvaarallinen. Juuri siksi kovin moni ip-laji ajaa rytisten vitelikkoon iipee-juttujensa kanssa.
Tämä nytnähty ei ole tapa taistella vaan tapa hakea omaa sisäistä kadenssia, hyvin källi ja aikidonkaltainen.
Mulla on kokemaa siitä kun myötätanssi kääntyy kentällä rujoksi aseeksi käyttää vihua vastaan.
Niinettä elkää tehkö sitävirhettä että kattelette vain ulkoista muotoa.
..niinkuin sitä nyt tarvitsisi erikseen korostaa..
-
- etupotkija
Systema
Ei oo tietoa, mutta arvaus tuosta leppoisuudesta on nyansseihin keskittyminen, eli tässä tapauksessa tasapainon ja lihaskulmien isolointi harjoituksessa. Näin ainakin itse oon saanu oppia harjoitteisiin, ja itsekin näitä mieluummin niin vetänyt. Yksittäisinä toteutusharjoituksena olettasin, että hyökkäys ja reagointi on sitten sitä mitä siltä raa'alta tekniikkaharjoitukselta odottais.
Jatkuva lepponen härvääminen muissakin lajeissa on yleensä mukana treenatakseen jotain muuta, kuin tekniikan mekaanista suoritusta. Tai enhän minä mistään mitään tiedä.
Jatkuva lepponen härvääminen muissakin lajeissa on yleensä mukana treenatakseen jotain muuta, kuin tekniikan mekaanista suoritusta. Tai enhän minä mistään mitään tiedä.
-
- päähänpotkija
Systema
Niin, tarkoitin tottakai sitäettä sittekun lähdetään hakemaan ratkaisuliikkuja on se paneutuminen oltava päättäväistä.
Tuo kuvattu harjoite ei ole vielä ytimessä vaan siinä liikutaan periaatetasolla. Hyvin kiintoisaa.
Olen joskus haahuillut ahtaantilan flow'ia, onnistuuko se ensinkään esim autossa kun uhka tulee vierestä ja liikkuun ei pääse.
Kamalimpana skenaariona kuristaja-asseri takapenkillä a la Kummisetä.
Mä olen kyllä antanut nyrkkiä auton sisällä mutta se ei ollu kovinkaan paha tilanne itsessään.
Mutta oli ne mun koppaisut aika tussuja, jos en osais kimettää ois teho jäänyt autsistasolle.
Tuo kuvattu harjoite ei ole vielä ytimessä vaan siinä liikutaan periaatetasolla. Hyvin kiintoisaa.
Olen joskus haahuillut ahtaantilan flow'ia, onnistuuko se ensinkään esim autossa kun uhka tulee vierestä ja liikkuun ei pääse.
Kamalimpana skenaariona kuristaja-asseri takapenkillä a la Kummisetä.
Mä olen kyllä antanut nyrkkiä auton sisällä mutta se ei ollu kovinkaan paha tilanne itsessään.
Mutta oli ne mun koppaisut aika tussuja, jos en osais kimettää ois teho jäänyt autsistasolle.
-
- etupotkija
- Lauteille: Lokakuu 2009
Systema
Ihan karmea off topic mutta tuli tuosta mieleen, että haluaisin edes yhden kerran nähdä jossakin leffassa tilanteen, jossa suunnitellun takapenkkikuristuksen uhri parkkihallissa autolle saapuessaan sattuukin vilkaisemaan sinne takapenkille ja havaitsee murhamiehen kykkivän siellä piilossa. Sen hetken kun murhamies tajuaa tulleensa huomatuksi ja kääntää nolona katseensa ikkunaan.Kari Aittomäki kirjoitti: ↑syys 19, 2022, 23.40 Kamalimpana skenaariona kuristaja-asseri takapenkillä a la Kummisetä.
Tai niin, että suunniteltu uhri avaa takaoven laittaakseen esim. salkkunsa takapenkille. Tai niin, että uhri ei saavukaan paikalle yksin vaan parin kookkaan lyttynenäisen kaverinsa kanssa.
Ihan miten vaan, koska se takapenkkiväijytys on ehkä huonoin salamurhakonsepti mitä on.
Mutta se toimii leffoissa, koska ilmeisesti on hyväksihavaittu käsikirjoituskikka, että katsoja saa kokea turhauttavaa kiukkua kun päähenkilöt toimivat lapsellisen varomattomasti ja typerästi hankkiutuessaan hengenvaarallisiin tilanteisiin.
Btw, Kummisedässähän ei siis ollut muistaakseni ollut kyse edelläkuvatusta (ainakaan siinä yhdessä kohtauksessa) vaan siitä, että lähdettiin yhdessä "vähän ajelulle".
-
- ilmaanpotkija
- Lauteille: Marraskuu 2015
- Takalajit: HJJ, Potkis
Systema
Systemastahan löytyy luonnollisesti kaikki eväät autonsisustilanteisiin:
Ja vaikka kaikkein eksoottisimpien videoiden perusteella voisi todella kuvitella porukan olevan kuutamolla, maailmalta löytyy useita korkean tason ukkoja jotka ylistävät Vasilievin ja Ryabkon osaamista taivaisiin, esim. Martin Wheeler. Luulen, että Systema on niitä juttuja jotka on pakko kokea livenä, mahdollisimman pätevässä ohjauksessa jotta voi muodostaa vahvemman mielipiteen.
Vielä vähän lisää veitsijuttuja ton McDojoLife -jutun vastapainoksi:
Ja vaikka kaikkein eksoottisimpien videoiden perusteella voisi todella kuvitella porukan olevan kuutamolla, maailmalta löytyy useita korkean tason ukkoja jotka ylistävät Vasilievin ja Ryabkon osaamista taivaisiin, esim. Martin Wheeler. Luulen, että Systema on niitä juttuja jotka on pakko kokea livenä, mahdollisimman pätevässä ohjauksessa jotta voi muodostaa vahvemman mielipiteen.
Vielä vähän lisää veitsijuttuja ton McDojoLife -jutun vastapainoksi:
-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
Systema
Hyppääkö tuo tyyppi tosiaan ihan oma-aloitteisesti maahan makaamaan kesken puukkotappelun?
Antti Sariola
-
- ilmaanpotkija
- Lauteille: Marraskuu 2015
- Takalajit: HJJ, Potkis
Systema
Sillä on varmaan siihen joku hyvä syy?
Huomioitavaa myös, että systema saattaa näyttää ulkoisesti ihan erilaiselta riippuen tekijästä, esim. täällä usein mainitun Martin Wheelerin veitsipuolustustekniikat muistuttaa (vauhdilla tehtynä) jo paljon enemmän rbsd-lajeja kuin monessa systemavideossa.
McDojovideoille päätyminen on kyllä sinänsä systemaajien oma vika, kun sisältöä ei sen tarkemmin selitetä ja ihmiset saa sen kuvan, että näin puolustaudutaan veitsihyökkäystä vastaan kun kyse on pikemminkin drilleistä joilla kehitetään jotain tiettyjä ominaisuuksia.

Huomioitavaa myös, että systema saattaa näyttää ulkoisesti ihan erilaiselta riippuen tekijästä, esim. täällä usein mainitun Martin Wheelerin veitsipuolustustekniikat muistuttaa (vauhdilla tehtynä) jo paljon enemmän rbsd-lajeja kuin monessa systemavideossa.
McDojovideoille päätyminen on kyllä sinänsä systemaajien oma vika, kun sisältöä ei sen tarkemmin selitetä ja ihmiset saa sen kuvan, että näin puolustaudutaan veitsihyökkäystä vastaan kun kyse on pikemminkin drilleistä joilla kehitetään jotain tiettyjä ominaisuuksia.
-
- etupotkija
Systema
Sehän on aivan validi tekniikkahaara mitä harjoitella, on meinaan vaikea puukottaa maahanpäin tyyppiä joka osaa toimia jaloin ja käsin sieltäkin päin, puhumattakaan miten helppo sen on sieltä maasta tilaa tehtyään vetää käsiase esille ja lopettaa tilanne. Ahtaan tilan tai nurkan ratkaisuna voi myös olla aivan toimivaa tekniikkaa, on monenlaista tositilannekontekstia missä noinkin voi tehdä. Haavoittuneena myös on hyvä tehdä tilaa menemällä tonttiin, jos ei enää pääse tilanteesta kokonaan pois tai suojauspuoli on rampana.
Tulokulmana puukkotappelu on nihkeä, semmosta ei juuri oo ku elokuvissa. Näissä treenataan nyansseja nopeaan nitistämiseen tai suojautumiseen, yleensä yllättämällä tai muun vastaavan edun saamiseksi. Jos aattelee että tää on jotaki puukkotappelutreeniä missä tyypit tietää että molemmilla on puukot, ja nyt ne sitte huitoo toisiaan vartin tuossa sillä ajatuksella, että näin mä teen ku mulle tulee toinen puukkosankari eteen, niin ollaan erittäin metsässä. Mutta sitähän Heikki tuossa sanoi, että se on systemaajien omaa vikaa. Tosin ohan tämä sama nyt joka lajissa, tulkoot saliin jos kiinnostus heräs. Jos joku meinaa youtubevideon avulla puolustautua jollaki muulla ku satasen aidat -tekniikalla, niin toivo oli kai jo menetetty.
-
- päähänpotkija
Systema
Heh, mä olen naurellut samaa juttua koska kyllä minä ainaki hoksaisin takapenkillä kyykkivän roitson. Takapenkiltä ennoo ketään löytäny mutta autosta kyllä, narkki-timo oli kekannut aukinaisen oven ja päättänyt tonkia hanskalokeroa.Ile kirjoitti: ↑syys 20, 2022, 09.06 Ihan karmea off topic mutta tuli tuosta mieleen, että haluaisin edes yhden kerran nähdä jossakin leffassa tilanteen, jossa suunnitellun takapenkkikuristuksen uhri parkkihallissa autolle saapuessaan sattuukin vilkaisemaan sinne takapenkille ja havaitsee murhamiehen kykkivän siellä piilossa.
Täräytin häntä kärsään hihii.
Vieläki virnistyttää.
Nuo autoskenet on kiintoisia, mitenköhän tollasen asenteen sais päälle tosipaikassa.
Ei se mahdotonta ole, sainhan mä aikidonkin kohdastani pelittään.
Noita ois mahtava treenata.
Nuo Andyn tokaisut ovat itseasiassa ikäänkuin raikkaita, alleviivaavat sitä systeman(kin) erilaisuutta kamppailukokonaisuuksien hahmottamisessa.
Tosiaan, tonttiin pudottautuminen kesken puukkuhuitomisen voi hyvinkin luoda sellasen jopa sekunninkin mitvit-gapin, jossa jalkojen maalialueet ovat suojattomia.
Muttajuu, takavuosinahan haukuttiin maanrakoon venalaisen pistoolikamppailuvideo, joka kuitenkin oli minusta hyvin helppo tajuta liikkuva-maali-taktiikaksi ja vastatulen anniskeluksi.
Systema on hyvin kiintoisaa ja harmittaa pirusti ettei silloinjoskus oikeen löytyny aikaa.
Seuraajat