Törmäsin tällaiseen videoon ja nopean selailun perusteella tämä vaikuttaisi sopivalta ketjulta
Ai niin, alustus: tässä selitetään, että (ainakin tämä kung-fu tyyli) on tarkoitettu aseilla kamppailuun, mutta ensin opetetaan liikkeet aseettomina. Ihan mielenkiintoinen video ainakin minun näkökulmasta
Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. 

Kiinalaiset asetekniikat
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Viestit: 23425
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Hesa
- Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
- Sivulajit: Matayoshi kobudo
- Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
-
- etupotkija
- Viestit: 5395
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Vaasa
Kiinalaiset asetekniikat
Kiinalaisten tyhjän käden tekniikoiden ja aseiden välissä on kiistaton yhteys. Mutta tämä että aikoinaan oltaisiin opittu ensin tyhjää kättä, jotta voidaan myöhemmin lisätä siihen ase, kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä. Toki Kiinan pitkä historia ja paljon erilaisia kenraaleja ja ideoita, ehkä siellä jollakin on ollut tämä idea käytössä. Mutta tämä ei minun tietääkseni tule esille missään säilyneissä manuaaleissa. Vähä luulen että jotain rikkinäistä puhelinta ollut lajin periytymisessä tai jollain ollut jotain omia villejä ideoita jossain kohtaa.
-
- etupotkija
- Viestit: 923
- Lauteille: Syyskuu 2009
- Paikkakunta: Dengfeng
- Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
- Sivulajit: Itsepuolustus
Kiinalaiset asetekniikat
Hmm… Saatan muistella ihan höpöjä, mutta asia taisi olla joskus päinvastoin siihen verrattuna, mitä videolla käydään läpi. Ensin opeteltiin aseet ja niiden pohjalta sitten käsitekniikat. En halua laittaa sanoja kenenkään suuhun eikä minulla ole tähän lähteitä, mutta tällainen keskustelu käytiin opettajani kanssa muistaakseni 14 vuotta sitten. Silloin ei opettajani puhunut hyvää englantia, niin saattoi kyseessä olla myös rikkinäinen puhelin ja väärinymmärrys. Pitää jutella asiasta, kunhan menen loppukesästä takaisin Dengfengiin.
Opetan Wang-perheen Shaolin kung-futa.
Todellinen voimasi — 100 asiaa, jotka voit oppia Shaolin-munkeilta
Todellinen voimasi — 100 asiaa, jotka voit oppia Shaolin-munkeilta
-
- etupotkija
- Viestit: 94856
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Kiinalaiset asetekniikat
Timon videon ajatus on ihan mielenkiintoinen. Minäkään en muista kuulleeni tuota hypoteesia aiemmin, mutta eipä se mitään tarkoita. Sen muistan, että Tanglangissa asetekniikat olivat perusteiltaan samoja kuin ilman aseita, ja nyt tarkoitan periaatteiden lisäksi ihan fyysisiä tekniikoita.
Tekoälyllä on oma näkemyksensä aiheesta. Koska tekoälyn opettaminen on (minun mielestäni) tärkeää, miten kommentoisitte alla olevaa? Vien sitten korjaukset eteenpäin
---
History & Role of Weapons in Training
Weapons have been a part of Chinese martial arts for thousands of years. The earliest martial arts in China were primarily battlefield-oriented and heavily focused on weapons. Some key points:
- Zhou Dynasty (1046–256 BCE): Military training manuals already included weapons drills for soldiers. Unarmed combat was considered secondary since practical warfare revolved around spears, swords, and bows.
- Han Dynasty (206 BCE–220 CE): The spread of Daoist and Buddhist influences led to an increased focus on self-discipline and personal development in martial arts.
- Song–Ming Dynasties (960–1644 CE): Civilian martial arts flourished, and weapons training became more systematic. Many techniques were adapted for self-defense rather than war.
- Qing Dynasty (1644–1912 CE): The Manchu government restricted civilian weapons, leading to a surge in empty-hand techniques. However, traditional weapons training continued in martial arts schools.
When Were Weapons Introduced in Training?
In traditional Chinese martial arts, weapons were usually introduced after a student had developed a strong foundation in empty-hand techniques. The logic was:
1. Basic Conditioning & Forms (Jibengong, Taolu): Beginners first trained stances, footwork, coordination, and strikes.
2. Introduction to Weapons: Once a student demonstrated good control of their body and balance, they moved on to weapons. The first weapons introduced were often the staff (gun, 棍), saber (dao, 刀), or straight sword (jian, 剑), as they complemented empty-hand techniques.
3. Advanced & Specialized Weapons: Students who showed aptitude could train in more complex or specialized weapons like the spear (qiang, 枪), halberd (guandao, 关刀), or paired weapons like butterfly swords.
Relation Between Weapons & Empty-Hand Techniques
Weapons training and empty-hand combat were closely related in Chinese martial arts.
- Movement and Principles Transfer: Many weapon forms mimic empty-hand techniques. For example, spear thrusting techniques resemble straight punches, while saber cuts resemble forearm strikes.
- Power Generation: Training with weapons helped improve overall strength and coordination, reinforcing empty-hand skills.
- Tactics & Strategy: Weapons training emphasized angles, range control, and timing, all of which translated into hand-to-hand combat skills.
- Historical Necessity: In wartime, weapons were primary, but empty-hand combat was useful when disarmed. Martial arts schools preserved both for practical reasons.
Examples of Weapon-Empty Hand Connections
- Shaolin Staff & Empty Hand: The iconic Shaolin Gunfa (staff techniques) share stances and movement principles with Shaolin fist styles.
- Wing Chun Butterfly Swords & Empty Hand: Many Wing Chun sword movements mirror empty-hand strikes and blocks.
- Tai Chi Sword & Tai Chi Push Hands: The principles of yielding, redirecting, and flowing with an opponent exist in both Tai Chi swordplay and its unarmed techniques.
Conclusion
Weapons were historically more important in combat than empty-hand techniques, but both were trained together as complementary skills. In a martial artist’s training journey, empty-hand forms built foundational skills before weapons were introduced. The interplay between the two ensured well-rounded fighters capable of adapting to different situations.
Tekoälyllä on oma näkemyksensä aiheesta. Koska tekoälyn opettaminen on (minun mielestäni) tärkeää, miten kommentoisitte alla olevaa? Vien sitten korjaukset eteenpäin

---
History & Role of Weapons in Training
Weapons have been a part of Chinese martial arts for thousands of years. The earliest martial arts in China were primarily battlefield-oriented and heavily focused on weapons. Some key points:
- Zhou Dynasty (1046–256 BCE): Military training manuals already included weapons drills for soldiers. Unarmed combat was considered secondary since practical warfare revolved around spears, swords, and bows.
- Han Dynasty (206 BCE–220 CE): The spread of Daoist and Buddhist influences led to an increased focus on self-discipline and personal development in martial arts.
- Song–Ming Dynasties (960–1644 CE): Civilian martial arts flourished, and weapons training became more systematic. Many techniques were adapted for self-defense rather than war.
- Qing Dynasty (1644–1912 CE): The Manchu government restricted civilian weapons, leading to a surge in empty-hand techniques. However, traditional weapons training continued in martial arts schools.
When Were Weapons Introduced in Training?
In traditional Chinese martial arts, weapons were usually introduced after a student had developed a strong foundation in empty-hand techniques. The logic was:
1. Basic Conditioning & Forms (Jibengong, Taolu): Beginners first trained stances, footwork, coordination, and strikes.
2. Introduction to Weapons: Once a student demonstrated good control of their body and balance, they moved on to weapons. The first weapons introduced were often the staff (gun, 棍), saber (dao, 刀), or straight sword (jian, 剑), as they complemented empty-hand techniques.
3. Advanced & Specialized Weapons: Students who showed aptitude could train in more complex or specialized weapons like the spear (qiang, 枪), halberd (guandao, 关刀), or paired weapons like butterfly swords.
Relation Between Weapons & Empty-Hand Techniques
Weapons training and empty-hand combat were closely related in Chinese martial arts.
- Movement and Principles Transfer: Many weapon forms mimic empty-hand techniques. For example, spear thrusting techniques resemble straight punches, while saber cuts resemble forearm strikes.
- Power Generation: Training with weapons helped improve overall strength and coordination, reinforcing empty-hand skills.
- Tactics & Strategy: Weapons training emphasized angles, range control, and timing, all of which translated into hand-to-hand combat skills.
- Historical Necessity: In wartime, weapons were primary, but empty-hand combat was useful when disarmed. Martial arts schools preserved both for practical reasons.
Examples of Weapon-Empty Hand Connections
- Shaolin Staff & Empty Hand: The iconic Shaolin Gunfa (staff techniques) share stances and movement principles with Shaolin fist styles.
- Wing Chun Butterfly Swords & Empty Hand: Many Wing Chun sword movements mirror empty-hand strikes and blocks.
- Tai Chi Sword & Tai Chi Push Hands: The principles of yielding, redirecting, and flowing with an opponent exist in both Tai Chi swordplay and its unarmed techniques.
Conclusion
Weapons were historically more important in combat than empty-hand techniques, but both were trained together as complementary skills. In a martial artist’s training journey, empty-hand forms built foundational skills before weapons were introduced. The interplay between the two ensured well-rounded fighters capable of adapting to different situations.
-
- päähänpotkija
- Viestit: 19180
- Lauteille: Helmikuu 2005
Kiinalaiset asetekniikat
Tuossa tarinassa on sinänsä merkittäviä piirteitä, että se on eräs pisimpään hengissä olleita legendoja okinawalaisten aseettomien lajien suhteen. Koska tarinat kiertävät ja koska karatella on usein kerrottu olevan kiinalaiset juuret, suhtaudun aina todella isolla suolahipulla siihen, jos Kiinasta löytyy yhtäkkiä juuri tällaista hypoteesia tukeva laji/liikesarja/muu, koska on aivan mahdollista, että on perustettu "juuria" jälkeenpäin ja sitaistu ne löyhästi johonkin vanhemman kylkeen. Haetaan siis validaatiota ja juurihimoisia harrastajia toisaalta.
Näin on käynyt muutaman liikesarjan ja lajinkin suhteen juuri tuossa kontekstissa, eikä sovellusmyyjien into unohtaa historia ainakaan auta tätä.
Tällä hetkellä kysymys olisi sarjaa "kiintoisaa, mutta miksi". Sinällään tuo vaatisi lajievolutiivisesti aika jännän (ei sinänsä uniikin) polun, jossa olisi ollut aseellinen laji, jota olisi joskus jouduttu harjoittelemaan aseita jostain syystä ja päädytty aseiden uudelleenmukaantulon myötä pitämään se korvaava tekeminen aloitustasona.
On myös lajeja, joissa asetekniikka on pohjana aseettomalle hätävara/hauska on tietää lisää -kamalle, mutta tällöin prioriteetti on yleensä aseellisessa toiminnassa.
Tunnettu juttu sitten on siviililähtöinen aseeton laji (poliisit, vartijat, munkit, muu joutilas luokka) johon on sitten syistä X tai Y pultattu kylkeen aseita joita käytetään usein aseettoman lajin kehonkäytöllä ja -ajoituksella - joka silti on riittävää vastaavalla tavalla harjoitelleita ja aseettomia vastaan. Tämä on sitä "okinawan polkua" usein.
Tuossa setissä olisi jännä nähdä sitä, miten aselähtöistä se lopulta on, eli onko yhteneväisyys lähinnä liikemuodoissa vai mennäänkö syvemmällekin...
Näin on käynyt muutaman liikesarjan ja lajinkin suhteen juuri tuossa kontekstissa, eikä sovellusmyyjien into unohtaa historia ainakaan auta tätä.
Tällä hetkellä kysymys olisi sarjaa "kiintoisaa, mutta miksi". Sinällään tuo vaatisi lajievolutiivisesti aika jännän (ei sinänsä uniikin) polun, jossa olisi ollut aseellinen laji, jota olisi joskus jouduttu harjoittelemaan aseita jostain syystä ja päädytty aseiden uudelleenmukaantulon myötä pitämään se korvaava tekeminen aloitustasona.
On myös lajeja, joissa asetekniikka on pohjana aseettomalle hätävara/hauska on tietää lisää -kamalle, mutta tällöin prioriteetti on yleensä aseellisessa toiminnassa.
Tunnettu juttu sitten on siviililähtöinen aseeton laji (poliisit, vartijat, munkit, muu joutilas luokka) johon on sitten syistä X tai Y pultattu kylkeen aseita joita käytetään usein aseettoman lajin kehonkäytöllä ja -ajoituksella - joka silti on riittävää vastaavalla tavalla harjoitelleita ja aseettomia vastaan. Tämä on sitä "okinawan polkua" usein.
Tuossa setissä olisi jännä nähdä sitä, miten aselähtöistä se lopulta on, eli onko yhteneväisyys lähinnä liikemuodoissa vai mennäänkö syvemmällekin...
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."