Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Kombatan

Filippiiniläiset ja Indonesialaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Lauteille: Marraskuu 2006

Re: Kombatan

Viesti Invictus »

Enpä nyt viitsinyt avata uutta ketjua tätä varten, mutta itseäni tietäisi hieman kiinnostaa Kombatanin aseettomasta harjoittelusta. Varmaan seurakohtaista hieman niinkuin yleensä kaikki, mutta josko täällä olevat kombatanin harrastajat viitsisivät hieman kertoa kuinka paljon tuota aseetonta käytännössä on ja mitä kaikkea se pitää sisällään? Onko ihan esim. sparrinomaista harjoittelua, painimista ja tyynyjen pieksentää mukana? Vaiko mitä?
Tomi Harell
polveenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2008

Re: Kombatan

Viesti Tomi Harell »

Porissa on Kombatan treenejä 3 kertaa / viikko. Harjoittelemme n. 2/3 aseiden kanssa ja 1/3 ilman aseita.

Aseettomat harjoitukset pitävät mm. sisällään:
- Lyönnit ja potkut
- Hallinta-otteet
- Alasviennit
- Heittoja
- Pysty-ottelua

Maassa vääntöä on satunnaisesti jollain leireillä, perustreeneissä sitä treenataan aika harvoin.
Jasir
sääreenpotkija
Lauteille: Elokuu 2009

Kombatan

Viesti Jasir »

Ilmeisesti kysymys pitäis esittää tännekkin ja oikeassahan Mika oli, se oli väärässä paikassa.

Kysymys kuuluu: Miksi reenaat kombatania ja mitä se antaa sinulle. Käytkö siellä kunnon takia, sen takia että naapurikin käy, koska ei ole muutakaan, itsepuolustustaidon takia, koska se on mukavaa ( tähän mielellään joku selitys miksi se on mukavaa :) ) vai onko syy joku muu. Kertokaa!
Kuvake
Antti Koljonen
reiteenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2006
Etulaji: Muay Boran
Takalajit: Historiallinen miekkailu
Kombatan
Sin Moo Hapkido
Thainyrkkeily

Kombatan

Viesti Antti Koljonen »

Mä olen treenannut kombatania nyt vähän reilun puoli vuotta ja käyn siellä lähinnä siksi, että se on mukava harrastus: treeneissä on rento ilmapiiri ja treenikaverit on asiallisia tyyppejä. Toisaalta aseellinen kamppailu on aina kiinnostanut mua ja siihenhän harjoittelu ainakin Tampereella painottuu. Kepeillä huitominen on vaan yksinkertaisesti kivaa ja siinä riittää mukavasti haasteita, sillä perusasiat oppii melko nopeasti mutta yksityiskohtien hiomiseen ja tekniikan parantamiseen saa käyttää aikaa.

Jonkinlaisena toiveena on siinä samalla oppia vähän itsepuolustusta, mutta siihen tarkoitukseen on varmaankin olemassa myös tehokkaampia ja käytännöllisempiä lajeja. Itse asiassa olen suunnitellut aloittavani vielä jonkin toisen lajin, jotta saisin treenattua aseetonta kamppailua enemmän.
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
Kuvake
Woodpeckress
sääreenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2008

Kombatan

Viesti Woodpeckress »

Vähän samoilla linjoilla Gozon kanssa.
Rentoa, aseellista kamppailulajia hain harrastuksekseni ja sellaisen löysin. Pääasiassa reenikaverit on olleet tosi mukavia, (mutta minähän olenkin nyt tämmöinen hyyppä ja muodostan usein vahvan mielipiteeni ensivaikutelman perusteella.. Joo, mutta asiaan..) ja meno rentoa, tekniikat esitellään hyvin ja perusteellisesti.
Tiesin jo ekoihin reeneihin mennessäni, ettei kombatan ole varsinainen itsepuolustuslaji ja nyt olenkin tuumannut toisen lajin aloittamista kombatanin rinnalle, jossa keskityttäisiin enimmäkseen itsepuolustukseen.

Hieno laji, kannattaa tulla ainakin koklaamaan, vaikka ensin ne kepit tuntuvatkin vähän luonnottomilta käsienjatkeilta :D
Hakkaa kuin tikka.
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Lauteille: Tammikuu 2005

Kombatan

Viesti Korppi »

Kombatan on kivaa ja sattui treenit sopimaan aikatauluihin:)
Lisäksi halusin harjoitella jotain flilipiiniläislajia.
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Lauteille: Marraskuu 2006

Kombatan

Viesti Invictus »

Ihan näin mielenkiinnosta; mikä on tarkalleen Kombatanin asevalikoima (vai onko sellaista tarkalleen määriteltyä olemassakaan..?). Minulla on joku hämärä muistikuva, että nuo olisi joskus olleet Kombatanin suomen sivuilla esillä (voin toki höpistä omiani niinkuin on suht yleistä), tietty lyhyet kepit, se pitkä keppi...erinäisiä veitsiä - minkälaisia, minkä nimisiä? Mikäs on tuo Kombatanin logossa näkyvä aika paljon machetea muistuttuva vekotin? Niin ja ihan joku pitkähkä miekkakin muistaakseni jossain videossa vilahti?
Kuvake
Antti Koljonen
reiteenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2006
Etulaji: Muay Boran
Takalajit: Historiallinen miekkailu
Kombatan
Sin Moo Hapkido
Thainyrkkeily

Kombatan

Viesti Antti Koljonen »

Kombatanin asevalikoimaan kuuluu mun käsittääkseni lyhyt keppi (1 tai 2), pitkä keppi, veitsi ja miekka. Sen tarkemmin en osaa niitä määritellä, vaikka filippiineiltä monen kokoisia ja näköisiä teräaseita löytyykin. Ideana on käsittääkseni se, että samat perusperiaatteet soveltuvat eri aseille, vaikka jokaiseen voi liittyä myös omat pikku niksinsä. Normitreeneissä ainakin Tampereella käytetään enimmäkseen keppiä myös miekan käyttöä harjoiteltaessa. Samaten veitsiharjoitteissa käytetään ihan yksinkertaisia tavallisia treeniveitsiä, eli pienemmät erot ei tuu sitä kautta harjoittelussa niinkään esille. Toisaalta joskus on harjoiteltu esim. myös karambitin käyttöä, joka luonnollisesti poikkeaa jonkin verran tavanomaisesta veitsestä.

Miekkojen nimistä en tiedä muuta kuin sen verran mitä netissä on tullut vastaan. Ginunting on kai sellanen pitkähkö kapeateräinen ja kaareva. Barong taas näyttää lyhyemmältä ja raskaampiteräiseltä. Googlella löytyy esim. http://traditionalfilipinoweapons.com/Sandata.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Joku paremmin asioista perillä oleva voi antaa virallisemman vastauksen. Mä höpisen 1,5 vuotta lajia harrastaneen näkökulmasta.
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
Tomi Harell
polveenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2008

Kombatan

Viesti Tomi Harell »

On ollut muutaman vuoden taukoa, etten ole täällä kirjoitellut mutta yritän parantaa tapani :) Tässä Kombatanin tapahtumia ja historiaa Suomessa minun näkökulmastani. Paljon tietysti tekstistä puuttuu pienempiä tapahtumia ja mahtavia muistoja vuosien varrelta.

Kombatan on edesmenneen Ernesto Presas Sr:n kehittämä filippiiniläinen itsepuolustus- ja kamppailulaji. Siinä yhdistyvät monet perinteiset ja modernit taistelutyylit. Oppilas oppii erilaisia tyylejä kaikkiin kamppailutilanteisiin. Oppilaat harjoittelevat paljon käsittelemään aseita ja puolustautumaan niitä vastaan. Syynä tähän on pitkälti filippiiniläinen kulttuuri, jossa sekä naiset että miehet käsittelivät miekkoja ja puukkoja päivittäisissä töissään ja siksi onkin suositumpaa puolustaa itseään käyttäen asetta kuin ilman sitä. Kun oppilas oppii puolustautumaan asetta vastaan, on hänelle helpompaa oppia puolustautumaan myös aseetonta vastustajaa vastaan.

Suomessa Kombatania on voinut harjoitella vuodesta 2001 alkaen.
Suurmestari Rami Vainionpää on Sin Moo Hapkidon Pohjois-Euroopan pääkouluttaja ja hänellä oli läheiset välit edesmenneeseen Suurmestari Juerg Ziegleriin, joka asui Sveitsissä ja oli yksi Ramin opettajista. Mia oli hyvä opettajaoppilas suhde Ramin kanssa ja Rami kysyikin minulta 1990-luvun lopussa, että olisinko halukas, jos alettaisiin yhdessä vetämään Kombatania Suomessa. Olin halukas ja tietysti kiitollinen tästä mahdollisuudesta. Suurmestari Juerg Ziegler kävi meillä Porissa ohjaamassa pari introleiriä Kombatan tekniikoista ja siitä se sitten alkoi. Tämä tapahtui vuonna 2000.

Pian tämän jälkeen, vuonna 2001, meillä oli mahdollisuus lähteä Sveitsiin harjoittelemaan leirille Kombatania. Leirin ohjaajana oli Kombatanin perustaja ja pääopettaja suurmestari Ernesto a. Presas sr. Lähdimme Sveitsiin leirille avoimin mielin ja tavoitteena oppia Kombatan ohjelma ja alkaa opettamaan Suomessa. Ensimmäisestä tapaamisesta suurmestari Ernesto Presaksen kanssa olen muistanut hänen ystävällisyytensä ja kuinka hän toivotti meidät tervetulleeksi avosylin ja huomaavaisesti. Harjoittelimme ahkerasti joka päivä ja muistan, että muutaman tunnin päivittäisen harjoittelun jälkeen leirillä suurmestari Rami ja minä ajattelimme, että voisimme rentoutua, mutta Ernesto Presas antoi meille muutaman tunnin lisäharjoittelun joka päivä. Viikko oli fyysisesti erittäin raskas, mutta se avasi meille oven Kombataniin.

Kuva

Tämän jälkeen palasin Suomeen suurmestari Ramin kanssa ja aloimme rakentamaan Suomen tekniikkajärjestelmää. Virallisesti aloimme opettamaan Kombatania Suomessa saman vuonna eli vuonna 2001. Alkuaikoina oli luonnollista, että toimimme Sin Moo Hapkidon alaisuudessa ja opetimme Kombatania Sin Moo Hapkido salilla Porissa. Vuodet 2001–2003 opetimme tekniikkajärjestelmän mukaisesti, jonka saimme Ernesto Presakselta Sveitsin leirillä. Aloitimme heti viemään lajia myös Suomen ulkopuolelle ja olinkin Ramin kanssa pitämässä ensimmäisen Kombatan leirin Latviassa vuonna 2001.

Vuonna 2003 kutsuimme Kombatanin perustajan suurmestari Ernesto A. Presaksen Suomeen opettamaan meitä. Hän oli perheineen Suomessa viikon. Harjoittelimme paljon yksityisesti mutta silloin oli myös viikonloppuna kaikille avoin leiri Porissa. Viikon harjoittelun aikana hioimme Suomen tekniikkajärjestelmää kuntoon ja isona apuna siinä oli Ernesto Presaksen mukana ollut mestari Michael Ermac.

Vuonna 2003 pidimme ensimmäisen kesäleirimme Pomarkussa, Porin lähistöllä. Sen jälkeen kesäleiri on pidetty joka vuosi, poikkeuksena korona-aika.

Jossain vaiheessa suurmestari Presaksen leirin jälkeen Suomen Kombatan vuokrasi omat pienet tilat Porin vanhalta Puuvillatehtaalta ja näin Suomen ensimmäiset Kombatan tilat saivat alkunsa. Leirit pidettiin pääsääntöisesti seinän toisella puolella Sin Moo Hapkido salilla. Alkeiskurssit pyörivät ja muutama seurakin sai alkunsa Suomessa. Minä henkilökohtaisesti jättäydyin sivuun aktiivisesta Sin Moo Hapkido ohjaamisesta ja harjoittelemisesta vuonna 2004, sen jälkeen olen keskittynyt 100 % filippiiniläisiin kamppailulajeihin, Kombatanin ollessa se minun päälajini.

Uudenkaupungin Kombatan aloitti toiminnan vuonna 2004 Teppo Honkasalon toimesta. Toiminta oli paikallisen Sin Moo Hapkido seuran yhteydessä. Vuonna 2005 Veli-Matti Uusikartano alkoi ottamaan vastuuta harjoitusten vetämisestä ja vuonna 2007 aloitti ensimmäinen virallinen Kombatanin alkeiskurssi.

Ensimmäisenä Suomessa mustan vyön Ramin ja minun jälkeeni ovat suorittaneet Jouko Kivelä, Arttu Heinilä ja Antti Kata. Jouko suoritti vuonna 2005 ja Antti ja Arttu vuonna 2006. Kaiken kaikkiaan Suomessa on 25 henkilöä suorittanut mustan vyön Kombatanissa.

Kombatan seuroja oli tässä vaiheessa Porin lisäksi Vantaalla, Tampereella ja Uudessakaupungissa. Vantaan toiminta tyrehtyi jossain vaiheessa mutta muut seurat voivat hyvin. Tommi Ylirönni alkoi opettamaan Kombatania Tampereella vuonna 2007 ja toiminta jatkuu edelleen.

Seuraavaksi suurmestari Ernesto tuli Suomeen vuonna 2008 opettamaan meitä. Leiri oli mahtava, osallistujia oli paljon ja viikosta on paljon hienoja muistoja. Minä ja Jouko Kivelä, seurasimme Ernesto Presaksen leirin jälkeen suurmestaria vielä Ruotsiin, jossa osallistuimme kansainväliselle Kombatan Leirille. Tällä leirillä tapasin ensimmäisen kerran muun muassa suurmestari Andy Elliottin (Australia), suurmestari Johan Skålbergin (Ruotsi) ja monia muita. Näin Suomen Kombatanin kansainväliset suhteet saivat alkunsa.

Vuonna 2009 järjestettiin ensimmäiset Kombatanin suomen mestaruuskilpailut. Seuraava tapahtuma suumestari Erneston kanssa, jolla on ollut suuri vaikutus minuun ja Suomen Kombataniin, oli IPMAF-Kombatanin maailmanleiri Filippiineillä vuonna 2009. Kaksi viikkoa kestäneellä leirillä oli Suomesta kuusi henkilöä (Jouko Kivelä, Veli-Matti Uusikartano, Milla Ranta, Toni Niemi, Tiia Niemi ja minä). Leirin jälkeen jäin Jouko Kivelän kanssa harjoittelemaan Filippiineille pariksi viikoksi. Harjoittelimme päivittäin suurmestari Erneston ja monien mestareiden kanssa, kuten Michael Ermac ja Oliver Garduce. Matkamme sisälsi myös paljon muuta. Kävimme monissa paikoissa ja näimme Filippiiniläistä kulttuuria ja elämäntapaa. Ikävä kyllä tämä jäi viimeiseksi kerraksi, kun näimme suurmestarimme sillä, hän menehtyi vakavan sairauden takia loppuvuonna 2010.

Ennen kuolemaansa suurmestari Ernesto antoi minulle oikeudet avata oma Kombatan organisaatio Euroopassa ja se tapahtuikin vuonna 2011. Olen perustajajäsenenä Euroopan Kombatan yhdistyksessä yhdessä Salvador Caballeron (Espanja) ja Marina Regnerin (Ruotsi) kanssa. Sittemmin Euroopan organisaatiomme on kasvanut ja tällä hetkellä meillä on 12jäsenmaata (29.4.2024) Suurmestarin pojasta Ernesto Juniorista tuli isänsä kuoleman jälkeen Kombatanin maailman pääopettaja.

Vuonna 2011 olimme maailmanleirillä Hinigaranissa, Filippiineillä. Meitä oli mukana Suomesta kuusi henkilöä. Joel Pentikäinen, Jari Kosola, Ville Kosola, Rami Alamaa, Lea Hilden ja minä. Joel Pentikäinen suoritti leirillä ensimmäisen asteen mustan vyön.

Helsingin seura Joel Pentikäisen vetämänä aloitti toimintansa vuonna 2011. Avajaisten yhteydessä mestari Michael Ermac Filippiineiltä oli pitämässä seminaarin ja lajinäytöksen.

Avasimme ison koulun Porin kupeessa olevaan Ulvilaan 2011. Avajaiseminaarissa oli opettamassa mestari Michael Ermac Filippiineiltä. Mestari Michael on ollut mie läheinen ja hän on opettanut minua paljon Kombatan urani alkuvaiheessa. Hän on käynyt tämän leirin lisäksi muutamaan otteeseen suomessa opettamassa. Tilat Ulvilassa olivat hienot mutta pesäpallokaupunkina tunnettu Ulvila ei ollut mahdollisuuksiltaan meille sopiva ja pakkomuutto takaisin Poriin pienempiin tiloihin oli välttämätön. Pidimme kuitenkin Ulvilassa oloaikana Kombatanin maailman leirin vuonna 2012 ja muutaman muun ison kansainvälisen leirin kansainvälisten opettajien kanssa. K

Koska Sin Moo Hapkido koulu ja meidän uusi Kombatan & Mano Mano koulu olivat eri paikkakunnilla, emme enää opettaneet samassa paikassa suurmestari Ramin kanssa. Suurmestari Ramin toimiessa Sin Moo Hapkidon Pohjois-Euroopan pääohjaajana sekä Hyol Do Bup konseptin luojana, hänen isoin aikansa meni luonnollisesti niihin. Oli luonnollinen tapahtuma, että mie tuli päävastuu Kombatanista Suomessa. Rami osallistuu
edelleenkin meidän Kombatan tapahtumiin, ja yhteistyömme sekä ystävyytemme on jatkunut näihin päiviin asti.

Kuva

Vuonna 2013 Porin salimme muuttikin Ulvilasta Porin Vanhan-Koiviston kaupunginosaan, jossa viihdyimmekin aika kauan. Täälläkin salilla järjestimme lukuisia kansallisia ja kansainvälisiä seminaareja. Sali oli tiloiltaan pieni mutta todella viihtyisä. Se oli todellakin ”family style” koulu.

Vuonna 2013 olimme maailmanleirillä Hinigaranissa, Filippiineillä. Meitä oli mukana kahdeksan henkilöä. Joel Pentikäinen, Juha Riutta, Vilhelmiina Harell, Rami Alamaa, Alfred Kokkonen, Mia Ojala, Jani Ojala ja minä.

Vuonna 2014 olin Filippiineillä kahdestaan tyttäreni Vilhelmiinan kanssa. Osallistuimme siellä isoihin keppiottelukisoihin sekä filippiiniläisten kamppailulajien Hall of Fameen ja siellä järjestettyihin sinawali parikilpailuihin.

Kuva

Vuonna 2015 FMA Lappeenranta perustettiin perustajajäseninä Jarkko Honkanen, Pasi Lehtonen ja Heikki Vehmas ja näin uusi Kombatan seura suomeen syntyi. Lappeenrannan kolmikko on osoittanut mahtavaa aktiivisuutta kaikki vuodet ja he suorittivatkin vuonna 2020 Kombatanin ensimmäisen asteen mustat vyöt. FMA Lappeenranta isännöi joka vuonna elokuussa jo perinteeksi muodostuneen Saimaa Campin Saimaa-järven
rannalla.

Kuva

2015 Baguio kaupungissa oli isot kilpailut Filippiiniläisten kamppailulajien Hall Of Famen yhteydessä joihin osallistuin. Euroopan organisaatiomme sai Hall of Famessa ”vuoden kansainvälinen organisaatio” palkinnon. Sain myös kunnian olla opettamassa tapahtuman yhteydessä järjestetyssä seminaarissa.

Vuonna 2016 Suomen Kombatanin juhlaleirillä Tampereen seuran pääopettaja Tommi Ylirönni suoritti Master arvon ja viidennen asteen mustan vyön Kombatanissa Suomen Kombatanin alaisuudessa.

2016 maailman nopein ratakelaaja, viisinkertainen paraolympiavoittaja Leo-Pekka Tähti valmistautui seuraaviin paraolympialaisiin ja sain olla mukana harjoitusjaksolla. Teimme paljon nyrkkeilytekniikoita mutta myös perinteisiä Kombatan tekniikoita. Leo-Pekka voittikin kultaa, oli hienoa olla valmistautumisessa mukana.

KuvaKuva

Vuonna 2017 suoritin opettajalisenssin lajissa nimeltään Abaniko Tres Puntas. Lisenssin myönsi minulle em. lajin maailman pääopettaja suurmestari Rene Tongson. Lajia harjoitellaan suomessa seminaarimuotoisesti.

Vuonna 2017 lähdimme Filippiineille osallistumaan neljänsiin Filippiiniläisten kamppailulajien Hall Of Fameen Manilassa, Filippiineillä. Suomesta oli matkalla Juhani Pantsar, Alfred Kokkonen, Veka Rounevaara, Kati Rounevaara, Ruby Dela Rosa – Harell ja minä. Hall Of Famen yhteydessä järjestettiin iso kansainvälinen Filippiiniläisten kamppailulajien seminaari, jossa sain kunnian myös opettaa ja edustaa Kombatania. Suomen Kombatan joukkueen miehet Veka Rounevaara, Juhani Pantsar ja Alfred Kokkonen osallistuivat Hall Of Famen keppiottelukisoihin ja kaikki saavuttivat mitalin.

Vuonna 2018 Suomen Kombatan organisaatio toimi isäntänä Kombatanin superleirillä ja Kombatanin ensimmäisissä maailmanmestaruuskilpailuissa
Porissa. Superleirillä oli noin 150 henkilöä 15 eri maasta. Leirimme oli varmasti paras koskaan ja se oli porilaisten harrastajien ansiota.

Kuva

Maailmanmestaruuskilpailuissa suomalaisten menestyminen oli aivan mahtavaa ja saavutimmekin hienosti mitaleita. Porilainen Esko Pajunen voitti miesten mustien vöiden mestaruuden. Naisten sarjassa porilaiset saivat kolmoisvoiton. Charita Limbag voitti kultaa, Merite Kevätsalo hopeaa ja Merita Kevätsalo pronssia. Miesten oppilassarjassa helsinkiläiset ottivat kaksoisvoiton. Joni Litmanen voitti tasaisen loppuottelun jälkeen kultaa ja Vesku Karvonen saavutti hopeaa.

Kuva

Vuonna 2018 Alfred Kokkonen, vaimoni Ruby ja minä olimme Filippiineillä FMA Festivaaleilla, joka on yksi isoimmista Filippiiniläisten kamppailulajien tapahtumista Filippiineillä. Sain kunnian olla yksi tapahtuman ohjaajista. Alfred ja Ruby osallistuivat ennen FMA Festivaalia paikallisiin keppiottelukisoihin. Ruby voitti oman sarjansa ja Alfred saavutti kaksi hopeasijaa.

Vuonna 2019 osallistuimme Suomen maajoukkueen kanssa Ruotsissa pidettyihin Euroopan mestaruuskilpailuihin. Menestystä tuli taas maailmanmestaruuskilpailuiden tapaan. Merita Kevätsalo Porista voitti naisten sarjan Euroopan mestaruuden ja Lappeenrannan taistelijakaksikko ottivat kaksoisvoiton, Pasi Lehtonen kultaa ja Jarkko Honkanen hopeaa. Mukana kilpailemassa olivat myös Joni Litmanen ja Guy Pettersson Helsingistä sekä Juhani Pantsar ja Merite Kevätsalo Porista.

Kuva

Vuonna 2019 Suomen Kombatan liittyi jäseneksi Filippiiniläisten kamppailulajien organisaatioon nimeltään Philippine Eskrima Kali Arnis Federation (PEKAF). PEKAF toimii organisaationa Arnis keppiottelukisoissa Filippiineillä ja on kovaa vauhtia kansainvälistymässä.

Vuonna 2021 Ruby ja minä saimme viralliset opettajalisenssit Kalis Ilustrisimoon suurmestari Peachie Baron Saguinilta. Lajia harjoitellaan Lohjan Kombatan seurassa seminaarimuotoisesti.

Vuonna 2021 minä ja Ruby muutimme pois Porista, ja Porin koulu siirtyi Juhani Pantsarin ja Merita Kevätsalon hallintaan. He ovatkin jatkaneet hienoa työtä Porissa ja seurassa on paljon aktiivisia harrastajia. Minä ja Ruby opetimme vuodet 2022 ja 2023 Espoossa paikallisen Hokutoryu ju-jutsu seuran tiloissa. Meidän jatkuva ajaminen Lohjalta Espooseen oli kuitenkin haastavaa ja aloin 2023 alkuvuodesta etsimään koulutiloja Lohjan alueelta. Löysinkin yhteistyökumppanit Lohjan Moo Do seurasta ja yhdessä vuokrasimme tilat kesällä 2023 ja avajaisia pidettiinkin syksyllä. Meidän koulumme tilat nimettiin virallisesti Lohjan Itsepuolustuskouluksi. www.lohjanitsepuolustuskoulu.weebly.com

Kesällä 2023 osallistuimme Suomen maajoukkueen kanssa Itävallassa pidettyihin Euroopan mestaruuskilpailuihin. Menestystä tuli taas edellisten vuosien tapaan. Porilainen Merite Kevätsalo porista voitti naisten sarjan Euroopan mestaruuden ja niin ikään porilainen Merita Kevätsalo saavutti hopeaa. Alfred Kokkonen tampereelta saavutti miesten mustien vöiden kahden kepin sarjassa hopeaa ja lohjalainen Ruby Dela
Rosa – Harell voitti naisten vastaavan sarjan Euroopan mestaruuden. Mukana kilpailemassa olivat myös Pasi Lehtonen ja Heikki Vehmas Lappeenrannasta sekä Juhani Pantsar Porista.

Marraskuussa 2023 järjestimme Kombatan suurleirin Lohjalla, Suomessa. Leirin pääohjaajana oli Kombatanin maailman pääopettaja, suurmestari Ernesto G. Presas Jr. Leirille osallistui ihmisiä 13 eri maasta yhteensä noin 100 henkilöä. Lohjan leirin yhteydessä Kombatanin maailman pääopettaja Ernesto G. Presas Jr. myönsi minulle kahdeksannen asteen mustan vyön Kombatanissa.

Kuva

2024 osallistuimme neljän henkilön voimin Filippiineillä isoon kansainväliseen leiriin FMA Festival. Meitä oli matkassa minun lisäksi Marko Toivonen, Alfred Kokkonen ja Ruby. Saimme kunnian edustaa Kombatania siellä ja minä toimia yhtenä leirin ohjaajista. Samalla matkalla osallistuimme kutsuvieraina Bayanihan tapahtumaan, jossa minulle myönnettiin ”Hero of FMA” tunnustus. Palkinto myönnettiin pitkästä työstä Filippiiniläisten kamppailulajien eteen Filippiinien ulkopuolella. Palkinnon jakajana oli Filippiinien senaatin puhemies Senaattori Migz Zubiri yhdessä Filippiiniläisten suurmestarien kanssa. Osallistuimme matkan aikana myös kansainväliseen Modern Arnis tapahtumaan Manilassa, jossa opetin Kombatania.

Maaliskuussa 2024 minut valittiin Euroopan Kombatan yhdistyksen puheenjohtajaksi. Euroopan Kombatan yhdistyksen sivut löytyvät osoitteesta: www.kombataneurope.weebly.com

Olemme järjestäneet lukuisia kansainvälisiä leirejä Suomessa vuosina 2000-2024. Alla olevaan listaan ei ole merkitty leireillä olleita suomalaisia ohjaajia. Olemme alla olevan listan lisäksi järjestäneet monia kansallisia leirejä kaikilla Kombatan ja Mano Mano paikkakunnilla.

2000
- Suurmestari Juerg Ziegler (Sveitsi) Kombatan leiri (Pori)
2002
- Suurmestari Juerg Ziegler (Sveitsi) Kombatan leiri (Pori)
2003
- Suurmestari Ernesto A. Presas Sr. (Filippiinit) ja mestari Michael Ermac (Filippiinit) Kombatan leiri
Porissa
2008
- Suurmestari Ernesto A. Presas Sr. (Filippiinit) ja mestari Michael Ermac (Filippiinit) Kombatan leiri
Porissa
- Mestari Heikki Martikainen (Ruotsi) Kali Sikaran leiri Porissa
2009
- Suurmestari Andy Elliott (Australia) AMOK leiri Porissa
- Kombatan & Mano Mano kesäleiri Yyterissä, Porissa. Ohjaajana mestari Pedro Silva (Portugali).
2010
- Suurmestari Carlos Pulanco (Saksa) Agos Kamay leiri Porissa
- Mestari Michael Ermac (Filippiinit) Kombatan & Mano Mano leiri Porissa
2011
- Mestari Michael Ermac (Filippiinit) Kombatan & Mano Mano leiri Ulvilassa
- Suurmestari Thorbjørn Hartelius (Tanska) Kombatan leiri Ulvilassa
- Kombatan ja Mano Mano kesäleiri Ulvilassa. Ohjaajina mestari Randy Remolin (Italia), mestari
Salvador Caballero (Espanja) ja mestari Ask Agger (Tanska)
- Tuhon Ray Dionaldo (USA) FCS leiri Ulvilassa
- Mestari Michael Ermac (Filippiinit) Kombatan leiri ja lajinäytökset Helsingissä.
2012
- Kombatan ja Mano Mano maailman leiri Ulvilassa. Osallistujia oli 13 eri maasta. Ohjaajina toimivat
Suurmestari Ernesto G. Presas Jr. Filippiineiltä, Suurmestari Walter Hubmann Itävallasta, suurmestari
Randy Remolin Italiasta, Mestari Salvador Caballero Espanjasta, mestari Marina Regnér Ruotsista,
Guro Jeffrey Cajigas Filippiineiltä, mestari Herman Mochalin Latviasta sekä suomalaisia ohjaajia.
- Tuhon Felix Cortes (USA) Filipino Combatives leiri Porissa.
- Kombatan & Mano Mano kesäleiri Kullaalla. Ohjaajina mestari Marina Regnér (Ruotsi) ja mestari
Salvador Caballero (Espanja).
- Suurmestari Johan Skålberg (Ruotsi) & Heikki Martikainen (Ruotsi) Kali Sikaran leiri Porissa.
2013
- Kombatan & Mano Mano kesäleiri Kokemäellä. Ohjaajina mestari Marina Regnér (Ruotsi), mestari
Salvador Caballero (Espanja) ja suurmestari Andy Elliott (Australia).
2015
- Kombatan & Mano Mano kesäleiri Ahlaisissa. Ohjaajina suurmestari Marina Regnér (Ruotsi) ja mestari
- Mestari Michael Ermac (Filippiinit) Kombatan & Mano Mano leiri Porissa.
2016
- Kombatan & Mano Mano kesäleiri Porissa. Ohjaajina suurmestari Rene Tongson (Filippiinit) ja mestari
- Suurmestari Andy Elliott (Australia) Kombatan leiri Porissa.
2018
- Kombatan maailmanmestaruuskilpailut ja superleiri Porissa. Osallistujia 15 eri maasta. Ohjaajina
toimivat suomalaisten lisäksi suurmestari Oliver Garduce Kanadasta, Mestari Salvador Caballero
Espanjasta, mestari Marina Regnér Ruotsista, suurmestari Tim Hartman Yhdysvalloista, suurmestari
Thorbjørn Hartelius Tanskasta, suurmestari Rene Tongson Filippiineiltä, suurmestari Juerg Ziegler
Sveitsistä, mestari Jhun Occidental Yhdysvalloista, mestari Andrey Gross Venäjältä ja mestari Fredrik
Johansson Ruotsista.
- Saimaacamp Lappeenrannassa. Opettajana Ruotsista mestari Marina Regnér.
- Kombatan, Mano Mano ja Arnis kesäleiri Porissa. Ohjaajana mestari Demetrio Matulac Filippiineiltä.
2019
- Suurmestari Ms. Peachie Baron Saguin (Filippiinit) Kalis Ilustrisimo leiri Porissa.
- Suurmestari Samuel Bambit Dulay (Filippiinit) Modern Arnis leiri Porissa.
- Saimaacamp Lappeenrannassa. Opettajana Ruotsista mestari Marina Regner ja Espanjasta mestari
Salvador Caballero.
- Kombatan, Mano Mano ja Kalis Ilustrisimo kesäleiri Porissa. Ohjaajina suurmestari Rene Tongson
(Filippiinit, suurmestari Ms. Peachie Baron Saguin Filippiineiltä, mestarit Marina Regnér ja Fredrik
Johansson Ruotsista, mestari Paulo Vilaça Portugalista ja suurmestari Perry Zmugg Itävallasta.
2021
- Saimaacamp Lappeenrannassa. Opettajana ulkomailta mestari Marina Regnér Ruotsista ja mestari
Paulo Vilaça Portugalista.
2022
- Saimaacamp Lappeenrannassa. Opettajana ulkomailta suurmestari Perry Zmugg Itävallasta ja
mestari Fredrik Johansson Ruotsista.
2023
- Suurmestari Ernesto A. Presas Jr. (Filippiinit) Ipmaf- Kombatan leiri Lohjalla.

KOMBATAN KOULUT SUOMESSA (29.4.2024):

KOMBATAN & MANO MANO LOHJA
Pääohjaaja Tomi Harell
Puh: +358 45 250 1255
Sähköposti: tharell@gmail.com
www.fmacombatives.com

KOMBATAN & MANO MANO PORI
Pääohjaaja Juhani Pantsar
Puh: +358 44 5533688
Sähköposti: jussi_pantsar@hotmail.com
www.fmapori.weebly.com

KOMBATAN & MANO MANOLAPPEENRANTA
Pääohjaaja Guro Jarkko Honkanen
​Sähköposti: j.honkanen@icloud.com
wwwwww.fmalappeenranta.weebly.com

KOMBATAN TAMPERE
Pääohjaaja Master Tommi Ylironni
Sähköposti: ylironni@gmail.com
www.taistelija.com

KOMBATAN & MANO MANO UUSIKAUPUNKI
Pääohjaaja Guro Veli-Matti Uusikartano
Sähköposti: veli-matti@hapkido.fi

Lisäksi Mikkelissä toimii Kombatanin treeniryhmä
Yhteyshenkilöt:
Arto Nykänen
​Puh: 050 5815 659
Sähköposti: arto.nykanen@gmail.com

Kombatan Suomi - www.fmafinland.weebly.com
Kuva
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2006

Kombatan

Viesti Eizei »

Kuulostaa siltä, että töitä on tehty. Syvä kumarrus!
Antti Junikka
Olento
polveenpotkija
Lauteille: Toukokuu 2005

Kombatan

Viesti Olento »

Youtubessa Soturin polku-kanavalla 50-minuuttinen esittelyvideo Kombatanista:

magamies
munillepotkija
Lauteille: Joulukuu 2005

Kombatan

Viesti magamies »