Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Mielikuvaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

tohtorismies
kylkeenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008

Viesti tohtorismies »

Shaolinsi kirjoitti: elo 23, 2024, 11.22 Kuulemani lyhyt mielikuvaharjoitus:

Tiikeri, ja muut pedot, eivät osoita merkkejä vihasta saalistaan kohti missään vaiheessa tappoa. Saalistaminen ei sisällä raivoa ja sen sisältämä jännite sammuu välittömästi, kun riista on kuollut. Samalla tavalla kamppailutilanteessa voi ajatella vastapuolta saaliseläimenä ja pyrkiä itse tyyneyteen väkivaltatilanteen aikana. Kun tilanne on ohi, jännitteen tulee sammua välittömästi.
Ja tämä on ainakin yang xinyissä oleellinen asia. Sekä tavallaan ne eläimet on sitten tapoja liikkua/vanhoja tapoja siirtää sitä tietoa miten jossakin tekniikassa yms kannattaa toimia.

Nykyisin on helppo referenssinä heittää muita ottelijoita tms.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Joeli T.
polveenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2010

Viesti Joeli T. »

Lasse Candé kirjoitti: elo 24, 2024, 11.26 Itse uskoisin, että pidemmän päälle se tosin on kuormittavaa tai sitten pitää olla vähän vinksahtanut. :)
Samaa mieltä. Antropologiassa puhutaan sosiaalisesta väkivallasta (lajin sisäinen) ja asosiaalisesta väkivallasta (lajien välinen, sekä tiettyjen poikkeusyskilöiden harjoittama). Jos pitäydytään eläinvertauskuvassa, kaikki nisäkkäät nujuavat keskenään saman lajin tovereiden kanssa - ja ainakin minun silmääni se näyttää olevan tunnepitoista touhua silloin kun tosissaan väännetään. Nisäkkäät näyttäisivät välttävän lajitovereidensa kesken temppuja jotka olisivat hengenvaarallisia. Ihminenkin harrastaa rituaalista väkivaltaa jossa asetetaan sääntöjä. (Eläin/kamppailu)laji säilynee hengissä paremmin tällaisilla taipumuksilla.

Mutta historian saatossa on kehittynyt erilaisia tapoja hallita kamppailun tunnepuolta. Osa niistä saattaa sisältää polkuja sellaisiin taitoihin joita jotkut voisivat pitää... luonnonvastaisina. (Sithin kosto) Aivan mahdollista että jollakulla olisi ollut filosofia asosiaalisen väkivallan kultivoinnista kamppailulajissa.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005

Viesti KungFuMiäs »

Joeli T. kirjoitti: syys 13, 2024, 21.42
Lasse Candé kirjoitti: elo 24, 2024, 11.26 Itse uskoisin, että pidemmän päälle se tosin on kuormittavaa tai sitten pitää olla vähän vinksahtanut. :)
Samaa mieltä. Antropologiassa puhutaan sosiaalisesta väkivallasta (lajin sisäinen) ja asosiaalisesta väkivallasta (lajien välinen, sekä tiettyjen poikkeusyskilöiden harjoittama). Jos pitäydytään eläinvertauskuvassa, kaikki nisäkkäät nujuavat keskenään saman lajin tovereiden kanssa - ja ainakin minun silmääni se näyttää olevan tunnepitoista touhua silloin kun tosissaan väännetään. Nisäkkäät näyttäisivät välttävän lajitovereidensa kesken temppuja jotka olisivat hengenvaarallisia. Ihminenkin harrastaa rituaalista väkivaltaa jossa asetetaan sääntöjä. (Eläin/kamppailu)laji säilynee hengissä paremmin tällaisilla taipumuksilla.

Mutta historian saatossa on kehittynyt erilaisia tapoja hallita kamppailun tunnepuolta. Osa niistä saattaa sisältää polkuja sellaisiin taitoihin joita jotkut voisivat pitää... luonnonvastaisina. (Sithin kosto) Aivan mahdollista että jollakulla olisi ollut filosofia asosiaalisen väkivallan kultivoinnista kamppailulajissa.
Hyvin ilmaistu. Itse näen että tämä asosiaalinen väkivalta on se juuri joka pilkistelee siellä Kiinalaisten kamppailujärjestelmien alta. Siihen päälle on kerääntynyt vuosisatojen sedimenttiä, eri aikakausien kulttuuria, kaupallisuutta, mielipiteitä ja uskomuksia. Mutta se alkuperäinen DNA joka on ollut taustalla ohjaamassa, tulee juuri sieltä taistelukentiltä eli asosiaalisen väkivallan maailmasta. Mielikuvat ja sanaparret joilla ollaan näitä vanhoja ajatusmalleja yritetty välittää.

Tässähän yksi syy juuri onkin miksi joissakin Kiinalaissa kamppailutraditioissa kehitys on mennyt vinksalleen, jos kamppailun ajatus on asosiaalisessa maailmassa ja sitä halutaan soveltaa oman aikaiseen nykypäivään jossa tälle ei ole varsinaista paikkaa. Eli ollaan yritetty sovittaa neliskulmaista palikkaa pyöreään reikään.

Seuraajat

Kuvake
Jasse
Kuvake
Joeli T.
Kuvake
KungFuMiäs
Scalier
tohtorismies