Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Vaivat

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Vaivat

Viesti terssi »

Niinpä - hence sanoinkin, että jos tekee yhtä liikettä, niin tekee polvi suorana. Mutta näin kuntoutuksen kannalta, ja liikelaajuuksien palauttamisen kannalta voi olla ihan hyvä treenailla monipuolisemmin. Nuo eri asennot haastavat eri lailla koordinaatiota, ja myös vaihtelu itsessään voi tehdä jumppailusta mukavampaa. Monipuolinen kehonkäyttö on yleensä plussaa näissä asioissa.

Muutta toki pohkeiden voimanlisäyksen ja lihaskasvun kannalta on hyvä panostaa polvi suorana versioon. Ehkä.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3377
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Vaivat

Viesti Eppu »

Tuo kuntouttamispointti nostettiin Rytkösen IG-julkaisun kommenteissakin esiin, mutta pitäisi tietenkin tietää, että mitä tarkalleen ottaen ollaan kuntouttamassa. Funktionaaliset harjoitteet -ketjussa olikin juuri puhetta tuosta monipuolisuudesta: Jos liikerepertuaarin kasvattaminen saa aikaan sen, että harjoituksiin ylipäätään ryhtyy, lienee se hyvä asia, vaikka itse harjoite ei olisikaan optimaalisin mahdollinen. Lisähaasteet koordinaatiossa ja tasapainossa eivät taida juurikaan parantaa harjoitusvastetta nilkan voiman ja liikkeen näkökulmasta.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 2597
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Vaivat

Viesti tapsaattori »

Varmaankin näin.

Joskus vaivan syyt saattaa olla tyystin toisaalla kuin oireet ja mulla itselläni esim. on käynyt niin että nilkoissa ja polvissa ollutta oirehdintaa onkin hoidettu jumppaamalla persettä, koska lantion alueen hallinnassa on ollut ongelmia. On auttanut. Nämä fysioterapeutit ym ammattilaiset tarkastelee ryhtiä, ymmärtää kokonaisuutta ja sen sellaista.
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Vaivat

Viesti terssi »

Eppu kirjoitti: maalis 3, 2024, 06.00 Tuo kuntouttamispointti nostettiin Rytkösen IG-julkaisun kommenteissakin esiin, mutta pitäisi tietenkin tietää, että mitä tarkalleen ottaen ollaan kuntouttamassa. Funktionaaliset harjoitteet -ketjussa olikin juuri puhetta tuosta monipuolisuudesta: Jos liikerepertuaarin kasvattaminen saa aikaan sen, että harjoituksiin ylipäätään ryhtyy, lienee se hyvä asia, vaikka itse harjoite ei olisikaan optimaalisin mahdollinen. Lisähaasteet koordinaatiossa ja tasapainossa eivät taida juurikaan parantaa harjoitusvastetta nilkan voiman ja liikkeen näkökulmasta.
Kipeää nilkkaahan tässä oltiin kuntouttamassa. Se taitaa olla monesti hieman monimutkaisempi prosessi kuin että pelkästään voimistaa pohjelihaksia.

Pari hajanaista kommenttia:

-Polvi koukussa pääsee mahdollisesti syvemmälle nilkan dorsiflexioon. Ehkä juurikin siksi että se toinen pohjelihas on "otettu pois pelistä" eikä se siksi kehitykään tässä liikkeessä.

-Lajissa tai elämässä tulee tilanteita, että nilkkaa pitää ojentaa polvi koukussa. Esim. tuollainen syväkyykyssä nilkan on ihan tyypillistä vaikkapa BJJ:ssä.

-Nilkan ojentajia on ihmisellä enemmänkin kuin nuo tässä tutkimuksessa mainitut kaksi pohjelihasta. Ehkä niistä jotkut treenaantuu hyvin polvi koukussa?

Yllä olevista pointeista saattaa löytää itselleen syyn treenata pohkeita muutenkin kuin polvi suorana. Tai sitten ei, riippunee omista treeni-ideologioista. :D

Yksi hyvä syy voi olla ihan sekin, että se saattaa auttaa siihen kipeään nilkkaan. Ihan vaan kokeilee ja jos auttaa, niin sittenhän se on hyödyllistä. :partanortti:
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit: 19136
Lauteille: Helmikuu 2005

Vaivat

Viesti Jussi Häkkinen »

Prässiojennuksissa on muutama etu. Takaketju on tuolloin pisimmillään - polvi suorana, kinkkulangat (lol) ojentuneina ja persauskin kulmassa, jolloin hypertrofia saa mukavinta lisää (yleensä ei haitaksi, jos pohkeet ovat heikot). Lisäksi saa eristettyä liikkeen mm. coren hallinnasta, joten lihasaistinkin saa mukaan (vai mikäs mind-muscle -connection suomeksi onkaan). Smithin kanssa saanee sitten lajiakin tukevaa coreyhteyttä mukaan (hui, funktionaalista treeniä...). Nilkankoukistukset nostaen (säären etuosa) ovat sitten hieman eri treeni, mutta olen huomannut kahvakuulalla ja penkin luovalla käytöllä onnistuvan.

Kokonaisuudessaan vaivassa voi olla kyse myös muusta kuin heikkoudesta, vaikka se ehkäpä (iso) osa onkin. Nilkan hallintaa kannattaa myös lisäillä ja tässä tasapainolaudat sun muut eivät ole aina se huonoin idea. Kunhan ei ala niiden kanssa sekoilla punnertamalla levytankoa ketjuilla ja moottorisahoilla jongleeraavilla tytöillä...
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3377
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Vaivat

Viesti Eppu »

terssi kirjoitti: maalis 3, 2024, 12.27Kipeää nilkkaahan tässä oltiin kuntouttamassa. Se taitaa olla monesti hieman monimutkaisempi prosessi kuin että pelkästään voimistaa pohjelihaksia.
--
Yksi hyvä syy voi olla ihan sekin, että se saattaa auttaa siihen kipeään nilkkaan. Ihan vaan kokeilee ja jos auttaa, niin sittenhän se on hyödyllistä. :partanortti:
Niin, sillä ajattelin, että kipeä nilkka on vielä aika auki jättävä, että miksi se kipeytyy. Ja vaikka itselläni testailenkin ties millaisia juttuja, niin palautan tämän siihen mitä vastasin ihan ensimmäisessä vastauksessa, että kartoittaminen olisi kokeilemista viksumpaa, vaikka jälkimmäisestäkin voi paljon hyötyä.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 94338
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Vaivat

Viesti Mika »

Alkaa olla jo legendaarista, kun 81 kenialaista on kilpailukiellossa dopingin takia :D

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a ... c8d382181f
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!

Seuraajat

airakti
Anapiros
ClintJaylo312
Kuvake
Eppu
Kompakti
Kuvake
Nommo
Kuvake
terssi