Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Bushido

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit: 24835
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Bushido

Viesti Mjölnir »

steelduck kirjoitti: Jaa.. äsken tuo Shi oli herrasmies? Tarkoittaako Shi molempia?
Tai oikeastaan tuhannen mestarin tie (senshido).

En tiedä, onko sanalla kaksoismerkitys, vai kirjoitetaanko mestari ja herrasmies eri merkeillä?

Vilenius huudettu!
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit: 2759
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Bushido

Viesti Rojola »

Olisikohan tuo Senshido as in Shidoshi...
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit: 12710
Lauteille: Tammikuu 2005

Bushido

Viesti AriJ »

Rojola kirjoitti: Olisikohan tuo Senshido as in Shidoshi...
Vai kuten Shidôshi?
______________________
Kuvake
sanppa75
kylkeenpotkija
Viestit: 1913
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

Bushido

Viesti sanppa75 »

Ôari kirjoitti:
Rojola kirjoitti: Olisikohan tuo Senshido as in Shidoshi...
Vai kuten Shidôshi?
Vaiko Sh-idô-s-h-i?? :funtsii:
Sami Hyvärinen

"Saru mo ki kara oshiru"
Kuvake
Pocari
etupotkija
Viestit: 611
Lauteille: Helmikuu 2005

Bushido

Viesti Pocari »

No jos se on tuhat opettajaa niin
千師道 sen-shi-doo
武士道 bu-shi-doo
士道師 shi-doo-shi (Bujinkan)
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit: 2759
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Bushido

Viesti Rojola »

Ôari kirjoitti:
Rojola kirjoitti: Olisikohan tuo Senshido as in Shidoshi...
Vai kuten Shidôshi?
You win the prize :first:
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Jere Rajaniemi
munillepotkija
Viestit: 573
Lauteille: Maaliskuu 2009

Bushido

Viesti Jere Rajaniemi »

Lisää bushido-tietoutta : :D

Miyamoto Musashi antaa ohjeet soturin tien seuraajalle kirjassaan Maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys näin :
  • Ajattele rehellisesti.
    Tie on harjoittelemista.
    Perehdy kaikkiin taiteisiin.
    Tunne kaikkien ammattien Tiet.
    Erota maallisten asiain hyöty ja tappio.
    Kehitä kykyäsi havaita totuus kaikissa asioissa.
    Havaitse myös se, mitä ei voi nähdä silmillä.
    Älä laiminlyö mitään - edes pikkuasioita.
    Älä tee mitään turhaa.
On tärkeää että harjoittelet sotilaan tietä nämä periaatteet mielessäsi. Ellei totuutta pyritä näkemään laajassa mittakaavassa, on mahdoton tulla tämän tien mestariksi.

(Toinen versio:)
  • Ajattele rehellisesti.
    Tie on harjoittelemista.
    Perehdy kaikkiin taitoihin.
    Tunne kaikkien ammattien Tiet.
    Erota maallisten asiain hyöty ja tappio.
    Kehitä vaistomaista arviointia ja kaiken ymmärtämistä.
    Havaitse näkymättömät.
    Kiinnitä huomiota myös pikkuseikkoihin.
    Älä tee mitään turhaa.
On tärkeää että heti aluksi painat nämä laajat periaatteet sydämeesi ja harjoittelet strategian Tietä. Ellet katso asioita laajassa mittakaavassa sinun on vaikeaa oppia hallitsemaan sotataitoa.
(Lisää voi lukea Musashin kirjasta.. ;) )

Lainaan vielä toisen pätkän samasta kirjasta:
On sanottu että sotilaan Tie on kahdenlainen : kynän ja miekan*, ja kummankin Tien tulisi häntä miellyttää. Vaikka hänellä ei olisikaan luontaista kyvykkyyttä, hänestä voi tulla soturi kun hän itsepintaisesti pitää kiinni Tien molemmista haaroista. Ennen muuta sotilaan Tie merkitsee päättäväistä kuoleman hyväksymistä.** Vaikka tiedetäänkin, että paitsi sotilaat, myös papit, naiset, talonpojat ja alempi kansa on pystynyt kuolemaan velvollisuudesta tai häpeästä, tämä on eri asia. Sotilas on erilainen koska strategian Tien tutkiminen perustuu siihen mikä jää elämään ihmisten jälkeen. Saadessamme voiton kaksintaistelussa tai suuressa joukkotaistelussa me voimme saavuttaa valtaa ja mainetta itsellemme tai herrallemme. Tämä on sotataidon hyve.
*Kynä ja miekka: "bunbu itchi" eli "kynä ja miekka sopusoinnussa" esitetään usein kalligrafialauseena. Tokugawa-kauden nuorille miehille opetettiin ainoastaan kiinalaista klassista kirjallisuutta ja miekkailun harjoittamista. Kynä ja miekka täyttivät tosiaankin japanilaisen ylhäisön elämän.

**Päättäväinen kuoleman hyväksyminen: Tämä ajatus edustaa filosofiaa, jota on selitetty teoksessa Hagakure eli "kätketyt lehvät", kirjassa jonka 1600-luvulla kirjoittivat Yamamoto Tsunenori ja muutamat muut samurait Nabeshima Hanin maakunnasta, nykyisestä Sagasta, Tokugawain aikana kungfutselaisvaikutteisen järjestelmän pakonalainen johdonmukaisuus varmisti samuraiden horjumattomuuden, mutta se merkitsi samalla tiettyjen Bushidon näkemysten syrjäyttämistä. Niin hyvin samuraiden kuin tavallisten kansalaistenkin kuri höltyi. Yamamoto Tsunenori oli toiminut Nabeshima Hanin valtiaan Mitsushigen neuvonantajana useia vuosia, ja herransa kuollessa hän halusi tehdä perheineen itsemurhan perinteelliseen tapaan. Uusi lainsäädäntö oli ankarasti kieltänyt tämäntyyppiset itsemurhat, ja Yamamoto vetäytyi hyvin pahoilla mielin suremaan Nabeshima Hanin perukoille. Siellä hän tapasi toisia, jotka olivat joutuneet samaan pulmalliseen tilanteeseen, ja he kirjoittivat yhdessä valituksen Bushidon rappiosta, niin kuin he asian kokivat. Heidän kritiikkinsä on paljastava ilmaus Japanin kasvojen muuttumisesta Musashin elinaikana: "Sotilaan tehtävää ei voida kuvata muulla tavoin kuin sanomalla että hänen on pysyttävä soturin Tiellä (bushido). Minusta näyttää etteivät miehet enää piittaa tästä. Aniharvat pystyvät heti vastaamaan kysymykseen: "Mikä on Soturin Tie?" Tämä johtuu siitä ettei tieto ole heidän sydämissään. Tästä näemme etteivät he kulje Soturin Tietä. Soturin Tiellä tarkoitetaan kuolemaa. Soturin tie on kuolema. Tämä merkitsee kuoleman valitsemista joka kerran kun on valittava elämän ja kuoleman välillä. Enempää se ei merkitse. Se merkitsee sitä, että päätöksen tehtyään näkee kaiken läpi. Sellaiset sanonnat kuin "kuolla saamatta toteuttaa pyrkimystään on sama kuin kuolla hyödyttömästi" ovat peräisin kiotolaisten ja osakalaisten heikosta Bushidosta. He eivät pysty päättämään, onko pidettävä kiinni alkuperäisestä suunnitelmasta, kun joudutaan valitsemaan elämän ja kuoleman välillä. Jokainen haluaa elää. He pohtivat teoriaa mielessään hengissä pysyminen. "Mies joka on yhä elossa, vaikka on epäonnistunut aikomuksessaan, on pelkuri" - tämä on säälimätön määritelmä. Se, että häviölle joutuneen kuolema on hyödytön kuolema, on hullu elämännäkemys. Tämä ei ole häpellinen asia. Se on kaikkein tärkeintä soturin Tiessä. Jos pidätte henkenne nuhteettomana kuoleman ajatus aamusta iltaan mielessä, jos olette päättänyt kuolla ja jos pitäen itseänne kuolleena ruumiina olette yhtä soturin Tien kanssa, voitte kulkea elämän halki ilman tappion mahdollisuutta ja tehtävänne kunnollisesti suorittaen. (...) Neljä Valaa : Kunnioita aina ennen muuta Soturin Tietä. Ole hyödyksi herrallesi. Kunnioita vanhempiasi. Pysyttele rakkauden ja surun saavuttamattomissa : ole olemassa ihmisten hyväksi.

Tässä taas aika paljon tekstiä, lainattu kirjasta "Maa,vesi,tuli,tuuli ja tyhjyys". Laitoin tilaukseen tuon kirjan Hagakure, saas nähdä millainen kirja se on.. ;)
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Bushido

Viesti Kurowashi »

"Soturin tie on kuolema. Tämä merkitsee kuoleman valitsemista joka kerran kun on valittava elämän ja kuoleman välillä."

Rohkeus voi olla hyvästä, tyhmyys ei oikein koskaan. Varmaan samuraiden aikaankaan ei tyhmyys ole ollut kovin ihailtavaa. Miten tuon sitten tulkitsee... Jos valitsisi aina kuoleman, olisi aika helppo päästä hengestään. Hmm...
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Bushido

Viesti Kurowashi »

Eli lyhyesti... Uskoisin että rohkeutta tuossa kuvataan, mutta voisihan sen paremminkin tehdä jos näin on.
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Bushido

Viesti Akuma »

06:00-07:26 :thumbsup:

[youtube][/youtube]
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit: 331
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Bushido

Viesti JariR »

Hyvä linkki tuo Akuman postaama. Tässä toinen jonka uskon hyödyttävän ja ilahduttavan Jeren ohella myös muita Tietä etsiviä.

"On tärkeää että harjoittelet soturin tietä nämä periaatteet sydämessäsi."
M.Vilenius kirjoitti: [youtube][/youtube]

"Bushidō deha na.. tama wo utte ha naranu! Sonna koto de ha, tsuyoku ha narenu wa." :lol:
t. J
:smt003
Jere Rajaniemi
munillepotkija
Viestit: 573
Lauteille: Maaliskuu 2009

Bushido

Viesti Jere Rajaniemi »

:lol: :lol:

Tuo oli kyllä hauska....

"You fool!" :D
Mixu
sääreenpotkija
Viestit: 57
Lauteille: Toukokuu 2009
Paikkakunta: Oulu

Bushido

Viesti Mixu »

Itsellä on molemmat Hagakure ja Book of Five Rings, Hagakureen en vielä ole pahemmin ehtinyt tutustumaan mutta tuo Musashin kirja oli kyllä mainiota luettavaa. Pitää kyllä lukea useampaan kertaan ja jäädä miettimään kyseisiä asioita kuten Musashi kehottaa että siitä saa kaiken irti :)
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit: 331
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Wanhan liiton poket

Viesti JariR »

Jussi Häkkinen kirjoitti: tammi 23, 2024, 12.48
Sven Kornie kirjoitti: tammi 22, 2024, 10.52 Samaiselta sivulta lainattua:
"Bushidon koodi voidaan tiivistää kahdeksaan tärkeimpään sääntöön. Vaikka kyseinen koodisto on ikivanha, ovat säännöt edelleen erittäin käyttökelpoisia kenelle tahansa.
Nitobe kyllä idealisoi kauniisti ja romantisoi koodistoa, jota ei koskaan oikeastaan ole ollut. Toki hän kirjoitti sen rappiolla olleen samurailuokan egonpönkäksi.
Jussin tiivistelmä "Bushidosta" ja Nitoben kirjasta "Bushido: The Soul of Japan" poikkeaa sen verran omasta käsityksestäni, että pitää ensin korjata laseja ja sitten lausua sormi pystyssä tärkeänä seuraavaa:

Nitoben päämotivaatio "Bushidon" käsitettä kehittäessään ei ollut niinkään pönkittää samuraiden egontuntoa, vaan luoda Japanille nimenomaan ulospäin näkyvään suuntaan samankaltaista kansallistarinaa ja eeposta kuin maailmassa tärkeinä pelureina toimivilla länsivalloillakin oli. (Eivätkä ne Samuraitkaan mitenkään erityisen "rappiolla" olleet - joskin olivat luokka joka tavallaan etsi uutta paikkaansa maailmassa aika ison murroksen jälkilöylyissä.) Kirjahan on kirjoitettu englanniksi ja julkaistu jenkeissä. Theodore Roosevelt tykkäsi siitä kovasti ja kehui sitä. Se käännettiin japaniksi vasta yhdeksän vuotta myöhemmin.

Nitobehan oli itse siis länsimaisen ja kristillisen koulutuksen saanut henkilö, joka lähti aika suoraan kopioimaan silloisten myyttien valossa ymmärrettyä eurooppalaista, hienoa ja jaloa ritarikoodistoa ja kehittämään siitä "japanilaista" versiota. Ja päämotivaationa oli päästä siihen, että länsimaalaiset, moraalisesta ylemmyydentunnosta asioita katselevat maat näkisivät Japanin vertaisenaan toimijana - eivätkä jonain historiattomana ja moraalittomana rupusakkina, jonka voi hyvillä mielin käydä valloittamassa ja sitten kertoa kirkasotsaisesti itselleen ja muille Oikeille Maille että "se teki niille villeille vaan hyvää".

Näin siis Nitoben kertomana ja aika monen tutkijan tulkinnan mukaan.

Suomalaisena on tavallaan helppo tuntea sympatiaa NItoben tavoitteita kohtaan. Vaikka "Bushido" sellaisena kun hän sen aikoinaan kynäili onkin historian valossa luokkaa "keksityt historiat", niin onhan meilläkin oma vastaava teosten kokonaisuus, joka aikanaan rakensi idean siitä "mitä on olla suomalainen".(looking at you Kivi, Edelfelt and others)

On tavallaan helppoa dissata Bushidoa esikuvanaan siteeraavat kommentit vähän samaan kategoriaan kuin Robin Hoodin iloisten veikkojen tai vaikka jediritarien moraalikoodistot, mutta asialla on tavallaan toinenkin puoli. "Bushidokin" on jo sen verran vanha käsite (toistasataa vuotta jo) että sen päälle on ehtinyt kasaantua paljon inhimillistä ajattelua, moraalipohdintaa ja ihan oikeaa pyrkimystä eettisesti kestävään, rohkeuden ja uhrautuvuuden ideaaliin. Vaikka siis sitä "Bushidoa" ei historiallisesti olekaan ollut olemassa "Wanhoina Samuraiden aikoina".

Jos joku joka on pitänyt Bushidoa tärkeänä vaikuttimena omassa eettisessä ajattelussaan, ja kokee että tämmöinen viisastelu halventaa tarpeettomasti hyvää ideaa, niin suosittelen tätä artikkelia: "Lives and Afterlives of Bushidō: A Perspective from Overseas. Authors William M. BODIFORD"

Klikinsäästäjä: kyseessä on akateeminen katsaus "Bushido" teoksen erilaisiin tulkintoihin ja sen näkyvyyteen ja merkitykseen tutkimuskirjallisuudessa. Saa perspektiiviä viimeisen sadan vuoden ajalle. Ja innokkaimmat löytävät lähdeluettelosta vielä hyvää lisäluettavaa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit: 19123
Lauteille: Helmikuu 2005

Bushido

Viesti Jussi Häkkinen »

Korjaan käsitystäni. Kiitokset!
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."

Seuraajat

Kuvake
Ikkyu
Mixu
Kuvake
sanppa75