Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Väkivalta terveydenhuollossa
Valvoja: Valvoja
-
- munillepotkija
- Lauteille: Helmikuu 2008
Aiheesta: fyysinen rajoittaminen ja kiinnipito vs. oikeutensa tietävät asiakkaat.
Oman kokemuspohjana liki kymmenen vuotta psyk.osastotyötä kasten ja nuorten kanssa. Sekalaista keikkailua lastensuojelussa. Aikuispsykiatriaa vähemmän,mutta siellä akuuttia/päivystystä.
Harva asiakas tietää ihan oikeasti esim.lastensuojelu laista hölkäsenkökkämää. Toistetaan mantraa jota kuulee myös kuppiloiden ovella" sulla ei ole oikeutta koskea muhun, mä haastan sut oikeuteen".
On enemmän kuin usealle todennut" mulla on nimenomaan oikeus turvata, sun ja ennenkaikkea sun ympäristön turvallisuus" ja tsädääääm,nyt mennään.
Urani aikana tiedän kaksi valitusta,jotka ovat edenneet oikeuteen asti ja molemmista vapauttava päätös, eli hoiturit ovat pystyneet perustelemaan toimintansa. Kuhmuja tulee jos tosissaan painitaan, virkamiesten(poliisi,lanssikuskit,hoitajat,brankkarit) kanssa painiessa harvemmin on tarjolla muita kuin hopeasijoja,myös oikeudessa.
Oman kokemuspohjana liki kymmenen vuotta psyk.osastotyötä kasten ja nuorten kanssa. Sekalaista keikkailua lastensuojelussa. Aikuispsykiatriaa vähemmän,mutta siellä akuuttia/päivystystä.
Harva asiakas tietää ihan oikeasti esim.lastensuojelu laista hölkäsenkökkämää. Toistetaan mantraa jota kuulee myös kuppiloiden ovella" sulla ei ole oikeutta koskea muhun, mä haastan sut oikeuteen".
On enemmän kuin usealle todennut" mulla on nimenomaan oikeus turvata, sun ja ennenkaikkea sun ympäristön turvallisuus" ja tsädääääm,nyt mennään.
Urani aikana tiedän kaksi valitusta,jotka ovat edenneet oikeuteen asti ja molemmista vapauttava päätös, eli hoiturit ovat pystyneet perustelemaan toimintansa. Kuhmuja tulee jos tosissaan painitaan, virkamiesten(poliisi,lanssikuskit,hoitajat,brankkarit) kanssa painiessa harvemmin on tarjolla muita kuin hopeasijoja,myös oikeudessa.
Huumoria yllä,yrittämistä ei lopeteta ja eiku lisää tårta på tårta housuun!
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Hyvä!Geezer kirjoitti: Aiheesta: fyysinen rajoittaminen ja kiinnipito vs. oikeutensa tietävät asiakkaat.
Enemmän pitäisi juuri näitä "positiivisia" kokemuksia oikeuskäytännöstä, kun valitettavan usein uutisoidaan ainoastaan sensaatiohakuisesti niitä juttuja, kun "viranomainen käytti voimakeinoja, tuomio tuli". Sitten ihmisille muodostuu käsitys siitä, että "itseään ei saa puolustaa", "mitään et saa tehdä" taikka vastapuolella ollessa "mä tiedän oikeuteni, et sä saa minuun koskea".
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Elokuu 2006
Nämä ovat juuri niitä samoja uutisia, joita alan henkilökunta sekä opiskelijat lukevat ja kun lasketaan raskas psykiatria/lastensuojelu pois, ollaan aika harvoin yhtään jyvällä omista oikeuksista. Asioita joita olisi syytä (ihan kun jankkaisin samaa virttä vuodesta toiseen) käsitellä jo peruskoulutusvaiheessa.
Erittäin hyvää tekstiä Geezeriltä.
Erittäin hyvää tekstiä Geezeriltä.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Heinäkuu 2008
Uskallat. Kunnallisella nyt, Helsingissä. Aikaisemmin valtiolla ja yksityisellä hetken. Laita yksäriä jos kiinnostaa enemmän - ilmeisesti duunaillaan samankaltaisen asiakaskunnan kanssa.vaaramies kirjoitti: Anteeksi, oli ehkä turhan epäselvästi ilmaistu.
Koitin noilla kahdella aikaisemmalla viestillä tarkoittaa sekoilua, ei fyysisessä mielessä. Eli asiakkaat alkavat käyttäytymään rauhattomasti. Eli periaatteessa tilanne ei ole vielä uhkaava mutta hyvää vauhtia kehkeytymässä sellaiseksi. Liikutaan ns. harmaalla vyöhykkeellä, kun periaatteessa olisi hyvä fyysisesti siirtää tämä/nämä päätekijät pois yhteisöstä, mutta sanallisilla kehoituksilla ei saada mitään aikaiseksi. Koska paperilla kenenkään terveys ei ole uhattuna ajaudutaan pattitilanteeseen, syytä ei monesti nähdä fyysiseen rajoittamiseen, ja tilanne jatkaa kehitystään. Tilannekohtaisiahan nämä ovat.
Laitoksissa omat oikeutensa ja lastensuojelulain tuntevat asiakkaat ovat vaikeita tapauksia.
Uskallanko kysyä Gilmore, oletko yksityisellä vai kunnallisella sektorilla?
Onhan noita nuoria, jotka kuvittelee tuntevansa lain, mutta todellisuus on jotain toista. Osa tosiaan oikeasti tuntee, mutta ongelmaahan ei ole kun toimii lain mukaisesti.
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
-
- ilmaanpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2009
Tärkeää on että tietää valtuudet ja oman oikeusturvan, mielenterveyslaki antaa keinot viedä toimintaa pitkälle ja mielenterveyslain puitteissa perusteet toimintaan riittävät. Oma tietous helpottaa omaa toimintaa, kunhan ei mopo karkaa käsistä niin railakkaan paininkin pystyy täysin ilman vastaväitteitä perustelemaan..
-
- munillepotkija
Onhan tuo Solifer karannut lapasesta itselläkin pariin kertaan,eli ylireagoinut väkivalta tilanteessa.
Ylilyönnit selvinnyt aina puhumalla ja anteeksi pyytämällä,puolin ja toisin. Ihmisten kanssa ollaan kuitenkin tekemisissä vaikka olisikin töissä Hupsulassa. Yleensä järkevä perustelu menee perille asiakkaalle/potilaalle, kun pöly on laskeutunut.
"kun sä yritit lyödä mua tolla tuolilla/nyrkillä/fikkarilla/lampulla/kengällä/puukolla(joitakin esineitä joilla minua kohti hyökitty), niin mä jouduin ottaa vähän tiukemmin kiinni,et ei satu mitään", "onks homma OK"
Ei tää ihmisten kanssa puljaaminen nyt mitään rakettitiedettä ole, vaikka muutamakin kurssi tuota tsykolookiaa on tullu luettua. Hyvällä käytöksellä ja pienellä joustamisella pääsee jo pitkälle. Sanoo "hyvää päivää", "kiitos" ja "anteeksi" niikun kotona on opetettu ja työpäivät sujuu usein ihan kivasti.
Ylilyönnit selvinnyt aina puhumalla ja anteeksi pyytämällä,puolin ja toisin. Ihmisten kanssa ollaan kuitenkin tekemisissä vaikka olisikin töissä Hupsulassa. Yleensä järkevä perustelu menee perille asiakkaalle/potilaalle, kun pöly on laskeutunut.
"kun sä yritit lyödä mua tolla tuolilla/nyrkillä/fikkarilla/lampulla/kengällä/puukolla(joitakin esineitä joilla minua kohti hyökitty), niin mä jouduin ottaa vähän tiukemmin kiinni,et ei satu mitään", "onks homma OK"
Ei tää ihmisten kanssa puljaaminen nyt mitään rakettitiedettä ole, vaikka muutamakin kurssi tuota tsykolookiaa on tullu luettua. Hyvällä käytöksellä ja pienellä joustamisella pääsee jo pitkälle. Sanoo "hyvää päivää", "kiitos" ja "anteeksi" niikun kotona on opetettu ja työpäivät sujuu usein ihan kivasti.
-
- kylkeenpotkija
Tässä on myös toinen asia, miksi jonkunasteisen itsehyökkäyskoulutuksen luulisi soveltuvan koulutukseen. Ihmisillä kun ei ole hajuakaan omista reaktioistaan.
Näyttäkää mulle hoitaja, jolla ei ole koskaan pinna mennyt ja tullut jossain asiassa ylilyöntejä, niin näytän teille ihmisen, jolla on liian vähän työkilometrejä takana. Oleellinen asia, joka liittyy väkivaltatilanteisiin ja niiden ennakointiin terveydenhuollossa.
Näyttäkää mulle hoitaja, jolla ei ole koskaan pinna mennyt ja tullut jossain asiassa ylilyöntejä, niin näytän teille ihmisen, jolla on liian vähän työkilometrejä takana. Oleellinen asia, joka liittyy väkivaltatilanteisiin ja niiden ennakointiin terveydenhuollossa.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
-
- munillepotkija
Juurikin näin.Väkivalta ja aggressio nyt vaan on sisällä meissä kaikissa ja se on ongittavissa esiin ja jos sitä ei tunnista tai osaa yhtään kontrolloida, niin kusessa ollaan hoitohommissa.Lehe kirjoitti: Tässä on myös toinen asia, miksi jonkunasteisen itsehyökkäyskoulutuksen luulisi soveltuvan koulutukseen. Ihmisillä kun ei ole hajuakaan omista reaktioistaan.
Näitäkin virkamiehiä löytyy,jotka tittelin taakse pakenee ja oman toiminnan tutkiskeluun kykyä ei ole.
Ovat usein v!ttumaista seuraa työvuorossa, koska provosoivat helposti omalla nuivalla käytöksellään asiakkaita.
Jos jokapäivä joutuu painiin työmaalla,niin olisi hyvä kysyä miksi?
-
- munillepotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2010
Tattista Geezer. Taas sitä oppii lisää!
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
-
- polveenpotkija
- Lauteille: Huhtikuu 2010
Toinen ärsyttävä on sellaiset työntekijät jotka pitää naamaria päässä työmaalla (ei siis mitään vappunaamaria) ja esittävät jotakin muuta kuin oikeasti ovat, kovaa puhetta siitä kuinka on tehnyt hommia pitkään ja kuinka on tulossa milloin mitäkin tutkintoa, mutta sitten hieman uhkaavan tai epämiellyttävän tilanteen sattuessa alkavat neuvottelemaan asiakkaiden kanssa, eivätkä pysy päätöksissään.
Itseasiassa Helvatan rasittavaa olla sellaisen kanssa duunissa, kun samalla pitää vahdata n+1 pentua ja sitten vielä sitä työntekijää, ettei se aiheuta mitään ongelmia olemuksellaan. Kyllä ne asiakkaat näkee kuka bluffaa ja ketä on helppo vedättää.
Saattoi mennä vähän OT.
Itseasiassa Helvatan rasittavaa olla sellaisen kanssa duunissa, kun samalla pitää vahdata n+1 pentua ja sitten vielä sitä työntekijää, ettei se aiheuta mitään ongelmia olemuksellaan. Kyllä ne asiakkaat näkee kuka bluffaa ja ketä on helppo vedättää.
Saattoi mennä vähän OT.
Who necks? - Samuel Peters
-
- reiteenpotkija
Tosi mielenkiintosta luettavaa ollut tämä ketju. Kiitokseni kokemuksia jakaneille.
Opiskelen tällä hetkellä ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi (vaihto edessä EH koulutusohjelmaan) ja tässä vaiheessa on jo sen verran lyöty ohjaavan opettajan kanssa lukkoon, että mun opinnäytetyö tulee käsittelemään hoitajien kohtaamaa väkivaltaa. Siitä en oo varma vielä, että tuleeko lopputulos olemaan tutkimus vai jonkinlainen koulutuspaketti työpaikoille.
Eli pysykää kanavalla ja meikä voi liittää sen tuotoksen tänne sitte 2-4 vuoden päästä.
Opiskelen tällä hetkellä ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi (vaihto edessä EH koulutusohjelmaan) ja tässä vaiheessa on jo sen verran lyöty ohjaavan opettajan kanssa lukkoon, että mun opinnäytetyö tulee käsittelemään hoitajien kohtaamaa väkivaltaa. Siitä en oo varma vielä, että tuleeko lopputulos olemaan tutkimus vai jonkinlainen koulutuspaketti työpaikoille.
Eli pysykää kanavalla ja meikä voi liittää sen tuotoksen tänne sitte 2-4 vuoden päästä.
Taikuus on taikuutta.
-
- ilmaanpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2009
Täyttä asiaa! Selkeät ja yhdenmukaiset rajat luo erityisesti nuorilla turvallisuutta, splittaaminen henkilökunnan kesken taas tekee tilanteen entistä enemmän mahdottomiksi ennakoida. Jos jo rajojen ja sovittujen sääntöjen sisällöstä joutuu toistuvasti vääntämään, niin tottakai asiakas/potilas/nuori taas saa yhden syyn enemmän provosoitua.vaaramies kirjoitti: Toinen ärsyttävä on sellaiset työntekijät jotka pitää naamaria päässä työmaalla (ei siis mitään vappunaamaria) ja esittävät jotakin muuta kuin oikeasti ovat, kovaa puhetta siitä kuinka on tehnyt hommia pitkään ja kuinka on tulossa milloin mitäkin tutkintoa, mutta sitten hieman uhkaavan tai epämiellyttävän tilanteen sattuessa alkavat neuvottelemaan asiakkaiden kanssa, eivätkä pysy päätöksissään.
Saattoi mennä vähän OT.
-
- potkutyyny
- Lauteille: Marraskuu 2023
Kiva että langan otsikossa on sana väkivalta eikä jokin yleisistä kiertoilmauksista kuten "rajoittaminen/eristys".
Monella on edelleen ruusuinen kuva lepositeiden käytön syistä, ja se näkyy virallisessa määritelmässäkin "vaaraksi itselleen tai muille". Todellisuus on ikävä kyllä toista.
Itse traumatisoidun lapsena kun jouduin väkivallan uhriksi sairaalassa ja takaumat plus muu pahoinpitelystä seurannut oireilu aiheuttaa kipua ja pelkoa nytkin vuosikymmenten jälkeen tapahtumasta.
Toivon, että ihmiset yleisesti tietäisivät että sairaalassa saa pahoinpidellä ja yli 13-vuotiaita myös sitoa ihan vain sillä perusteella että lapsi yrittää paeta vangitsijoitaan pois osastolta takaisin kotiin tai turvalliseen paikkaan tai koska lapsi kieltäytyy riisuuntumasta vangitsijoiden edessä. Näin kävi minulle, ja maksan näiden ihmisten teoista hintaa vieläkin.
Toivon, että joskus tällaiset toisten elämän tuhoajat joutuisivat rikosvastuuseen, nyt ne ovat suojassa kuin Venäjän miliisi, ei tarvitse tekojen seuraamuksia pelätä. Uhrin oikeusturva on olematon, ja viranhaltija aina oikeassa, sen huomasin kun äitini kanteli poliisien minuun lapsena käyttämästä väkivallasta saman tapahtuman yhteydessä.
Samoin olisi korkea aika suojella lapsia väkivallan käytöltä myös mielisairaalassa. Kunnioittaa lapsen oikeutta päättää omasta elämästään myös silloin kun lapsi on itsetuhoinen, toisen elämä kun ei ole sinun omaisuuttasi. Toistan: jonkun elämä ei ole ikinä kenenkään toisen omaisuutta. Yleinen moraalisääntö.
Itse en edes ollut itsetuhoinen vielä tuolloin. Liikuin luonnonjäillä, koska se oli silloinen harrastukseni ja jäät olivat kestäviä. Aikuisten ylireagointi päättyi väkivallan käyttöön, ja lapselle väkivallasta yleensä syntyy trauma, psyyken vamma.
Toivon että lasten annettaisiin elää ja heitä suojeltaisiin valta-asemissa olevien aikuisten, kuten mielisairaalojen henkilöstön, ymmärryksen ja myötätunnon puutteelta.
Kirjoitin tämän tänne koska ketju tuli esiin googlehaussa, ja koska väkivallan käytön syyt sairaalassa eivät ole yleistä tietoa. Onneksi ne eivät ole, koska se tarkoittaa sitä, ettei enemmistö ihmisistä joudu kokemaan sitä mitä minä ja varmasti jotkut muutkin joutuvat.
Monella on edelleen ruusuinen kuva lepositeiden käytön syistä, ja se näkyy virallisessa määritelmässäkin "vaaraksi itselleen tai muille". Todellisuus on ikävä kyllä toista.
Itse traumatisoidun lapsena kun jouduin väkivallan uhriksi sairaalassa ja takaumat plus muu pahoinpitelystä seurannut oireilu aiheuttaa kipua ja pelkoa nytkin vuosikymmenten jälkeen tapahtumasta.
Toivon, että ihmiset yleisesti tietäisivät että sairaalassa saa pahoinpidellä ja yli 13-vuotiaita myös sitoa ihan vain sillä perusteella että lapsi yrittää paeta vangitsijoitaan pois osastolta takaisin kotiin tai turvalliseen paikkaan tai koska lapsi kieltäytyy riisuuntumasta vangitsijoiden edessä. Näin kävi minulle, ja maksan näiden ihmisten teoista hintaa vieläkin.
Toivon, että joskus tällaiset toisten elämän tuhoajat joutuisivat rikosvastuuseen, nyt ne ovat suojassa kuin Venäjän miliisi, ei tarvitse tekojen seuraamuksia pelätä. Uhrin oikeusturva on olematon, ja viranhaltija aina oikeassa, sen huomasin kun äitini kanteli poliisien minuun lapsena käyttämästä väkivallasta saman tapahtuman yhteydessä.
Samoin olisi korkea aika suojella lapsia väkivallan käytöltä myös mielisairaalassa. Kunnioittaa lapsen oikeutta päättää omasta elämästään myös silloin kun lapsi on itsetuhoinen, toisen elämä kun ei ole sinun omaisuuttasi. Toistan: jonkun elämä ei ole ikinä kenenkään toisen omaisuutta. Yleinen moraalisääntö.
Itse en edes ollut itsetuhoinen vielä tuolloin. Liikuin luonnonjäillä, koska se oli silloinen harrastukseni ja jäät olivat kestäviä. Aikuisten ylireagointi päättyi väkivallan käyttöön, ja lapselle väkivallasta yleensä syntyy trauma, psyyken vamma.
Toivon että lasten annettaisiin elää ja heitä suojeltaisiin valta-asemissa olevien aikuisten, kuten mielisairaalojen henkilöstön, ymmärryksen ja myötätunnon puutteelta.
Kirjoitin tämän tänne koska ketju tuli esiin googlehaussa, ja koska väkivallan käytön syyt sairaalassa eivät ole yleistä tietoa. Onneksi ne eivät ole, koska se tarkoittaa sitä, ettei enemmistö ihmisistä joudu kokemaan sitä mitä minä ja varmasti jotkut muutkin joutuvat.