Joo itse näen että Daodejingiä voi lukea ja ymmärtää monella tasolla ja hyödyntää monessa asiassa, ei ole fiksattu että jos on tätä niin ei ole tota. En tosiaan ole kovin perehtynyt taolaiseen alkemiaan että osaisin sanoa onko DDJ siihen tarkoitettu vai ei, mutta voi omasta mielestäni hyvin olla sen yksi ulottuvuus.Lasse Candé kirjoitti: ↑loka 24, 2023, 17.44 Siinä käännöksessä, mitä itse luen ja minkä taisin äskettäin linkittää, nuo ensimmäiset rivit ovat otsikon ”1. The embodiment of Tao” alla:
Even the finest teaching is not the Tao itself.
Even the finest name is insufficient to define it.
Without words, the Tao can be experienced,
and without a name, it can be known.
Kirja myös kehottaa luopumaan akateemisista teistä toisaalla.
Mutta ei tuossa tyrmätä Tao Te Chingin akateemista ymmärtämistä, vaan todetaan, ettei se ole Taoa itsessään. Kaikki tällainen keskusteluhan on jossakin mielessä akateemista (tai ”kvasiakateemisia”). Erityisesti tällaiset keskustelut eivät ole osa prosessia pyrkiä kokemaan Taoa, tai jos on, niin sitten pyrkimys on ristiriidassa osan tuon kirjan oppien kanssa. Ja ristiriitoihin päätyy jokainen, joka kirjaa lukee.
Miten auktoritatiivisia lähteitä sellaiset voivat ylipäätään olla, minkä mukaan Tao Te Chingissa näkyvät johtamisajatukset olisivatkin metaforaa, eivätkä juuri sitä miltä ne näyttävät?
Luulisin äkkiseltään, että tuollaiset tulkinnat yrittävät enemmänkin tavoittaa jotain omakohtaista kokemusta Taosta ja sitten ad hoc -selittelevät kohtia kirjasta sen mukaiseksi, vaikka ne eivät sitä olisikaan alunperin tai missään valmistuneessa historiallisesti merkittävässä versiossa olleet.
Ja mitä muuten alkemialla tarkoitetaan tässä tapauksessa tarkalleen? Kemiaa ennen perinteen tieteellistymistä vaiko jotain muuta? En yhtään ihmettele, jos osa kirjasta on tuota perinnettä, mutta reseptejä sieltä tuntuisi olevan vaikea löytää ja taas kerran, olisin vähän skeptinen sellaisista tulkinnoista, missä ne ovatkin piiloviestejä kohdissa, missä teksti käsittelee muuta. Kun ne muut käsittelyt ovat jo sellaisinaan niin hyviä.
Sen mitä nyt aika pinnallisesti taolaisesta alkemiasta (neidan) ymmärtänyt niin sen perimmäinen tarkoitus on "kuolemattomuus" eli varmaan aikalailla sama päämäärä kuin vaikka buddhalaisten valaistuminen tai vastaavat. Jing - qi - shen, näiden kultivointi ja tavoite tulla yhdeksi Taon kanssa. Ymmärtääkseni alunperin Kiinan alkemistit tekivät kaikenmaailman eliksiirejä joilla pyrkivät kuolemattomuuteen, tätä kutsutaan ulkoiseksi alkemiaksi, waidan. Siinä kuitenkin käytettiin kaikenlaista eimerkiksi elohopeaa, niin tulokset eivät olleet niin hyvät. Sitten kehittyi sisäinen alkemia eli neidan, joka on jokseenkin lähellä qigongia (tai mistä qigong on kehittynyt?), meditaatiota ja muita sisäisiä harjoituksia. Siihen otettiin termejä vanhasta ulkoisesta alkemiasta, esimerkiksi "dan" eli eliksiiri, joka sijaitsee dantianissa eli eliksiirikentässä.