Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Shaolin kung-fu
Valvoja: Valvoja
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
Shaolin kung-fu
Niinhän se menee, että siinä missä jokainen oppilas luo oman polkunsa siitä, mitä on saanut, myös jokainen opettaja lähestyy asioita omasta perspektiivistään ja yrittää omalla parhaalla taidollaan välittää oppimaansa eteenpäin.
Treeni on tärkeintä, mutta sillä lisäyksellä että täytyy ymmärtää mitä varten treenaa, miten ja miksi. Kamppailulajeja treenaavilla on tietysti suurin piirtein yhtä monta päämäärää ja syitä harjoitteluun kuin on treenaajiakin, joten on hyvä että ollaan avoimia ja rehellisiä siitä mitä tehdään. Paitsi tietenkin jos seuran tarkoitus on jonkinlainen traditiolarppi, johon nämä salaisuudet ja mystiikka kiinteästi liittyvät: ei teeseremoniassakaan pääpaino ole siinä, että vedetään huiviin kuppi teetä ja palataan takaisin sorvin ääreen.
Treeni on tärkeintä, mutta sillä lisäyksellä että täytyy ymmärtää mitä varten treenaa, miten ja miksi. Kamppailulajeja treenaavilla on tietysti suurin piirtein yhtä monta päämäärää ja syitä harjoitteluun kuin on treenaajiakin, joten on hyvä että ollaan avoimia ja rehellisiä siitä mitä tehdään. Paitsi tietenkin jos seuran tarkoitus on jonkinlainen traditiolarppi, johon nämä salaisuudet ja mystiikka kiinteästi liittyvät: ei teeseremoniassakaan pääpaino ole siinä, että vedetään huiviin kuppi teetä ja palataan takaisin sorvin ääreen.
-
- etupotkija
- Lauteille: Syyskuu 2009
- Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
- Sivulajit: Itsepuolustus
Shaolin kung-fu
Viime viikolla kuvasimme paljon videoita. Tässä on ensimmäinen osa. Wang-perheessä pyrimme monesti astumaan hyökkääjän suojauslinjan sisäpuolelle eli lähelle vartaloa. Jos joku haluaa tulla Joensuuhun kokeilemaan, harjoittelemme seuraavan kerran ensi viikon torstaina. Halukkaat voivat laittaa viestiä!
Opetan Wang-perheen Shaolin kung-futa.
Todellinen voimasi — 100 asiaa, jotka voit oppia Shaolin-munkeilta
-
- etupotkija
Shaolin kung-fu
Laitan näitä videoita yhden kuukaudessa. Tänään on vuorossa sarjan toinen osa.
Harjoittelemme videolla da hong quania eli isoa tulvanyrkkiä. Meillä Wang-perheessä on paljon riuhtaisuja ja vetoja kontaktin jälkeen. Kontaktissa vastustaja helposti rimpuilee, niin nykäisyt olisi tarkoitus tehdä nopeasti ja samaan aikaan isketään vastapalloon.
Da hong quan sopii vahvoille henkilöille. Tyyli on aggressiivinen ja siinä pyritään saamaan henkinen yliote vastustajaan. Isossa tulvanyrkkeilyssä on runsaasti hyökkäyksiä. Pieni tulvanyrkkeily (xiao hong quan) on siihen verrattuna sivistyneen ihmisen itsepuolustustyyli. Pienellä tulvanyrkkeilyllä odotellaan vastustajan hyökkäystä ja pyritään tekemään vastahyökkäyksiä. Da hong quan tappaa, xiao hong quan suojelee.
-
- etupotkija
Shaolin kung-fu
Potku.netin Whatsappin puolelle kirjoitin jo tästä, mutta kerrotaan jo alustavasti täällä:
Kaksi Shaolin-linjaa yhdistyi yhdeksi perheeksi. Meille tuli uusi linjan päämies. Kerron lisätietoja myöhemmin.
Tämä on kuitenkin jotain poikkeuksellista eikä tätä ole tietääkseni tapahtunut aiemmin.
Kaksi Shaolin-linjaa yhdistyi yhdeksi perheeksi. Meille tuli uusi linjan päämies. Kerron lisätietoja myöhemmin.
Tämä on kuitenkin jotain poikkeuksellista eikä tätä ole tietääkseni tapahtunut aiemmin.
-
- etupotkija
Shaolin kung-fu
Facebookissa julkaistiin paljastusvideo tunnetusta Shaolin-opettajasta. Miehestä on laitettu lukuisia videoita myös Potku.nettiin vuosien varrella.
Videolla kyseenalaistetaan miehen treenihistoria. Henkilö on ilmeisesti paisutellut omia meriittejään, jos videoon on uskomista.
Uutinen on merkittävä, koska Kanishka Sharma on yksi kuuluisimmista youtubeen videoita laittavista Shaolin-opettajista. Hänellä on paljon uskollisia seuraajia.
@Veepee , kiitos linkistä.
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Shaolin kung-fu
Koko kuvion tekee minusta vieläkin erikoisemmaksi se, että Kanishka on selkeästi ns. tekijämies, joka osaa liikkua ja tehdä tekniikkaa hyvin. Miksi valehdella taustoistaan, jos näyttöä olisi muutenkin?
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Shaolin kung-fu
Jos yhdelläkään tietyllä meriitillä ei voi nousta siihen asemaan, johon haluaisi, sitten sitä asemaa voidaan tavoitella tekaisemalla lisää meriittejä. Kun on paperilla kova tekijä riittävän monessa lajissa, nostaahan se media-arvoa ja statusta muutenkin. Ja joku voi olla patologinen valehtelija.
Yllä oleva on ihan yleistä ajattelua. Tätä Kanishkaa en tunne, ja hänet on kai mainittu Potkussa muutaman kerran ja vain tässä ketjussa.
Yllä oleva on ihan yleistä ajattelua. Tätä Kanishkaa en tunne, ja hänet on kai mainittu Potkussa muutaman kerran ja vain tässä ketjussa.
-
- etupotkija
Shaolin kung-fu
Tottahan tuo on. Ikävä juttu niille sadoille nuorille, joille Kanishka on aito esikuva. Yksi suomalainen sanoi minulle vuonna 2017, että innostui kamppailusta Kanishkan videoiden takia. Dengfengissä olen tavannut (viimeksi tämän vuoden elokuussa) useamman intialaisen, jotka olivat tulleet Kiinaan asti kyseisen miehen inspiroimana.
Veepeen kanssa olen samaa mieltä. Etenkin miehen useammassa Xiao Hong -videoissa on nähtävissä lajin aito ydin, jota harvat ymmärtävät, vaikka olisivat harjoitelleet vuosikausia.
Veepeen kanssa olen samaa mieltä. Etenkin miehen useammassa Xiao Hong -videoissa on nähtävissä lajin aito ydin, jota harvat ymmärtävät, vaikka olisivat harjoitelleet vuosikausia.
-
- etupotkija
Shaolin kung-fu
Mutta Kanishkan toilailut ei suoranaisesti liity suoraan tähän aiheeseen. Palaan nyt Shaolin kung-fuhun.
Shaolin kung-futa esittelevä videosarja on edennyt kolmanteen osaan. Yin-käden keppi (yin shou gun) on Wang-perheen ensimmäinen asetekniikka. Tyylissä ydinajatuksena on liukkaan kepin periaate. Käsien pitää liukua keppiä pitkin ikään kuin keppi olisi öljystä liukas. Torjunnoissa ja lyönneissä kädet löytävät oikean paikkansa ja tarttuvat keppiin jämäkästi kiinni, mutta siirtymisten välillä kädet soljuvat kuin virtaava vesi. Monet liikkeet ovat pyöreitä ja käyttävät vastustajan voimaa apuna.
En ole tyytyväinen omaan suoritukseen videolla. Meillä Shaolin kung-fussa paljaskäsinyrkkeilyssä on tapana astua vihollisen puolustuksen sisään siten, että vastustajan tila otetaan haltuun. Kepin kanssa etäisyys tulisi pitää sellaisena, että kepin pituutta käytetään omaksi eduksi. Nyt videolla astun liian lähelle hyökkääjää, joten tämä tärkeä etäisyyden pitäminen on epäonnistunut minulta. Vastaavassa tilanteessa hyökkääjä pystyisi potkulla yltämään minuun, mikä ei ole tarkoitus. Minulla on ollut vaikeuksia tämän asian kanssa jo vuosikausia enkä ole sen vuoksi erityisen taitava kepin käyttäjä.
Videolla näkyy kuitenkin jonkinlaista ideaa. Pidetään kepin kärki vastustajaa kohti. Hyökkäysten välillä etsitään sopiva paikka omalle hyökkäykselle. Pyritään liikkumaan alta pois eikä jäädä paikalle jäkittämään. Torjunnoissa yritetään jättää paljon tilaa omien käsien väliin, ettei omat sormet murskaannu.
Shaolin kung-futa esittelevä videosarja on edennyt kolmanteen osaan. Yin-käden keppi (yin shou gun) on Wang-perheen ensimmäinen asetekniikka. Tyylissä ydinajatuksena on liukkaan kepin periaate. Käsien pitää liukua keppiä pitkin ikään kuin keppi olisi öljystä liukas. Torjunnoissa ja lyönneissä kädet löytävät oikean paikkansa ja tarttuvat keppiin jämäkästi kiinni, mutta siirtymisten välillä kädet soljuvat kuin virtaava vesi. Monet liikkeet ovat pyöreitä ja käyttävät vastustajan voimaa apuna.
En ole tyytyväinen omaan suoritukseen videolla. Meillä Shaolin kung-fussa paljaskäsinyrkkeilyssä on tapana astua vihollisen puolustuksen sisään siten, että vastustajan tila otetaan haltuun. Kepin kanssa etäisyys tulisi pitää sellaisena, että kepin pituutta käytetään omaksi eduksi. Nyt videolla astun liian lähelle hyökkääjää, joten tämä tärkeä etäisyyden pitäminen on epäonnistunut minulta. Vastaavassa tilanteessa hyökkääjä pystyisi potkulla yltämään minuun, mikä ei ole tarkoitus. Minulla on ollut vaikeuksia tämän asian kanssa jo vuosikausia enkä ole sen vuoksi erityisen taitava kepin käyttäjä.
Videolla näkyy kuitenkin jonkinlaista ideaa. Pidetään kepin kärki vastustajaa kohti. Hyökkäysten välillä etsitään sopiva paikka omalle hyökkäykselle. Pyritään liikkumaan alta pois eikä jäädä paikalle jäkittämään. Torjunnoissa yritetään jättää paljon tilaa omien käsien väliin, ettei omat sormet murskaannu.
-
- etupotkija
Shaolin kung-fu
Valitettavasti tuli hieman huono kuvakulma tähän videoon.
Tässä treenaamme seitsemän tähden nyrkkiä.
Olen itse tykästynyt videon tekniikkaan, mutta en ikävä kyllä muista tekniikan kiinalaista nimeä. Monissa lajeissa lyödään kasvoihin kämmenellä. Tässä kyseisessä tekniikassa vastustajan naamasta tartutaan kiinni. Ei haittaa, jos tarttuminen tulee kämmenlyönnin jälkeen, mutta lyöntiä ei palauteta, vaan pidetään naamasta tiukasti kiinni (kynsillä, puristamalla, vääntämällä). Tarvittaessa sormet voi upottaa vastustajan silmiin. Kiinnioton jälkeen välittömästi lähdetään hyökkäykseen, joka tässä videolla on potku vastustajan kulkusiin.
-
- etupotkija
Shaolin kung-fu
Jos joku on kiinnostunut Wang-perheen Shaolin kung-fusta:
Olen lähdössä Kiinaan elokuun ensimmäisellä viikolla. Jos joku Potku.netin lukija haluaa tulla samaan aikaan treenaamaan Shaolin kung-futa, voi laittaa minulle viestiä. Helpoin vaihtoehto on lentää Zhengzhoun lentoasemalle, josta voimme hakea sitten autolla opettajani kanssa. Olen tänä vuonna Kiinassa ainoastaan pari viikkoa, joten paras vaihtoehto on tulla samaan aikaan kanssani.
Majoitus on opettajani perheen luona yksityistalossa, joten vaatimuksena on nuhteeton käytös. Tupakkia saa polttaa vaikka ketjussa ja viinaa juoda litratolkulla, mutta pitää osata käyttäytyä eikä saa häiritä muita.
Olen lähdössä Kiinaan elokuun ensimmäisellä viikolla. Jos joku Potku.netin lukija haluaa tulla samaan aikaan treenaamaan Shaolin kung-futa, voi laittaa minulle viestiä. Helpoin vaihtoehto on lentää Zhengzhoun lentoasemalle, josta voimme hakea sitten autolla opettajani kanssa. Olen tänä vuonna Kiinassa ainoastaan pari viikkoa, joten paras vaihtoehto on tulla samaan aikaan kanssani.
Majoitus on opettajani perheen luona yksityistalossa, joten vaatimuksena on nuhteeton käytös. Tupakkia saa polttaa vaikka ketjussa ja viinaa juoda litratolkulla, mutta pitää osata käyttäytyä eikä saa häiritä muita.
-
- etupotkija
- Lauteille: Syyskuu 2008
- Etulaji: Systema
- Sivulajit: Elon ojissa rämpiminen
- Takalajit: Defendo, TSM
Shaolin kung-fu
Tällai ruuhkavuosia elävänä ajatus reissusta, jossa vois
-treenata kung fua
-juoda viinaa
-polttaa tupakkaa
on vähintäänkin ihastuttava.
-treenata kung fua
-juoda viinaa
-polttaa tupakkaa
on vähintäänkin ihastuttava.
-
- etupotkija
Shaolin kung-fu
Minulta on vajaa sata ihmistä kysynyt, miten Wang-perheen Shaolin kung-fu eroaa muista Suomen Shaolin-tyyleistä. Vastaan nyt tänne kaikille nähtäväksi, kun en jaksa yksittäin enää vastata. Laitan linkin tästä vastauksesta muutamaan saamaani sähköpostituedusteluun.
Erot ovat suuria. Lajien paremmuus on mielipidekysymys.
Vaikka liikkeiden nimet voivat samanlaisia, ne tehdään eri tavalla.
Otetaan esimerkiksi meidän perusliike mabu dan bian. Ensimmäisellä videolla on meidän tyylin tapa tehdä liike: kyynärpäät tulee pitää kiinni ylävartalossa, paketti on tiivis, kädet tulevat alhaalta ylös, koska siten voimme ottaa kiinni vastustajan raajoista. Liikettä käytämme torjumiseen ja vastustajan horjuttamiseen. Kun olkavarret on ylävartalossa kiinni, kyynärvarret pysyvät joustavina, niin blokin voi tehdä myös pehmeämmin.
Seuraavalla videolla on toisen Shaolin-linjan (TWKS ja ilmeisesti myös Suomen Wushu Kungfu -seura) tapa tehdä sama liike:
Heidän linjassaan kädet tulevat ylhäältä, liike on erilainen, yläraajoja ei pidetä tiiviinä pakettina. Tällä tavalla treenataan ilmeisesti Turussa ja Helsingissä. En tiedä heidän liikkeidensä periaatteita, mutta se on erilainen meidän perinteeseen verrattuna. Joku seuran harrastaja voi tulla kertomaan tänne liikkeen taustalla olevasta filosofiasta halutessaan.
Muissa liikkeissä/muodoissa on vastaavia perustavanlaatuisia eroja.
En väitä, että toinen tapa on tehdä oikein ja toinen on väärin. Videoita vertaamalla kuitenkin näkee, miten suuresti lajit poikkeavat toisistaan samasta nimestä huolimatta.
Muut Suomen Shaolin-porukat tekevät sitten liikkeet omalla tavallaan.
Näistä eroista johtuen monet pitävät eri paikkakuntien Shaolin kung-fu-linjoja kokonaan eri lajeina.
Shaolin kung-fusta kiinnostuneiden kannattaa kokeilla eri lajeja. Nimellä ei ole niin suurta väliä. Muidenkin maiden lajeissa on varmasti paljon mielekästä harjoiteltavaa. Tärkeintä on hyvä treeniporukka ja treenisalin järkevä sijainti omaan kotiin nähden.
Erot ovat suuria. Lajien paremmuus on mielipidekysymys.
Vaikka liikkeiden nimet voivat samanlaisia, ne tehdään eri tavalla.
Otetaan esimerkiksi meidän perusliike mabu dan bian. Ensimmäisellä videolla on meidän tyylin tapa tehdä liike: kyynärpäät tulee pitää kiinni ylävartalossa, paketti on tiivis, kädet tulevat alhaalta ylös, koska siten voimme ottaa kiinni vastustajan raajoista. Liikettä käytämme torjumiseen ja vastustajan horjuttamiseen. Kun olkavarret on ylävartalossa kiinni, kyynärvarret pysyvät joustavina, niin blokin voi tehdä myös pehmeämmin.
Seuraavalla videolla on toisen Shaolin-linjan (TWKS ja ilmeisesti myös Suomen Wushu Kungfu -seura) tapa tehdä sama liike:
Heidän linjassaan kädet tulevat ylhäältä, liike on erilainen, yläraajoja ei pidetä tiiviinä pakettina. Tällä tavalla treenataan ilmeisesti Turussa ja Helsingissä. En tiedä heidän liikkeidensä periaatteita, mutta se on erilainen meidän perinteeseen verrattuna. Joku seuran harrastaja voi tulla kertomaan tänne liikkeen taustalla olevasta filosofiasta halutessaan.
Muissa liikkeissä/muodoissa on vastaavia perustavanlaatuisia eroja.
En väitä, että toinen tapa on tehdä oikein ja toinen on väärin. Videoita vertaamalla kuitenkin näkee, miten suuresti lajit poikkeavat toisistaan samasta nimestä huolimatta.
Muut Suomen Shaolin-porukat tekevät sitten liikkeet omalla tavallaan.
Näistä eroista johtuen monet pitävät eri paikkakuntien Shaolin kung-fu-linjoja kokonaan eri lajeina.
Shaolin kung-fusta kiinnostuneiden kannattaa kokeilla eri lajeja. Nimellä ei ole niin suurta väliä. Muidenkin maiden lajeissa on varmasti paljon mielekästä harjoiteltavaa. Tärkeintä on hyvä treeniporukka ja treenisalin järkevä sijainti omaan kotiin nähden.
-
- etupotkija
Shaolin kung-fu
Olen tällä hetkellä treenaamassa Kiinassa.
En nyt kirjoita @KungFuMiäs aloittamaan Xinyi-ketjuun, kun meidän xinyi vaikuttaa erilaiselta.
Minulla on nyt 20 tuntia takana meidän xinyitä. Valitettavasti ei löydy Youtubesta meidän linjan vanhaa versiota, jota olen harjoitellut.
Meillä on neljä suurta tuntemusta (qi si shao):
1. Kynnet uppoavat luuhun.
2. Kieli porautuu hampaiden läpi.
3. Hampaat purevat metallin läpi.
4. Hiukset nostavat päänahkaa ylöspäin.
Tähän mennessä on tullut paljon vaikeita tekniikoita tässä uudessa kokonaisuudessa. Tällaiselle laihalle miehelle on haastavaa harjoitella tätä kokonaisuutta voimien/taitojen rajallisuuden vuoksi. Aloitimme treenin henkitorven repimisestä. Minulla ei ole mitkään hyvät puristusvoimat, niin vaikeaa se on. Siitä siirryimme lohikäärmeen vartalonkiertoon ja laahustaviin askeliin. Muutamia (minulle) käyttäkelpoisia juttuja on kyllä myös tullut vastaan. Eläimistä ollaan treenattu tuota mainittua lohikäärmettä ja tiikeriä, mutta ne ei kyllä muistuta tuon toisen Yang-perheen Xinyi -ketjuun laitettuja videoita, niin siksi kirjoitin tähän ketjuun.
Hyvin vaikeaa on treeni. Olen tottunut nostelemaan jalkoja, joten maata pitkin laahustavat askeleet on vieraita minulle.
Pitää kokeilla treeni kerrallaan. Ensi viikolla emme treenaa mitään uutta, vaan yritetään ajaa sisään näitä harjoiteltuja ja tsekataan vanhat taidot läpi. 30-50 % kerettiin tänä vuonna käydä tämän xinyin tekniikoista läpi.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että tämä on minulle viimeinen opetettava kamppailukokonaisuus. Opettajani sanoi, että tämän jälkeen seuraavat vuodet minun pitäisi harjoitella qi gongia eikä mitään muuta quania/chuita vanhojen lisäksi. Minulle on toisaalta ihan ok, jos tähän lopetetaan.
En nyt kirjoita @KungFuMiäs aloittamaan Xinyi-ketjuun, kun meidän xinyi vaikuttaa erilaiselta.
Minulla on nyt 20 tuntia takana meidän xinyitä. Valitettavasti ei löydy Youtubesta meidän linjan vanhaa versiota, jota olen harjoitellut.
Meillä on neljä suurta tuntemusta (qi si shao):
1. Kynnet uppoavat luuhun.
Tähän mennessä on tullut paljon vaikeita tekniikoita tässä uudessa kokonaisuudessa. Tällaiselle laihalle miehelle on haastavaa harjoitella tätä kokonaisuutta voimien/taitojen rajallisuuden vuoksi. Aloitimme treenin henkitorven repimisestä. Minulla ei ole mitkään hyvät puristusvoimat, niin vaikeaa se on. Siitä siirryimme lohikäärmeen vartalonkiertoon ja laahustaviin askeliin. Muutamia (minulle) käyttäkelpoisia juttuja on kyllä myös tullut vastaan. Eläimistä ollaan treenattu tuota mainittua lohikäärmettä ja tiikeriä, mutta ne ei kyllä muistuta tuon toisen Yang-perheen Xinyi -ketjuun laitettuja videoita, niin siksi kirjoitin tähän ketjuun.
Hyvin vaikeaa on treeni. Olen tottunut nostelemaan jalkoja, joten maata pitkin laahustavat askeleet on vieraita minulle.
Pitää kokeilla treeni kerrallaan. Ensi viikolla emme treenaa mitään uutta, vaan yritetään ajaa sisään näitä harjoiteltuja ja tsekataan vanhat taidot läpi. 30-50 % kerettiin tänä vuonna käydä tämän xinyin tekniikoista läpi.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että tämä on minulle viimeinen opetettava kamppailukokonaisuus. Opettajani sanoi, että tämän jälkeen seuraavat vuodet minun pitäisi harjoitella qi gongia eikä mitään muuta quania/chuita vanhojen lisäksi. Minulle on toisaalta ihan ok, jos tähän lopetetaan.
-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
Shaolin kung-fu
Noniin siistiä olette näköjään menneet suoraan "neljään päätepisteeseen", hieman eri painotuksin ja selityksin. Nämä löytyvät kaikista xinyi/xingyi klassikoista sekä Kiinalaisesta lääketieteestä. Kieli on lihasten "päätepiste", kynnet jänteiden, hampaat luun ja hiukset/karvat veren. Itse näen että nämä ovat periaatteita kun keho on kunnolla "käynnistynyt", se on valmiina loikkamaan ja repimään kappaleiksi saaliin, hermot sähköttää ja veri kiehuu että pääsee toimintaan. Sanotaan että "neljä päätepistettä" täytyy olla aktivoituneita. Muun muassa näillä sitä syvyyttä saa liikkeeseen, hyviä juttuja kun ottaa ne käytännön kannalta1. Kynnet uppoavat luuhun.
Seuraajat
Antti • DeusVult • Earendil • Izayoi • JakeV • JanneM • Jasse • jonne.härkänen • Kari Aittomäki • KungFuMiäs • Lasse Candé • magamies • MikkeM • oskar • Pyrkele • SamuV • TimoS • Vanhakankea • Veepee