Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3351
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Syketasot

#136

Viesti Eppu »

Rannemittaus on rannemittausta. Olisikohan sählyssä niin paljon ranteenseudun aktiviteettia, puristamista ja peippaamista, ettei se mittauskohta oikein pysy hetkeäkään vakiona? Itselläni aikanaan Suunnon rannemittari pysäytti sydämeni c2-sisäsoudussa, jostain syystä sellainen kyynärvarren kulma ja puristus, ettei löytänyt verenkiertoa.

Garminin rannemittaukseen olen ollut paljon tyytyväisempi, toki käytän sitä vain perusaktiivisuuden ja palautumisen seurantaan, liikuntaan rintaremmiä. Viimeki tänään näytti imuroidessa rannesykkeeksi 158. Otin hetkeksi pois, pistin takaisin ja sitä vähän alle 80 alkoi sitten ehdotella. Kaikenlaisia ominaisuuksia.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3865
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Syketasot

#137

Viesti Puni »

Verityn ja h10-rintaremelin arvot ovat olleet mulla hyvin samankaltaisia, sekä numeerisesti, että trendeinä.

Polar Grit X kellona, menee näppärästi vyön solmun kohdalle.

Myös strideri välillä käytössä, paitsi kontaktimonotellessa (pyörä/jalka-anturi). Tän paras puoli luotettava askeldata vs. kello+luuri+habamittari.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#138

Viesti Jussi Häkkinen »

katar kirjoitti: elo 3, 2021, 08.38Muutenkin näitti tuloksia miten sattuu; treenattiin miehen kanssa tunti 16 minuuttia (alkulämmöt soutaen, pistareita 2X2 min, säkillä 2X3 min, punttitreeniä yksi sarja, loppulämmöt juoksumatolla), niin väitti, että kulutin 502 kaloria. Vaan. :o
Näin iänikuiseen postiin kommentoiden on pakko sanoa, että vaikken itse sykemittaria käytäkään (ei juurikaan etua harjoittelutavalleni) ja tiedän niiden antavan aika tavalla stetson-harrison -laskelmia, tuo kalorikulutus tuollaisesta treenistä kuulostaa aika oikealta tai jopa yläkanttiin menevältä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#139

Viesti Mika »

Tämä menee jo ohi aiheen, mutta Puumajassa on taulukko eri liikuntalajien kulutusmääristä.

viewtopic.php?t=10557-energiankulutus-eri-lajeissa
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3351
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#140

Viesti Eppu »

Tutkin aamulla sykedataani hieman pidemmältä aikaväliltä ja tuli tämä ketju mieleen.

Ensimmäisenä kokemusperäisesti. Kun on tullut viime vuodet harjoiteltua pääasiassa hölkkäämistä, on sykemittarin käyttö ollut mittavaa ja ilmeisen järkevää. Ymmärrän niitä meditaatiojuoksijoita, jotka eivät tahdo välineellistää treeniään, mutta tuskin se on myöskään tulostavoitteellista näiden ihmisten kohdalla.

Nousujohteinen harjoittelu syke- ja gps-anturin avulla on ihan hitsin hienoa. Kesäisin olen juossut tahtien perusteella, tavoiteaikoja kun on ollut kisoihin. Nyt talvikauden olen mennyt sykkeillä. Vaikka en ole testannut oikeita kynnyksiä, tämä on tahteja parempi, koska keli vaihtelee melkein joka päivä ja tienpätkä, utopiaa löytää sopivia tahtialueita ja säädellä kokonaiskuormitusta sitä kautta, ainakaan minun osaamisella.

Nykyinen kello on ollut ranteessa helmikuusta -21 asti. Siinähän se on mitannut keskisykkeitä. Tämä on se havainto, jota aamulla etsin: kolmen edeltävän vuoden keskimääräiset leposykkeet 53-52-48. Kenties vähemmän yllättäen, mutta kestävyysharjoittelu, kasviperäinen ruokavalio ja iltojen ja öiden rauhoittamiseen tietoinen ja pitkäkestoinen panostaminen näkyy noin.

Motivoi jatkamaan.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3865
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#141

Viesti Puni »

Mulla on fiilis. Nekrofiilis.

Vaikka Garmin Epix Pro tuottaa ilmeisesti tarkempaa dataa, käsittämättömän tårta på tårta käyttöliittymä, erityisen huono latauspistoke ja sekava äppi ovat kyllä kuoppaamassa tämän rakkineen.

Vielä on on toi Polar Vantage V3 tossa paketissa, takuussa vaihtoivat kokonaan uuden laitteen, mutten ole kertaakaan vielä koskenut. Olen karkimman äpin uhri. Tekis mieli vähän, puolella sormella edes. Olen jo melkein unohtanut sysipaskan gps-antrurin. Ja kaatuilevan käyttiksen. Ja rannemittauksen epätarkkuuden.

Toisaalta, en ole Garminin kanssa habamittaria käyttänyt kun testimielessä, sillä saa toki nauhoitettua ilman kelloakin, mikä on jättiläismäisen iso bonus esim. vyökokeissa ja semmoisessa, missä ei koruja saa pitää.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2049
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#142

Viesti katar »

Menee kyllä kohta herneenpalko sieraimeen oikein urakalla ja syvälle; toi mun Suunto fitness 3 valittaa koko ajan akkua. Eilen illalla oli akkua jäljellä noin 70%, niin aamulla se jo piipitti, että lataa akku, jäljellä 20%. Pystyyköhän siihen vaihtamaan sen akun, jos se auttais?
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#143

Viesti Mika »

Kuulostaa siltä, että akku voi olla vanha tai viallinen, mutta kyseessä voi olla bugikin (alemmassa linkissä on ohjeita sen selvittämiseen). Takuuaika on yksi vuosi.

https://www.suunto.com/fi-fi/Tuki/Tuote ... tuki/akku/

Suunto suosittelee näitä toimenpiteitä ennen laitteen lähettämistä takuuhuoltoon:

https://www.suunto.com/fi-fi/Tuki/faq-a ... o-product/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3351
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#144

Viesti Eppu »

Kaikkien valmistajien vehkeissä lienee omat harminsa, mutta meidän perheessä sykemittariperustainen kiroilu on vähentynyt noin 97,5 %, kun vaihdoimme Suunnoista Garmineihin.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2049
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#145

Viesti katar »

Mä oon välillä miettinyt kellon vaihtoa uuteen, mutta ei nyt kyllä ole rahaa, näyttävät maksavan niin pirusti enkä halua mitään höpömallia kuitenkaan. Tämän siis voitin meidän salilta tän kellon, niin kokeilen nyt ensin vetää akun tyhjäksi, sitten lataan ja sitten buuttaan koko helahoidon, katsotaan miten akan käy.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3351
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#146

Viesti Eppu »

Sykemittareiden malleista pohdintaa. Itse olen kokenut, että aika perusmallillakin pärjää. Välillä aina katselen, että pitäisikö hankkia hienompi, sellainen mikä antaa ties mitä harjoitusvastelukuja ym. Mutta nääh. Garminin vivoactive 4 ollut nyt siis kolmisen vuotta (n. 200 € luokassa nykyään). Se mittaa sykkeen, gps:n ja ajan. Untakin se arvioi, sykevälivaihtelua ja "body batteryä". Itse en ole vielä keksinyt, mikä lisädata oikeasti muuttaisi sitä miten harjoittelen ja elän.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#147

Viesti AlexMachine »

Garmin on myös oma suosikki, mutta nyt sairastumisen myötä hankin Apple watch 9 käyttöön. Onhan tämä käyttöliittymä vuosia edellä Garminia ja vaikka en tätä varsinaisesti voi käyttää sykekellona, koska kaikki raskas on kielletty, niin saa tästä todella hyvää dataa ulos mm nukkumisesta. Ja kaatumishälytin, epilepsia varoitus yms.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#148

Viesti Mika »

Mika kirjoitti: tammi 1, 2021, 14.39 Oikean maksimisykkeensä saa selville oikeastaan vain suoralla rasitustestillä, jossa syke nostetaan tappiin asti. Epäsuorat testit ja ne kaikki kymmenet eri laskukaavat ovat vain arvioita, ja osassa kaavoista on kansanterveydellisistä syistä tarkoituksella arvioitu maksimisyke alakanttiin (niitä harvoja epärehellisyyksiä, joita hyväksyn).
@amation, maksimisykkeesi voi hyvin olla yli 200, eikä se olisi mitenkään harvinaista :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#149

Viesti AlexMachine »

Itsellä oli maksimi muistaakseni 202, kun se silloin laskurin mukaan olisi ollut 175. Ihmettelin kun hitaallakin lenkillä mentiin jatkuvasti väärillä alueilla. 15m mäki, lähes täysiä ylös, nopeasti alas, vielä lujempaa ylös ja nopeasti alas. Ilman taukoja, taisin vetää joku 7-8 toistoa yhteen soittoon ja mittari näytti 202 huiput. Sen kun tallensi kelloon niin johan alkoi olemaan alueetkin kohdallaan.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#150

Viesti Mjölnir »

Mulla edelleen tärkein ominaisuus on kuormituksen seuranta. Garmin Fenix 7x solar on kello. Antaa kyllä hyvin dataa rasitustilasta ja harjoitteluvalmiudesta. Pitkäaikaisen ja lyhýtaikaisen kuormituksen suhde, jos on liian iso, niin ehdottaa palautumista. Hyvä asia, jos hermosto stressaantuu, niin loukkaantumisriski kasvaa. Jos kuorma on ollut iso ja sykevälivaihtelu menee liian pieneksi, ilmoittaa, että kannattaisi keskittyä palautumiseen. Seuraa myös stressitasoa ja päiväunia sekä niiden palauttavaa vaikutusta. Jotenkin kun raskasta työtä ja melkein kovaa treeniä tekevälle on niin tavallista, että kaikki on aina kipeänä, niin kellosta voi sitten katsoa, että tänään on välipäivän aika, ihan niin kuin keho kertoikin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa