Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Torjunnat ja vastaanotot eri lajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 21616
Lauteille: Joulukuu 2007
Aiheet: 215

Lyöntien torjunta eri lajeissa

Viesti Lasse Candé »

Andy kirjoitti: Kai tuo nyt liittyy lyöntien etäisyyteen eikä hanskojen kokoon.
Meinaatko ettei hanskan koko osaltaan sanele sen mikä se etäisyys on?
May the wings of liberty never lose a feather.
- Jack Burton

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 19644
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 687
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Lyöntien torjunta eri lajeissa

Viesti Andy »

Etäisyys määrittyy kyllä käytännössä täysin sääntöjen ja sallittujen tekniikoiden eikä hanskojen koon mukaan. Tämän voi helposti havaita seuraamalla thai fighteja. Etäisyys on sama kuin thainyrkkeilyssä yleensäkin viakka ottleijoilla on vain paksut käsisiteet eikä hanskoja.

[video][/video]

Mä en muuten välttämättä haluais otella Saiyoknoin kanssa ilman hanskoja...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Aiheet: 0
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Lyöntien torjunta eri lajeissa

Viesti PaavoH »

Toisaalta en kyllä pienillä hanskoilla luottaisi ihan niin paljon sellaseen kyynärpäät pakissa pitämiseen puolietäisyydellä silloinkaan kun paini ei ole mukana (väistely yms on vähän toinen juttu), koska vaparihanskoista menee vaan helpommin lyönnit läpi kun kummankin käsi on kaks kertaa pienempi.

Mutta joo, oon kyllä samaa mieltä siitä Andyn kanssa, että ei niitä perustekniikoita ole hirveen montaa suojaamiseen, oli hanskat pienet tai isot tai ei ollenkaan. Sellasta twiikkausta tapahtuu mutta pohjalla on teknisesti mun kokemuksen mukaan eri lajien harrastajien ja ottelijoiden kanssa samallaiset jutut kuitenkin.
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit: 471
Lauteille: Marraskuu 2009
Aiheet: 0
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Ryukyu Kobujutsu, Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan

Karate ja Karate

Viesti Lasse J »

Juttua käännösvirheistä ja väärinymmärryksistä kun Jaappanin kieltä on väännetty englanniksi.

https://www.thekaratepage.com/misunders ... nEh2QhllEs
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit: 19292
Lauteille: Helmikuu 2005
Aiheet: 126

Karate ja Karate

Viesti Jussi Häkkinen »

Samaa migreeniä on joskus myös okinawa - > japani välillä, osaksi myös kahden kielen homonyymien vuoksi.

Nimissä on myös muistettava, että merkeille on useita lausuntatapoja.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 21616
Lauteille: Joulukuu 2007
Aiheet: 215

Karate ja Karate

Viesti Lasse Candé »

Kaimani laittoi yllä viestin Wadon Naihanchiin liittyvistä käännösongelmista. Vastasin siihen Wadon ketjussa:

https://potku.net/forum/viewtopic.php?p ... te#p981404
May the wings of liberty never lose a feather.
- Jack Burton

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2014
Aiheet: 16
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Karate ja Karate

Viesti Veepee »

Lasse J kirjoitti: tammi 21, 2023, 20.00 Juttua käännösvirheistä ja väärinymmärryksistä kun Jaappanin kieltä on väännetty englanniksi.

https://www.thekaratepage.com/misunders ... nEh2QhllEs
Tähän liittyen mua alkoi hiljattain epäilyttämään yksi tietämäni englanninkielinen karatekäännös niin pahasti, että päädyin ostamaan Jaappaniasta asti alkukielisen kirjan, että pääsen tämänkin tarkistamaan. Katsellaan muutaman viikon päästä uusiksi, mitä siitä paljastuu...
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 21616
Lauteille: Joulukuu 2007
Aiheet: 215

Karate ja Karate

Viesti Lasse Candé »

Ettäkö Motobun mukaan perinteestä viis ja fokus kantapään kautta oppimiseen tai että karatessa ei ole torjuntoja?

Vai jokin muu?

(Näitä olen nähnyt sinun kommentoivan tuolla maailmalla. :D )
May the wings of liberty never lose a feather.
- Jack Burton

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit: 23448
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 436
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Karate ja Karate

Viesti TimoS »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 24, 2023, 12.34 että karatessa ei ole torjuntoja?
Tavallaanhan tuo kohta on oikein ;) Se torjuntojen "uke" kun tarkoittaa vastaanottamista, ei torjuntaa :pilkku:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 21616
Lauteille: Joulukuu 2007
Aiheet: 215

Karate ja Karate

Viesti Lasse Candé »

Totta se silti on vasta sitten, jos mikään karaten vastaanotoista ei ole torjunta.

Ainakin minä olen torjunut karatetreeneissä karatesta opituin tekniikoin, mutta kyseessä on japsikarate ja sen ottelulliset sovellusmuodot.
May the wings of liberty never lose a feather.
- Jack Burton

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 19644
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 687
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Karate ja Karate

Viesti Andy »

TimoS kirjoitti: tammi 27, 2023, 10.50
Lasse Candé kirjoitti: tammi 24, 2023, 12.34 että karatessa ei ole torjuntoja?
Tavallaanhan tuo kohta on oikein ;) Se torjuntojen "uke" kun tarkoittaa vastaanottamista, ei torjuntaa :pilkku:
Voithan nimetä torjunnat vaikka pöytälampuksi, mutta ei se muuta sitä, onko lajissa torjuntoja vai ei.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit: 16407
Lauteille: Helmikuu 2006
Aiheet: 125
Paikkakunta: Kokkola

Karate ja Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Kerran eräs yliyliylisensei täräytti mulle nukiten olkapäähän.
Tälli oli kuin tylsän kirveen isku ikään, käsi putos voimattomana ales ja stoppari jätti pysyvän pikkuvamman haukkarin pitkänpäädyn jänteeseen.

Hän katkaisi lyöntini iskullaan, tilanne oli puolisparri. Rankaisuna.

Oliko kyseessä torjunta?

Kerran sain vastaanottaa sankarillisen alapotkun. Suoritin vastauksen säärellä, maegerimaisesti hyökkijalan sisäreiteen.
Kivoin tuloksin.

Olikohan se torjunta?
Kuvake
Beorn
kylkeenpotkija
Viestit: 1884
Lauteille: Helmikuu 2007
Aiheet: 0
Paikkakunta: Turku

Karate ja Karate

Viesti Beorn »

Kari Aittomäki kirjoitti: tammi 28, 2023, 02.07 Kerran eräs yliyliylisensei täräytti mulle nukiten olkapäähän.
Tälli oli kuin tylsän kirveen isku ikään, käsi putos voimattomana ales ja stoppari jätti pysyvän pikkuvamman haukkarin pitkänpäädyn jänteeseen.

Hän katkaisi lyöntini iskullaan, tilanne oli puolisparri. Rankaisuna.

Oliko kyseessä torjunta?

Kerran sain vastaanottaa sankarillisen alapotkun. Suoritin vastauksen säärellä, maegerimaisesti hyökkijalan sisäreiteen.
Kivoin tuloksin.

Olikohan se torjunta?
Lueskelin pitkästä aikaa potkua, vähän kävi naurattamaan. Sanamagiikka elää ja voi hyvin. Kari on oikeilla jäljillä, kukaan ei teoriassa polta sikaria, vain käytännössä. Seuraavan kerran kun joku väittää, ettei ihmisellä ole vapaata tahtoa, aion tehdä väitteen esittäjälle jotakin erinomaisen epämiellyttävää pöytälampulla, minullahan ei ole vapaata tahtoa ja näin täytyy tapahtua koska näin täytyy tapahtua koska näin täytyy tapahtua. Väitteen esittäjä voi sitten osoittaa vakaumuksensa vahvuuden ottamalla osumaa pöytälampusta tai torjua argumenttini.
Jussi Pirnes

Rikkaus ja mahti ovat aina olleet silkkaa unta,
kirjoitukset tuoksuvat hyvältä vielä sadan vuoden kuluttua.
Ryōkan :::DIY:::
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit: 6824
Lauteille: Lokakuu 2009
Aiheet: 0

Karate ja Karate

Viesti Ile »

”Tässä on nyt tapahtunut täydellinen väärinkäsitys. Mielestäni hän ei ollut torjuva vaan ennemminkin vastaanottavainen”.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2014
Aiheet: 16
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Karate ja Karate

Viesti Veepee »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 24, 2023, 12.34 Ettäkö Motobun mukaan perinteestä viis ja fokus kantapään kautta oppimiseen
Milloin ja missä mää olen tuollaisia mennyt laukomaan? :D
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla

Seuraajat

Kuvake
Antti
G12
halmehe
Hiimän
Lasse Candé
Lowclass
Oar
Pasuuna
Riviharrastaja
Kuvake
TommyV