Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti Kari Aittomäki »

Jussi Häkkinen kirjoitti: joulu 25, 2022, 00.50 Tuo oli ennakoiva muistutus keskustelun sävystä eikä mitään sensuroitu tai poistettu -
Aieivai?
Onko täänyt jotain medialukutaitoa?
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti Mika »

Jussi oikeastaan vastasi jo hyvin, mutta vahvistan vielä hänen ajatuksensa.

Potku perustettiin jouluna 2004, koska sille nähtiin olevan paikkansa. Nyt en oikein keksi, miten sanoisin tämän kohteliaasti, mutta painotan että kyse on näkemyksistä ja mieltymyksistä, ei mistään ehdottomasta totuudesta. Voisin kirjoittaa tästä vähän pidemmänkin tarinan, jonka juuret juontuvat 1990-luvun alkuun, mutta säästän teidät siltä ja totean vain tämän: vaikka syksyllä 2004 oli olemassa useita suomenkielisiä kamppailulajikeskustelusivustoja, ne olivat kaikki joko tosi hiljaisia tai valvomattomia. Muistan kyllä Soturintien, joka oli erittäin hiljainen sivusto, ja siellähän se taisi olla, jossa @mronkain ehdotti uuden keskustelusivuston perustamista, kun jostakin keskustelimme, ja minä otin siitä kopin. Tässä ollaan nyt. Mutta ihan rivikeskustelijoita me siellä vain olimme. En taida edes tietää, ketkä Soturintiestä vastasivat.

En tiedä mihin "sensuuriin" Hemmukka viittaa, mutta kyllä sitäkin vain tarvitaan. En osaa sanoa oliko tämä viimeinen pisara, mutta päätin kuitenkin muistaa tämän konkreettisena esimerkkinä siitä, millaista se kotimaisten hojokeskustelujen ilmapiiri niihin aikoihin oli: "Jussi Häkkinen, olet sä kyllä mulkku jätkä." Tuo oli se koko viesti, ja kyseessä oli silloin Suomen suosituin kamppailukeskustelusivusto. Katsoimme ja uskoimme kamppailijoiden pystyvän parempaan ja ansaitsevan parempaa.

Tuosta "sisäsiittoisuudesta" on ainakin yksi toinen potkulainen maininnut aiemmin ja parikin kertaa. Hän on ihmisenä niin täysin erilainen kuin vaikka minä, että hänen tapauksessaan se selittyy ihan sillä hänen ajatusmaailmallaan. Sattumalta mietin tuota "sisäsiittoisuutta", joka on muuten tosi hämärä termi ja taatusti tarkoittaa eri ihmisille eri asioita, aiemmin tällä viikolla. Kysehän on hyvästä asiasta: monet aktiivikeskustelijat ovat tavanneet Potku-tapahtumissa, ja heille on niissä syntynyt hienoja muistoja. Samoin on käynyt ihan luonnostaan näissä keskusteluissa.

Jos sanon "Pilsuninja", "30 valkovenäläistä, kiitos" tai "ei ollut sellaista miehekästä tuhovoimaa", ne ovat kaikki hienoja ja hauskoja muistoja. Kaikki tätä lukevat eivät välttämättä tunnista noita, mutta semmoista se sitten on. Jotta saa, pitää antaa, eli käytännössä näihin keskusteluihin ja Potku-tapahtumiin osallistuvat antavat ja saavat enemmän kuin satunnaiset seikkailijat. Niin se on ihan kaikessa tässä elämässä alkaen kotielämästä, työpaikasta ja harrastuksista.

Kaunis yhteisö Potku on. Kiitokset kaikille jotka ovat tätä yhteisöä rakentaneet ja näihin yhteisiin talkoisiin osallistuneet. 🙏
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti Mika »

Kari Aittomäki kirjoitti: joulu 25, 2022, 07.19
Jussi Häkkinen kirjoitti: joulu 25, 2022, 00.50 Tuo oli ennakoiva muistutus keskustelun sävystä eikä mitään sensuroitu tai poistettu -
Aieivai?
Onko täänyt jotain medialukutaitoa?
Jussi ei varmaan nähnyt airaktin viestiä sen alkuperäisessä muodossaan. JOS Hemmukkakin viittasi "sensuurilla" siihen, sitten hän kyllä paljasti korttinsa. Kari, lienet sinäkin sitä mieltä, että se viesti on nyt kaikin puolin parempi. Tiedän että Timppa on itsekin sitä mieltä. Eli taas Potkun valvojat tekivät pyyteetöntä työtä yhteisön hyväksi. Yrittäkää nyt joskus osata arvostaa sitä, koska oikeasti jokainen hyötyy siitä. Potkun valvojat ovat ihan keskeinen ja tärkeä osa näitä keskusteluja. Kiitos heille. :bow:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti Kari Aittomäki »

Rakentava kommentti ja hieno sellanen. jep.
Olen aina jopa ihaillut ja aina enimmin noudattanut moderoijien giddy-yuppeja. Hyvää työtä.

Meinasin vaan sitä että JussiH ehti peukuttaa viestiä ENNEN leikkomista.
Eli taisi hän digata koko sisältöä.
Vainajiin kohdistuviakin.
Kuvake
Antti
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Liikuntafilologia

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti Antti »

Muistan sen kyselyn, jonka perusteella Potku ilmeisesti sai alkuperäisen muotonsa, joka kyllä erottui heti edukseen (enkä tosin tarkoita visuaalista ilmettä).

Potkulaisten tapaamisista luonnossa on pelkästään hyviä muistoja (ainakin minulla)!
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Kuvake
SamuV
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2012
Etulaji: KSSR

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti SamuV »

Liityin itse lauteille aika tarkkaan kymmenen vuotta sitten. Vaikken itse olekaan ollut maailman aktiivisin kirjoittelija, niin potku on lisännyt tietojani kamppailulajeista ihan älyttömästi. Uskomatonta miten paljon tietoa ja taitoa näinkin pieneen maahan mahtuu ja on hienoa, kun on olemassa tällainen alusta, jossa tieto siirtyy eteenpäin. Mielestäni potku on yksi laadukkaimmista kamppailulajifoorumeista ihan kansainvälisestikin.

Whatsappissa mainitsin miten erityisesti perinteinen/moderni jujutsu -ketju on jäänyt mieleen. Kaikesta vänkäämisestä ja väärinymmärryksistä huolimatta kyseinen ketju herätti mielessäni aidon kiinnostuksen koryu-lajeihin. Olin toki aikaisemmin jollain tasolla tietoinen niiden olemassaolosta, mutta vasta tuolloin ymmärsin miten mielenkiintoinen ilmiö ne todellisuudessa ovat. Kiitos siis kaikille kyseiseen ketjuun osallituneille. :rok:

Potkutapaamiset ovat myös olleet mahtavia kokemuksia ja on ollut kiva nähdä naamoja nimimerkkien takana. En malta odottaa seuraavaa kertaa. :)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti Jussi Häkkinen »

Olen joskus tehnyt selväksi, etten pidä kuolemaa minään elämää silaavana asiana. Mulkku on mulkku kuoleman jälkeenkin eikä kunnioitusta ansaitse.

Olen todennäköisesti ollut yksi Suomen kamppailuskenen polarisoivimmista tyypeistä (aika monen muunkin skenen) ja lienen vanhemmitenkin sitä vielä, vaikka hivenen pehmentynyt olenkin. En koe sitä ongelmana. En ole kokenut saavani Potkussa silkkuhansikaskohtelua, mutta olen parempi kirjoittamaan viitekehysten puitteissa (muuallakin) kuin jotkut, joten sellainen kuva on saattanut syntyä. Bunbu ichi, kynä ja miekka yhdessä, kuten vanha samurai-ihanne sanoo. Se on sitä medialukutaitoa ja myös viestintätaitoja. Suomeksi: v1ttu1len kuin poliitikko, sääntöjen rajoissa. Ja minuakin oiotaan, todennäköisesti enemmän kuin valtaosaa muista, mutta se jää näkymättä, koska niitä kulmikkaita pääsee sääntöjen puitteissa läpi niin paljon.

Peukutin Airaktin tekstissä sitä Seibukaniin kohdistuvaa osiota. Hän oli yksi siitä sakista, joka viimein, pitkän ajan jälkeen, tajusi, että karatesta on karatea kun se on karatea ja että jos haluaa olla aitoa kamaa, historia ja juuret ovat tie siihen - jos siellä on määritetty, että sportataan, sitten sportataan, jos taas pidetään yllä perinnettä, pidetään niitä yllä. Seibukan on muuten sitä jälkimmäistä.

Potku on ollut hemmetin tärkeä alusta. 20 vuotta sitten Suomen kamppailulajikenttä oli keskenään nahisteleva, kovamiesfantasioiva sakki, jossa ei ollut synergiaa hittoakaan. Nyt tilanne on eri ja nimenomaan Potkun ja internetin ansiosta. Sakki on tajunnut, että tämä nyky-yhteiskunnan elämä tekee kamppailulajeista marginaalia (hyvä niin) ja että sitä pientä kulmapöytä on aika turha jakaa kuppikuntiin.

Veikkaan, että nykyisin jos hojosakki X haluaa järjestää leirin ja etsii salia, voi soittaa tuntemattomankin seuran tyypille ja ainakin saada myönteisen suhtautumisen vuokraamiseen - ehkä jokusen uteliaan leiriläisenkin. Tätä ei ennen juurikaan ollut.

Kiitos, Potku. Kyllä näin on parempi.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Ile
etupotkija
Lauteille: Lokakuu 2009

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti Ile »

Onnittelut ja kiitokset täysi-ikäiselle Potkulle!

Tässä joulunvieton lomassa vilkuillut ketjua useamman kerran ja halunnut sanoa jotain hienoa. Mutta todetaan nyt vaan lakonisesti, että aivan loistava sivusto ja itselleni tärkeä!

Kiitos puuhamiehille ja ylläpitäjille, Mikalle ja muille. Kanssapotkulaisille.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti TimoS »

Kai tässä minunkin on jotain sanottava. Potkun, eli käytännössä kutakuinkin Jussin kirjoittelujen, ansiosta minäkin menin aikoinaan tutustumaan Seibukaniin ja sille tielle jäin, koska en kokenut Matsuoin karateopetuksen vastaavan sitä, mitä minä karatelta hain. On tässä sitten vuosien varrella tullut tutustuttua moniin ihmisiin ja jopa lajeihin, jos ei muuten niin potku-tapaamisissa. Joistain on tullut sangen hyviäkin kavereita mm. muiden yhteisten intressien kautta, kuten vaikka Mänzy, bodyguard, Rami Niemi ja Jussi, ihan vain muutaman mainitakseni. Kaikenmaailman ”oheistapahtumiakin” on eri porukoilla pidetty, elokuvailloista baari-iltoihin ja taisi ainakin kerran olla pienellä porukalla uudenvuoden vastaanottokin. Välillä toki turhautuminen iskee päälle, mutta mikäpä asia ei joskus tympisi…
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
katar
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2008
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Potku on täysi-ikäinen 🥂

Viesti katar »

Onnea Potkulle; 18 vuotta eikä suotta! Ensi alkuun itse vaan luin juttuja, ennen kuin liityin mukaan. Ja vielä meni vähän aikaa, ennen kuin ryhdyin kommentoimaan. Kerran potku-tapaamisessa olen ollut mukana, olutta :occasion5: juomassa Helsingin keskustassa, siitä onkin jo aikaa, en enää muista milloin se oli, muistaako joku muu...?
Niin muokkaus vielä, että itse mukana nimen takaa vuodesta 2008.
Frankly my dear, I don`t give a damn.

Seuraajat

Kuvake
admin
airakti
Hemmukka
Kuvake
Kari Aittomäki
katar
Lasse Candé
Kuvake
Mika