Mitä kuntoliikkujan kannattaisi tehdä

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 18404
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Mitä kuntoliikkujan kannattaisi tehdä

Viesti Andy »

Jos henkilön asenne on se, että hän inhoaa hikiliikuntaa, niin minä lähtisin ratkaisemaan ongelmaa pelillistämisen kautta.

Joku sellainen vaikka pallottelu, missä joko haetaan suoritusta X tai kilpaillaan parin kanssa jostain - kamppailulajeissa vaikka olkapäähippa. Riittävän helppo että onnistumisia tulee varmasti ja paritehtävässä tasaväkinen pari. Kestoaika sellaiseksi, että vähän tulee hiki ja hengitys kiihtyy, mutta tauko aina ennen kuin alkaa tuntua pahalta.

En väitä, että tämä auttaa kaikkia, mutta väitän että se auttaa monia ja on kansanterveydellisesti hyödyllisempää kuin venyttely.

Jos huonokuntoinen aloittelija aloittaa omin päin hikiliikunnan, niin hän vetää aina liian kovaa ja se tuntuu aivan hirveältä. Ei siis ole mikään ihme, että tuo joogatäti inhosi hikiliikuntaa.

Valvomo: Jaettu täältä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 4800
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Mitä kuntoliikkujan kannattaisi tehdä

Viesti MikaM »

Jokaisen pitäisi juosta. Ei liene parempaa ja helpompaa tapaa pitää sydän- ja verisuonisysteemit kunnossa. Suosittelen juoksukoulua, tulee tekniikka kuntoon, on pientä progressiota ja vähän sosiaalista kanssakäymistä. Juoksua voi harrastaa kenkien oston jälkeen ilmaiseksi ja miltei missä tahansa. Jos haluaa muutakin, alkaa kehonpainoharjoittelusta. Pienellä tutkimisella löytyy itselle mieluisia juttuja ja kroppa kiittää. Ja taas ilmaista ja miltei missä vaan.
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 1796
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Mitä kuntoliikkujan kannattaisi tehdä

Viesti tapsaattori »

en tiedä.. jotain mikä kiinnostaa... monetkaan ihmisistä ei oikein jaksa harrastaa jotain ihan vaan sen takia, että se on yleisterveydellisesti hyödyllistä. joku koukku millä saa huijattua liikkeelle

pokemon go
geokätköily
frisbee golf

väitän että frisbee golf on yks parhaista ilmiöistä lähiaikoina kansanterveyden näkökulmasta.

jos taas ihminen on motivoitunut liikkumaan ihan vaan kunnonkohotuksen ilosta niin siinä tapauksessa hänellä ei ole mitään hätää - hän kyllä liikkuu.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit: 6087
Lauteille: Lokakuu 2009

Mitä kuntoliikkujan kannattaisi tehdä

Viesti Ile »

tapsaattori kirjoitti: marras 23, 2022, 08.59 pokemon go
geokätköily
Osittain off topic, mutta tässä on asia, jonka aikanaan ennakoin pahasti pieleen. Kun Pokemon go:sta tuli iso hitti noin 5 vuotta sitten, niin itse olisin veikannut, että pian alkaisi tulla mobiililaitteille lisää hittipelejä jotka perustuisivat AR:ään ("lisättyyn todellisuuteen") ja paikannukseen. Mutta ei.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 92203
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang

Mitä kuntoliikkujan kannattaisi tehdä

Viesti Mika »

Jos juokseminen ei vaikka nivelvaivojen takia onnistu, eikä Suomen ilmasto siihen houkuttele, kuntopyöräily tai vesijuoksu ovat hyviä vaihtoehtoja. Niihin kyllä liittyy enemmän kustannuksia kuin kävelemiseen, hölkkäämiseen ja juoksemiseen. Varsinkin uimahallimaksut alkavat olla jo kohtuullisen korkeita, mutta sarjakorteilla säästää.

Tapsaattorin kanssa olen samaa mieltä sekä koukusta että omasta motivaatiosta. Sanoisin että jokin siinä itse lajissa kiinnostaa sen ilmeisen fyysisen suorituskyvyn kehittämisen lisäksi, jotta sen lajin aloittaa. Huomaan tämän omilla kursseillani vuosi toisensa jälkeen, ja tietenkin kamppailulajeissa tämä on aika itsestään selvää.

Ulkoinenkin motivaatio voi riittää aluksi. Jos vaikka työantaja tarjoaa ilmaisen saliohjelman, se on jo jotain. Jos työantaja tarjoaa mahdollisuuden käyttää puoli tuntia työpäivästä vaikka kaksi kertaa viikossa kuntoiluun, motivoihan se. Pekkaniskan kuntobonukset ovat legendaarisia ja olivat aikoinaan uraauurtavia.

Mielikseni olen huomannut, että nuoret naiset ovat kiinnostuneet voimaharjoittelusta ja nimenomaan monipuolisella ja järkevällä tavalla. Moni kanssani samalla salilla käyvä nuori nainen ei ole enää ihan aloittelija tai ehkä otsikon mukainen kuntoliikkuja, mutta he näyttävät hienoa esimerkkiä lukuisille sellaisille. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit: 18828
Lauteille: Helmikuu 2005

Mitä kuntoliikkujan kannattaisi tehdä

Viesti Jussi Häkkinen »

Minä lähtisin ja olen lähtenyt ystävien kanssa ihan kävelystä. Se 1,5h/10k askelen minimi päivässä, yksi esim. podcastia tai musiikkia kuunnellen ja loput sitten ihan arkiliikkumisesta. Juoksu voi sitten tulla myöhemmin, mutta alussa on hyvä nostaa aktiivisuutta edes noin.

Sitten lihastreeniä, joka on tärkeää. Vastuskumit ja käsipainot käyttöön, jos salille ei halua/uskalla/tms. Kehonpainoa myös. Aamun aloitus edes kymmenellä kyykyllä, punnerrusyrityksellä ja "kroppamavella" on hyvä, sen päälle sitten 3-4 muuta juttua vastuksen kanssa edes kolmesti viikkoon.

Kuulostaa tosi vähältä ja itselleni ehdottomasti siltä, mutta tuo onkin sellainen pieni liikkumisen aloittaminen, idealla "some is better than none". Monilla on alussa tapana rykiä ja överöidä, mutta se on myös erittäin tehokas tapa jysähtää kiviseinään (ellei laji sitten ole jokin ihan sydänverijuttu).

Kohtelen siis huonokuntoista, vuosiin (tai vuosikymmeniin) liikkumatonta kaveriani aina tietyllä tavoin "vammautuneena" ja lähden lisäämään liikuntaa kuntoutuksenomaisesti. Omasta nykykondiksesta johtuen kysyjiä on aika paljonkin tuttavissa, joten aloitan tuolla ja annan sitten hyvin perusluontoisen kolmijakoisen saliohjelman käsiin siinä vaiheessa kun kyky ja halu nousevat. Ystäväpiirissä on ollut näkyvissä vararenkaan katoamista ja pitkien kävelylenkkien suosion nousua.

Itse olen nyt aktiivisesti treenannut tovin ja juossutkin kahdesti viikossa (nopea 10km & rento 15km) muutaman vuoden, mutta luaja minä vihaan juoksua edelleen. Salitreeni kuitenkin vaatii sen tuekseen, ettei mehu lopu hypertrofiaa jauhaessa. Se on monelle liikkumattomalle jopa pahempaa myrkkyä kuin minulle, koska motivatorinen tekijä puuttuu. En myöskään koe hien olevan mikään äärettömän ehdoton indikaattori juuri millekään muulle kuin riittävän lämmön saavuttamiselle.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."

Seuraajat

Kuvake
terssi
Kuvake
Toni