Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Mongolipaini

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Lauteille: Syyskuu 2009
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Mongolipaini

Viesti Shaolinsi »

Kuva

Eräs kamppailulajeihin perehtynyt lukija ihmetteli, miksi tässä Mongoliaan sijoittuvassa lastenkirjassani mongolipainiin viitataan termillä böh eikä bökh.

Minä kirjoitin lajin muodossa Bökh. Otava kuitenkin pyysi kotimaisten kielten asiantuntijaprofessoria tarkistamaan kirjan mongolinkieliset sanat. Hän lähetti sanojen kirjoitusasusta suositukset, joiden mukaan mentiin. En tiedä tarkemmin, kuka asiantuntija oli kyseessä. Kustannustoimittajani hoiti kommunikoinnin tämän kyseisen asiantuntijan kanssa.
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2007

Mongolipaini

Viesti Eelo »

Shaolinsi kirjoitti: syys 23, 2022, 04.25 Eräs kamppailulajeihin perehtynyt lukija ihmetteli, miksi tässä Mongoliaan sijoittuvassa lastenkirjassani mongolipainiin viitataan termillä böh eikä bökh.

Minä kirjoitin lajin muodossa Bökh. Otava kuitenkin pyysi kotimaisten kielten asiantuntijaprofessoria tarkistamaan kirjan mongolinkieliset sanat. Hän lähetti sanojen kirjoitusasusta suositukset, joiden mukaan mentiin. En tiedä tarkemmin, kuka asiantuntija oli kyseessä. Kustannustoimittajani hoiti kommunikoinnin tämän kyseisen asiantuntijan kanssa.
Vaikka toi kh on standardi tapa kääntää kirjain x Mongolian kyriilisistä latinalaisiin aakkosiin (eli Бөх -> Bökh) ainakin englanninkielisessä kirjallisuudessa niin ääntämykseltään x on lähempänä meidän kirjainta (tai äännettä) h, kuin kirjainyhdistelmää kh. Eli asiantuntija näyttää preferoivan oikeaa ääntämystä standardin romanisaation sijaan kun kyseessä on lastenkirja, hän siis näyttää tietävän mitä tekee.

Sama juttu muuten näkyy englantia puhuvien tavassa sanoa "Chinggis Khaan", vaikka Haan olisi (ainakin mun korvaan) huomattavasti lähempänä mongolian kielistä vastinetta. Mongolit koitti aina opettaa porukkaa lausumaan suuren kaanin nimen oikein ja englantia puhuvat ei jostain syystä ikinä saaneet sitä kuntoon.
Eelis Mikkola
Kuvake
Jasse
etupotkija
Lauteille: Maaliskuu 2006
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Mongolipaini

Viesti Jasse »

Olen viimeiset 4 päivää katsotunut tubesta into pinkeänä videoita mongolien kulttuurista - varsinkin painista. Pakko lähteä joku päivä tuonne painimaan ja samoilemaan.

Alla neljä videota. Kahdessa ensimmäisessä pari alueella asuvaa länkkäriä kertoo eri mongolitainityyleistä yms. Esim: varsinanisessa Mongoliassa käytetään kankaisia sini-puna asuja kun taas Kiinan hallinnoimassa autonomisessa Sisä-Mongoliassa on reteemmät nahka-niitti-liivit ja pussihousut. Kaksi vikaa ilmeisesti Mongolian television tekemiä painidokkareita.

HannuL
etupotkija
Lauteille: Toukokuu 2013
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit

Mongolipaini

Viesti HannuL »

Minä olen katsonut youtubesta Shuai Jiaota ja yhdessä historiapätkässä Shuai Jiao selitettiin syntyneen mongolialaisesta ja mantsurialaisesta painista. Muutama vuosi sitten olin järjestämässä mm. rantapainin SM-kisoja ja tietysti treenasimme lajia. Rantapainissa tulee piste kun vastustajan polvi tai kädet osuvat hiekkaan. Muistuttaa jossain määrin Shuai Jiaota ja mongolialaista painia, paitsi otteiden hakeminen on paljon vaikeampaa.

En erityisesti tykännyt pehmeästä hiekasta, vaikka kaatuessa se oli mukava, mutta hiekkaa oli joka paikassa.

Mitä jos kokeilisi ensin kotimaassa rantapainia ja sitten vasta matkustaisi Mongoliaan?
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005

Mongolipaini

Viesti JanneM »

MOngolialaista painiahan voi kokeilla suomessakin. SUomenmongolialaisen painin liitto ei ole tainnut järjestää kisoja hetkeen, mutta ennen koronaa kerkesivät järjestämään useammat SM kisat.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Mongolipaini

Viesti Mika »

Yksi tässä mainituista perustajista on @Gyokuro.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_mo ... niyhdistys
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jasse
etupotkija

Mongolipaini

Viesti Jasse »

HannuL kirjoitti: helmi 16, 2024, 11.22 Minä olen katsonut youtubesta Shuai Jiaota ja yhdessä historiapätkässä Shuai Jiao selitettiin syntyneen mongolialaisesta ja mantsurialaisesta painista. Muutama vuosi sitten olin järjestämässä mm. rantapainin SM-kisoja ja tietysti treenasimme lajia. Rantapainissa tulee piste kun vastustajan polvi tai kädet osuvat hiekkaan. Muistuttaa jossain määrin Shuai Jiaota ja mongolialaista painia, paitsi otteiden hakeminen on paljon vaikeampaa.

En erityisesti tykännyt pehmeästä hiekasta, vaikka kaatuessa se oli mukava, mutta hiekkaa oli joka paikassa.

Mitä jos kokeilisi ensin kotimaassa rantapainia ja sitten vasta matkustaisi Mongoliaan?
Ajettelin ennemmin mennä valmistautumaan judokoiden ja sumopainijoiden kanssa sitten jos/kun olen Mongoliaan lähdössä. Ja tietysti käydä uudemman kerran Mongoliapianin SM-kisoissa. Ovatkohan jos hommanneet asut joita kisoissa voisi lainata? Voin toki osallistua rantapaineihinkin jos vaan aikatauluun sopii.
Kuvake
maminglei
reiteenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2006

Mongolipaini

Viesti maminglei »

HannuL kirjoitti: helmi 16, 2024, 11.22 Minä olen katsonut youtubesta Shuai Jiaota ja yhdessä historiapätkässä Shuai Jiao selitettiin syntyneen mongolialaisesta ja mantsurialaisesta painista. Muutama vuosi sitten olin järjestämässä mm. rantapainin SM-kisoja ja tietysti treenasimme lajia. Rantapainissa tulee piste kun vastustajan polvi tai kädet osuvat hiekkaan. Muistuttaa jossain määrin Shuai Jiaota ja mongolialaista painia, paitsi otteiden hakeminen on paljon vaikeampaa.

Nykyinen Shuai Jiao on kehittynyt Han-, Mongooli- ja mantsuurialaisesta painista ja myöhemmin mongoolialainen paini on vastaavasti saanut vaikutteita Shuai Jiaosta. Qing-dynastian aikana osa mongoolialaisten diplomatiaa oli lähettää parhaat painijat kisaamaan keisarin painijoukkoja vastaan. Näin mulle on Pekingin SJ-piireissä historiasta opetettu. Nykyään sisä-mongolialaisen painin ja modernin Shuai Jiaon välillä on hyvin aktiivista ristiintreenaamista ja Shuai Jiaon kansallisella huipulla on paljon sisä-mongoolialaisia painijoita. Myös Pekingistä käydään aktiivisesti Sisä-Mongoliassa treenaamassa ja kisaamassa. Kunnioitus on molemminpuolista, mutta näin ulkopuolisena täytyy todeta että onhan ne mongolialaiset kyllä äijiä. Tanner tärähtää kun vastustaja vedetään naamalleen maahan.

Ennen painimolskeja Pekingissä ainakin treenattiin Shuai Jiao:ta pehmeällä hiekalla, joten sikäli olet kyllä suht. oikeilla jäljillä. Mongolialaisessa painissa korkeat heitot ei ole niin isossa roolissa kuin Shuai Jiaossa ja sitä näkee enimmäkseen kisattavan kovemmalla hiekka-/ruohokentällä.
"Ma Minglei, you fat, not fit" - sifu Wong Jan Yum
HannuL
etupotkija
Lauteille: Toukokuu 2013
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit

Mongolipaini

Viesti HannuL »

Ajattelin kesällä kokeilla muutaman treenisession pystypainia, joka loppuu siihen, että polvi tai käsi osuu maahan. Kysyin jo FX Jiujitsulta mattoa lainaksi. Toki nurmikko on lähellä myös. Voisin kuvitella, että treeni toimii jonkinlaisena tilannesparrina. Siis Shuai Jiao/rantapaini fiiliksellä…sovelletuin säännöin…
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Jasse
etupotkija

Mongolipaini

Viesti Jasse »

Kaunis pätkä sisämongolian nahka-niitti-liivi-painista:

Pätkä kyläkisoista:

Wehmas
etupotkija
Lauteille: Syyskuu 2008
Etulaji: Väkivallaton satakiloisuus
Sivulajit: Budoseikkailu, systema, DSM
Takalajit: Hapkido, Defendo, nippu kaikenlaista korkeushyppyä

Mongolipaini

Viesti Wehmas »

Mongolia olisi kiinnostava mesta monella tapaa. Jassen klipeissä hienot tanssimuuvit ja vahvan oloisia korstoja. Nahkaniittiliivit aika Judas Priest.
Kuvake
Jasse
etupotkija

Mongolipaini

Viesti Jasse »

Mongolipainia mongolimusiikin kera.

Kuvake
Jasse
etupotkija

Mongolipaini

Viesti Jasse »

Laadukas minidokkari amerikkalaisesta kamppailijasta joka harjoittelee kiinalaista- ja mongolipainia kiinassa ja sisämongoliassa.

Seuraajat

Kuvake
Eelo
Kuvake
Jasse