Poliisin voimankäyttö
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Etulaji: Jumppa
-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
Poliisin voimankäyttö
Niinpä onkin. Luin itseasiassa aiemmin samasta tapauksesta Iltalehden jutun, jossa puhuttiin vain otsaan osumisesta, enkä hoksannut tuon olevan eri teksti.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2005
Poliisin voimankäyttö
Mä olen mieltänyt niin, että luoti ei ole mennyt kallosta läpi, eli että luoti ei olisi tullut vain hipaisemalla vaan että siinä ei olisi ollut tarpeeksi potkua läpäisemään kuperaa ja vankkarakenteista otsaluuta. Tämä on vain omaa spekulaatiotani, mutta olisiko pelkästä raapaisusta joutunut sairaalaan?
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
Poliisin voimankäyttö
Olettaisin silti että luotiaseen osuma päähän on sellanen pusu joka vaatii sairaalatarkkailua, rutiinitoimenpiteenä?
Päähän otetut osumat kun voi tappaa viiveellä, kuten hyvä kokemus osoittaa.
Mäkin olen jonkunkerran joutunut allekirjoittamaan jonku vastuuvapautuslomakkeen kun ei huvittanut jäädä sairaalaan otetun pusun jälkeen.
Hemmetti noita pyöreilylauseita.. Mikä se tilanne oikeen oli ja paljonko osapuolilla oli välimatkaa?
Miten sille ampujalle kävi ja miksi se yhä elää?
Ja onko se nyt varma että ammutulle poliisille ei koitunut haittaa?
Päähän otetut osumat kun voi tappaa viiveellä, kuten hyvä kokemus osoittaa.
Mäkin olen jonkunkerran joutunut allekirjoittamaan jonku vastuuvapautuslomakkeen kun ei huvittanut jäädä sairaalaan otetun pusun jälkeen.
Hemmetti noita pyöreilylauseita.. Mikä se tilanne oikeen oli ja paljonko osapuolilla oli välimatkaa?
Miten sille ampujalle kävi ja miksi se yhä elää?
Ja onko se nyt varma että ammutulle poliisille ei koitunut haittaa?
-
- etupotkija
Poliisin voimankäyttö
Päähänammuttu poliisi pystyi siis vielä vastaamaan tuleen, joten ainakaan välittömästi ei tosiaan isoa vammaa aiheuttanut. Ampumahetkellä etäisyyttä oli vain metri. Tilanne on ollut ilmeisen jännä, kun kuudesta poliisin laukauksesta vain kaksi on osunut.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
RadioRock
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Elokuu 2011
Re: Poliisin voimankäyttö
Semmoinenkin hyvä nyrkkisääntö on nykyään, että päähän kohdistunut voimakas isku-> lanssi paikalle. Ja en yhtään ihmettele, että jos se isku päähän on luodin aiheuttama niin lähdetään tarkempiin tutkimuksiin.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
-Tuntematon
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Huhtikuu 2006
- Etulaji: Tai shin mun
- Sivulajit: Pena
- Takalajit: Mave
Poliisin voimankäyttö
Ja vaikka ois vain raapassu, on nuo ottaosumat aika vuotavia ja tuppaa puhistusta ja tikkejä tai liimaa tartteen.
Siis ihan jo muullaki ku luodilla ja veikkaan että sillä varsinki
Siis ihan jo muullaki ku luodilla ja veikkaan että sillä varsinki
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.
Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.
Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
-
- reiteenpotkija
- Lauteille: Lokakuu 2020
- Etulaji: HEMA
- Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken, Aikido
- Takalajit: Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily
Poliisin voimankäyttö
Netistä löytyvien lehtijuttujen perusteella tosiaan ensimmäinen laukaus (poliisiin osunut) ammuttiin noin metrin päästä. Tämän jälkeen poliisit avasivat tulen, mutta niiden laukausten ampumaetäisyyttä ei tarina kerro. Jonkun artikkelin mukaan ensimmäinen laukaus tuli täysin yllätyksenä, joten poliisit vetivät aseet vasta siinä vaiheessa ja samaan aikaan asemies lähti juoksemaan muita paikalla olevia kohden. Jos tämä pitää paikkansa, niin poliisien ampumaetäisyys on voinut olla vähän pidempikin. Ammuttu poliisi ilmeisesti pääsi sairaalasta jo seuraavana päivänä, mikä sopisi lehtiartikkelin kertomaan siitä, että luoti vain raapaisi.
-
- kylkeenpotkija
Poliisin voimankäyttö
Edelleen mielestäni mikään ei viittaa nimenomaan raapaisuun eli erittäin loivassa kulmassa tulleeseen osumaan. Mielestäni oleellista on, että luoti ei läpäissyt pääkalloa, mikä sopii hyvin yhteen sen käsityksen kanssa että kyseessä oli pienikaliberinen ase.
Olen lukenut useista nk service caliber aseilla ammutuista pääosumista jotka eivät ole läpäisseet, ja nyt puhutaan keskikokoisista kalibereista tyyliin 9 mmP, joista käytetään Suomessa termiä "järeä".
Joka tapauksessa raapaisu vaatii hyvin kapean osumasektorin (sanotaan vaikka 5-10 astetta), kun taas heikkotehoisen aseen ei-läpäisevä osuma voi tulla paljon laajemmasta kulmasta, eli on sinänsä todennäköisempi.
Vaikka eipä tällä asialla ole käytännön merkitystä; voi tietysti olla että oli pelkkä hipaisukin, mikä ei tarkoita että paremmassa kulmassa tullut osuma olisi läpäissyt sen paremmin.
Olen lukenut useista nk service caliber aseilla ammutuista pääosumista jotka eivät ole läpäisseet, ja nyt puhutaan keskikokoisista kalibereista tyyliin 9 mmP, joista käytetään Suomessa termiä "järeä".
Joka tapauksessa raapaisu vaatii hyvin kapean osumasektorin (sanotaan vaikka 5-10 astetta), kun taas heikkotehoisen aseen ei-läpäisevä osuma voi tulla paljon laajemmasta kulmasta, eli on sinänsä todennäköisempi.
Vaikka eipä tällä asialla ole käytännön merkitystä; voi tietysti olla että oli pelkkä hipaisukin, mikä ei tarkoita että paremmassa kulmassa tullut osuma olisi läpäissyt sen paremmin.
Seppo Vesala
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
Poliisin voimankäyttö
Onko siis todella mahdollista otsan kestää jopa ysimillisen osuma?
Huhhuh..
Kun kakskakkosillakin on puhkottu kalloja, tosin ne lie ovat kaliperin nopeimpia kuteja tai kosketuksella päästeltyjä sarjoja.
Mä olen juu ottanut astalopusujakin ottallani vastaan mutta ysimillistä kutia..
yrittäisin kyllä jotenkin väistellä.
Ja nyt ei kai sentäs niin järeästä slugista ollut kyse?
Huhhuh..
Kun kakskakkosillakin on puhkottu kalloja, tosin ne lie ovat kaliperin nopeimpia kuteja tai kosketuksella päästeltyjä sarjoja.
Mä olen juu ottanut astalopusujakin ottallani vastaan mutta ysimillistä kutia..
yrittäisin kyllä jotenkin väistellä.
Ja nyt ei kai sentäs niin järeästä slugista ollut kyse?
-
- etupotkija
Poliisin voimankäyttö
Tutkinnanjohtajan kommentti viimeisimmistä linkistä:
Q
– Luoti on raapaissut otsaa. Hipaisu, josta ei onneksi pahempaa tullut. Milleistä ja kulmasta kiinni.
EQ
Mielestäni jokin viittaa raapaisuun, vai?
edit, Kari ehti väliin, tämä siis YJT:lle
Q
– Luoti on raapaissut otsaa. Hipaisu, josta ei onneksi pahempaa tullut. Milleistä ja kulmasta kiinni.
EQ
Mielestäni jokin viittaa raapaisuun, vai?
edit, Kari ehti väliin, tämä siis YJT:lle
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
RadioRock
-
- kylkeenpotkija
Poliisin voimankäyttö
Joo, olen lukenut saman kommentin. Olen havainnut, että välttämättä alkuun annetut kommentit eivät välttämättä ole täysin tarkkoja, esim en usko että tässä vaiheessa on tehty vielä rekonstruktiota josta näkyisi tulokulmat.
Seppo Vesala
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2007
Poliisin voimankäyttö
Miten vakiintunut ja hyvinmääritelty käsite tuo ”raapaisu” on? Voisiko jonkun raapaisu olla vakavia vaurioita luustoon ilman hengenvaaraa, kun toisella se olisi pelkkä pehmeiden pintakudosten vauriot?
Minulle sanasta tulee pelkästään mieleen krokotiilimies joka ampui tarkoituksella niin että ”luoti vain raapaisi”.
Minulle sanasta tulee pelkästään mieleen krokotiilimies joka ampui tarkoituksella niin että ”luoti vain raapaisi”.
-
- etupotkija
Poliisin voimankäyttö
Tuskin löytyy ISO-luettelosta, vai mitä? Eikö tuo YJT aika hyvin tuon kerro, loiva kulma, ei läpäisyä?
Vai mitä mielessä, _sen_ lisäksi?
Vai mitä mielessä, _sen_ lisäksi?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
RadioRock
-
- kylkeenpotkija
Poliisin voimankäyttö
Siis toki.22 voi mennä kallosta läpi, kyse on tulokulmasta ja osumakohdasta. Samoin 9 mm luultavasti menee, mutta huonossa kulmassa jne tullessaan ei välttämättä läpäise. En silti kummankaan kohdalla lähtisi kokeilemaan.Kari Aittomäki kirjoitti: ↑loka 20, 2021, 04.57 Onko siis todella mahdollista otsan kestää jopa ysimillisen osuma?
Huhhuh..
Seppo Vesala
Seuraajat
Ale • Aleksi T • AlexMachine • Anapiros • Andy • Anonyymi Apina • Anthak • Antti • Antti_X • apunahasapee • Ars Dimicatio • Beefcake • bullmastif • cdr • Clancy B. • Daddy • Daveli80 • DeusVult • Dojon Jäykin • Faust • Fubarbarian • Heittokone • Hemmukka • hightower • Hukka • Huppu • hvh • Invictus • Jaakko Suhonen • jantik • JariR • JariR • Jarppa • Jaska • Jesmu • jjs • Joni Samanen • Jukka • junior • Kai Kastemato • Kari Aittomäki • Kari Mäki-Kuutti • kartsa_bjj • Kiehinen • kimmokammo • KingBuzzo • kinko • kojiro • Kompastelija • Korpinkivi • Kuhmu • kukuska • Kyynikko • Lasse Candé • Le1kkola • Lybeck • magamies • Mantti • Matti Pulkkinen • Mikael Falck • MikkeM • MikkoVilkastus • Mjölnir • mronkain • Mänzy • Neo • ninja • Nogiukko • Oar • obmijoy • Ohiampuja • OlliM • P.Laton • Paanari • Pasi Lunden • Patriootti • Petri Puolakka • Petri Puolakka • PetriP • Point • pukeonfloor • Puut • Pyrkele • Raipe • Reid • Ruukie • Räikkönen • saarikko • Sakuk • Samuksi • Samuli Suoniemi • shakkinyrkkeilija • sihteerilintu • sikajudoka • sinappi • Sitav Abdullah • sundaywarrior • Sven Kornie • T-T • Taijin harjoittaja • tapsaattori • Teurassika • Timpa • tohtorismies • TommyV • Totte • tubulaari • Veepee • viljo • Villi Sika • xYm • yanyan • YJT • zzxx