On. Ja ei ole. Eli kaksintaisteluiden kuvauksessa on läsnä sama totuus mikä ilmenee isommissakin kahinoissa, eli taistelukuvauksissa. Kuivakkaammankin kurinalaiset taistelukenttäraportit poikkeavat merkittävästi toisistaan, riippuen siitä kuka kertoo tai raportoi.Kari Aittomäki kirjoitti: ↑syys 16, 2021, 01.15 Onko näistä kaksintaisteluista olemassa oikein kuivahkoja kuvauksia vai mennäänkö tässä kertomakirjallisuuden ja suullisen tarinankerronnan siivillä?
Raportti- ja kuvausmateriaalihan kaksintaisteluista on säilynyt melkoisesti; jos niihin haluaa perehtyä niin huomaa että tutkimuskoosteet keskittyvät usein melko lyhyeen ajanjaksoon jonkin tietyn kulttuurin sisällä. Nimimiesten kähinöistä on enempi materiaalia kuin sosiaalisen hierarkian alemmilla portailla olleiden kaksintaisteluista.
Teemaan voi perehtyä vaikka tämän opinnäytetyön lähdeluettelon materiaalit lukaisemalla. ;-)
'He Has Behaved Well?' Seconds, Honour, and the Subversion of Duelling by English Society, 1798-1845"
Jos taas haluaa keskittyä esim. yhteen kaksintaisteluun niin vaikka Wellingtonin herttuan kaksintaistelu Winchilsean jaarlin kanssa olisi hyvä. Pistoolit viuhui niinkui ois 1829, kaikki paikalla olleet aatelistyypit kirjoittivat tapahtumista Kirjeissään (jotka luonnollisesti ovat nykyään saatavilla Kirjoissa - koska kaikki osallistujat olivat niin tärkeitä herroja). Sanomalehdet julkaisivat pilkkapiirroksia rahvaan iloksi jne jne.
Joo, Musashi. Tämän legendaarisen miekkamiehen kaksintaisteluista on kirjoitettu todella paljon. Jos on kiinnostunut siitä "kuivakkaammasta kuvauksesta" niin Musashin kanssa on ongelmana se miten erottaa viihde mahdollisesta historiallisesta totuudesta. Eiji Yoshikawan novellia lukiessahan tulee ihan sellainen olo, että tietää miten Musashi on kurtistanut kulmiaan ja onko se jossain kamppailussa iskenyt kunniallisesti, puhtaalla mielellä vaiko roistomaisesti vihan vallassa. Yoshikawa julkaisi oman Musashinsa samoihin aikoihin kun Waltari Sinuhen. (No OK - 10 vuotta ennen Waltaria. 1935.)
Musashin kaksintaisteluiden primäärilähteet ovat siis Bushu Denraiki (kirjoittanut 1727 Tachibana Minehira) ja Hyoho Senshi Denki (kirjoittanut 1782 Niwa Nobuhide tuon edellisen teoksen fragmenttien pohjalta).
Musashi oli itse kuollut 1645, eli 70 vuotta ennen kuin Minehira, Musashin oppilaan oppilaan oppilaan oppilas kirjasi muistiin Kurodan klaanissa säilyneen suullisen perinteen Musashin teoista. Eli noiden kuvausten tarkkuus kaksintaisteluiden tapahtumien kuvaajana ei välttämättä ole sieltä tarkimmasta päästä.
Iloinen asia tässä kuitenkin on se, että noihin voi nykyään tutustua ilman että tarvitsee opiskella muinaisjapania! ¨
Sitten taas jos haluaa lukea enemmänkin kaksintaistelukuvauksia Japanista, niin esim. Yoshioka: dyers and swordsmen of Feudal Japan, 1540-1615 on hyvä. Siinä on käytetty lähdedokumentteina enemmän aikalaiskuvauksia ts. materiaalia joka on kirjoitettu about samoihin aikoihin kun miso on osunut tuulettimeen. Noi on itseasiassa niitä samoja Yoshiokan miekkaveljeksiä jotka Musashi leipoi Musashikronikoissa huonoksi ( eli siis Musashin oppilaiden kirjoittamien alkuperäislähteiden mukaan) Yksi veli lyötiin rammaksi, toinen kuoliaaksi ja dojokin piti sulkea. Mutta saivat mitä ansaitsivat, ruojat...
Noh, Yoshiokan perheen sukukronikan mukaan molemmat veljekset ovat edelleen aktiivisesti opettaneet miekkailua, pyörittäneet dojoa ja taistellet kaksinkamppailuja vielä vuosia sen jälkeen kun Musashi olisi lyönyt ne littanaksi. Tiijjä sitten hänestä...