Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Veitsiä vastaan toimiminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Veitsiä vastaan toimiminen

#286

Viesti Rojola »

Näin ohimennen, jenkkien räbäsädä-piireissä on menossa jonkinlainen veitsipuolustussota.

FightSmartTrav vs. Funker Tactical/Doug Marcaida/jne yms. FightSmartTrav on heittänyt ilmolle 10,000 USD haasteen.

Kiinnostajia saattaa kiinnostaa.

Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Veitsiä vastaan toimiminen

#287

Viesti Kari Aittomäki »

Mä olen joskus miettinyt tehdä simulaatiovideon näistä muutamista mulle sattuneista puukkutilanteista ja jättää jutun arvioitavaksi, kun nyt asiantuntemusta tuntuu olevan sielätäälä.

Sitä mä oon aina ihmetellyt että mit perkelettä noissa videoissa nysvätään niin kauan? Mun kokeman mukaan se on yksi rävähdys ja homma on paketissa. Tosin mulla on luultavasti ollut sikamainen tuuri.
sinappi kirjoitti: huhti 8, 2021, 12.54
Kari Aittomäki kirjoitti: maalis 27, 2021, 08.18

Oikean osaajan tekniikka on vaan pakottava, yhtäkkiä huomaa että kroppa teki kuperkeikan säästyäkseen tärväytymiseltä.

Sellaista osaajaa ei olekaan, joka saa ukemeita treenaamattoman rannelukottamalla hyppäämään kuperkeikalla lukotetun käden puolella olevan olkapään yli. Pötkölleen se voi kyllä mennä yrittäessään väistää kipua.
Höpsistöppönen.
Jos tämä yliveikkonen hairaa kiinne käteen ja jenkaa niin siinä tekee kärrynpyörän kekä vaan.

Kuva

Aika jännä että tollanen tarkotuksenhakuinen poiminta kantaa noinkin paljon aivan tosimielikommentteja.
Alkuperäinen lause viittaa tietankin saliolosuhteisiin, jossa lukot väännellään heitonomaisina, ei ylinopeina runttauksina kuten livetilanteessa asetta vastaan voi ja kannattaa tehdä.
Ne ON eräänlaisia heittoja, joihin juurikin treenannut reagoi myötäämällä aina volttiin asti.
Juuri niinkuin Rojola sanoi, että lukottaja saisi tehdä täyden liikeradan.

Kaikenlaista.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Veitsiä vastaan toimiminen

#288

Viesti voipa »

Ile kirjoitti: huhti 8, 2021, 18.09 Terävän veitsen käytöstä sen verran, että sen käytössä on silloin tällöin puolensa mutta kovin laaja sen käyttöala ei veitsipuolustautumisten harjoittelussa nähdäkseni ole.

Kaikessa itsepuolustuksen harjoittelussa joudutaan tekemään kompromisseja realistisuuden suhteen, mutta terävän veitsen käyttö johtaa nähdäkseni haitallisempiin kompromisseihin kuin esimerkiksi muiden kovien veitsien käyttö. Syy on oikeastaan kärjistettynä juuri tässä:
voipa kirjoitti: huhti 8, 2021, 16.26 Yhdellä seminaarilla kiteytettiin aseettomana veistä vastaan puolustautuminen mielestäni varsin hyvin: siinä yleensä käy huonosti tai hyvin huonosti.
Eli jotta kenellekään ei kävisi huonosti, niin käytännössä terävän veitsen kanssa täytyy olla todella varovainen, joilloin yleensä "taannutaan" juuri sen kaltaisiin virheisiin, joita tuossa aikaisemmin listattiin. Rutiininomainen harjoittelu kannattaa siis tehdä vähemmän vaarallisilla välineillä.

Vähän tylsemmälläkin sohiminen on kyllä ihan tarpeeksi kuumottavaa, kun tekeminen pystytään pitämään astetta reippaampana.
No itse asiassa ei. Kysehän on siitä miten harjoitellaan ja miten paljon. Meille tavallisille pulliaisille, jotka teemme pari mukavaa veitsitekniikkaa silloin tällöin, asia on juurikin näin. Jatkuvasti ja koko ajan näitä asioita harjoitteleville (esim. ammatikseen) asia ei ole samanlainen ongelma.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#289

Viesti Mjölnir »

Mielestäni veistä vastaan toimiminen ja veitsen käyttö ovat martial arts - maailmassa ehkäpä juttuja, joihin liittyy eniten tunteita, ennakkoluuloja ja jyrkkiä käsityksiä siitä, mitä voi tehdä ja mitä AINAKAAN ei voi tehdä.

"kukaan fiksu ei pidä veistä kädessään nyt AINAKAAN noin" - harvat fiksut yleensäkään puukottavat ihmisiä
"jos sä tekisit noin, niin sitten tää tekis näin" - niin, jos tietäisit ennakkoon mitä aion tehdä
ja niin edelleen

veitsipuolustus on periaatteessa simppeliä:
1) hyökkää ensin, jos ehdit ja pystyt etkä pysty esim pakenemaan
2) jos et pysty hyökkäämään ensin kontrolloi veitsikättä ja horjuta vastustajaa jollain hyökkäyksellä
3) jos hyökkääjä ei menetä haluaan tai kykyään jatkaa hyökkäystä, toista vaiheet, kunnes tilanne on ratkennut tai et ole enää tajuissasi

Lopputulos ratkaisee. Kuitenkin noin 90% veitsihyökkäyksen kohteeksi joutuneista selviytyy hengissä, vaikka näistä vain marginaalinen osa on todnäk harjoitellut puolustautumista veistä vastaan
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Veitsiä vastaan toimiminen

#290

Viesti Paanari »

Noh, pitäs varmaan olla hiljaa mutta...

Ihan ensiksi, se joka vetää puukkojumppaa miettii ne omat tiedot ja taidot ynnä kokemuksen.
Terä on niin, hurja vekotin/työkalu ettei ole varaa antaa valheellista kuvaa "tekniikan toimivuudesta".
Tämä on se eka "oppi".

Toinen on oppi on että, kenelle ja miksi annetaan tekniikkaa.

Suurimalle osalle piisaa se kumipuukko larppaus ja silloinkin teroitetaan mieliin että, ei näillä kumiläpyköillä kuin, leikitä.

Jos, sitten annetaan oikeeta asiaa niin, järjestys on seuraava...
Puupuukko, tylsytetty terä ja oikeesti terävä.
Viiltosuoja hanskat ja hyvät suojalasit ovat ehdottomat. Niitä löytyy kelvollisa rautakaupoista edullisesti jos, osaa tulkata koodeja(toki ohjeet voi kuukletella)...

Pikku tipsi, poisottoihin on järjetön kasa vastatemppuja (Hankasalmi still rules)
Ja toistoja, toistoja ja toistoja.
Tekniikoita yms. en lähde julkisesti avaamaan.

Arpia tulee ja niitähän on mukava esitellä autuaamilla metsästysmailla iltanuotiolla.

Jaska
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#291

Viesti Mjölnir »

Olen sanonut aiemminkin ja sanon edelleen. Olen itse tehnyt treeniä terävillä. Se on tyhmää pidemmänpäälle, koska riskit eivät ole hyötyjen arvoisia. Tekniikka ei muutu siitä mihinkään, että tehdäänkö se kumilla vai ei, jos harjoittelu on muuten oikeanlaista, niin ei sun keho toimi eri tavalla, jos pääkoppa toimii oikein.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Veitsiä vastaan toimiminen

#292

Viesti voipa »

Puolustautuminen kuulostaa periaatteessa yksinkertaiselta mutta ennen veitsikäden kontrollointia pitää se hyökkäys ensin torjua tai väistää, ellei sitten hyökkää ensin itse. Toinen ongelma on se, että sitä hyökkäystä ei välttämättä huomaa ennen kuin se on jo tapahtunut.

Kokeilkaapa huviksenne sitä, että kun puolustautuja on kontrolloimassa veitsikättä, niin hyökkääjä kylmän viileästi vaihtaa veitsen toiseen käteen ja hyökkää samantien uudestaan.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Veitsiä vastaan toimiminen

#293

Viesti Paanari »

Mjölnir kirjoitti: huhti 9, 2021, 10.26 Olen sanonut aiemminkin ja sanon edelleen. Olen itse tehnyt treeniä terävillä. Se on tyhmää pidemmänpäälle, koska riskit eivät ole hyötyjen arvoisia. Tekniikka ei muutu siitä mihinkään, että tehdäänkö se kumilla vai ei, jos harjoittelu on muuten oikeanlaista, niin ei sun keho toimi eri tavalla, jos pääkoppa toimii oikein.
En lähde kiistelee tässä aiheessa mutta ei gummikeklu anna samaa efektiä kun, vaikka se tylsä terä...Siis silloin kuin treenaillaa terällä lukottamisii tms...
Jaska
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#294

Viesti Mjölnir »

voipa kirjoitti: huhti 9, 2021, 10.29 Puolustautuminen kuulostaa periaatteessa yksinkertaiselta mutta ennen veitsikäden kontrollointia pitää se hyökkäys ensin torjua tai väistää, ellei sitten hyökkää ensin itse. Toinen ongelma on se, että sitä hyökkäystä ei välttämättä huomaa ennen kuin se on jo tapahtunut.

Kokeilkaapa huviksenne sitä, että kun puolustautuja on kontrolloimassa veitsikättä, niin hyökkääjä kylmän viileästi vaihtaa veitsen toiseen käteen ja hyökkää samantien uudestaan.
Tämä on yksi niitä ”mitä jos” juttuja joita oikeasti en ole esim yhdelläkään valvontakameravideolla nähnyt tapahtuvan
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#295

Viesti Mjölnir »

Paanari kirjoitti: huhti 9, 2021, 10.38
Mjölnir kirjoitti: huhti 9, 2021, 10.26 Olen sanonut aiemminkin ja sanon edelleen. Olen itse tehnyt treeniä terävillä. Se on tyhmää pidemmänpäälle, koska riskit eivät ole hyötyjen arvoisia. Tekniikka ei muutu siitä mihinkään, että tehdäänkö se kumilla vai ei, jos harjoittelu on muuten oikeanlaista, niin ei sun keho toimi eri tavalla, jos pääkoppa toimii oikein.
En lähde kiistelee tässä aiheessa mutta ei gummikeklu anna samaa efektiä kun, vaikka se tylsä terä...Siis silloin kuin treenaillaa terällä lukottamisii tms...
Jaska
Kyllä, olet oikeassa. Myös veitsen poisottoja varten olisi hyvä olla jäykkä terä. Itsellä käytössä mm alumiiniveitsiä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#296

Viesti Mjölnir »

voipa kirjoitti: huhti 9, 2021, 10.29 Toinen ongelma on se, että sitä hyökkäystä ei välttämättä huomaa ennen kuin se on jo tapahtunut.
.
Ei tämä noin teknisesti ole mikään ongelma. Et voi tehdä sille asialle mitään, joten siitä on turha murehtia. Ainut miten yllätyshyökkäystä vastaan voi treenata on reagoida nopeasti tuntiessaan osuman ja pyrkiä estämään enempää osumia. Jos ei ole jo kuollut
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#297

Viesti Mjölnir »

Ja en väitä että veitsipuolustus olisi helppoa ja vaaratonta. Mutta ei se mitään salatiedettä tilastojen valossa ole. Jos harjoittelee todennäköisimmin tulevia uhkia joita vastaan yleensäkään on mahdollista toimia, on isompi mahdollisuus pystyä toimimaan jos se tapahtuu
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Veitsiä vastaan toimiminen

#298

Viesti voipa »

Mjölnir kirjoitti: huhti 9, 2021, 10.54Ei tämä noin teknisesti ole mikään ongelma.
Olet oikeassa, ei tekninen ongelma mutta muuten kyllä varsin ikävä ongelma :D
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Veitsiä vastaan toimiminen

#299

Viesti Oar »

Mjölnir kirjoitti: huhti 9, 2021, 10.10
Lopputulos ratkaisee. Kuitenkin noin 90% veitsihyökkäyksen kohteeksi joutuneista selviytyy hengissä, vaikka näistä vain marginaalinen osa on todnäk harjoitellut puolustautumista veistä vastaan
Niinpä, ja 100% tietämistäni veitsitilanteista (omani mukaan lukien) ovat päätyneet hyvin puolustajan kannalta, koska puolustaja on treenannut ja hyökkääjä on ollut tavalla tai toisella ressukka.

Jotenkin tämä RBSD-maailman "VEITSITAPPELUISSA TOINEN KUALEE JA TOINEN VUATAA KUIVIIN!! SIINÄ KÄY AINA HUONOSTI!" dramatisointi muistuttaa 90-luvun huumevalistusta, jossa kerrottiin suunnilleen kuinka yksi henkonen pilveä tappaa heti. Ja sitten valistettavat näkivät, kuinka näin ei käynytkään, ja rupesivat miettimään, että voikohan siihenkään luottaa mitä ne sano heroiinista, ehkä sekään ei oo niin paha...

Eli ylidramatisointi ei minusta palvele kenenkään tarkoitusperiä. Se on toki hyvä, että varoitetaan kuinka vaarallinen veitsi voi olla ja että mielummin pitäisi lähteä karkuun, mutta ei se mikään ydinase ole, ja veitsen vaarallisuus riippuu edelleen lähtökohtaisesti sen käyttäjästä.

Paljon todennäköisemmin kohtaat veitsihyökkäyksen rappioalkoholistilta kuin joltain filippiiniläiseltä palkkamurhaaja-escrimamestarilta.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Veitsiä vastaan toimiminen

#300

Viesti voipa »

Oar kirjoitti: huhti 9, 2021, 11.34Paljon todennäköisemmin kohtaat veitsihyökkäyksen rappioalkoholistilta kuin joltain filippiiniläiseltä palkkamurhaaja-escrimamestarilta.
Eläkeiän alittavat "eläkeläisetkin" monesti kättä pidempää tuntuvat kanniskelevan, jos niissä piireissä tykkää liikkua.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa