Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Käytättekö ravintolisiä?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Käytättekö ravintolisiä?

#436

Viesti Shaolinsi »

Hemmukka kirjoitti: maalis 26, 2021, 16.05 Itsellä kiertäjäkalvosimet huonossa kunnossa, ilman glukosamiinia en pystyis nostamaan punttia.
Ero on todella huomattava, tunnen monia muita joilla sama. Plasebo vaikutus se ei ole.
Puhuin eri asiasta. Kiertäjäkalvosimen ongelmat ovat täysin eri asia nivelrikon kanssa. Hienoa kuitenkin, että sait vaivaasi apua. 👍
Kuvake
Nommo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 130
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: kuntonyrkkeily
Takalajit: BJJ/lukkopaini-alkeet

Käytättekö ravintolisiä?

#437

Viesti Nommo »

Shaolinsi kirjoitti: maalis 26, 2021, 10.32 Oliko kreatiniini (Krea) matala vai glomerulussuodosnopeus (GFR)?

Asialla on suuri merkitys, jos puhutaan lisäravinteista. Kreatiniini liittyy suoraan lihasten energia-aineenvaihduntaan. Jos lihaksia on vähän, niin sitä tulee vereen vähemmän. Pienikokoisilla naisilla on hyvin usein matalaa Krea-arvoa eikä se ole vaarallista. Jos puhutaan sitten GFR-arvosta, niin se on laskennallinen luku. Siinä otetaan huomioon ikä, sukupuoli, ihonväri ja tuo kreatiniiniarvo. GFR ei siis kerro totuutta munuaisten tilasta, vaan se on laskennallinen arvio noihin perustuen. Sitä ei saa siis tuijottaa sokeasti. Esim. kehonrakentajilla on hyvin usein GFR-arvojen perusteella munuaisten vajaatoiminta, koska suuri lihasmassa erittää paljon kreatiniinia. Todellisuudessa munuaiset voivat toimia normaalisti.
Tutkiskelin arvot Kannasta. Lokakuussa 2018 minulla oli Krea 79 umol/l ja GFRe 76 ml/min/A. Vuotta myöhemmin (kun labraselvittelyt aloitettiin uudelleen tilanteen vuoksi joka sitten johti fibromyalgia-diagnoosiin) olivat Krea 84 ja GFRe 70 ml/min/A. Ikäni vuoksi minulla olisi pitänyt olla yli 83 tuo GFRe-arvo. Herapurkit ovat seisseet pölyä keräämässä kaapeissani sen verran aikoja etten enää tarkoin muista missä vaiheessa niitä tuli käytettyä, mutta todennäköisesti juurikin ennen tuota lokakuun 2019 eli jälkimmäistä labraa. Ihan noita tavallisia markettien pyttyjä eri makuineen. Kaippa niistä vielä jotain pirtelöä joskus laitan, jos saan enää alas, kun alkoi jotenkin ne maut etoa...
Kuvake
Nommo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 130
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: kuntonyrkkeily
Takalajit: BJJ/lukkopaini-alkeet

Käytättekö ravintolisiä?

#438

Viesti Nommo »

Shaolinsi kirjoitti: maalis 26, 2021, 15.02 Jos täällä on nivelrikosta kärsiviä, niin haluaisin muistuttaa: glukosamiinin vaikutus nivelrikkopotilaan kipuun tai toimintakykyyn ei eroa lumelääkkeestä.
Eikä se ilmeisesti auta mihinkään muuhunkaan polvivaivaan. Minulla syksyllä 2018 alkoi fibromyalgiaan sairastumiseni jälkeen lopulta puoli vuotta kestäneet polvikivut (rtg-kuvissa vain "lievät alkavat kulumat"), eikä glukosamiinista ollut yhtään mitään hyötyä. Eikä polviin lääpittävistä tököteistäkään. Tietty kylmägeelin kanssa hetkellisesti saattoi kivun unohtaa. Ja tuubeista (ns. tuista) lähinnä lihaksia lämmittävä hyöty, kun ilmeisesti kylmyys lihaksissa on pahasta harrasti sitten mitä harrasti.

Nyt alkoi joulukuussa pelkän oik. polven kipu ja tuntuu riittävän ad infinitum. Ei tietoa onko jo varsinainen rikko. Rtg-kuvan otattaminen tuntuu hyödyttömältä, koska eihän siihen rikkoon muuta apua ole kuin tulehduskipulääkkeet, ja niitä vatsani ei kestä. Ja ei paljon muukaan kroppa kun olen ASA-allerginen. Että enpä taida jaksaa alkaa glukosamiiniin tällä kertaa rahojani törsäämään.

Jossain vaiheessa käytin vihersimpukka-kalkki-inkivääri-nokkos-tabletteja, mutta yhtä turhan kanssa sekin. Lisäksi vatsani ärtyi inkivääristä.
Kuvake
Nommo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 130
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: kuntonyrkkeily
Takalajit: BJJ/lukkopaini-alkeet

Käytättekö ravintolisiä?

#439

Viesti Nommo »

flammee kirjoitti: maalis 26, 2021, 15.14
Jussi Häkkinen kirjoitti: maalis 26, 2021, 13.42 Yksi, josta en tingi, on 25 gramman kuidunsaanti päivää kohden. Suosittelen kaikille ihan vatsan terveyden takia. Tuo myös ohjaa värikkäiden kasvisten syömiseen.
En kyllä suosittelisi kaikille. Havaitsin että kuidun lisääminen tekee semisti häiritsevästä ummetuksesta suoranaisen helvetin. :smt119
Näin on näkkileipä, ainakin viljatuotteiden ja suorastaan kyllästymiseen asti tuputettujen luumujen kanssa. Normaalit luumut ovat ihan jees, mutta ne kälyiset, tahmeat litistyneet lässykät eli kuivatut luumut eivät aiheuta kuin jumalattomat vatsakivut. Tosin minulla on kyllä IBS moninaisten vaivojen galleriassa.

Viljatuotteiden kohdalla havainnut että mikään leipä ei saa suolta laulamaan, sensijaan jumahtaa alta aikayksikön ja painokin nousee ihan silmissä. Siirryttyäni gluteenittomaan ruokavalioon (oli pakko) ei näytä yhtään sen paremmalta, vaan ehkä jopa pahemmalta. Monissa gluteenittomissa tuotteissa on läjäpäin tärkkelystä, ja siinähän sitä painoa sitten paukkuu jos niitä ahtaa yhtenä metelinä.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Käytättekö ravintolisiä?

#440

Viesti Veepee »

"Parhaista bodareita kukaan ei käytä heraproteiinia"

Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Käytättekö ravintolisiä?

#441

Viesti Shaolinsi »

Nommo kirjoitti: maalis 26, 2021, 18.57 Krea 84 ja GFRe 70 ml/min/A. Ikäni vuoksi minulla olisi pitänyt olla yli 83 tuo GFRe-arvo.
Tuollaisia arvoja saa jo pelkästään, kun on juonut liian vähän vettä edeltävästi. GFR-arvot yli 60 ilman muita munuaissairauteen viittaavia löydöksiä eivät edellytä tarkempia tutkimuksia tai seurantaa.
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Käytättekö ravintolisiä?

#442

Viesti Hemmukka »

Veepee kirjoitti: maalis 26, 2021, 19.34 "Parhaista bodareita kukaan ei käytä heraproteiinia"

Joo turhan yleistetty.
Korjantaan: mitä olen lukenut ruokavalioita. Sama juttu muista urheilijoista.
Ja voihan se jollekin olla hyvä, jos tuntuu että toimii eikä saa safkasta prodee tarpeeksi.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Käytättekö ravintolisiä?

#443

Viesti Ile »

Joo, siis toi proteiinilisien markkina maailmalla on järkyttävän iso ja kasvussa. Ja viime vuosina varsinkin hera ja siihen liittyvät positiiviset tutkimustulokset ovat räjäyttäneet pankin.

Kyllä noita hyvin laajasti käytetään mutta samalla kun tutkimustulokset ovat täsmentyneet, niin valveutuneet ovat oletettavasti oppineet asettamaan noista valmisteista saatavan lisähyödyn oikeisiin mittasuhteisiin. Uskon hyvin, että on kovan tason tekijöitä, jotka pärjäävät ilmankin.

Kreatiinista sen verran, että kun itse kokeilin ensimmäisen kerran yli 40-vuotiaana tilanteessa, jossa olin ”tasannevaiheessa” ja vuosia säännöllistä voimaharjoittelua takana, niin muutaman kuukauden kuluessa keskeiset ennätykset paranivat about 5-10%. Mutta tämä on ilmeisesti hyvin yksilöllinen asia. Osalla on riittävä taso luonnostaan.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Käytättekö ravintolisiä?

#444

Viesti Jussi Häkkinen »

flammee kirjoitti: maalis 26, 2021, 17.43 Ketodieetti meni jo, eikä siinä tätä ongelmaa ollut, ketodieetissä tulee syötyä enemmän salaattia kyllä, hiilaria syödessä se jää vähemmälle, kun ei vihti. Lihan kanssa tarvii jotain syödä, eli salaattia. Mutta jos syö leipää tai pastaa, niin siihen on helppo laittaa jotain lihaa lisäksi eli aterian nautittavuuden kannalta rehuille ei ole varsinaista tarvetta.
Näinhän se on. Tosin, aina on muistettava, että hiilaria se pitkäketjuinenkin hiilihydraatti on. Omassa ruokapäivässäni syön aika paljon kasviksia - vähintään 600 grammaa, usein kilon - mutta vain korkeintaan kolmannes näiden kaloreista on lyhytketjuisia hiilihydraatteja. Tuota myötä kuitua tulee aika hyvin. Proteiinikaloreiden yli jäävistä kaloreista puolet on rasvaa ja puolet erilaisia hiilihydraatteja - kun ikä alkaa selkeästi nelosella, kroppa käsittelee nähtävästi hieman paremmin rasvaa kuin hiilihydraatteja, joten menen tuolla (tietenkin pääosin sen takia, että keho tuntuu pitävän tuosta aika tavalla). Vatsan vinoilu loppui kyllä siihen.

Eräänlainen versio vesikuviostasi on käytössä. Juon aina lasillisen (4dl) vettä ennen ateriaa, aamulla ennen kuin alan laittaa aamiaista (jos syön aamiaisen, aina ei maistu).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Käytättekö ravintolisiä?

#445

Viesti Jussi Häkkinen »

Ile kirjoitti: maalis 26, 2021, 20.57 Joo, siis toi proteiinilisien markkina maailmalla on järkyttävän iso ja kasvussa. Ja viime vuosina varsinkin hera ja siihen liittyvät positiiviset tutkimustulokset ovat räjäyttäneet pankin.

Kyllä noita hyvin laajasti käytetään mutta samalla kun tutkimustulokset ovat täsmentyneet, niin valveutuneet ovat oletettavasti oppineet asettamaan noista valmisteista saatavan lisähyödyn oikeisiin mittasuhteisiin. Uskon hyvin, että on kovan tason tekijöitä, jotka pärjäävät ilmankin.
Tämä pätee kyllä ja ennen kaikkea se, että lisistä on tullut lisiä eikä proteiinin päälähteitä, on hyväksi. Ylipäätään ravintoajattelu on mennyt eteenpäin, oikeastaan monella tavalla "vähemmän hifiksi" kuin vielä 10-15 vuotta sitten. Tutkimusten tukema lisäravinneskaala on kaventunut kovin ja kriittisyys noussut korkeaksi. Urheilijan lautasmallin mukaan koostettu ruoka ja tarvittaessa otettu proteiinilisä (jos kalorirajat ovat tulossa vastaan) ovat nykytiedon valossa erittäin hyvä lähtökohta. Makrot tietty kannattaa laskeskella kuntoon ja tavoitteita tukeviksi.
Kreatiinista sen verran, että kun itse kokeilin ensimmäisen kerran yli 40-vuotiaana tilanteessa, jossa olin ”tasannevaiheessa” ja vuosia säännöllistä voimaharjoittelua takana, niin muutaman kuukauden kuluessa keskeiset ennätykset paranivat about 5-10%. Mutta tämä on ilmeisesti hyvin yksilöllinen asia. Osalla on riittävä taso luonnostaan.
Luonnollisesti korkea kreatiinitaso on harvinaista, mutta sitä on. Sinällään Candow on tehnyt viime aikoina erittäin arvokasta työtä sekä aivojen (ja aivovammatoipumisen), ikäihmisten ja muiden erikoistilanteiden kreatiiniedun kanssa. Nähtävästi esim. covid-19:n joissakin tilanteissa aiheuttamat aivoseuraukset paranevat nopeammin korkeiden kreatiinitasojen (Candow käyttää yli 25 grammankin päiväannoksia) myötä.

Omalla kohdallani oli vinkeä muutos siinä, kun nostin annoksen päivittäisestä neljästä grammasta yhdeksään. N. 2,5 viikon sisällä tapahtui kautta linjan 10% nousu sarjapainoihin. Sama kävi kahdelle salikaverilleni kun halusivat kokeilla. Hämmentävä juttu ja antaa empiiristä tukea Candow'n suosittelemalle annostukselle.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Jani Rantalainen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 516
Lauteille: Heinäkuu 2019
Etulaji: Karate
Sivulajit: Jujutsu, Kenjutsu, Escrima.
Takalajit: Aikido

Käytättekö ravintolisiä?

#446

Viesti Jani Rantalainen »

Tällä hetkellä ainoastaan D-vitamiini purutabletteja.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Käytättekö ravintolisiä?

#447

Viesti Mika »

Onpa ollut mielenkiintoista keskustelua. :jepa:

Urheilijan lautasmallia kun on sivuttu, tässä on kevyen päivän sellainen:

Kuva

https://terveurheilija.fi/urheilijan-ra ... utasmalli/


Minä rouhin monivitamiinia, D-vitamiinia, kreatiinia ja lisäproteiinia noin päivittäin. Mulla on vähän sama kuin @Kyynikkolla (toisessa keskustelussa): palautusjuomat eivät vain oikein maistu. Vähän ihmettelen tätä, kun viime vuosituhannella yleinen poru oli, etteivät ne maistuneet miltään tai eivät olleet tarpeeksi makeita, ja nyt minä itken nyt ne ovat liian makeita. Ikinä ei ole hyvin. :D Vaan toistaiseksi on, koska paikallisessa Citymarketissa myytiin taannoin erä Teho Salmiakki -proteiinijuomaa eurolla 330 ml, joita sitten ostin liki 100. Niitä on vielä muutamia. Samassa tilasin Olimpin kreatiinikapseleita, niin ei tarvitse joka päivä siivoilla jauheita tiskipöydältä. Tosin muutaman päivän päästä palaan siihen sotkemiseen, kun ne Salmiakit loppuvat.

Tuosta proteiinista sanon, että jos tavoitteena on vaikka 1,5 x kg, saa siinä vähän suunnitella ruokailujaan, jotta päivätavoite täyttyy. Minulle varsinkin kasvissyöjänä proteiinijauheet ja -juomat ovat aika keskeisiä päivittäisessä proteiinimetsästyksessä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
taskuraha
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Huhtikuu 2021

Käytättekö ravintolisiä?

#448

Viesti taskuraha »

Aloitin kreatiinin käytön noin pari kuukautta sitten ja noin kuukausi sitten aloin syödä puhdistamon iltamagnessiumia ( magnessiuglysinaattia, L-teaniinia, kärsimyskukkauute ja 5-HTP ) mahdollisesti unta parantamaan ja olevinaan on auttanutkin uneen. Nyt n. kuukausi tuosta magnessiumista olen huomannut, että pieniä muljahteluita sydämessä on ollut selvästi enemmän, varsinkin punttitreenien jälkeen. Voikohan magnessiumi tai kreatiini aiheuttaa moista? Minulla on taipumusta aika helposti pieniin muljahteluihin, mutta viimeisten parin vuoden aikana muljahteluita ei ole ollut.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Käytättekö ravintolisiä?

#449

Viesti Kyynikko »

Itteasiassa kyllä mä juon palkkaria aina...saatoin sanoa että nykyistä ENEMPÄÄ en enää proteiinijuomaa vedä.Juon siis pelkkää heraa tai kaseiinia (koska recomposition) kolme kertaa päivässä... ni siihen nähden ei kyllä haluais lisätä 😂 silti on hankalaa välillä (varsinkin silloin kun reenasi salilla..) saada sitä maksimimäärää proteiinia kun muuten syö yleensä kaksi kertaa päivässä peruskoyiruokaa ilman turhia salaatteja... :)

Lisätavinteista menee kalaöljy, monivitamiini-kivennäisainekapselit, ja mainitut proteiinit (aamulla hera, päivällä hera tai hera+kaseiini, joskus ennnen nukkumaanmenoa kaseiini, lähinnä silloin kun painoharjoittelu olisi mahdollista prkl)

Lisäksi PWO eli ennen salitreenejä kofeiinia, L-Alaniinia ums sisältävää juomaa.

Lasketaanko chili, kofeiini ja kombucha-addiktio..?
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Nommo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 130
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: kuntonyrkkeily
Takalajit: BJJ/lukkopaini-alkeet

Käytättekö ravintolisiä?

#450

Viesti Nommo »

Käytin ubikinonia 300 mg/vrk yli vuoden, ja mielestäni se esti pystyyn nukahtamisen keskellä päivää. Minähän siis sairastan fibromyalgiaa, jossa uupumus on yhtenä riesana. Nyt ubi loppui ja ennen kuin tilaan kenties lisää, kiinnostaa kokeilla muitakin lisiä. Ostin hetken mielijohteesta ruokakaupasta maca-jauhetta vaikken tiedä siitä yhtään mitään. Ilmeisesti siitäkin pitäisi energiaa saada. Olen muutaman päivän sitä käyttänyt ja minkäänlaista vaikutusta en ole ainakaan vielä havainnut.

Joskus vuosia aiemmin ennen kuin sairastuin fibroon minulla oli kokeilussa aine josta en ihan varmuudella osaa sanoa oliko se karnosiini vai karnitiini. Veikkaan että se oli karno. Jonkin raskaamman räähkäisyn jälkeen olin ihmeekseni energiaa täys (ilmiö joka minulle on varsin harvinainen) silloin kun käytin sitä mainittua "k-ainetta". En sitten kumminkaan ollut ihan varma oliko "k" auttanut, joten sen vakikäyttöön en sitten ryhtynyt.

Ilmiö jota engelsmannit kuulema kuvaavat nimellä "runner's high", jos en väärin muista, on elämässäni ollut niin tuiki harvinainen että eipä noita moisia liikunnasta fiiliksiin pääsemin kokemuksia mitenkään riesaksi asti ole ollut... Ja tällä sairauskertomuksella moisesta haaveilukin on melko turhaa. Mutta ihmeitäkin tapahtuu kumminkin. Jos ihmeitä alkaa tapahtumaan erityisesti jonkin lisän käytössä, niin lisää vaan lisää.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa