Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kokkaaminen

#526

Viesti Paanari »

Raakana tietysti. kalvopussi pois vatiin ja maun mukaan suolaa tms.
köyhän kaviaaria.
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#527

Viesti Jorge »

Kari Aittomäki kirjoitti: maalis 11, 2021, 09.32 Mitens sitä mätiä mässytetään?
Ei kai raakana?
Mateenmäti syödään yleensä raakana MUTTA pakastetaan ensin ja sitten sulatetaan esim. tiheässä siivilässä tai liinassa (kanga /kuitu yms.), jolla saa valutettua nesteet pois.

Mateen maksa (esim.) haudutetaan runsassipulisessa liemessä, tai mistä nyt sattuu tykkäämään mausteena ja sitten siivutetaan vaikkapa blinien kanssa tarjoiltavaksi.

EDIT: pakastaminen siis varmuuden vuoksi matojen eliminoimiseksi
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kokkaaminen

#528

Viesti Paanari »

Kalasta saa namia kun malttaa tehä.
Mun ehdoton ykkös kal ruoka on nuotiolla värkätty kala.
ai että kun tuoreet silakat ja halsteri kohtaa savunmaun. kampela on myös hyvää.
Mutta parasta on siika nuotiolla tehtynä. Lohi jää armotta hopeelle.
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

#529

Viesti AlexMachine »

Itse käsittelen mateenmädit seuraavasti. Erittäin tiheäsilmäiseen siivilään mädit (litrassa on miljoonia mätejä eli erittäin pieniä), huuhtelen kylmällä vedellä ja samalla sekoittelen varovasti vispilällä jotta kalvot ja lima tarttuu siihen. Kun mäti on kirkasta ja puhdasta, laitan jääkaappiin sihdissä valumaan (astia alle johon nesteet). Sitten pikkupurkkeihin ja pakkaseen, juurikin mahdollisten loisten tappamiseksi. Kun syödään, otan sulamaan tuntia kahta ennen. Paistan blinejä tai esim perunaröstejä, hakattua punasipulia, smetanaa, venäläisiä suolakurkkuja (hapatettua) ja hunajaa kurkuille. Mausteeksi vähän suolaa ja pippuria blineille.

Maksan tosiaan keitän reilu 5 min sipulivedessä, sitten hyvin nopea paisto pannulla voin kera, siivutus ja vaikka ruisleivän päälle esim sipulin kera.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#530

Viesti Kari Aittomäki »

Nonyt kun saa vastauksia - joista suurkiitokset - miten niitä rapuja valmistetaan ja syödään?
Ennoo ikinä maistanut.

Ne kai tapetaan keittämällä, onko siinä joku loitsu?
Miten sen syötävän saa suuhun asti? Ja mitäs lisukkeita? Viinaa kai vedetään hartaasti kyytipoikana. Yäkkis.

Sama juttu hummereilla ja muilla senkaltasilla.
Olen monasti käpälöinyt pakastealtaan sisältöä muttaku ei niinku ole vaan köyhänä tohtinut.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 5304
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kokkaaminen

#531

Viesti MikaM »

;) Rapuja syödään niin, että otetaan putkilo Singaporeen ja melko äkkiä lentokentältä kaupunkiin päin rantaa pitkin ajaessa tulee vastaan Jumbo Seafood. Tilaat Chilli crabs ja kyytipojaksi vaikka sakea, joka on paljon pehmeämpää, kun vodka.
Sitte ääntä kohti. :)
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#532

Viesti Jorge »

Kari Aittomäki kirjoitti: maalis 11, 2021, 10.57 Nonyt kun saa vastauksia - joista suurkiitokset - miten niitä rapuja valmistetaan ja syödään?
Ennoo ikinä maistanut.

Ne kai tapetaan keittämällä, onko siinä joku loitsu?
Miten sen syötävän saa suuhun asti? Ja mitäs lisukkeita? Viinaa kai vedetään hartaasti kyytipoikana. Yäkkis.

Sama juttu hummereilla ja muilla senkaltasilla.
Olen monasti käpälöinyt pakastealtaan sisältöä muttaku ei niinku ole vaan köyhänä tohtinut.
Ravut tosiaan keitetään elävältä - jos ei tykkää tästä ideasta, niin sitten voi jättää ravut väliin. Tietty "rituaali" niiden syöminen onkin, kun se nysvääminen ja sosiaalinen tai epäsosiaalinen toiminta rapuilloissa on isoin osa juttua.

Eli keitetään liemessä, jossa on suolaa (tarkka määrä, mutta mielipiteet siitä vaihtelevat) ja kruunutilliä. Sillä on syynsä, miksi yli 15 cm ravuista saa parempaa hintaa: pienemmissä riittää enemmän työn iloa, kuin syömistä. Eli sakset katkotaan, imaistaan liemet ja nyppästään lihat pois, kropan lihat otetaan hieman samaan tyyliin kuin katkarapua kuoriessa, joskin se rapuveitsi on avuksi.

Perinteisesti nautitaan leivän, voin ja tillisilpun kanssa; viina kelpaa itsellenikin kyytipojaksi, snapsilaulut eivät.

Hummeri on sitten aivan eri tarina - siinä on todellakin enemmän syötävää kuin kuorittavaa ja oikein hyvä hummeri on parasta au naturel, höyrystettynä ehkä hieman dipaten johonki etikkadippiin.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 5304
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kokkaaminen

#533

Viesti MikaM »

Laulut toimii ruotsiksi, enemmän perinteitäkin.
Vaikka thermidor on ääriperinteinen, niin siitä löytyy onneksi paljon variaatioita, pysyy hummerin syönti mielekkäänä.
Koittakaap siihen ravun keitinliemeen vähän chiliä mukaan...
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 315
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#534

Viesti Mjölnir »

Mulle grillattu hummeri ja chili-valkosipulivoi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 315
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#535

Viesti Mjölnir »

Oon paljon kokkaillut maailmalla ollessa ja mustekalat, tonnikala, marliini, dorado, hummerit, jättikatkaravut. Ne on huippuja joita pääsee kokkaamaan kun raaka-aineita on saatavilla helposti
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#536

Viesti Jorge »

Kari Aittomäki kirjoitti: maalis 11, 2021, 08.39 Mikä on paras aika pitää kalalientä huoneenlämmössä, että siihen tulee se sellanen.. vivahde?
Ku se happamuus hiipii niin pian jos menee pitkäks.
Riippuu kelistä; sellaisella ukkosta edeltävällä, kostealla mätäkuun helteellä ruoka saattaa pilaantua nopeastikin.

Haukisopasta vielä (oma haukisoppani on kirkas eli maidoton; isävainaakin aikanaan halusi sopan sellaisena, kun lapsena oli saanut yliannostuksen maitopohjaisia kalakeittoja):
- Hauki perataan, siivotaan (sisälmykset ja kidukset tunkioon, maahan, tai roskikseen pl. maksa, jos sitä haluaa syödä) ja fileoidaan; itse suomustan ja jätän nahan fileisiin; mutta on makuasia haluaako nahattomat kalanpalat vai ei
- Keitetään pää ja syömäkelpoiset perkeet hieman yli 20 min (voi pistää laakerinlehden, tillin ja persiljan varsia ym maustetta mukaan kiehumaan), siivilöidään ja nypitään kypsät lihat talteen
-Laitetaan vihannekset kuten porkkanat, sipulit, purjot kenties hieman valkosipulia ym. kattilaan ja "hiostetaan" pienessä määrässä voita tai öljyä, kaadetaan kalaliemi päälle, ja lisätään perunanpalat ja pippuria ja hiukan suolaa ja keitetään kunnes perunat ja muut ovat kypsiä
- Kuumaan keittoon laitetaan fileistä leikatut haukipalat ja liemitarpeista nypityt lihat, mutta ei keitetä, vaan jätetään kannen alle tekeytymään.
- Kun soppa on jäähtynyt, siihen lisätään tilli-/persilja-/ruohosipulihaketta, tai muuta yrttiä maun mukaan.
- Kiehautetaan kerran ja tarkastetaan suola

Tuolla metodilla olen mielestäni saanut aikaan sopan, joka on "tekeytynyt" ja tasapainoinen maultaan.

Happamuudesta se verran, että se voi olla pikantti lisä kalasoppaan -- kunhan se ei ole pilaantumisen tulos. Viime viikolla söin täällä tropiikissa tarmarindi-kalamansi- keitossa haudutettua marliinia ja oli kyllä mainiota. Erilaisia sitrushedelmiä, etikoita ym. happamia makuja on kalasopparesepteissä ympäri maailman.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

#537

Viesti AlexMachine »

Sitruksista tuli mieleen helppo ja loistava sitruuna valkosipuli voi kastike.
Pannu suht miedolle lämmölle/keskilämmölle lämpiämään ja sitruunan mehu pannulle siinä vaiheessa. Kun pannu alkaa olla lämmin, lisätään voita maun mukaan sopiva klöntti. Tärkeää on että voi on kylmää kun menee pannulle ja sitä sekoitellaan koko ajan kun se sulaa jotta se sekoittuu (emulsioituu) sitruunamehun kanssa. Lisätään reippaasti ohueksi siivutettua valkosipulia ja sekoitellaan ja annetaan hautua kunnes valkosipuli on kullanruskeaa. Voila.
Tämän voi pilata jos kuumentaa pannua liikaa jolloin voi ja tai valkosipuli alkaa karstoittua, muuten helppo.
Sopii lähes kaikkien ruokien kanssa. Voi myös lisätä esim. Kaprista, salottisipulia, valkoviiniä tai valkoviinietikka tilkan.

Sitruunassa on hyvin vähän sokeria joten se ei juuri karamellisoidu joten jos kastike maistuu liian happamalle, hiukan hunajaa sekaan korjaa. Voi myös aloittaa puolikkaan sitruunan tai limen mehulla.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1615
Lauteille: Helmikuu 2006

Kokkaaminen

#538

Viesti Kerkko »

Mulla on kalasopan kanssa ihan sama juttu kuin Jorgen isällä, että lapsena on tullut yliannostus maitopohjaisia. Teen todella samalla tavalla kalasopat, vaikka kala on yleensä kirjolohta, joskus mukana esim. kuhaa.
Silloin tällöin olen kyllä tehnyt aasialaisella twistillä, ja laittanut kuullotusvaiheessa sieltä päin olevia mausteita sekä lisännyt lopuksi sitruunaa/limettiä ja kookosmaitoa. Tällöinkin keittelen ja nypin nuo perkeet. Vaikka maitopohjaiset ei oikein maistu, niin kookosmaidon kanssa tulee hyvää.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 315
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#539

Viesti Mjölnir »



Vegaaninen linssipata eilen
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 315
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#540

Viesti Mjölnir »



Kalasta ja itämaisesta puheen ollen
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: tapsaattori ja 115 kurkkijaa