Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Veitsiä vastaan toimiminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 403
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Veitsiä vastaan toimiminen

#211

Viesti Ars Dimicatio »

YLE:llä oli artikkeli, jossa hiukan yleistä asiaa ja kaksi tapauskuvausta viimeaikana sattuneista ryöstöistä. Artikkeli täällä:

https://yle.fi/uutiset/3-11643601

Se mikä kiinnitti oman huomioni tapauskuvauksissa oli se, että ensimmäisessä ryöstäjät olivat uhanneet henkilöä julkisella paikalla pelkästään sanomalla, että "meillä on puukko" ja sen jälkeen houkutelleet kaverin sivummalle ryöstettäväksi. Toisessa tapauksessa taas henkilö oli mennyt julkiselle paikalla ostamaan tuntemattomilta tyypeiltä huumetta, jonka jälkeen kaveri oli jäälleen houkuteltu syrjemmälle, jossa sitten häntä uhattiin nyrkkiraudalla. Tämän jälkeen lähti rahat ja tuli turpaan. Väkisin tulee mieleen, että kannattiko totella ja lähteä sinne syrjemmäs, missä silminnäkijöiden puute tekee väkivallasta hyökkääjälle helpompaa?

Kun mietitään tältä pohjalta sitä tosielämän "puukkouhkaa", niin tilanteita on todella erilaisia. Ryöstöjen yhteydessä ihmisiä on toki puukotettu, mutta toisaalta puukkoa on voitu käyttää pelkästään uhkailuun. Monesti uhrilla on ollut aikaa vaikuttaa tilanteeseen omalla käyttäytymisellään. Sitten on riidoista alkavat väkivaltatilanteet tuttujen ja puolituttujen kesken, joissa taas uhka ilmestyy hiukan eri tavalla ja siihen valmistautuminen tai sen puute on erilaista. Vaarallisuusjanan toisessa päässä on sitten se psykoottinen amok-juoksija joka hyökkää täysin arvaamatta takaa päin kimppuun, puukottaa ja juoksee kohti seuraavaa uhria ennen kuin ehdit edes tajuta, että nyt tuli otettua itteensä pari kolme reikää.

Viimeisenä mainittuun skenaarioon en tiedä mitään tekniikkaa, joka toimisi. Kaikkiin muihin varmasti löytyy vaihtoehtoja ja paras vaihtoehto ei kaikissa tilanteissa ole sama. Ehkä se tulee mieleen, että mielessä pitäisi olla ainakin joku suunnitelma mielikuvatasolla miten toimin erilaisissa tilanteissa. Jos se suunnitelma on vaikkapa "heti nähdessäni puukon yritän tarttua puukkokäteen molemmin käsin", niin se voi olla ihan riittävän tehokas monissa tilanteissa, joissa esimerkiksi puukolla tullaan uhkaamaan ilman, että on tehty päätöstä käyttää sitä. Jossain toisessa tilanteessa se sama suunnitelma voi johtaa harhaan. Ei ole helppoa, mutta ei pitäisi olla mahdotontakaan.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Veitsiä vastaan toimiminen

#212

Viesti Kari Aittomäki »

En halua kommentoida esitettyjä toimintamalleja koska olen kohtelias.

Puukkoa vastaan. Etäisyys on turvallisuustekijä. Jos on pientäkään epäilystä terästä, paras kikka on rehti tuuppaus. Tämä on minun totuuteni koska olen painava ja hyvin vahva. Muilla palikoilla etäisyys tule hoitaa toisin mutta tuuppaus on yhä pirun hyvä aloitus.

Jos on vähänkään epäilystä että puukkomies on parempi tai edes tasaveroinen painija on terästä kamppailu kerrassaan pässi idea.
Oletan että ajatus heijastaa "laillista itsepuolustusta" eli itsepetosta.

Tekniikoista, rähjäävä tilannerakennelma jota realistiseksi treenaamiseksi kutsutaan on totaalisen väärä tapa ratauttaa tekniikoita.
Niillä luodaan vain epävarmuutta ja ehdollistetaan haluttomuutta treenata pitkäkestoisesti.
Traditionaalisen täsmällinen, totaalisen keskittynyt ja loputon toisto on ainoa todella toimiva apa tehdä tekniikasta työkalu.
Olen itse tehnyt ja nähnyt intohimotreenaajien tekevän tilanteissa sellaisia jonglööritemppuja että herranjestas.

Ainoa tapa on treenata monomaanisesti optimiradoilla, traditionaalisesti ja opetella samalla lukemaan tositilanteita.
Pelotta ja riemulla.
Oikoteitä ei ole.

rok
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Veitsiä vastaan toimiminen

#213

Viesti Paanari »

Kari Aittomäki kirjoitti: marras 20, 2020, 09.21
Traditionaalisen täsmällinen, totaalisen keskittynyt ja loputon toisto on ainoa todella toimiva apa tehdä tekniikasta työkalu.

Ainoa tapa on treenata monomaanisesti optimiradoilla, traditionaalisesti ja opetella samalla lukemaan tositilanteita.
Pelotta ja riemulla.
Oikoteitä ei ole.
BINGO!
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 403
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Veitsiä vastaan toimiminen

#214

Viesti Ars Dimicatio »

Olen tässä samaa mieltä. Tilanteen lukutaito on ykkönen, jos se epäoinnistuu, niin sitten etäisyyden pitäminen, jos siinäkin epäonnistuu, niin sitten niiden muiden tekniikoiden pitää olla kunnossa tasolla, jota ei saavuteta muuta kuin toistoilla.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#215

Viesti Mjölnir »

Olen siitä samaa mieltä että tekniikat pitää opetella parikata-tyylisesti. Ei skenaarioissa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Veitsiä vastaan toimiminen

#216

Viesti Paanari »

Niin, pariharjoittelusta oikeen terän kanssa.
Ellei pari ole tuttu jonka kanssa olet jo pitkään pökkiny puukolla niih, viiltosuojahanskat ja hyvät suojalasit.
Vähän paksumpaa palttoota tai paitaa suojaamaan käsivarsia koska haavaa tulee...
Rautakaupoista ja työvaateliikkeitä saa kohtalaisen hyvin kätöseen istuvia nk. ammattikäyttöön suojataso 5 eli korkein.

Ihan oudon kanssa ei kannata terävän kanssa harjoitella kaulan alueelle tehtäviä tekniikoita ja vastatemppuja.

Mun ohje on terää vastaan "ota hölkät" tai sitten siunaat ittes ja "heität kolikkoa".
Eri hymm "kolikon heitto" temppuja on vaan vaativat julmetusti treeniä.
"hölkät" kannattaa ottaa, sitten rotsi käsivarren ympärille, potkaset jonkun puun ympäritä kartun kainaloon ja takas neuvottelupöytään.
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Veitsiä vastaan toimiminen

#217

Viesti Ile »

Mjölnir kirjoitti: marras 20, 2020, 12.12 Olen siitä samaa mieltä että tekniikat pitää opetella parikata-tyylisesti. Ei skenaarioissa.
Joo, vaarallista mainita lajien nimiä, mutta tässä tullaan siihen "Senshido-problematiikkaan" että jos ei opeteta mitään selkeitä hyökkäys-reaktio-komboja vaan kaikki fyysinen harjoittelu on tavallaan vapaata soveltamista ja aina vähän erilaista, niin on vaikea saada toistojen kautta hiottua toimintoja automaation tasolle.

Sanoisin kyllä, että aika iso osa veitsihyökkäystilanteissa tarvittavasta osaamisesta on yleistä, ei-veitsispesifiä, suoraviivaista kamppailuosaamista, liikkumista, väistämistä, torjumista, vastahyökkäämistä, hallintaotteen hakemista. Tämä puoli pitää olla kunnossa ja selkäytimessä.*

Näiden lisäksi varmasti kannattaa hioa parikatyyppisesti muutamaa veitsispesifiä perusratkaisua perusteellisesti.

Itse uskon, että tältä pohjalta kannattaa veitsiharjoittelussa kohtalaisen nopeasti mennä vapaampaan livesohimiseen.

*esim. hyvät pystymatsaajat on mun mielestä usein heti aika "hardeja targetteja" veitsihyökkäysten kohteena avoimessa hyökkäystilanteessa, vaikka eivät olisi koskaan varsinaisesti sitä harjoitelleet. Tämän huomaa kun tehdään vapaampaa soveltamista.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Hmm. Veitsiä vastaan toimiminen

#218

Viesti Kari Aittomäki »

Hmm.. samaa mieltä viestistä mutta mun nähdäksenituo osaaminen näkyy ja viittaa treenien sparripeleihin, joissa kepeäjalkainen taitava on tosiaan omassa luokassaan.

Oikea puukkotilanne voi olla hyvinkin kaoottinen jossa reagoiva tekniikan sylkeminen on se juttu.
Tottakai osaava kamppailija on vahvoilla siinäkin mutta ne rotat on usein aika källejä katveeseen hiiviskelijöitä.
Puolustautuva mindset voi olla ensiaskel ylimääräisiin reikiin.
Olen kertonut kun reagoin vain siihen lähelletuloon ja nojaamiseen. Selvisin.

Tilanteessa, jos puhuttu suomi on kankeaa, varokaa. Naapurimaitten puukkokulttuuri ei ole kuollut kuten meillä. Ne osaa ja on päättäväisiä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#219

Viesti Mjölnir »

Joo, veitsitappelu, veitsiuhka ja yllätyshyökkäys ovat kaikki erilaisia. Mm Defendon veitsipuolustukset alkavat siitä että opetetaan, mitä eroa näissä on ja miten puolustus rakennetaan näihin kolmeen eri tilanteeseen. Ja opetellaan vaihtamaan kategorioiden välillä, esim uhka joka muuttuu hyökkäykseksi tms
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 582
Lauteille: Helmikuu 2009

Veitsiä vastaan toimiminen

#220

Viesti sikajudoka »

Mielenkiintoinen artikkeli veitsihyökkäyksistä

https://theselfdefenceexpert.com/knife-defence/
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Veitsiä vastaan toimiminen

#221

Viesti Paanari »

Kari on oikeessa tästä puukkon käytöstä.
Muissa maissa he henki ei paljoa maksa(halpahan se, parittelemalla saatu).

Suomalaiset opetettiin pois "työkalusta" teräaselailla, olisko ollu 1970 ja rapiat...
Ja uudet sukupolvet unohti mitä pitää varoo...
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Veitsiä vastaan toimiminen

#222

Viesti Paanari »

Suomalaiset opetettiin pois "työkalusta" teräaselailla, olisko ollu 1970 ja rapiat...

Piti oikeen tarkistaa 1.6.1977 astu voimaan.
Toki jälkikäteen muokattu tms....
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Veitsiä vastaan toimiminen

#223

Viesti MikaM »

Suomalaisten tarvii opetella istuun olohuoneessa eikä enää siellä keittiössä, kun kotosalla ryyppäävät. Tässäkin se paljon aina parjattu nuorempi sukupolvi on paree.
Ulkomailla sitä terää sitten välähtää noissa tuon sikajudokan linkin mukasissa asetelmissa enemmänkin.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Veitsiä vastaan toimiminen

#224

Viesti PetriP »

Supi suomalaisen puukko skenaarion ydin pitää olla. Puolustaja noin 2 promillen kännissä ja hyökkääjä samanverran. Oleskellaan asunnossa josta teriä löytyy useita päiviä niin, kumpikaan ei tiedä mikä päiviä/viikko on menossa. Skenaario treeninä hankala kun harkkoihin pitäis tulla jalan.

Ja juurihan oli lehdissä juttua nuorison teräaseiden kanniskelusta. On se varmaan vähentynyt mutta ei se ole oleellisesti muuttunut. Ei nuoret puukolla tökkinyt ennenkään. 70 luvun jengitappeluissa oli monenlaista astaloa mutta en muista teristä kuulleeni
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 582
Lauteille: Helmikuu 2009

Veitsiä vastaan toimiminen

#225

Viesti sikajudoka »

Kai Koskisen Teräase 1 -dvd:llä on tämä harjoitus, jossa jätkät juo viinaa ennen veitsipuolustusharjoitusta. DVD:llä esiintyy myös nykyinen poliisijärjestöjen liiton puheenjohtaja Jonne Rinne, joka taisi olla poliisiuransa alussa kuvaushetkellä. Klassikkomatskua
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 95 kurkkijaa