Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
67
21%
 
Ääniä yhteensä: 323

Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Koulukiusaaminen

#916

Viesti Atticora »

AlexMachinen linkkaama A-studio oli hyvä, ainakin haastattelussa olleen Aseman Lapset ry:n edustajan kommentit selvensivät asiaa. Koulukiusaus on vähenemään päin, mutta vakavampi (kouluväkivalta) ei. Puheenvuoro oli vähän samalla linjalla kanssani siitä, että vaikeista tapauksista tulee helposti väliinputoajia, joiden toimintaan ei kyetä reagoimaan.
Lasse Candé kirjoitti: Se on silti eri asia kuin että kouluorganisaatiot muka eivät välittäisi koulukiusaamisesta (jostain hyvin merkillisestä syystä). Tämä juonne tulee näissä esiin silti joka vuosi.
Ohjelmassa viitattiin minusta myös tähän ongelmaan, että tilanteen ollessa päällä vanhemmat eivät oikein tiedä mitä koulussa tapahtuu. Eli syy siihen, että tämmöinen ajatus herää, ei ole välttämättä mitenkään "merkillinen". Jos se näyttää ja maistuu siltä, se on sitä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#917

Viesti Lasse Candé »

Ai siis niinkö, että jos vanhemmat eivät tiedä mitä kouluissa tehdään siellä ei tehdä mitään? Vai tarkoitatko viimeisellä virkkeelläsi jotain muuta?

Ennen kuin lähtee ymmärtämään mahdollisimman vähän kiusaajaa, tulisi pohtia, auttaako tämä ymmärtämättömyys sitten jotenkin paremmin yhtään ketään?

On kaukaa haettua että ymmärtäminen perustuisi siihen että ymmärtäjät ovat olleet koulukiusaajia. Pidän todennököisenä että sitä ymmärtämistä löytyy enemmän sieltä entisten kiusattujen piiristä. Eihän se ole mikään poliittinen päätös Sauli Niinistöltä että nyt ymmärretään ja sitten tämä jalkautuu itsestään. Päin vastoin, akateemikoiden ja Tukholma-syndroomatyyppien puheista nuo tulevat, onneksi joskus ihan päättäjille asti. Siis jos kärjistetään takaisin päin, luultavasti osuen useammalla haulella.
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Koulukiusaaminen

#918

Viesti Hemmukka »

Lasse Candé kirjoitti: syys 30, 2020, 19.32 On kaukaa haettua että ymmärtäminen perustuisi siihen että ymmärtäjät ovat olleet koulukiusaajia. Pidän todennököisenä että sitä ymmärtämistä löytyy enemmän sieltä entisten kiusattujen piiristä. Eihän se ole mikään poliittinen päätös Sauli Niinistöltä että nyt ymmärretään ja sitten tämä jalkautuu itsestään. Päin vastoin, akateemikoiden ja Tukholma-syndroomatyyppien puheista nuo tulevat, onneksi joskus ihan päättäjille asti. Siis jos kärjistetään takaisin päin, luultavasti osuen useammalla haulella.
Miksi ihmeessä entiset kiusatut ymmärtäisivät kiusaajia? Voisi kuvitella ihan toisinpäin, eivät halua saman toistuvan jälkikasvulle.
Tietyt akateemikot ovat asia erikseen.
A-studiossa, lukemani mukaan, seliteltiin kiusaamista lähinnä maahanmuuton puolustuksen näkökulmasta.
Kuitenkaan ongelma ei mielestäni ole maahanmuuttajissa, vaikka näissä viimeisissä ilmeisesti olleet edustettuina puolintoisin.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Koulukiusaaminen

#919

Viesti Paanari »

Viitti kovin pitkää saarnaa tähän koulu kiusaamiseen/mukilointeihin.
Jospa tästä ajatuksen tynkää..
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/2 ... inen-raivo

Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#920

Viesti Mika »

Hemmukka kirjoitti: syys 30, 2020, 14.27 Asia mikä ei vielä ole tullut esille on opettajien harjoittama kiusaaminen.
Aiheesta kirjoitti myös Jarkko Stenius kirjassaan.
Itse joutunut myös kokemaan samaa ja tunnen muitakin.
Syistä on tässä vaikea sanoa, itse veikkaillut jonkunasteisia luonnehäiriöitä. Hakeudutaan auktoriteettiseen asemaan.
Tai ehkä vaan vääriä henkilöitä opetusalalla.
Ketju on pitkä ja pitkältä ajalta, joten en enää muista kaikkea, mutta muistaakseni tuokin näkökulma on tuotu esille, samoin kuin sama päinvastoin eli oppilaat kiusaavat opettajaa. Nyt viime päivinä näistä ei ole keskusteltu, jos sitä tarkoitit.

Ja tuo on hyvä muistaa. Sanoisin silti - mutuna - että tuollaisia luonnehäiriöisiä opettajia on kansankynttilöiden parissa helvetin vähän. Tuo sivuaa aiemmin sanomaani siinä mielessä, että miehiä pitäisi olla opettajakunnassa enemmän - tämä on epäkohta joka on tiedostettu jo hyvän aikaa ja josta on Potkussakin keskusteltu (joten en voi ottaa kunniaa tuosta ajatuksesta suinkaan itse).

Minun näkemykseni mukaan opettajaksi hakeutuu nimenomaan paljon henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneet jostakin aineesta tai aineista, ja he sitten haluavat jakaa tätä ilosanomaa eteenpäin. Me kaikki täällä kamppailijoina, entisinä tai nykyisinä, ymmärrämme tämän erittäin hyvin, sillä tässä porukassa on ihan yliedustettuna kamppailulajien opettajia ja valmentajia. Erona vapaaehtoiseen kamppailumaailmaan onkin sitten se, että koulua on pakko käydä. Ja sehän sopii teineille vähän huonosti. Tämä sitten aiheuttaa ristiriitoja sille nuorelle opettajalle, vaikka hän kuinka olisi kuullut tästä etukäteen ja jopa kokenutkin sitä auskultoidessaan. Tähän kun lisää sitä kiltin ja tiedonjakamisesta kiinnostuneen opettajan kiusaamista, on tilanne hankala. Sitten kun byrokratian ja muiden pakollisten tanssiaskeleiden määrä on tällä vuosituhannella noussut eksponentiaalisesti, ei ole ihme että opettajien loppuunpalamisprosentti ja halu vaihtaa alaa ovat korkeat.

[mention]Kai Kastemato[/mention], kirjoitin toki hieman provosoivasti ja joka tapauksessa vähän yksipuolisesti - onhan tämä aihe aivan stanan laaja - mutta allekirjoitan jokaisen sanani edellisessä viestissäni. Kamppailijan voi joskus olla vaikea ymmärtää, että se opettaja ei ole kovin tottunut ratkaisemaan konfliktitilanteita oppilaiden kesken. Vaikka sitä kuinka koulutettaisi, kyllä siinä vain ne omat luonteenpiirteet ovat aika isossa roolissa, kun lähdetään erottelemaan kahta nyrkein heiluvaa oppilasta. Kyllä siihen silti moni opettaja onneksi pystyykin, mies tai nainen.

Mutta tämä tosiaan on iso ja surullinen sekä todella hankala vyyhti. Tässä on niin paljon kaikkea alkaen ihan evopsykasta. Pidän hyvänä että keskustelu on leveää. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Koulukiusaaminen

#921

Viesti Atticora »

Lasse Candé kirjoitti: syys 30, 2020, 19.32 Ai siis niinkö, että jos vanhemmat eivät tiedä mitä kouluissa tehdään siellä ei tehdä mitään? Vai tarkoitatko viimeisellä virkkeelläsi jotain muuta?
Ei, vaan että se näyttää siltä. Sanonta "näyttää siltä, on sitä" sopii hyvin tilanteeseen, jossa kiusaamiseen odotetaan loppuvan, mutta ei lopukaan. Minun on vaikea todistaa, että tällainen kommunikaatio-ongelma on olemassa, mutta siltä se näyttää. :) Tossa ohjelmassa siis asiantuntija vahvisti, että hänenkin mielestään ongelma on todellinen. Kun kiusaaminen jatkuu, näyttää siltä, että mitään ei tehdä. On olemassa "kiusaamista", jota ei vaan voi sietää. Tai ehkä odotukset on kotona on liian suuret. Ongelma kuitenkin näyttäisi tuo olevan.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Koulukiusaaminen

#922

Viesti Atticora »

Mika kirjoitti: syys 30, 2020, 22.03 Sitten kun byrokratia ja muiden pakollisten tanssiaskeleiden määrä on tällä vuosituhannelle noussut eksponentiaalisesti, ei ole ihme että opettajien loppuunpalamisprosentti ja halu vaihtaa alaa ovat korkeat.
80-luvulla vielä opettaja nosteli sen välitunnilla liikaa riehuneen apinan rinnuksista seinälle luokan edessä. Nykyään nurkkaan laittaminenkin taitaa olla nounou. Käynyt vähän samoin kuin poken ammatille, liian reguloitua ja asiakkaiden arvostus hävinnyt. Mutta vakavasti puhuen, tuo on varmasti ongelma joka heijastuu kiusaamiseen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#923

Viesti Mika »

Meillä ala-asteella oli 3. ja 4. luokalla luokanvalvojana mies, jolla oli varmaan maailman heikoimmat hermot. Varmasti me kaikki muistamme, kuinka hän kerran roikotti 3. kerroksen (!) ikkunasta yhtä villiä luokkakaveriamme (rauha muistollesi, Jari K.).

Kaikki lienemme yhtä mieltä siitä, että tuollainen ihminen tarvitsisi terapiaa ja paljon. Lasten tai muidenkaan ihmisten pariin tuommoista ei tulisi päästää.

Mutta. Tarkoitin siis melkein samaa mutta ihan eri asiaa. Eli jos puhe ei auta, silloin alkavat voimatoimet. Mutta eihän tällaista voi vaatia tai edellyttää opettajilta. Helppo se on minun kamppailulajeja pitkään harrastaneena ja voimakasluontoisena ihmisenä sanoa, että noin se toimii. No, toimiihan se eli välittömän väkivallan sanaton uhka, tai toimi ainakin minulla, mutta olisi kohtuutonta ajatella kaikkien opettajien kykenevän sellaiseen. Opettaminen on jotakin ihan muuta. Valitettavasti siihen kuuluu enemmän kaikkea muuta kuin sitä varsinaisen aineen opettamista. Koska koulukiusaaminen on yksi osa koulumaailmaa, eikä opettajien voi odottaa olevan voimankäytön ammattilaisia, on keksittävä muita ratkaisuja. Tilastojenhan mukaan suunta on ollut jo jonkin aikaa parempaan päin.

[mention]JennaS[/mention], miten teillä näitä on ratkaistu?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Koulukiusaaminen

#924

Viesti Jarppa »

Hemmukka kirjoitti: syys 30, 2020, 14.27 Johtuukohan tietynlainen kiusaajien ymmärrys siitä että monet päättävässä asemassa olevat ovat itsekin entisiä kiusaajia?
Sauli Niinistö esim on tietääkseni entinen koulukiusaaja.
Tällehän olis helppo laittaa piste jos todella ois halua.
Luulis rahaakin riittävän koska ongelma koskettaa aika monia, jonkun tutkimuksen mukaan 40% koululaisista kokenut tulleensa kiusatuiksi.
Tulee ja on tullut kalliiksi yhteiskunnalle.
Asia mikä ei vielä ole tullut esille on opettajien harjoittama kiusaaminen.
Aiheesta kirjoitti myös Jarkko Stenius kirjassaan.
Itse joutunut myös kokemaan samaa ja tunnen muitakin.
Syistä on tässä vaikea sanoa, itse veikkaillut jonkunasteisia luonnehäiriöitä. Hakeudutaan auktoriteettiseen asemaan.
Tai ehkä vaan vääriä henkilöitä opetusalalla.
Millä tavalla kiusaamiselle on helppo laittaa piste?

Kiusaaminen on yleensä aika monisyinen ongelma jossa taustalla voi olla hyvinkin erilaisia syitä mitkä ei näy päällepäin mitenkään. Kiusaamismuotojakin on hyvin erilaisia. Jos jotain kiusataan esim. rajaamalla tämä porukan ulkopuoliseksi ja joku/jotkut vähättelee kaikkea mitä joku tekee, miten siitä teet lopun?

Minua kiusattiin lähinnä haukkumalla ja vähättelemällä. Välillä taidettiin varastaa jotain koulutavaroita, ottamalla esim. pipo päästä ja heittämällä se lätäkköön. Lopulta mua alkoi ärsyttää moni asia ja pinnasin esim. koulusta kun en halunnut mennä sinne. Pipon viejät taisi saada puhuttelun mikä aiheutti lähinnä kiusaamismuodon vaihtumisen. Nyrkkeilyn aloittamisen myötä löin sitten paria tällaista kiusaajaa naamaan. Minä taas istuin jälki-istunnossa asian takia. Kiusaamiselle tuli loppu kun löin kiusaajia jo aika mitättömistäkin syistä. En enää lyönyt nenään koska huomasin että nenäverenvuoto triggeröi jälki-istunnon. Jollekin opettajalle olisi hyvin voinut muodostua kuva, missä minä vedän raivarit mitättömyydestä ja lyön ihan turhaan. Taustalla pari vuotta jatkunut eriasteinen kiusaaminen. Olisiko minut pitänyt laittaa vastuuseen väkivaltarikoksesta, kun olin tuolloin 14?

Lopulta kuitenkin itsetunto vahvistui niin paljon, että selvisin erilaisista tilanteista puhumalla. On niin paljon helpompaa puhua tilanne ohi, kun tietää että varastossa on myös se keino mikä aina lopettaa kiusaamisen.
Hemmukka kirjoitti: syys 28, 2020, 22.34 Mun mielestä lakia olisi hyvä muuttaa siten että nuoremmatkin olisivat rikoksista vastuussa.
Vois tönimiset loppua kun tulee pahoinpitelysyyte.
Ja vanhemmat korvausvelvollisiksi.
Siinä vaiheessa alkais kiinnostaa kun tulee muutaman tonnin vahingonkorvaukset maksettaviks.
Nykysäännöillä parhaiten varmaankin toimii väkivalta taikka sen uhka. Ikävä kyllä.
Erään tutun poikaa kiusattiin, no hän meni juttelemaan kiusaajan faijalle että saisi loppumaan.
Ei mennyt putkeen ja seuraus oli että kiusaajan faijan leuka murtui lyönnistä.
Tuli korvauksia maksettavaksi mutta poikaa ei enää kiusattu.
Pidän kyllä vähän ironisena, että toivot rikosoikeudellista vastuuta nuorille, mutta samaan aikaan toteat että nykysäännöillä väkivalta tai sen uhka on se ratkaisu? Miten kuvaamani tilanne paranisi siitä, että olisin 14 vuotiaana saanut pahoinpitelysyytteen ja vanhempani olisivat vielä joutuneet maksamaan kiusaajille?
Kai Kastemato
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19
Lauteille: Elokuu 2020
Etulaji: Mato Kai

Koulukiusaaminen

#925

Viesti Kai Kastemato »

Mika kirjoitti: loka 1, 2020, 09.15 Eli jos puhe ei auta, silloin alkavat voimatoimet. Mutta eihän tällaista voi vaatia tai edellyttää opettajilta. Helppo se on minun kamppailulajeja pitkään harrastaneena ja voimakasluontoisena ihmisenä sanoa, että noin se toimii. No, toimiihan se eli välittömän väkivallan sanaton uhka, tai toimi ainakin minulla, mutta olisi kohtuutonta ajatella kaikkien opettajien kykenevän sellaiseen.
Ei kai se nyt voi olla ihan niin, että ainoa kiusaamiseen puuttuva temppu on voimatoimet tai muunlainen väkivalta?

Tätä koetin tuossa yllä vähän kysellä, että kai siellä nyt on jotain muita työkaluja pakissa kuin niitä, joiden käyttämiseen tarvitaan testosteronia ja muuta miehekästä? Vai onko se tosiaan toisaan jotain tällaista, edes tuohon 1:33 asti:
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Koulukiusaaminen

#926

Viesti obmijoy »

En tarvinnut voimakeinoja kun olin opettajan sijaisena .

Käytin jälki-istuntoja sekä lyhennetty ja välitunteja toisaalta taas jos lapset olivat kunnolla he saivat pidennetyn välitunnit Olin itse valumassa sen ylimääräisen 5 minuuttia Minkä pidennettyä välitunti aiheutti normaalin välitunnin alkuun. Jälki-istunnosta poistumisesta väärin tuli toinen jälki-istunto jossa oli myös ne henkilöt jotka eivät ensimmäisen jälki-istuntoa päässeet.

Takaisin sen, että jälki-istuntoja oli joka koulupäivä mutta on hyvä muistaa se että siinä koulussa rehtori mahdollisti tämän.

jälki-istunnot ovat opettajalle muutenkin sitä aikaa jossa hän pystyy tekemään ne kaikki työt Mitkä hän muuten tekisi kotona. Itse luin tietysti Aku Ankkoja ja hesareita Jotka Olivat kertyneet rästiin, Kun kotona ei ehtinyt lukemaan kun siellä oli kaksivuotias vauva jonka kanssa meni aikaa.

Tarjosin vielä kouluun kansalaisapua siten,että Olin valmis tulemaan jokaisena arki-ilta päivänä pitämään kyseisellä luokalla jälki-istuntoa , jos luokan oma opettaja vain halusi niin. j
Hanke kun ei kerennyt pitää jälki-istuntoja kun hänellä oli kiire Riihimäeltä Espooseen uuden vaimon luo.

Tällainen toimintatapa sai tosiaan luokan järjestykseen kolmessa päivässä. Ja kiitos tulee täysin rehtorille sekä minulle kun välitin lapsista sen verran että halusin että he ovat rauhallisesti tunnilla.

Kävin koululla yhden kerran pitämässäkin jälki-istuntoa ja se oli lapsille aikamoinen järkytys että kun huomaat ettei pidä jälki-istuntoja niin tuo hullua on valmis tulemaan joka ilta tänne pitämään niitä Ja kun me emme osaa olla kunnolla niin tuo hulluhan tulee joka ilta tänne pitämään jälki-istuntoa joten meidän täytyy saada toi pois että se ei enään ikinä tule tänne...

Ja sitten he alkoivat etenemään asiassa vanhempien kautta niin, että minulta vaadittiin erillinen ilmoitus opetustaan johtajalle "mitä olin koulussa tehnyt" ja sen jälkeen minulla riitti sijaisuuksia lähes jokaiselle viikolle kahden vuoden ajan. Tarkoitus oli varmaankin se,että minä en olisi enää koskaan saanut tehdä opettajan sijaisuuksia mutta 37 sivuinen selostus mitä koulussa oli tehty viiden päivän aikana + alkuviikon jälki-istuttavista, sai opetustoimenjohtajan ymmärtämään tilanteen..

Myöhemmin rehtori lähti toiseen kouluun töihin ja kyseisen luokan lapset hajotettiin eri luokkiin sekä osaa eri kouluihin.

Olen entinen koulu Häirikkö itsekin ja lapsuudessa kaikki toiminta minulla perustui siihen että kun teen työt nopeasti ja hyvin niin pääsen kavereille kylään tai leikkimään omia leikkejä, joten en häiriköinyt koskaan niiden opettajien tunneilla, joissa oli välitön vapaudenriiston Vaara eli koulupäivän pituus oli vaarassa pidentyä ja välitunnit oli vaarassa joutua viettämään opettajan kanssa kemian varastossa asioita järjestelemässä.

Opiskelin muutenkin 3 tuntia joka Iltakoulu läksyjen parissa koska halusin Maalta pois. Ja parhaat numerot sain kaikkein hankalimmistä kouluaineista Koska juuri niissä oli tiukka naisopettaja.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
JennaS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 477
Lauteille: Lokakuu 2008

Koulukiusaaminen

#927

Viesti JennaS »

Koulukiusaaminen on ikuisuusaihe, jonka syyt ovat erittäin monisyisiä ja johon puuttuminen on yleensä vaikeaa. Kiusaamisen tavat ovat todella moninaisia ja ne ilmenevät lukemattomilla eri tavoilla: yksittäisistä haukkumasanoista järjestelmällisempään kiusaamiseen. Aivan jäävuoren huippuna ovat tilanteet, joissa ajaudutaan väkivaltatekoihin. Näitäkin ikävä tapahtumia kyllä tapahtuu koulussa ja lasten sekä nuorten vapaa-ajalla.

Yläkoulussa, jossa työskentelen, selvitetään lähes viikottain jonkinlaisia kiusaamistapauksia. Koulussamme, kuten varmasti monissa muissakin kouluissa, puututaan kaikkeen kiusaamiseen tiukasti. Pyrimme selvittämään tapahtumat tarkasti ja seuraamme myös tilannetta jälkikäteen. Koulussamme toimii KiVa-tiimi, joka selvittää tapauksia. Tilanteen mukaan tapauksen selvittelyssä on mukana myös muita tahoja. Rikosilmoituksia erilaisista tapauksista tehdään myös jonkin verran tilanteesta ja sen vakavuudesta riippuen.

Ainakaan oman kokemukseni mukaan opettajille ei tarjota opettajakoulutuksen puitteissa kovin paljon välineitä puuttua fyysisiin selkkauksiin. Aihetta käsiteltiin omassa opettajakoulutuksessani mielestäni vähän. Joissakin kouluissa on järjestetty aiheeseen liittyvää koulutusta, ja esimerkiksi järjestyksenvalvojakoulutuksiin saa jokainen opettaja ilmoittautua mahdollisuuksien mukaan. Kovin usein fyysisiin tilanteisiin opettajat eivät yleensä joudu.

Olen itse kohdannut yhden vakavamman väkivaltatilanteen, jossa ysiluokkalainen oppilas hyökkäsi toisen oppilaan kurkkuun oppitunnin alussa ja kuristi, minkä käsistään sai irti. Oma toimintamallini tässä oli lähettää yksi oppilas hakemaan rehtori paikalle ja syöksyä poikien väliin. Ensimmäinen strategia on hyökkääjään kontaktin saaminen ja mahdollisten vammojen ehkäiseminen. Pidin koko ajan silmällä sekä hyökkääjän puristusvoimaa ja olemusta. Arvioin tilanteen vakavuuvuutta samalla, kun aloin käskyttää hyökkääjää. Luokassa olivat paikalla koulunkäyntiavustaja sekä muut oppilaat, jotka kaikki jäätyivät täydellisesti. Jouduin apua hakemaan lähettämäni oppilaankin käskyttämään kolmesti ennen kuin tajusi, mitä sanoin hänelle.

Tällaiset konfliktit ovat siis todella yllättäviä ja shokeeraavia. Tilanne laukesi parissa minuutissa, mutta vammoja syntyi puolin ja toisin kaikesta huolimatta. Pienikokoisen naisopettajan on aika vaikeaa toimia tilanteessa muuta kuin käskyttäjänä. Minulla oli tosin mielessä pari juttua, joita olisin ehkä käyttänyt, jos tilanne olisi mennyt henkeä uhkaavammaksi. Ilman kamppailulajitaustaani tilanne olisi voinut kehittyä pahemmaksikin, sillä koulunkäyntiavustajalla ei olisi ollut välttämättä valmiuksia tehdä tilanteessa heti mitään. Itse pystyin toimimaan tilanteessa aika kylmänviileästi, koska vastaavia fyysisiä tilanteita on tullut vastaan treeneissä enkä myöskään pelkää lyödyksi joutumista.

Kiusaaminen ei välttämättä tosiaan rajoitu vain oppilaisiin vaan myös opettajat voivat syyllistyä kiusaamiseen. Omaltakin koulupolultani muistan tapauksen, jossa liikunnanopettajani haukkui minua luuseriksi kesken liikuntatunnin. Mikäs sen paremmin kannustaa ja motivoi oppilasta kuin luuseriksi haukkuminen! Monesti harkitsemattoman toiminnan takana ovat ylikuumentuneet tunteet. Opetusalan ammattilaisilta vaaditaan paksua nahkaa ja pitkälle venyvää pinnaa. Muuten tässä työssä ei pärjää eikä jaksa.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Koulukiusaaminen

#928

Viesti Paanari »

Kiitos Jenna,mutta...

Niin, "jyrän alla oleminen"...
Jäpälle jonka karvat on justiisa ruvennu kasvaa, se on tårta på tårta rasti.
Sitä kasvaa kieroon.

Noh, onneksi oli "maikkoja" jotka ymmärsi älyä. Ei mun luki ja kirjoitushärö haitannu kuin, englanninopettajaa.. joka vuos ehdot.. kun mä en vaan osaa kirjoittaa ko. lontoota(aina samat virheet ja en ite nähny niitä).
Asiat eteni, kuten myös yhteen otot. Ylpeys ei antanu periksi. Viddu mä mikään tyhmä ollu, innovatiivinen älvästi joka sitten keksi kaikkee kivaa...

Nykyään, lyön kiittimet kyynärpäitä myöten ristiiin ja vesissä silmin muistan, tärkeitä "maikkoja", historian opettajaani, äidinkelen(tajus mun lukin päälle) ja kuvaamataidon opettajaani.
Sillon joskus... Kiitän vielä saamastani tuesta.

Onneksi onneksi jne...
Miettikää nk. valkoista raivoo, tekee tuhoo, kaikille...
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kai Kastemato
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19
Lauteille: Elokuu 2020
Etulaji: Mato Kai

Koulukiusaaminen

#929

Viesti Kai Kastemato »

JennaS kirjoitti: loka 1, 2020, 19.47Koulussamme, kuten varmasti monissa muissakin kouluissa, puututaan kaikkeen kiusaamiseen tiukasti. Pyrimme selvittämään tapahtumat tarkasti ja seuraamme myös tilannetta jälkikäteen. Koulussamme toimii KiVa-tiimi, joka selvittää tapauksia. Tilanteen mukaan tapauksen selvittelyssä on mukana myös muita tahoja. Rikosilmoituksia erilaisista tapauksista tehdään myös jonkin verran tilanteesta ja sen vakavuudesta riippuen.
Tämän muistan tosiaan kuulleeni myös tuossa kuvaamassani tapauksessa. Hyvä, jos teidän koulussanne toimii.

Mutta varmasti on tullut vastaan niitäkin tapauksia, joissa se ei vaan riitä, tai sitä ei osata/uskalleta käyttää oikein, tai muista syistä hommaa ei vaan saada hanskaan? Mikä mielestäsi näissä tapauksissa on syynä? Onko kiusaaja jotenkin liian jämähtänyt rooliinsa, vai eikö tämän kotiväkeen saada kontaktia, vai mikä siinä on?

Se meinaan on aika synkkää laittaa nassikkaa joka aamu matkalle paikkaan, jossa isompi ja pahempi satuttaa.

En nyt kirjoitukseni ehkä hiukan ikäväksi lipsahtaneesta sävystä huolimatta tarkoita tätä minään hyökkäyksenä tänne kirjoittavia opettajia kohtaan, vaan yritän päästä kiinni siihen, mikä saattaa johtaa tähän kuvaamani tapauksen kaltaiseen epäonnistumiseen. Ja toisaalta ehkä kääntää keskustelua vähän sen aktiivisen tilanteen ohi, koska lasta lyövä lapsi nyt on kuitenkin aika yksinkertainen ongelma kamppailullisesti.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Koulukiusaaminen

#930

Viesti MikaM »

Kiusaaminen ja lyöminen eivät ole sama asia. Kiusaaminen on eri asteista henkistä väkivaltaa, kun taas lyöminen on selkeä pahoinpitely. Syytkin ovat usein erit, joten niihiin vaikuttaminekin tulisi olla erilaista.
Vai?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 81 kurkkijaa