Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

#106

Viesti Ile »

Heh, meillä kahdella on siis keskimäärin normaalit mittasuhteet. Mä olen 184 cm mutta jos istuisimme vierekkäin, niin sun pää olisi aavistuksen korkeammalla kuin mun. Mun mittasuhteet olis sopinu mainiosti taekwondoon (ja toki ok lyönti-potkulajeihin ylipäänsä) mutta ei optimaalisesti kovinkaan moneen muuhun juttuun. Pitkän reisiluun vipuvoima toimii epäedullisesti "liikettä vastaan" melkein kaikessa, jossa pitää tuottaa voimaa lonkan ojennuksella, ja painopistekin on vähän ylhäällä sivuttaissuuntaisia vääntämisiä ajatellen. Mutta kaikkeahan sitä voi johonkin pisteeseen asti tehdä. Jossain painissa tai painonnostossa ei toki meikäläisen mittasuhteilla varustettuja kavereita näy koskaan missään oikeissa kisatouhuissa.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

#107

Viesti MikaM »

:lol: Ja mun jalka ei ylettäis sun päähän...
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

#108

Viesti Mika »

Lähestynkin aihetta vähän erilaisesta ja taatusti kaikille tutusta näkökulmasta. Ja se on se, että jokainen tietää treenaamisesta ja ravitsemuksesta vaikka ja mitä. Käytännössä monet kuvittelevat olevansa liikunta- ja ravitsemusalan ammattilaisia, vaikka heillä ei ole alan koulutusta tai pitkäaikaista kokemusta asiantuntijatehtävistä. Ravitsemuksen jätän nyt pois, koska kaikenlaisia keskustelua aiheesta on tällä alueella käyty.

Luulen että talkookulttuurilla on paljon tekemistä tässä. Joskus ennen vanhaan valmentajat ovat voineet olla vain vanhempia ja kokeneempia lajin harrastajia, ja kaikki harrastaminen on ollut täysin tai melkein ilmaista, eikä ainakaan valmentajalle maksettu mitään. Vasta 2000-luvulla on monissa urheilulajeissa siirrytty ammattimaiseen valmentamiseen, minkä muista vaikutuksista on keskusteltu esim. yhteiskunnallisista näkokulmista täällä Potkussa. Tutkittuun tietoon perustuva valmentaminen ja opettaminen on optimaalisen kehittymisen pohja.

Oikeastaan tämän kesällä 2019 saamani tekstiviestin takia halusin ylipäätään kirjoittaa tämän viestin, jotta muistaisin sen vielä hamassa tulevaisuudessa esimerkkinä tästä menneiden aikojen mentaliteetista. Ennen kahvakuulakurssin alkamista yksi kurssilainen oli hakenut puhelinnumeroni - eli tämä ajatus oli harkittu, ei vain yhtäkkiä päähän tullut - ja lähetti minulle tekstiviestin. Viestissään hän pahoitteli, ettei pääse ensimmäisiin treeneihin. Hän jatkoi ehdottomalla, että jokaisen treenikerran jälkeen jaettaisiin kuvalliset ohjeet teksteineen kaikesta sillä kertaa treenatusta.

Vastasin: "No, sepä olisi hyvää palvelua se. :D "

Ja noita on ollut pari muutakin tapausta, mutta tuo oli ehkä räikein.

Olen aika varma, ettei tuo ihminen ja monet hänen kaltaisensa alkuunkaan ymmärrä, millainen järjetön työmäärä tuollaiseen kuluisi. Kun huomioi, että sekin 10 kerran kurssi maksoi osallistujalle n. 30 euroa, on tuo esimerkki siitä talkooajattelusta. Heille liikunta ei ole ammattitaitoa vaativa ammatti vaan harrastus, jossa kuka tahansa voi toimia opettajana ja valmentajana. Tietoisesti varmaan harvempi ajattelee noin, mutta syvällä kollektiivisessa alitajunnassamme tuollainen ajattelumalli ihan varmasti on. Koska noinhan se aikoinaan oli ja on vieläkin monessa lajissa (varsinkin ml. kamppailulajit). Vielä. Koko ajanhan tämä muuttuu ja nopeasti. Ja se on hyvä se. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

#109

Viesti Jussi Häkkinen »

Mikalta hyviä pointteja.

Harkitsin aikoinaan vakavahkosti ryhtyväni liikunta-alan yrittäjäksi. Sitten tein pikaisesti muutaman laskelman ja - koska olin kulttuurista aika kiinnostunut ihminen - peilasin laskelmaa suomalaiseen liikuntakulttuuriin, muistoihini porukan halusta maksaa ja myös muiden maiden vastaaviin. Nykyisellään törmään ammattialani puitteissa vastaavaan ajatteluun hyvinkin usein - työtä, ammattitaitoa ja ajankäyttöä ei ymmärretä tai haluta ymmärtää (käytännössä tietyt alat ovat tässä onnellisemmassa asiassa ja arvostetumpia) ja mikään ei saisi maksaa mitään. Lisänä on muistikuvia halvasta ja "paremmasta" menneisyydestä (todellisuus: Inflaatio mukaan laskettuna menneisyydessä ei ollut halvempaa eikä laatu ollut yleensä parempaa samassa tuloihin suhteutetussa hintaluokassa). Jäipä siis yrittäjäksi ryhtymättä, koska liikuntapuolella tuo on vielä törkeämpää.

Suomessa ollaan oltu sekä onnellisessa että epäonnisessa asemassa sen suhteen, että liikunta on ollut erittäin halpaa, yhteiskunta on tukenut sitä ja kynnys harrastuksiin on ollut matala. Tämä on samalla ollut omiaan luomaan sen talkookulttuurin ja vähentämään myös ihmisten sitoutumista harrastuksiinsa. Se on toisaalta saanut myös matalampituloisten perheiden lapset harrastuksiin, joten ei se pelkästään paha asia ole.

Kuntosali/-klubikulttuuri ja maailman pieneneminen yleensä ovat tehneet hyvää, mutta talkookulttuurin perskeitä on vielä todella paljon jäljellä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2908
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

#110

Viesti terssi »

Kaksi vähän samaa sarjaa:

"Jokainen voi kyykätä aikuisena kuin taaperona." Tai "Squat like a baby".

"Kuka tahansa (perusterve) voi venyttelemällä päästä sivuspagaatiin."

Ensimmäinen minun maailmassani varmaan yleisemmin kuultu. Toistakin kuulee, ja se on kuulemma aina vaan panostuksen puutetta, jos ei onnistu.

Minun käsitykseni mukaan nämä molemmat ovat tälläsiä hokemia, joilla ei ole todellisuuspohjaa.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

#111

Viesti Mika »

Osa linkin väitteistä menee jo vähän ohi alueen aihepiirin. Jokainen noista kuten nuo kaksi Terssin kirjoittamaa ovat minulle tuntemattomia. Olen onnistunut luomaan hyvän kuplan itselleni. 😊

https://yle.fi/uutiset/3-11744413
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

#112

Viesti Mika »

Lasse Virénin varusmiesaikana juostu Cooper-tulos on varmaan sitkeimpiä suomalaisia urbaanilegendoja urheilusta. Siinä on vain sellainen juttu, että siihen aikaan ei Puolustusvoimissa edes juostu Cooperia vaan Balken testi. :lol:

Toinen juoksukuningasta koskeva huhu on se, että hänen leposykkeensä oli 27. Ei ollut. Eikä ole kenenkään muunkaan (terveen) ihmisen.

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a ... 2200384945
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa