Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Skills from the North - YouTube - taitokanava

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#1

Viesti Mjölnir »

Taustaa:
Olen seurannut paljon erilaisia survival ja fieldcraft - tyyppisiä kanavia YouTubesta ja nähnyt hyviä ja huonoja kanavia. Lukiessani isovanhempieni jäämistöstä löytyneitä kirjoja, löysin kirjan, jonka nimi oli ”jokaisen miehen kirja”. Tämä kirja oli vuodelta 1946 ja siinä kerrottiin tiivistetysti miehen elämään kuuluvista osa-alueista, joista jokaisen miehen pitäisi tietää. Esimerkiksi käytöstavoista, kuten ruokailusta, kalastuksesta, metsästyksestä, ruumiinkulttuurista, jne. Tuli mieleen, että tällainen kirja pitäisi kirjoittaa nykyaikaan. Mutta se ei olisikaan kirja, vaan YouTube-kanava. Tai aloitetaan nyt videoilla ja katsotaan, onko se kirja joku päivä...

Kyseessä on siis yleisesti sellaisia taitoja, jotka ovat tarpeellisia, jos retkeillään tai vaikka yhteiskunta on sellaisessa tilassa, että starbucksista ei saakaan aamulattea vaan täytyy jauhaa pavut ja keittää niistä trangialla pannukahvia. ”What every Grunt need’s to know”

Koska tällainen toiminta on melko old School, niin imagoksi tätä tekevälle tiimille valittiin ”Pohjolan setämiehet” eli ”Nordic Middle Aged Men” - ilman Amerikan ”HEY GUYS, WHAT’S UP” höpöhöpöä, suoraan asiaan, pragmaattisesti, mutta kuivalla huumorilla maustettuna. Tiimimme on minun lisäksi Jussi (kanssani samanikäinen paloesimies, laskuvarjojääkäri, sotilaspoliisi, defendon, krav magan ja potkunyrkkeilyn musta vyö, jousimetsästäjä ja kalastaja, jonka kanssa ollaan 15 vuotta pyöritetty Heracles-seuraa) ja Sami (meitä 10 v nuorempi (junior setämies) digivelho, ilmavoimien kasvattama lentäjä, joka nykyään on finnairilla ammattilentäjä, jousimetsästäjä ja kalastaja, SRA-ampuja, kamppailuja myös treenaava).

Tarkoitus on tehdä 10-20 min YouTube-videoita, joissa käsitellään teemoja, jotka ovat tyypiltään ”kaiken käsikirja”. Alettiin kartoittaa taitoja, joita meillä on, ja jaksoja saadaan heti satoja. Näistä on valittu työn alle vähän toistakymmentä jaksoa ensimmäiseen tuotantokauteen, ja katsotaan miten kiinnostus tuottaa niitä riittää. Yritämme tehdä myös interaktiivisesti töitä, eli palautteen perusteella voimme tehdä jakson aiheesta joka kiinnostaa, tai tehdä videovastauksen kommenteissa tulleisiin kysymyksiin.

Tulemme tekemään jaksoja, joihin tulee julkkisvieras opettelemaan kanssamme juttuja ja jaksoja, joissa me menemme jonkun asiantuntijan oppiin tekemään jotain, josta sitten jalostamme yksinkertaistetun version ”grunt” -käyttöön.

Aiheet vaihtelevat kaikesta kaikkeen, mutta sellaisia, joita ”äijän” ja herrasmiehen on hienoa osata. Ulkoilmaelämästä, esim tulen teko tuluksilla, ruoanlaittoon - perusliharuoka, peruskalaruoka, peruskasvisruoka; kuinka saat lentokoneen laskuun, jos lentäjä saa sairaskohtauksen, miten annat ensiapua, miten jäljität ihmistä tai eläintä, kuinka punot paracord-rannekkeen, miten purjevenettä kipparoidaan, kuinka herrasmies pitää ruumiinkunnostaa huolta, itsepuolustuksen perusteet, millainen on hyvä puukko, metsästyksen alkeet... Aiheita on vaikka kuinka, ja meidän ydinosaamisaluetta on yksinkertaistaa monimutkaisia asiakokonaisuuksia ja tiivistää niistä oleellinen.

Mitkä meidän motiivit ovat?
1. Education - halu jakaa pullamössösukupolville tietoa siitä, miten hommat tehtiin kun miehet oli rautaa ja laivat puuta
2. Oma promo - jotain keikkaa joistain jutuista
3. YouTube tuloja - jossain vaiheessa on niin paljon seuraajia, että putki tarjoaa mainoksia ja tuloja videoiden katselusta

Kanava:
https://www.youtube.com/channel/UCQ-uYi ... 1ANAHI7gTQ
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#2

Viesti Mjölnir »

Ensimmäinen jakso:
The Skill of making a fire
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4953
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#3

Viesti Mänzy »

Kiva idea kyllä! :-8
Mjölnir kirjoitti: syys 18, 2020, 10.00 Kyseessä on siis yleisesti sellaisia taitoja, jotka ovat tarpeellisia, jos retkeillään tai vaikka yhteiskunta on sellaisessa tilassa, että starbucksista ei saakaan aamulattea vaan täytyy jauhaa pavut ja keittää niistä trangialla pannukahvia. ”What every Grunt need’s to know”
Tässä vaan on vähän paradoksia: ne, jotka eivät näitä osaa, eivät jaksa opetalla ennen kuin se on tarpeellista eikä YouTube tuolloin enää näy. Ne, jotka jo osaavat, eivät näitä videoita tarvitse.

Eli varsinainen videoita tarpeeseen katseleva ryhmä jäänee "pieneksi" (mikä nyt sitten YouTubessa on pieni katselijamäärä...). Maallikkona sanoisin, että puffatkaa sitä Nordic-aspektia. Pohjoisen luonnon puhtaus ym. brandit ovat kovaa huutoa nykyään -> enemmän kansainvälisiä katselijoita.

Ekan leikkeen editointi yms. näytti olevan varsin hyvännäköistä, mitä pari ekaa minuuttia ehdin väijyä! :jepa:
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#4

Viesti Mjölnir »

Tässä on nimenomaan tuo pohjoisen aspekti taustalla, se oli varmaan syy miksi Varusteleka lähti sponsoroimaan, eli myös ulkomaankaupan / turismin edistäminen
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#5

Viesti Pyrkele »

Katsoin.
Meinasin kommentoida kanavalle siitä ketäs sanonnan mukaan savu seuraakaan.
Mutta ei olisi ollut asiallinen kommentti se.
Mutta tykkäsin. Oli aika selkeästi kuvattu ja näytetty. Odotan seuraavia jaksoja, josko sitä oppis olemaan. Onhan tuommosen puuhailu muuten aika rentouttavaa katsottavaa.
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#6

Viesti YJT »

Hyvä idea, toivottavasti tulee paljon tilaajia.

Kannattaisi käyttää enemmän lähikuvia, esim kiehisen tekemisestä ja lopullisesta tuotteesta kuvaa jossa näkyvät vain kädet ja kiehinen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#7

Viesti MikaM »

Pyrkele kirjoitti: syys 18, 2020, 15.08 Katsoin.
Meinasin kommentoida kanavalle siitä ketäs sanonnan mukaan savu seuraakaan.
Mutta ei olisi ollut asiallinen kommentti se.
Mutta tykkäsin. Oli aika selkeästi kuvattu ja näytetty. Odotan seuraavia jaksoja, josko sitä oppis olemaan. Onhan tuommosen puuhailu muuten aika rentouttavaa katsottavaa.
Kävi myös mielessä, ei kommentointi, vaan tuo fakta....
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#8

Viesti Mjölnir »

Shamppanja kylmään, sata tilaajaa menee tänään rikki
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#9

Viesti Mjölnir »

Tukikanavana meillä on www.instagram.com/skillsfromthenorth jossa pidetään pöhinää yllä sillä aikaa kun varsinaiset epsodit ovat vielä tekeillä. Siellä myös jaetaan behind scenes ja deleted scenes -aineistoa sekä interaktivoidutaan
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#10

Viesti Mjölnir »

Ensimmäinen julkkisvieras on alustavasti saatu buukattua show’hun. Kunhan vaan saadaan kuvauspäivä kalenteriin
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20846
Lauteille: Joulukuu 2007

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#11

Viesti Lasse Candé »

Asiaa!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#12

Viesti MikaM »

Jos ei jo ole niin radioystäväsi varmasti tulee.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#13

Viesti Mjölnir »

Tuossa vielä ”teaseri” kanavalta

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#14

Viesti JanneM »

Mjölnir kirjoitti: syys 19, 2020, 10.26 Ensimmäinen julkkisvieras on alustavasti saatu buukattua show’hun. Kunhan vaan saadaan kuvauspäivä kalenteriin
Onko kyseessä kenties pidempi tukkainen Äijä?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Skills from the North - YouTube - taitokanava

#15

Viesti Mjölnir »

JanneM kirjoitti: syys 20, 2020, 22.20
Mjölnir kirjoitti: syys 19, 2020, 10.26 Ensimmäinen julkkisvieras on alustavasti saatu buukattua show’hun. Kunhan vaan saadaan kuvauspäivä kalenteriin
Onko kyseessä kenties pidempi tukkainen Äijä?
Joo, sellainen mulle soitteli viime viikolla 👌
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa