Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kiehinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 85
Lauteille: Elokuu 2017
Etulaji: Sambo
Sivulajit: Karate, MMA
Takalajit: Kraw Maga, KAS-PIN

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#1

Viesti Kiehinen »

Minulle on lukuisia kertoja käynyt tilanne, jossa oppia vastaanottava alkaa yllättäen lyömään, potkimaan tai muuten tekemään temppujaa. Tänään vastasin siihen lyömällä kaverilta tajun pois. Yritin opettaa jalkakaatoa ja sen lisäksi muuta siihen liittyvää yläkropan toimintaan asiaan liittyen, kaveri iski hidastetussa tilanteessa pääpuskun, minä vastasin siihen täydellä mitalla. Lyönnistäni seurasi syvä tajuttomuuden tila hyökkääjälle. Minulle puolestatani hiertymävamma vasempaan kulmakarvaan.

Minun osaltani nämä kellarikarateharjoitukset ovat siis nähty. Taviksilla on ihmeellinen ajatusmaailma, että oppia antavaa voi lyödä, puskea ja potkia, jees tällein se sitten päättyykin. senkin vapaakasvatuksen tuotteet.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kotiapteekin tarpeisiin valkosipulia lisätään runsaasti viinan mausteeksi. Rohto valmistuu viikossa ja sitä nautitaan lusikallisittain.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#2

Viesti Lasse Candé »

Joitain sekoiluja olen nähnyt, monia kuullut ja joitain kokenut. Kerran jossain harjoitteessa missä tekijät eivät tunteneet toisiaan edes kovin hyvin, yksi tyyppi alkoi kuulemma puremaan. :o

Muistan kun näytin irtautumista halaamisotteesta takaapäin käsien yläpuolelta, että yksi melko liikunnallinen tyyppi ei antanut minun näyttää demottavaa tekniikkaa vaan laittoi painiksi. Oikeastaan aika käsittämätön ratkaisu, kun pitäisi demota tehtävää tekniikkaa, joka on tietenkin paininomaisessa tilanteessa vain yksi ratkaisu mikä tehdään silloin kun onnistutaan. Hyvä että oli liikunnallinen, niin sai heitettyä sitten vähän laajemmassa kaaressa. Toisella yrityksellä sain sitten demota sen oikean tekniikan.

Varmaan osin myös johtuu siitä että olin vain jotain 24-26 -vuotias ja hän ehkä pari vuotta nuorempi. Sitä ikäluokkaa...



Mitä taas avaukseen tulee, ei kuulosta kaikin osin ihan terveeltä touhulta, jos lyödään tajua kankaalle. Jostain tähän kaikkeen liittyvästä pitäisi kuulla hieman lisää. En osaa oikein edes sanoa mitään järkevää tai järjetöntäkään tuohon. Oman esimerkkini pieni viskely on vain reipasta meininkiä hyvin lämmitelleenä, mikä hieman toki varjostaa kyseistä treenitilannetta. Mutta tajun kankaalle lyöminen on jo vähän muuta.

Mutta siis oliko se pääpusku hidastettu vai oliko tilanteen tarkoitus olla hidastettu ja vaaraton, ilman mitään pääpuskuja... ja sitten tyyppi pisti pääpuskun... ja vieläpä niin kovaa että se sattuu? Ja siis demoamistilanteessa? :o
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#3

Viesti Kyynikko »

"Vapaakasvatuksen tuotteet"

Aivan...
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#4

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti: joulu 1, 2019, 21.43 Muistan kun näytin irtautumista halaamisotteesta takaapäin käsien yläpuolelta, että yksi melko liikunnallinen tyyppi ei antanut minun näyttää demottavaa tekniikkaa vaan laittoi painiksi. Oikeastaan aika käsittämätön ratkaisu, kun pitäisi demota tehtävää tekniikkaa, joka on tietenkin paininomaisessa tilanteessa vain yksi ratkaisu mikä tehdään silloin kun onnistutaan. Hyvä että oli liikunnallinen, niin sai heitettyä sitten vähän laajemmassa kaaressa. Toisella yrityksellä sain sitten demota sen oikean tekniikan.
Muistan samanlaisen tilanteen Shorinji Kemposta. Vasta-alkaja otti hitaassa demotilanteessa treenien vetäjästä P. Orresta uhmakkaasti todella kovan otteen tuolla tavalla takaapäin, jolloin osittain nopeaan reagointiin perustuva irrottautuminen ei toiminut. Ja tyyppi vain jatkoi puristamista sillä seurauksella, että Orre sitten heitti sivukautta tyypin selälleen pamahtaen itse about koko massallaan siihen päälle. Jonkun aikaa tyyppi keräili itseään ja piteli rintakehäänsä.

Neljällä vuosikymmenellä kamppailua treenanneena en kyllä pidä hirveän tyypillisenä, että oppia vastaanottava alkaisi kovin rajusti tekemään mitään asiattomuuksia.

Samalla kuitenkin tunnistan jossain määrin sellaisen mentaliteetin, että opetustilanteessa tai muodollisessa harjoitteessa tyyppi luulee hienosti oivaltaneensa, että "hei kato, eihän toi toimi, koska mähän pystyisin ihan helposti tekemään sulle näin" ja sen, että "kun mä kerran olen vasta-alkaja ja sä olet edistynyt, niin kyllähän mä saan vetää kovaa, koska sunhan kuuluu pärjätä mulle". No, näihin jälkimmäisiinhän löytyy yleensä aika nopea lääke.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#5

Viesti MikaM »

Voihan sitä myös sanoa, jos tilanne ei kovin nopea ole? Niinku puhua?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#6

Viesti Ile »

No sehän on luonnollisesti ensisijainen tapa. Varsinkin jos ottaa ”nopeaa mutta kevyttä” sparria, niin olen pitänyt ihan hyvänä erikseen hyvässä hengessä mainita, että itselläni ei sitten taidot riitä ottamaan kevyesti jos toinen innostuu vetämään kovaa.

Joillakin ”huonoilla häviäjillä” voi kyllä olla hetkellisiä vaikeuksia noudattaa sovittua tai kuunnella huomautuksia. Siis kun tyyppi huomaa turhautuneena kevyessä sparrissa että ei osu ollenkaan niin joillekin se on ikään kuin lupa kokeilla sitten voimalla.

Sori, taidetaan olla melkein off topic.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#7

Viesti Kari Aittomäki »

Mitä kertoo salitunnelmista jos noita pikkuhaastoja tulee lukuisia kertoja?

Mullakin niitä on tullut mutta harvakseltaan, piiiiiiiiiiiiitkän ajan kuluessa.
Nutistaahan ne täytyy, aivan poikkeuksetta.

Niitä umpityperiä itepuolustustunteja joita joutu joskus firmoille vetään, sielä näitä jäkittäjiä tai aktiivisemminkin vastustavia oli.
Yksi yritti tehdä vaikutusta voimallaan, puristi pää sinisenä kun harjoituksen aihe oli niskan lämmittäminen käsipainilla.
Mursin otteen, nappasin kokonelsonin ja pakotin polvilleen, vaihdoin otteen, nostin ja vein kaaressa tonttiin. Ihan suplexilla.
Meinasin jatkaa mutta.. seurakunta ei ollet treenaajia vaan pällejä.
Päästähän nuo ottaa.

Potkunyrkkeilyn kovanaamaileva ilmapiiri kypsytti joskus näitä ylläripyrskähdyksia, sälli saatto yhtäkkiä kokeilla onneaan.
Uloshan ne lyötiin säännönmukaisesti.

Vapaaottelussa juttua oli vähemmän, yksi painitaustainen voiman ostaja jäi mieleen. Hikeennyin niin että jätkällä jäi nostelun SM-kisat käymättä.

Aseorientoituneet teki tota joskus aseettomissa treeneissä.
- Ei tää toimi.

Asehivelijät on urpoja muutenkin että niitä runttas ihan mielellään. Nytki hymyilyttää.

Palaan tohon alun kysymykseen eli minkälaisissa treenissä tollanen keskenkasvuisuus edes mahdollistuu?
Oikeissa taidelajeissa se kunnioitus on niin olellinen totemi että se junttaa kaikki pätemiset syvälle ja syvemmälle.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#8

Viesti halmehe »

Tainnu karmanlaki toimii mun kohdalla molempiin suuntiin. Alun aikidouralla pari vierailevaa opettajaa kertoi nätisti, et seuraavaks sattuu, jos ei tyyli muutu. No omissa treeneissä tein ekaa kertaa treeneihin tulleelle jutsua treenanneelle sankyota jonka olin juuri näyttänyt. Kaveri pyysi näyttämään hänelle jotenki vinkee ilme kasvoillaan. Jotenkin vaistosin jotain kivaa olevan luvassa. Tulihan sieltä sokuto polvea kohti runttaamalla. Sen verta oli lukko kireellä, et kiristi sen ihan omalla liikkeellä. Ei tarvinnu hirveesti kiristää lisää tai väistellä. Heebon nivelet jäi ehjäks. Tää -80 luvulla.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#9

Viesti Kari Aittomäki »

Olet muuten näyttänyt ton kiristymisen mulle ja Timpalle eli airaktille, päiviteltiin että olipas tyhmä jutsupelle.

Mä kerran pistin sokuto kekomilla erään jutsupoijjan miltei ikkunasta mäjellen.
Kaapelilla kun oltiin niin ukemi ois saattanut jäädä vajaatehoiseksi.
Ehkä hän oppi kokemuksesta jotain.
Mä opin taas kerran sen että maltti on valttia.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#10

Viesti Andy »

Minulle ei ole ikinä käynyt niin, että oppilas alkaisi sekoilla tai edes käyttäytyisi epäkunnioittavasti. Olettaisin tämän johtuvan siitä, että olen silminnähden iso ja vahva, eikä kukaan aloittelija oleta, että hänellä olisi jakoja, jos ruvetaan lyömään. Pienikokoisemmilla ohjaajilla olen nähnyt tapahtuvan tällaista. Taidot eivät näy päälle ja joku ymmärtämätön aloittelija voi kuvitella pärjäävänsä ohjaajalle siksi että on 20 kiloa isompi.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#11

Viesti Andy »

Mitähän ihmettä tässä oikein on taustalla? Karateahan tuo ei kyllä ainakaan ole vaan ilmeisesti judoa, BJJ:tä tai muuta jujutsua.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#12

Viesti MikaM »

Feikki.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kai Kastemato
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19
Lauteille: Elokuu 2020
Etulaji: Mato Kai

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#13

Viesti Kai Kastemato »

Multa opetettava veti takakädellä nenän auki. Sanoin että älä tee noin kun mä näytän tän harjoitteen ja vuodin sen päälle verta. En tiiä sitten olisko pitäny tehdä jotain muutakin, ei tullu mieleen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#14

Viesti Lasse Candé »

Sitä voi miettiä mitä tuollaisessa olisi pitänyt tehdä. Mutta jos noin tapahtuisi, vaikea siinä olisi mitään järkevää keksiä. Jos on syytä olettaa tarkoitukselliseksi, voisi käyttää hallituksen kautta erottamisen seurasta. Jos seuran meininki on enemmän villiä länttä, niin lyö takaisin. Ja jos jotain siitä välistä, niin sitten ottaa vähän kovempaa jossakin sparrissa.

En katsonut äänillä Andyn laittamaa, mutta näyttää feikiltä itsellenikin.

Jotta asiasta saa silti jotakin varsinaiseen aiheeseen, niin jos tuossa oli tarkoitus asettua alle ja nostaa toinen, heittäen jotenkin yli, niin ne ovat niitä heittoja joissa mennään demossa mukana. Kyseiset heitot kun rakentuvat siihen että joko toisen liike tai oma petaus on varsinaiselle heitolle suotuisia. Demotessa ei ole paini käynnissä eikä esim lyödä oikeasti. Harjoitellessa pointti on että tuntee minkälainen säkki se ihminen on ja saa onnistumisia tällä säkillä.

Tämä asia on itsestäänselvyys, mutta varsinkin jos täällä on aloittelevia ohjaajia, voi olla hyvä saada tällainen mietintä esiin. Ei tuollaisten tekniikoiden ole tarkoitus toimia demotilanteissa sellaista vastaanpanevaa vastaan joka tietää mitä tulee ja jota ei saa runnoa jollakin muulla. Se että tekniikka "ei tällöin toimi" ei kerro tekniikan tai vetäjän huonoudesta vaan oppilaan mulkkuudesta. Se tosin taas voi johtua vetäjän huonoudesta. Aina voi miettiä kuinka ennaltaehkäistä tuollaisia. Yksi mikä jo jeesaa on pohjalle harjoitteet missä nostellaan ja kallistellaan pareja vaikkapa lämmittelyissä. Kun jengin saa vähän totuutettua siihen ettei seistä jaloilla tukevasti vaan ollaan nosteltavina, on kynnys heitetyksi/kaadetuksi tulemisesta pienempi. Näitä opetuksellisia kikkoja kannattaa käyttää jo ihan muutenkin hyvin rakennetun treenin kannalta. Minäkin olen heittoukena mieluummin vähän siihen lämmitelleenä kuin että kylmiltään joutuu heiteltäväksi.
Kai Kastemato
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19
Lauteille: Elokuu 2020
Etulaji: Mato Kai

Se tunne, kun opetettava alkaa näyttämään omiaan

#15

Viesti Kai Kastemato »

No tämä veijari ei varmaankaan tarkoittanut osua. Se oli selvästi mua kauhistuneempi tilanteesta, ehkä sen päälle ei oltu ennen valuttu. Halusi kai olla hauska, mutta kontrollia ei ollut tarpeeksi, eikä huumorintajuakaan. Tiedä mitä sen pieksämisestä sitten olis saanut.

Ehkä mä olen pehmeä, mutta mun mielestä toi oli eniten mun mokani, kun en ollut tajunnut selittää näitä perusjuttuja. Oletin, kun ei olisi pitänyt.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa