Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Veitsistä

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Veitsistä

#241

Viesti MikaM »

Noita Lansky ym pitimiä en suosittele teroituksessa. Vähän opettelua ja kärsivällisyyttä antaa hyvän tuloksen ja terän muoto sekä profiili pysyvät aiotun laisena, sekä terä kestää pitkään.
Kun en oikein keksi mihin tuollaista veistä oikein käytetään, on vaikea miettiä teroitusten väliäkään. Jos se on itsesuojelua varten, sitä ei ehkä käytetä ikinä? Jos kuten mulla, hätävaratyökaluna, niin väärinkäytön (leikataan vääriä materiaaleja jne) takia sitä joutuu kerran parissa vuodessa hiukan viilaamaan. Normaalissa terän mallissa tuo kaarimuoto on juurikin se kohta, joka ensin tylsistyy ja on ikävin teroittaa muoto säilyttäen. Itsellä ei ole kokemuksia tanton teroituksesta.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kampfsau
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 27
Lauteille: Marraskuu 2019

Veitsistä

#242

Viesti Kampfsau »

En minäkään niitä käytä, riittää hiomakivi ja timanttilasta ja keraaminen teroituspuikko ja hiomapaperi, pahvi, nahka... Kaikkein käytetyimmät edc-, piha- ja keittiötyökalut sipaisee nopeasti taas käyttökuntoon. Ja avain on olla kuluttamatta terää sellaiseen kuntoon että pitää työstää rankasti. Partaveitsen terävyyttä tarvitsee tuskin koskaan muuhun kuin parranajoon, ja mulla on Braun.

Pienen Microtechin käyttöaluetta on kai lähinnä olla mieskoru, jolle voi kuvitella itsepuolustuskäyttöä jos raaskii kantaa sitä taskussaan kolikoiden, avainten ja nöyhdän seassa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Veitsistä

#243

Viesti Kari Aittomäki »

Käyttöveitsen terävyydestä.. melkolailla kaikki tapaamani ovat olleet sitämieltä että mitä terävämpi veitsi sitä vähemmän erehtymisenvaraa.
Vaikkapa nup kauniit mallit ovat kahvasta optimiainetta, pikkuliukkaus ja vähänkään löysä ote hiukan epätarkemman osuman kanssa tarkoittaa omien nakkien viipaloitumista.

Ainoastaan erikoistyökalut vaativat huipputerävyyttä, tappelukseen riittää vähempikin.

On puukkomiehiä jotka istahtaa johonain ja alkaa näyttävästi hioa puukkuaan.
Yksi sälli sanoi suoraan että hänen näkyvä veitsenterottelunsa on jännityksenkanavointia pikkutoimintaan. Estää käsiä hakemasta vapinaa.
- voishan sitä poltellakin mutta se yskittää.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Veitsistä

#244

Viesti AlexMachine »

Käyttöveitsistä suosikkini on J. P. Peltosen sissipuukko, malli 95 kydex tupilla. Tuolla voi vielä vuolla, katkoa köysiä, tarvittaessa käyttää kiilana jos tarvii jotain halkaista jne. Kestävä ja terävä, sekä suht helppo laittaa terään uudelleen.

Tässä yksi omista suosikeistani sitten ns taisteluveitsien saralla. Böker Applegate-Fairbairn, 12,3cm terällä. Erittäin tasapainoinen kädessä, ei liukas, hyvä väistin eli nakit ei vahingossakaan liu terälle. Terä on tasainen alapuolelta ja yläpuolelta kuvan mukainen eli keskeltä kallistuu molemmille puolille ja kapenee. Riittävän terävä. Tämä miellyttää silmää ja kättä. Askeettisuudessaan yksinkertainen ja vain yhteen tehtävään tehty (ja soveltuva)
Kuva
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Veitsistä

#245

Viesti AlexMachine »

Sitten treeneissä taisteluvarustuksessa kulkee mukana yleensä jompi kumpi näistä.
Halpoja, ok laatu.

Karambit on sijoittettu varustuksiin niin että sen saa kummallakin kädellä otettua
Kuva

Jos kevyempi varustus niin tämä on taisteluvyössä poikittain kiinni, myös kummallakin kädellä otettavissa. Pieni, mutta etuna on ettei haittaa liikkuessa tai istuessa.
Kuva


Varsinaisena veitsenä on useimmiten tuo Peltosen sissipuukko.


Miksi kaksi terää varusteissa? Filipinolajien filosofian mukaan mennään. Two is one, one is none.

Nämä pienemmät, back up terät ovat molempien käsien otettavissa, jos tullaan iholle, aseenriisto yritys yms.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Veitsistä

#246

Viesti MikaM »

Tuo molemmilla käsillä saatavuus on myös turvallisuusasia (esim sukellus), aina ei toista kättä voi käyttää.
Sissipuukko on siitä kätevä, että kohtuu varma asentaa myös ylösalasin. Saatavuus saattaa parantua, riippuen käytössä olevasta varustuksesta.
Nätti Böker. Tosiaan taitaa olla vain yksi käyttötarkotus.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kampfsau
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 27
Lauteille: Marraskuu 2019

Veitsistä

#247

Viesti Kampfsau »

MikaM kirjoitti: marras 21, 2019, 09.50 Tuo molemmilla käsillä saatavuus on myös turvallisuusasia (esim sukellus), aina ei toista kättä voi käyttää.
Kyllä, ja ip-aspektissa peliin tulee ainakin 1 veitsen sijainti, 2 sen kantotapa ja 3 kahva. Terä on makuasia ja makuja on monia, mutta terävä kärki ja ainakin yksi leikkaava reuna lienee minimi :P Oikea sijainti on mielestäni sillä alueella mihin ylettyy molemmilla käsillä silloin kun kyynärpäät ovat kyljissä kiinni (bear hugissa, kyljellään tms estyneenä) eli käytännössä vyötäröllä kello 10-14 välillä. Kantotapa tupessa ja tuppi pitävästi kiinni vaatteissa (ns static line tai tiukka klipsi), tai jos saa vyölle niin ettei näy eikä törrötä vatsaan tai muniin. Vaakasuorassa tai 45 asteen kulmassa. Kahvan pitäisi olla ei-liukas ja kämmeneen istuva, kuten Spydercon Moran tai Perrin.

Talvella ei tietenkää housuissa vaan takin taskussa, siellä missä vahva käsikin.

Muovikassillinen veitsiä, tuppia, vyöpidikkeitä ja virityksiä myöhemmin uskoin että mulla olisi ihanteellinen kaava ip-teräaseeseen, mutta sitten löysin kuvan esittämän tuotteen (josta on jo kopioitakin). Kädessä pitämättä vaikea sanoa, mutta vaikuttaa lupaavalta. Voisiko se olla näin yksinkertainen juttu?

Kuva

Rengaskahva ei ole uusi juttu mutta matala profiili on aika kiva juttu tässä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Veitsistä

#248

Viesti MikaM »

Me puhumme nyt eri turvallisuudesta. Mä kun olen Suomessa, niin.... eli viittasin lähinnä siihen, jos esim sukeltaessa sotkeentuu vaikka kalaverkkoon, niin että on vain yksi käsi käytössä, jne. :-!
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Veitsistä

#249

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, tappeluspuukoistahan tässä kuitenkin on kyse kai ollut koko ajan. Pitää vaan olla sukeltamatta katiskaan. Josta..

Aahha!

Nytpä löyty eroava ajatusrakenne.
En vastusta sinänsä ajatusta että terä pitää saada peliin mukaan yllätettynä ja pronto.
Olisin kuitenkin erittäin varautunut teon välittömän mielekkyyden suhteen, jos sen terän sieltä jostain sais kaivettuakin on tehokas käyttö erittäin epävarmaa ja keklu saattaa päättyä omaan keuhkoon. Kaskun ollaan häviöllä.

Minusta tulisi keskittyä tilanteen purkamiseen ja dominointiin.
Takavuosina kerroin että jos minulle tulisi tarve murhata joku veitsellä, shoottaisin nurin, vetäisin pari pommia päähän, kaivaisin nilkasta (!) Enolan ja halkaisisin piruparan sydämen.

Toimintaohje oli silloiselle Potkulle liikaa ja se poistettiin.
Sisältää kuitenkin mielestäni tärkeäntärkeän punaisen langan tilanteen totaalisesta haltuunotosta ennen terän käyttöä.
Rivakat viillotkin esim ottanahkaan tarvitsevat sen selkeän ikkunan onnistuakseen, muuten saattaa huitaisu mennä ohi.

Mitäkantamiseen tullee, tämä veikkonen on nimeltänsä Ripa (ripper) ja oli hän monessa mukana.
Mm treenissä jossa suuntautunut poliisimies oli treenikaverina ja teki henkilöönkäyvän tarkistuksen, vasta neljäs kantotapa tuotti tuloksen.

Kuva

Kuva

Nilkka, niska, hiha, kylki..
Näitä on.
Ensimmäinen näkemäni taidokas veitsen tappelukäyttö lähti nagaania vastaan hihatuppiviillolla rips.
Sai reukkumies vielä otsanahkansa silmilleen kiskaistuksi. Nagan putos ja katos. Mutta musisto jäi, ja arvet.

Viiltäjä oli sukulaismieheni, itte olin jo jotain nelivuotias.
Kuten näkyy, Ripan kahvateippi on karheaa ja mahdollistaa nopean vedon.

Rengaskahvaa olen kuullut käytetyn liipasinkaarimaisesti omistajaansa vastaan.
Olen aika skeptinen, se vaatisi teräotetta joka ei ole koivn hyvä idea.
Kampfsau
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 27
Lauteille: Marraskuu 2019

Veitsistä

#250

Viesti Kampfsau »

MikaM kirjoitti: marras 21, 2019, 15.36 Me puhumme nyt eri turvallisuudesta. Mä kun olen Suomessa, niin.... eli viittasin lähinnä siihen, jos esim sukeltaessa sotkeentuu vaikka kalaverkkoon, niin että on vain yksi käsi käytössä, jne. :-!
Okey :lol: Mutta eihän nämä sulje toisiaan pois. Ihmisen fysiologia sallii liikkeet tietyissä rajoissa, ja mikä tahansa liikkeitä rajoittava tilanne on periaatteessa samanlainen.

Kun about 20 vuotta sitten PADIttelin lämpimissä vesissä, ohjaajalla oli veitsen sijaan turvavyöleikkurin tapainen varuste BCD:ssä kiinni. Muilla oli veitsi milloin missäkin. UKE Remora muistaakseni. Painovyössä pidin. Harkitsin klassista nilkkakiinnitystä mutta ajattelin että vaikeampi saada käsi nilkkaan vietyä kuin vatsalle. Samaa mieltä edelleen.

(korjattu valmistajan nimi)
Viimeksi muokannut Kampfsau, marras 21, 2019, 16.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kampfsau
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 27
Lauteille: Marraskuu 2019

Veitsistä

#251

Viesti Kampfsau »

Kari Aittomäki kirjoitti: marras 21, 2019, 16.04 Rengaskahvaa olen kuullut käytetyn liipasinkaarimaisesti omistajaansa vastaan.
Olen aika skeptinen, se vaatisi teräotetta joka ei ole koivn hyvä idea.
Toihan se aina arveluttaa kun tunkee sormensa johonkin mikä ei anna periksi, mutta jos nyrkin ulkopuolelle jää vain teroitettua osuutta niin paha sitä on pois nykiä. Paitsi jos vihulainen saa käden maata vasteen ja kenkäisee päälle.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Veitsistä

#252

Viesti Kari Aittomäki »

Nilkka vastaan pytty, toiminnallisessa tilanteessa sitä on aina ikäänkuin mykkyrässä jonkinmoisessa. Vaikkei muuta kuin koirankoppia naulaamassa.
Nilkka tulee aina lähelle ja on otettava huomioon että jalkakin liikkuu.
Kampfsau
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 27
Lauteille: Marraskuu 2019

Veitsistä

#253

Viesti Kampfsau »



Tässä on mies ja veitsikonsepti joita olen seurannut mielenkiinnolla 2000-luvun alusta.

Kuvassa kahvaesimerkkejä mielestäni ihanteellisista piilotettavista ip-teräaseista. Väline on pienehkö, kahva kunnollinen, tahmean pehmeä ja/tai kämmeneen uppoava. Sijoitus etusektorilla vaakasuorassa tai vinossa. Video kertoo miksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Veitsistä

#254

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, mä lueksin ja tykkäsin tämän Southnarcin juttusista myös alkaen jo kauan sitte, hän on alan mies jo vain.
Suolasen oloinen jätkä.

Hiton hienoa tuo että juuri nuo peruselementit, tiukkuus ja luonnollinen kokovartalokäyttö ovat kuin hengittäminen, luonnollista ja vaivatonta.

Vaarallinen mies, nuo kauppa-artikkelit ovat varmaankin ässää.
Itte tykkään karkeammmista peleistä.



Niin täyttä asiaa ja perhana kun on sopivan olosia sällejä.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Veitsistä

#255

Viesti AlexMachine »

Kari Aittomäki kirjoitti: marras 27, 2019, 02.45 Juu, mä lueksin ja tykkäsin tämän Southnarcin juttusista myös alkaen jo kauan sitte, hän on alan mies jo vain.
Suolasen oloinen jätkä.

Hiton hienoa tuo että juuri nuo peruselementit, tiukkuus ja luonnollinen kokovartalokäyttö ovat kuin hengittäminen, luonnollista ja vaivatonta.

Vaarallinen mies, nuo kauppa-artikkelit ovat varmaankin ässää.
Itte tykkään karkeammmista peleistä.



Niin täyttä asiaa ja perhana kun on sopivan olosia sällejä.
Kas. Olen seurannut Warrior poet channelia ja sen pitäjää John Lovellia aika kauan. Hän on entinen Army Ranger ja pidän hänen rennosta ja ”ei itseään kororstavasta” esiintymisestä.
Paljon hyvää asiaa toiminnallisesta ammunnasta ja kamppailusta. Mm ”The most dangerous man in the room”, ”Prepare your Mind for the Fight” - kaikki osat, taisi olla 4, ovat mielenkiintoista kuunneltavaa. Samoin ”what if games”
The beatings will continue until morale improves.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa