Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Toranaga

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Toranaga

#1

Viesti Toranaga »

Jospa sitä aloittais itsekin tälläistä väsäämään. Hieman kyllä mietityttää, kun kaikki muut täällä näyttäis treenaavaan niin paljon, että itselle tulee pian alemmuuskompleksi. Mut ehkä sitä nyt vähän enemmän tulis treenailtua kun alkaa tätä kirjoittaa, jos tästä vaikka se hyöty ois :)

Niin, niitä taustoja.

Ikä: 26
Pituus: 178 cm
Paino: 75kg-77kg, vaihtelee hieman

Kamppailulajien harrastamisen aloitin 16 vuotiaana Bujinkan Budo Taijutsulla. Tuolloin tosin laji kulki nimellä Ninpo Taijutsu. Ainakin hetken aikaa. Olin juuri muuttanut Joensuuhun opiskelemaan ja treenailtua tuli aika ahkerasti 4-5 kertaa viikossa sekä leireillä tuli käytyä aika paljon. Armeija tuli sitten muutaman vuoden kuluttua sotkemaan treenikuviot ja tuli noin vuoden verran taukoa. Armeijan jälkeen treenailin aika harvakseltaan, ehkä noin kerran viikossa-parissa (koska kävin eri paikkakunnalta treeneissä). Sitä ei kuitenkaan jatkunut kovin kauaa ja vetäjän muutettua Helsinkiin seuratoiminta kuihtui pois :(

Seuraavan kerran aloitin harjoittelemaan kamppailulajia vuoden 2002 alussa Hwardo Kwan Hapkidon muodossa. Sitä treenailin noin vuoden verran enemmän ja vähemmän aktiivisesti, mutta sitten motivaatio alkoi laskemaan, kun porukkaa kävi niin vähän treeneissä ja vedettyjä treenejäkin oli aika harvakseltaan. Eli se harrastus loppui siihen.

Vuoden 2003 aikana en tehnyt juurikaan mitään fyysistä, esikoistyttöni syntyi vuoden alussa ja jotenkin muut asiat kuten treenaaminen jäi taustalle. 2004 vuoden alussa Bujinkan Budo Taijutsu tuli jälleen Joensuuhun, ilmeisesti Bujinkan Dojo Lappeenrannan alaisena toimintana. Treenailin sitä muutaman kuukauden ennen muuttoa Kirkkonummelle. Toinen lapseni syntyi heinäkuussa 2004, jälleen reilu vuosi toimettomuutta (onkohan tässä joku korrelaatio, hmmm :) )

Vuoden 2004 lopussa muutettiin Lohjalle ja heinäkuussa 2005 aloittelin treenaamaan lukkopainia Lohjan Voimailijoissa. Sitä sitten olenkin treenaillut siitä asti. Lukkopaini ja vapaaottelu on oikeastaan kiinnostanut minua yhtä kauan kuin kamppailulajitkin, joten oli mahtava juttu että huomasin sitä Lohjalla harrastettavan.

Kisakokemusta löytyy parista lukkopainikisoista, SW HOPA helmikuussa 2005 ja King of the Katakomb II, joulukuussa 2005. Vapaaottelu debyyttini suoritin MMA action tapahtumassa tammikuussa 2006. Valitettavasti takkiin tuli kaikissa noissa, mutta hyvää kokemusta sitäkin enemmän :D

Tavoitteena mulla on kehittyä treenaamassani lajissa ja tietenkin kuntoa kohottaa myöskin. Kilpailla aion myöskin, ainakin satunnaisesti. Isompana tavoitteena häämöttää ensi vuoden vapaaottelun amatöörien SM-kisat. Noista en kyllä ole ihan varma vielä, pitää katsella miten paljon sitä ehtii treenailemaan ja kisoja tahkoamaan ennen sitä.

Treenaan tällä hetkellä 1-2 kertaa viikossa, pelkästään lajiharjoittelua. Jotain ylimääräistä voisi kyllä yrittää ottaa mukaan vaikka lihaskuntoharjoitteiden muodossa. Noh, kesällä tulee sentään käytyä juoksemassa silloin tällöin.

Äh, tulipa pitkä vuodatus. Mennäänpä asiaan...Here We Go!
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#2

Viesti Toranaga »

28.3.2006

Lukkopaini treenit, 90 min. Kuntojumppaa ja lihaskuntoharjoitteita puolisen tuntia, tekniikkaa myöskin saman verran ja loput puoli tuntia painittiin. Tekniikkaosiossa treenattiin guardin ohitusta ja mountissa olevan kaverin sweeppaamista. Very basic, mutta samalla myös niin tärkeää. Mulla on vähän ongelmia saada onnistumaan sitä guardin ohitusta missä "kaivetaan" kädet vastustajan jalan alle ja heitetään se siitä yli. Ääh, tosi vaikeeta selittää sanoin. Siis sitä missä nojataan toisen jalan päällä ja sitten kiepsahdetaan sen jalan ohi sidemountiin. Kyllä se tekniikkaharjoittelussa vielä onnistuu, mutta painiessa en oo saanu sitä varmaan kertaakaan toimimaan :(

Edit: Siis tästä guardin ohituksesta oli kyse

Noh, ehkäpä se siitä kun treenaa vaan ahkerasti. Ois vaan kiva osata muitakin guardin ohituksia kuin vaan se peruspolven maahan painaminen ja siitä yli.

Painiminen meni tosi hyvin. Sain lukotettua yhtä pitempään treenannuttakin aika monta kertaa. Kaks tai kolme jujia ja yksi triangeli. Kiva on ollut huomata kuinka paljon sitä onkaan kehittynyt siitä kun aloitin lukkopainin treenaamisen. Alkaa paljon enemmän nähdä paikkoja ja pystyy paljon enemmän yrittää juttuja. Ennen se oli sellaista makailemista ja päämäärätöntä vääntämistä, nyt siinä on sentään jotain mieltäkin. No kyllä muakin kertaalleen lukotettiin, mutta se on jo aika hyvin jos vaan kerran treenien aikana :D

Painin myös parin peruskurssilaisen kanssa, tai siis sellaisten jotka ovat vasta tulleet mukaan meidän "edistyneempien" ryhmään. Annoin vähän enemmän tilaa ja kokeilin vähän erilaisia juttuja. Monesti tulee aika erilailla painittua itseä kokemattomien kanssa. Silloin tulee kokeiltua jotain vähän vaikeempia juttuja ja monesti teen myös silleen, että annan toisen ottaa jonkin lukon tai kuristuksen ja kokeilen sitten paeta siitä.

Mahtavat treenit kyllä oli, vaikka kunto meinaskin loppua. Mulla on ollut tässä vähälle aikaa kaksi flunssaa ja joutui pitämään pari viikkoa treenitaukoakin, tuntuu aikalailla vaikuttavan tuohon kuntoon. Ei varmaan ihan täysin oo vielä parantunut kun niin helposti hengästyy...

30.3.2006

10 minuuttia varjonyrkkeilyä. En tiedä voiko näin lyhyttä aikaa treeniksi laskea, mutta hiki tuli ja lyönnit lähti tosi hyvin.

Viikon päästä muuten toinen vapaaottelumatsi 8.4. järjestettävässä Lohja Figt 2:ssa. Kunto ei kyllä oo mikään mahtava, mutta eiköhän sen 2*3 minuuttia jaksa vääntää :D. Painit on kyllä viime aikoina menny tosi hyvin ja hyvillä mielin oon menossa kisaamaan...
Viimeksi muokannut Toranaga, maalis 31, 2006, 13.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#3

Viesti Elina »

Tervetuloa päiväkirjoilemaan! 8)
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#4

Viesti Toranaga »

Elina kirjoitti: Tervetuloa päiväkirjoilemaan! 8)
Dänk Juu!
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#5

Viesti Toranaga »

1.4.2006

Lukkopaini/vapari treenit, 90 min. Ei ollut vetäjä paikalla, mutta yllättävän paljon porukkaa silti. Noissa lauantain treeneissä on yleensä ollut aika vähän porukkaa,jos lainkaan. Ehkä lähestyvät kisat on saanut ihmiset treenaamaan...Kylki oli vähän kipee ennen treenejä ja pelkäsin vähän että mitenhän se vaikuttaa, mutta eipähän tuota oikein edes huomannu. Tais itseasiassa vaan treenaaminen auttaa siihen :)

Vähän pistareihin lyömistä, pystypainia ja mattopainia. Pystypaini, tai oikeastaan "kaatopaini" ei oikein ottanut onnistuakseen. Otettiin kaverin kanssa ihan vaan pystystä mattoon ja kun toinen sai toisen alas, niin sitten taas jatkettiin pystystä. Tossa mulla kyllä riittää vielä paljon treenaamista. En tiedä sitten puuttuiko multa nopeutta, vai oliko jossain muuta vialla, mutta en kyllä onnistununeita maahanvientejä saanut paljoa tehtyä. Tai no, onnistuihan ne ehkä siinä mielessä, että maahan mentiin, mutta useimmiten minä jäin kuitenkin johonkin huonoon asentoon alimmaiseksi :( . Yhden kahden jalan kaadon sain kyllä tehtyä aika tyylipuhtaasti ja pääsin suoraan sidemountiin. Oli muuten eka kerta kun tuo onnistui (öö, ja tais olla eka kerta kun kokeilin) painitilanteessa.

Mattopainit meni taas kyllä tosi hyvin. Alkaa toi juji ja triangeli lähteä jo kohtalaisesti. Sain muuten toimimaan sen guardin ohituksen josta ensimmäisessä viestissä valitin. Kokeilin vain tuolla Lockflown tyylillä, eli toinen käsi alavatsan päällä. Meille on se opetettu hieman eritavalla, että työnnetään molemmat kädet vastustajan jalan alle ja sieltä kammetaan jalka "ylös". Kyllähän sen niinkin pitäisi toimia, mutta mulla menee siinä aina jotenkin tasapaino ja rojahdan vastustajan päälle helposti jos alan molemmilla käsillä jalkaa kaivaa.
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#6

Viesti Toranaga »

8.4.2006, Lohja Fight 2

Vapaaottelukisat Lohjalla. Jännitti ihan saamaristi. Olin saanut keskiviikkona tietää, että mulla oliskin C-luokan ottelu vaikka olin kokoa ajan ollut valmistautumassa D-luokan matsiin. No ei se mitään, aattelin että antaa mennä vaan, mutta jännitti vaan paljon enemmän kuin se mun ensimmäinen ottelu.

Punnituksessa painoin 74,5 kiloa, vastustaja oli pari-kolme kiloa kevyempi. Mun matsi oli onneks jo illan neljäs, joten kovin kauaa ei tarvinnut jännittää. Jännitys helpotti aina välillä, palasi kyllä takaisin aina siihen asti kun kehään nousin. Jännä juttu, että siellä se jännitys jotenkin häviää. Ehkä siinä ei ehdi enää muuhun keskittyä kuin vastustajaan ja aivan hetken päästä alkavaan kamppailuun, ettei ole aikaa hermoilla ja jännittää.

Ottelu meni ihan hyvin siihen asti kunnes hävisin, 2 sekuntia ennen ensimmäisen erän loppua. Alussa vaihdettiin jonkin verran lyöntejä ja mulla aukes nenä. Sain ainakin muutaman osuman vastustajaan (luulisin :) ), mutta vastustaja sai muhun varmaan vähän enemmän osumia. Seuraavaksi oltiinkin sitten clinchissä, en oikein muista miten siihen jouduttiin. Jompikumpi kaatoi toisen ja sitten oltiinkin maassa, minä alimmaisena. Vastustaja tais päästä jossain vaiheessa "sideen", mutta mä sain kaivettua sen mun guardiin. Guardista mä sitten sain jonkinmoisen jujin yrityksen, mutta ei vaan ollu ihan tarpeeks hyvä, vaikka aika lähellä olikin. Vähän sen jälkeen sain paikan triangelille, toinen jalka oli jo kaulalla ja toinen tuon jalan jalkaterän päällä, mutta en saanut tarpeeksi hyvin lukittua sitä kuristusta. Vastustaja pääsi irti ja side mountiin taas. Se nappas mun kädestä Americana-lukon ja alkoi vääntää. Mun toinen käsi oli jumissa vastustajan alla ja olin just saamassa sitä sieltä apuun, samalla kun oli vähän kääntymässä kyljelleni, että saisin liikkeen passattua. Mutta myöhäistä oli. Kyynärpäästä kuului hirmuinen rusahdus ja multa pääsi huuto, jolloin tuomari hyppäs väliin. Se oli siinä. Tappio tuli.

Ottelu meni kyllä ihan hyvin tuohon loppuun asti ja paljon paremmin kuin se mun eka ottelu. Oli kiva huomata ettei niitä lyöntejäkään tarvii pelätä, ei ne oikein tuntunu miltään siellä kehässä. Se mua ehkä eniten jännitti tuossa C-luokan ottelussa, että miltä ne lyönnit oikein tuntuu ja sattuukohan se kovaakin. Ei sattunu, se oli oikeestaan ihan kivaa :D

Tappio harmittaa, mutta ihan hyvää kokemusta tuli. Harmitusta helpottaa vähän se, että ottelu muuten meni ihan hyvin ja mulla oli jopa lopetuspaikkojakin pari kappaletta, eli mua ei ihan viety 6-0. Hieman lisää harmittaa se, ettei meidän seuralle tullu yhtään voittoa :( . No, ehkä ensi kerralla sitten...
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#7

Viesti Elina »

No, mutta, onnea matsista! Mutta miten sun kädelle sitten kävi? Menikö rikki oikein? :?
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#8

Viesti Verr »

Toranaga kirjoitti: Kyynärpäästä kuului hirmuinen rusahdus ja multa pääsi huuto, jolloin tuomari hyppäs väliin. Se oli siinä.
:o Hajosiko?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#9

Viesti Toranaga »

Kiitokset onnitteluista :)

No en mä oikein tiedä menikö rikki, en oo lääkärille näyttäny. Ei kai siinä mitään ihmeempää, mutta on se aika kipee nyt...Sivuttaisliike ainakin tuntuu aika ikävältä. Kattelen nyt ainakin jokusen päivän ja jos ei ala helpottamaan niin käyn sitten lääkärissä.

Harmittaa vaan kun treenaamaan tekis mieli :evil:
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#10

Viesti JanneM »

Hienoa, että sinäkin olet päässyt kisaamisen makuun.
Yhdet kilpailut vastaa vähintään kuukauden treeniä ellei jopa kolmen.
Katso vaan, niin tekemisen taso nousee kummasti jahka pääset takaisin treeneihin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#11

Viesti MtJ »

Hyvä juttu, tätä lisää! Voisin lueskella otteluista kokemuksia varmaan kevyesti muutaman tunnin putkeen. Toivotaan, ettei kyynärpäähän käynyt mitään sen kummempaa. Kehässä käyminen on aina hieno juttu!
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#12

Viesti Toranaga »

Joo, kyllä tuo kisaaminen on ihan mahtavaa. Se tunne kun sinne kehään nousee ja kamppailu alkaa on jotain sanoinkuvaamatonta. Vaikka ennen matsia jännittääkin ihan hemmetisti ja välillä jopa miettii, että mitä hemmettiä mä oikein teen, miksi mä oon tonne menossa vapaaehtoisesti lyötäväksi ja potkittavaksi? Se jännitys ja empiminen kyllä unohtuu sillä hetkellä kun sinne kehään nousee...Ja jälkeenpäin kyllä muistaa minkä takia sitä tekee. Se on vaan niin mahtavaa!

Nälkä kasvoi kyllä kovasti ja varmasti tulee ihan uutta intoa treeneihin.

Tossa muuten verinen kuva minusta heti ottelun jälkeen :)
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#13

Viesti Toranaga »

18.4.2006

Lukkopaini treenit, 90 min. Ei ollut varsinainen vetäjä paikalla, mutta yks edistyneempi heppu näytti vähän tekniikkaa ja jonkin verran myös painittiin. Vähän arvelutti, että mitenhän toi mun käsi treenit kestää, mutta hyvinhän se kesti. Edelleenkin siihen vähän sattuu jos tietyssä asennossa vääntää, mutta kun muistaa vaan vähän varoa sitä ja luovuttaa ajoissa jos joku siihen jotain lukkoa alkaa vääntämään.

Ei taidettu itseasiassa käydä muuta tekniikkaa kuin juji/triangeli/omoplata kombinaatiota. Toi on kyllä aika hyvä kombo, tekniikasta toiseen pääsee kätevästi vaihtamaan, ja noita tuli sitten tietenkin painiessakin testattuu :)
Ai niin, otettiinhan me north/south -positiostakin jotain, jujia taidettiin siitä tehdä. Niin se muisti vaan pätkii...

Painittiin tällä kertaa ihan pystystä aloittaen. Kiva juttu, sillä aika vähän me yleensä otetaan pystystä. Nyt oli kuitenkin sen verran vähän porukkaa, että tilakin riitti hyvin. Joku 3-4 kolmen minuutin matsia ja yksi viitonen. Painit meni aika hyvin, kaikille painikavereille taisin saada jonkun lopetuksen tehtyä, triangelia ja jujia nyt ainaskin. Kyllähän minäkin sain sitä taputtamista kokeilla :D.

Oon nyt joinakin kertoina alkanut kokeilla hyppyjujia/ -triangelia jonkin verran ja niin tein nytkin. En ole sitä vielä oikein saanut onnistumaan, mutta aika monesti olen kyllä päässyt kohtuu hyvään asentoon ja saanut lopulta jatkotekniikkana jujin tai triangelin tehtyä. Mutta kyllä se sieltä vielä joskus tulee, kun jaksaa vaan yrittää. On varmaan aika hyvä tekniikka kunhan vaan oppii ensin kunnolla.

Satutin muuten selän tällä kertaa. Taisipa tulla vielä jostain hyppyjuji viritelmästä kun tulin selälleen mattoon. Venähti vasemmalta puolelta varmaan joku lihas kun on niin kipee. No, toivotaan että menee nopeesti ohi...
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#14

Viesti Toranaga »

25.4.2006

Lukkopainitreenit, 90 min. Pelattiin ensin lämmittelyksi jalkapalloa, kivaa oli kuten aina. Yritettiin tosin yhden hepun kanssa puskea palloa samaan aikaan, josta seurauksena päät kolahti yhteen. Auts! No ei se oikeesti kovin paljoa sattunu. Jalkapallon jälkeen olikin sitten lihaskunto-osio, joka oli tällä kertaa aika rankka. Tekniikkaa otettiin tosi vähän, jujia ja triangelia kiertävällä systeemillä siten että kaikki teki molemmat tekniikat kaikille paikallaolijoille. Ihan hyvä kokeilla välillä tekniikkaa aivan erikokoisille vastustajille.

Lopuksi painittiin jonkun verran, en nyt muista tarkkaan monta matsi tuli otettua. Pystystä otettiin taas ja aika hyvin meni. Kokeilin jopa käsivarsiheittoakin ensimmäistä kertaa näissä treeneissä, toinen yritys jo onnistui! Mulla ei meinaa noi maahanviennit jalkoihin syöksymällä vaan onnistua, aina jää liike jotenkin kesken tai pysähtyy. Yritin sitten vaihtoehtoisia kaatoja, kamppeja ja noita heittoja. Ja hyvinhän ne lähti. Pitäis kyllä treenata noita jalkoihin menoja, niin huonosti ne menee...

Lopetuksiakin sain ihan kohtalaisesti tehtyä. Pari kolme jujia, parit rear-naked-choket ja yhden nilkkalukon, oiskohan se sitten ollut toe-hold. Ja tulihan sitä tietenkin itsekin parit kerrat taputettua...

Ai niin, viimeisessä matsissa taidettiin lähteä kaverin kanssa jotenkin yhtä aikaa jalkoihin syöksymään ja lyötiin päät yhteen. Jo toisen kerran näissä treeneissä. Pitäis varmaan ostaa kypärä :funtsii:

Hyvät treenit.
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#15

Viesti Toranaga »

4.5.2006

Lukkopainitreenit 90 min. Oli aika tappotreenit. Ensin juoksenneltiin ja tehtiin vähän kuperkeikkoja yms. jonka jälkeen tehtiin niska-, vatsa- ja selkälihasjumppa. Sitten otettiin vähän tekniikkaa, guardin ohitusta. Lopuksi painittiin. Heti alkuun yhdeltä tyypiltä meni polvi ja se lähti pois. Toiselta kaverilta meni vähän ajan kuluttua kyynärpää. Ikäviä juttuja noi loukkaantumiset. Ei niissä kuitenkaan sen pahemmin varmaan käynyt. No, meitä oli enää kolme painimassa, valmentaja mukaan lukien. Otettiin 1,5 minuutin jaksoissa, yksi paini aina vuorollaan 3 minuuttia. Oli ihan älyttömän rankkaa! Pystystä aloitettiin ja matossa jatkettiin sitten vääntämistä. Loppui kyllä kunto ihan alkuunsa. Pitää varmaan alkaa treenaamaan vähän enemmän. Lopetuksia en saanut montaa tehtyä, itseasiassa vain yhden triangelin. Itse taputin kyllä muutaman kerran. Mutta ne olikin valmentajan aikaansaannosta, niin ei se silleen haittaa :)

No joo, eipähän noilla lopetusten määrillä nyt niin suurta merkitystä ole, hyvää vääntöä silti...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa