Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taekwondon itsepuolustuksellinen anti

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

JuniOri
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11
Lauteille: Maaliskuu 2019
Etulaji: Taekwondo ja MMA

Taekwondo ja IP

#16

Viesti JuniOri »

Sellanen käsitys mulla olikin, että muualla ei kauheesti näitä matto-/IP-/nyrkkeilytekniikoita oo.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Taekwondo ja IP

#17

Viesti JanneM »

Kaikki mattopaini ja nyrkkeilyjutut on Taekwondossa pelkästään päälleliimattua huttua.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

Taekwondo ja IP

#18

Viesti Janne Puputti »

JanneM kirjoitti: huhti 11, 2019, 09.19 Kaikki mattopaini ja nyrkkeilyjutut on Taekwondossa pelkästään päälleliimattua huttua.
Päälle liimattua, jos tällä halutaan ilmaista omaa asennetta ja sitä, että joskus ihmiset haluavat täydentää lajinsa tarjoamaa tekniikka- ja harjoitteluvalikoimaa. Itse en silti lähtisi kaikkea hutuksi sanomaan, koska osa näistä ns. liimaajista treenaa ihan tosissaan nyrkkeilyä ja erilaisia painilajeja. Voi tietysti olla, että huttu ei JanneM:n kielessä ole samaan tapaan väheksyvä termi kuin mitä minä sen ymmärrän.
Janne
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Taekwondo ja IP

#19

Viesti JanneM »

Huttu on mun mielessä siis lähinnä semmosta yleistä puuroa. Ei hyvää eikä huonoa, mutta ei taekwondon tapauksessa sitä lajin ydintä eikä oikeastaan lajin järjestelmääkään.
Tottakai henkilötasolla ihmiset saavat ja kannattaakin opetella mitä erilaisimpia juttuja ja osa niissä varmasti on hyviäkin, mutta jso ruvetaan taekwondossa opettamaan spiderguard sviippejä alta gbuardista, niin ei sitä voi oikein taekwondoksi sanoa enää...
on eri asia jos opettaa jotain ylimääräistä sanoem, että nyt opetetaan nyrkkeilyä tai kobudoa tai mitä lie.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Taekwondo ja IP

#20

Viesti Lasse Candé »

Nuo painit varmaan vähän selkeämpiä, mutta jos Taekwondoseurassa opettaa nyrkkeilystä opittuja sisältöjä tai käyttää sen harjoitusmenetelmiä, voi olla vähän vaikeampaa perustella että ne eivät ole Taekwondoa.

Ja nyt en siis tarkoita sitä, että opettaa nyrkkeilyn sääntöjä tai oikeastaan muitakaan huonoimpia mahdollisia vastaesimerkkejä mitä voi keksiä, vaan tarkoitan parhaita myötäesimerkkejä ja sitä että lajien harjoitusmenetelmistä kun oppii, voi tätä kutsua lajiharjoitteluksi, vaikka oma sensei ei näin opettanutkaan.

Olen itse ainakin pöllinyt surutta, mutta toki mietin aina silloin että mitä tarkalleen teen.
mossemies
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Syyskuu 2016
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Taekwondo
Sivulajit: Hokutoryu ju-jutsu, judo
Takalajit: Kickboxing

Taekwondo ja IP

#21

Viesti mossemies »

Meidän seurassa itse pidän huolen, että IP-opetus on myös riittävää ja treeniä on tarjolla aiheeseen monelle tasolle. Taekwondo sinällään ei anna tätä pohjaa, mutta lajin perus osa-alueisiin kuuluu kuitenkin ottelu, liikesarjat, murskaus ja itsepuolustus. Siksi en oikein ymmärrä, että ip:n osuus monissa seuroissa on jopa olematonta. Edustan siis WT Taekwondoa Tampereen Kumgang Taekwondossa. Itse käytän ip opetuspohjana Hokutoruy Ju-jutsun tekniikoita, jotka eivät kovin huomattavan paljon poikkea esim. Hapkidon tekniikoista. Harrastamme myös mattorandoria alku tai loppuverryttelynä ja käymme läpi sillointällöin mattotekniikkaakin. Olisi hienoa kuulla myös lisää muiden seurojen käytännöistä itsepuolustuksen opetuksen suhteen.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Taekwondo ja IP

#22

Viesti JanneM »

Miksi mossemies seuranne TKD itsepuolustus ei phjaa taekwondotekniikoihin? Taekwondossa löytyy laaja kirjo lyöntejä, potkuja ja torjuntoja jotka sopivat käsikähmään myös kilpaottelun kontekstin ulkopuolella.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Taekwondo ja IP

#23

Viesti PetriP »

Vähän outoa ottaa toisesta lajista curriculum itsepuolustukseen. Silloinhan sanot että tämä laji ei sovellu itsepuolustukseen ja jos sitä kaipaat mee vaikka hokutoon. WTF take on kilpalaji ja valtaosa harrastajista on varmasti kuntoilemassa ja kevuesti kilpailemassa ja on ihan fine keskittyä siihen
mossemies
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Syyskuu 2016
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Taekwondo
Sivulajit: Hokutoryu ju-jutsu, judo
Takalajit: Kickboxing

Taekwondo ja IP

#24

Viesti mossemies »

JanneM ja PetriP Ei ole outo käyttää muita lajeja tukena ja miksi olisi? Ei kait kukaan oikeasti ole sitä mieltä, että potkut ja lyönnit torjuntoineen, joita Taekwondo käyttää ovat mitenkään kotoisin Taekwondosta? Käytän Hokutoruy tekniikoita apuna ja pohjane sen vuoksi, että olen ne 28 vuoden Ju-jutsu aikanani vain oppinut aika hyvin. ja kuten sanoin, etteivät esim irtautumistekniikat poikkea juuri hapkidon vastaavista. En nyt oikein ymmärrä pointtianne. Asia on niin, että jos itsepuolustukseksi lyön, potkaisen jne.. on se törkeän edesvastuutonta ja kuka osaa sanoa, puolustinko itseäni Taekwondopotkulla/ lyönnillä vai Ju-jutsupotkulla/lyönnillä. Taekwondollahan ei ole itsepuolustukseen kuulkaa oikeasti mitään omaa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Taekwondo ja IP

#25

Viesti Andy »

Miksi sitä itsepuolustusta pitää sitten opettaa taekwondon yhteydessä, jos olet sitä mieltä, että laji ei sovellu siihen?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Taekwondo ja IP

#26

Viesti voipa »

Miksi alunperin lajiin kuulumattomia tekniikoita pitää opettaa lajin yhteydessä?

Ns. "kaikenkattavissa" lajeissa on kuitenkin yksi tai useampi vähän puutteellisempi osa-alue, jota halutaan paikata.

Selvästi johonkin kapeaan osa-alueeseen keskittyvä laji voi havahtua nykypäivään ja haluta sisällyttää uusia osa-alueita repertuaariinsa.

Ongelmaksi noissa voi muodostua se, että jos lainataan kilke sieltä ja toinen täältä, niin voi olla vaikeaa muodostaa sellaista järkevää kamppailu/ip-systeemiä, kun jutut ovat päälleliimattuja eikä lajiin alunperin jo sisältyneitä. Lisäksi jos vain treenataan jotain lajiin kuulumattomia juttuja, näistä ei muodostu mitään pysyvää standardia vaan homma vaihtelee ohjaajittain.

Tätä (ongelmaa) ei nyt kuitenkaan pidä kuitenkaan verrata (puoli)ammattimaisiin vaparikisaajiin, jotka voivat treenata yksittäisiä osa-alueita eri lajeissa ja itse sitten muodostavat sen oman toimivan kokonaisuuden kisaamiseen, kyse on enemmän isompien massojen opettamisesta ja juurikin ehkä ip-tarkoituksessa.

Ugh.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Taekwondo ja IP

#27

Viesti flammee »

JanneM kirjoitti: huhti 24, 2019, 09.05 Huttu on mun mielessä siis lähinnä semmosta yleistä puuroa. Ei hyvää eikä huonoa, mutta ei taekwondon tapauksessa sitä lajin ydintä eikä oikeastaan lajin järjestelmääkään.
Tottakai henkilötasolla ihmiset saavat ja kannattaakin opetella mitä erilaisimpia juttuja ja osa niissä varmasti on hyviäkin, mutta jso ruvetaan taekwondossa opettamaan spiderguard sviippejä alta gbuardista, niin ei sitä voi oikein taekwondoksi sanoa enää...
on eri asia jos opettaa jotain ylimääräistä sanoem, että nyt opetetaan nyrkkeilyä tai kobudoa tai mitä lie.
Mun mielestä nuo yleiset rannelukkoväännöt voisi vaihtaa hyödyllisempiin kikkoihin, esim. vaikka brassijutsusta/judosta ottaa sellaset temput, joilla pääsee pois alta ja irti.

Rannelukot kait koettiin silloin 60-70 -luvulla näppäriksi ja helpoiksi tempuiksi liimata siihen kylkeen, nyttemmin on keksitty jo tarpeellisempiakin temppuja, joten ei niiden korvaaminen jollain käytännöllisemmällä lajia pahemmin muuttaisi. Ja aika simppeleitä ja mekaanisia temppujahan ne brassijutsun sviipit on, vaikka painisparrin harjoittelulla eittämättä tulee parempi käyttämään niitä temppuja, niin kyllä niitä pystyy ei-painija käyttämään toista ei-painijaa vastaan vähäisemmälläkin harjoittelulla. Ainakin oman kokemukseni mukaan, suhteellisen vähällä harjoittelulla olen niitä saanut toimimaan, yhden guardisviipin katoin jopa netistä, harjoittelin liikkeen yksin ilmaan ja onnistuin tekeen judorandorissa. Joo, olen toki harjoitellut painilajia ~1 vuoden verran, mutta kovin hyvä en siinä ikinä ollut. Veikkaisin että tkd:n harjoittelija, joka rannelukkotemppujen sijaan harjoittelisi noita epäedullisista positioista pakenemisia sen verran mitä tkd:ssa harjoitellaan ip:tä, olisi minua parempi käyttämään sellaisia.

Paljon hyödyllisempää on päästä mountin alta pois, kuin se että osaa tehdä rannelukon, jos joku pitää kädestä kiinni. Varsinkin kun se rannelukko nyt ei kuitenkaan oikeasti vastaanpanevaa vastaan olekkaan niin helppoa kuin mitä se harjoitellessa on, mountista pako (tai ainakin sen päälläolevan kaataminen) toimii paljon varmemmin. Lisäksi ranteeseen tarttunutta voi yksinkertaisesti lyödä päähän sillä toisella kädellä tms., eli ihan turhaa hommaa jauhaa jotain rannelukkoa, jota on hankala saada toimimaan ja toimiessaankaan se ei välttämättä tuo mitään etua siihen päähän lyömiseen tai vaikka munille kenkäisemiseen verrattuna, eli jos vaikka se ranne hajoaa..

Tokikaan mitään kovin monimutkaista kamaa ei kannata lajiin ympätä, mutta joku mountin alta pääseminen on mielestäni niin oleellinen ja toisaalta helppo juttu, että kyllä se kannattaisi opettaa. Lisäksi back mount, side control ja guardin sviippaus, vähemmän oleellisina 69 ja half guard. Ja sitten kun pääsee irti, niin käyttää sitä tkd:ta eli potkii ja lyö niin kauan että tilanne lakkaa olemasta itsepuolustusta. Tai siis poistuu paikalta, jos mahdollista.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Taekwondo ja IP

#28

Viesti JanneM »

Mun mielestä on vaan ihan absurdia opettaa taekwondossa tai taekwondon nimellä mitään muuta kun taekwondoa. Ei nyrkkeilyssäkään vedetä alasvientejä ja half guard sveeppejä.
Taekwondo on potku-lyönti laji ja on ihan fine opettaa vain sitä lajin ydintä.
Taekwondon keinoin voi myös puolustaa itseään ihan laillisesti. Are makki ranteesta tartuntaa vastaan toimii hienosti) tai väistö ja vastaisu potkua vastaan. Taekwondossa on paljon hienoa opettavaa itsessäänkin ilman että siihen tarvii tai kannattaa ympätä mitään ylimääräistä.

Edelleen on mielestäni ihan jees jos ihmiset haluavat oppia jotain erilaista. On myös ihan jees jos satunaisesti taekwondossa opeteööaan jotain muitakin juttuja, mutta ei pidä uskotella itselleen tai varsinkaan valehdella muille että ne asiat kuuluvat taekwondoon.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Mappe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 302
Lauteille: Elokuu 2011
Etulaji: Taekwondo
Takalajit: Judo, Jujutsu

Taekwondo ja IP

#29

Viesti Mappe »

Löysinpäs vielä pitkän tauon jälkeen omat tunnukset tänne. Loin joitain vuosia sitten tänne ketjun "Taekwondon itsepuolustuksellinen anti". Nämä ketjut varmaan kannattanee jatkossa yhdistää. Lajin parissa 25-vuotta tuohuneena en ole koskaan nähnyt mitään ongelmaa siinä, että Taekwondon itsepuolustusharjoittelussa käytetään muitakin työkaluja kuin potkuja ja lyötejä. Tämä tuntuu yleisesti olevan suurempi ongelma muille kuin Taekwondon harrastajille. Olen kyllä huomannut että Taekwondon IP-treeniin on jossain määrin vuosien saatossa tullut muutosta ja potkuja ja lyöntejä ( etenkin potkuja) hyödynnetään itsepuolustusharjoittelussa yleisesti enemmän kuin joskus aijemmin. Sinällään en koe itse kovinkaan ongelmallisena sitä, että perus irroittautumisia ja nivellukkoja treenataan potnailun lisäksi. Päälle liimatuista tekniikoista joista Janne M mainitsi sanoisin, että ei mitään ongelmaa niin kauan kun niiden tarkoitus ei ole muuttaa lajia muuksi mitä se on. Jos IP-treenin yhteydessä esim. välillä raapaistaan hieman pintaa miten maassa puolustaudutaan tai otetaan välillä lähiottelussa hieman tuntumaa pystypainin muodossa se on kaikin puolin jees. Sen sijaan jos laji treeneissä aletaan käyttää iso osa ajasta mattopainin treenaamiseen tai puumiekoilla kolisteluun silloin ollaan tietysti nopeasti tilanteessa jossa treenataan joitain muuta Kuin Taekwondoa. Toivottavasti ilmaisin asianani selkeästi. :jepa:
Kuvake
o.piispanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 159
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Mikkeli

Taekwondon itsepuolustuksellinen anti

#30

Viesti o.piispanen »

Mielenkiintoista keskustelua.

Tässä on mitä Kukkiwon nykyään määrittelee Taekwondotekniikoiksi ja siellä esitelty joitain hallintatekniikoita ja selitetty "hieman" huonolla englannilla. Näyttäisi nykyään olevan myös jaloista alasvienti, mitä en ole aiemmin kukkiwonin dokumenteissä nähnyt ja se on kyllä vähän hassu. Muuten noi perus kampit ja suoran käden hallinta on minusta aina ollut aika perus TKD sisältöä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa