Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Unirytmi

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
lumbago
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 101
Lauteille: Syyskuu 2018
Paikkakunta: Kuusankoski
Takalajit: Taekwondo, Krav Maga, Hokutoryu Jujutsu, Aikido

Unirytmi

#1

Viesti lumbago »

Tuli mieleen tämä aihe, koska käytännössä vuosia mulla on ollut unirytmit ns. päin helvettiä. Ei nyt sinänsä itseäni haittaisi, mutta siinä mielessä haittaa kun Suomi ei pyöri samaan tahtiin, elikkä monesti olisi aamuisin menoja, virastot ei ole auki iltaisin jne. Toisinsanoen yleensä tulee valvottua lähes koko yö ja nukuttua sitten pitkälle päivään, aamuheräämiset on vaikeita jos on jotakin menoja, mikäli on edes unta saanut ennen niitä. Johtuu suurimmaksi osin siitä että olen vuosia työkseni tehnyt yötyötä, tyyliin 22:00-10:00 ja käynyt nukkumaan kotiin tullessa, herännyt sitten illalla joskus ja takasin töihin.

Niin täällä varmasti on muitakin joilla on moinen ihme rytmi tai vielä ihmeellisempi. Niin miten olette huomanneet sen vaikuttavan yleiseen vointiin/oloon jne, eli onko mielestänne väliä unen ajoituksella. Nukkuuko yöt ja valvoo päivät, kuten ihmisiä pyritään siihen muottiin painamaan, vai nukkuuko kenties aamun/osan päivästä ja valvoo yöt. Vaikuttaako vointiin ? Monesti puhutaan esim että 22-02:00 kun nukkuu niin keho latailee psyykkista puolta ja sitten taas 02-06:00 välillä nukkuessa keho latailee sekä palauttelee fyysistä. En nyt muista tarkkaan mutta tuohon tapaan, menikö noinpäin edes. Mutta tuota olen miettinyt, heikkeneekö unenlaatu/palautuminen/terveys yms jos ei nukukkaan öisin.

Sekä sitten tietysti se, miten tuollaisen ihme rytmin saisi käännettyä pois, kun ei sitä nykyisin enää tarvitse. Hankaloittaa vaan lähinnä elämää jos (ja kun) on aamuisin menoja. Välillä kun onnistuu käymään nukkumaan esim sanotaan 23:00 ja herää aamu 07:00, niin ei mene kun pari viikkoa kun yhtäkkiä huomaa et kappas. Kello on yöllä 4, pitäisköhän käydä nukkumaan. Eli pyörähtää taas siihen ns. yötyörytmiin joka oli vuosia.

Nuo kaksi asiaa kiinnostaa. Miten ihmeessä ton rytmin sais joskus kääntymään ns. normaaliksi, ja mitenköhän paljon se vaikuttaa terveyteen, jos on vaikuttaakseen. Monesti vitsillä sanonutkin että en nuku väärään aikaan, vaan asun väärällä aikavyöhykkeellä :D Onhan tää myös aika harmillinen öisin yksikseen ihmetellä ja nettiä selata, kun jotakuinkin kaikki muut nukkuu. Välillä tuntuu kyllä et joku 24/7 Jetlag painaa päälle näiden rytmien takia.

Välillä vaikka illalla väsyttäiskin siinä kymmenen-yhentoista kieppeillä niin jostain syystä sinne sänkyykään ei osaa mennä et kävis nukkumaan, pakko vaan ihmetellä että "Ei vielä", liekkö jostain rytmistä kyse vai vaan enempiki tottumus... Toisaalta tossa saattaa tulla vastaan sekin että ei vaan nukahda sitte kuitenkaa, vaikka yrittäis. Tosta tulee mielee sitaatti leffasta Peaceful Warrior (kannattaa itseasiassa katsoa jos ei oo nähny) "Why can’t you sleep? Maybe because late at night when all the noise dies down and you’re lying there in the bed and there’s nobody around but you, then, maybe you get a little scared? Scared because suddenly everything feels so empty."
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Unirytmi

#2

Viesti fuusetsu »

lumbago kirjoitti: loka 9, 2018, 03.40 Miten ihmeessä ton rytmin sais joskus kääntymään ns. normaaliksi, […]"
Kertomasi perusteella myöhäinen unirytmi on sinulle normaali, eli oikea rytmi. Nykyinen rytmisi ei ole sama kuin yötyötä tehdessäsi, joten se tuskin on tuossa syynä. Älä vaan ala uskomaan aamuihmisten propagandaa, että vain aikaisin aamulla heräävät ovat "kunnon ihmisiä".

Minulla on myös myöhäinen luonnollinen unirytmi. 02-04 aikaan nukkumaan meno sopii minulle parhaiten. Aivan sama, vaikka viikon-pari olisi aamuherätyksiä, niin rytmi vaihtuu hetkessä takaisin.

Mummollani on ollut aivan sama rytmi. Hän kävi joskus veljensä vaimolla aamukahvilla juomassa iltakahvit.

Aivan p*stähän tällainen rytmi Suomalaisen nykyrytmin takia on. Suomessa ei ole edes nine-to-five, vaan seitsemäksi töihin mentaliteetti. Tuli jätettyä koulutkin aikoinaan kesken tuon takia. Vaikka tutkimuksissa on selvästi osoitettu, että koulut pitäisi aloittaa aikaisintaan kymmenen maissa, näin ei voida tehdä, koska "kunnolliset ihmiset" ovat aina heränneet kuudelta lypsämään lehmiä.

Joskus olen valvonut puolitoista vuorokautta putkeen, "korjatakseni" unirytmin. Se tepsii välillä, jos sen jälkeen on useampi päivä, jolloin täytyy pitää kiinni aikaisemmasta rytmistä.


Kyllähän se on nähty sellaisissa firmoissa joissa työntekijät voivat tulla töihin monelta huvittaa, ja joiden kulttuurissa aikaisin aamulla paikalla olevia ei pidetä "parempina työntekijöinä", että ennen kymmentä ei paljon porukkaa ole paikalla. Työntekijät on silloin paikalla, kun pystyvät työskentelemään tehokkaimmillaan. Aamun työpöydän päällä nukkumiset monitoria tuijottaen ja kiduttavat aamuheräämiset jää pois, koska ne on täysin turhia.

lumbago kirjoitti: loka 9, 2018, 03.40Välillä tuntuu kyllä et joku 24/7 Jetlag painaa päälle näiden rytmien takia.
Tuohan se niitä pahimpia juttuja tässä rytmissä on. Silloin kun saan pitää oman rytmini, toimin 100% tehoilla, en nuku pitkiä yöunia, herään pirteänä sängystä, eikä minkäänlaisiin piristeisiin ole tarvetta (kahvi). Sitten kun pitää herätä seitsemältä aamulla, niin jetlag on päällä vaikka palaisinkin omaan rytmiini seuraavana päivänä.

Sekin on siis hyvä muistaa, että jos ihminen tarvitsee piristeitä joka päivä, tai joka työaamu on vaikea herätä, hän ei ole elä luonnollisen rytminsä mukaan. Ja kumpia ihmisiä itse tunnet enemmän? Piristeiden suurkuluttajia, joita väsyttää vielä aamulla töihin saapuessaan, vai niitä aamuvirkkuja, jotka ovat käyneet salilla ennen töihin tuloa?


Voit lohduttautua vaikka sillä tutkimustiedolla, että iltaihmiset ovat viisaampia kuin aamuihmiset ;)
Kuvake
lumbago
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 101
Lauteille: Syyskuu 2018
Paikkakunta: Kuusankoski
Takalajit: Taekwondo, Krav Maga, Hokutoryu Jujutsu, Aikido

Unirytmi

#3

Viesti lumbago »

fuusetsu kirjoitti: loka 9, 2018, 15.31 Kertomasi perusteella myöhäinen unirytmi on sinulle normaali, eli oikea rytmi. Nykyinen rytmisi ei ole sama kuin yötyötä tehdessäsi, joten se tuskin on tuossa syynä. Älä vaan ala uskomaan aamuihmisten propagandaa, että vain aikaisin aamulla heräävät ovat "kunnon ihmisiä".
Hyviä pointteja kyllä laittelit. Oon nimittäin loppupeleissä jo pienenä kuulemma heränny keskellä yötä ja alkanu leikkimää täysin pirteänä sun muuta, kun muut on nukkunu. Eli jo silloin oon ihmetelly öisin hereillä yksikseni. Hankalaa tästä tosiaa tekee se et Suomes yritetää painaa just tohon 7 töihin muottiin, eikä esim niin et aamuihmiset menis silloin ja ne kenelle rytmi ei sovi, tekis ilta tai yötöitä. Ainakaa moni firma ei ota tätä huomioon. Eihän tässä muu sinänsä hankalaa ole kun just noi pakolliset menot/virastokäynnit yms jos sellasia pitää suorittaa, aika usein tuntuu olevan aamusin jotain aikoja. Ensviikollaki olis yks meno 07:30 että joo o. Siitä lähinnä tuli mielee tää koko ketju et pitäis saada nukuttua ennen sitä kyllä. Kaverit on jotakuinki sentää tottunu tähä, osaavat aina kysyä et "Moneltakos heräät?" jos sovitaa jotain menoja :D
fuusetsu kirjoitti: loka 9, 2018, 15.31 Joskus olen valvonut puolitoista vuorokautta putkeen, "korjatakseni" unirytmin. Se tepsii välillä, jos sen jälkeen on useampi päivä, jolloin täytyy pitää kiinni aikaisemmasta rytmistä.
Tätä on kans tullu kokeiltu, masokismista hommaa valvoa väkisin. Sit se on sen pari viikkoa ja rytmit kääntyy taas, sen havainnu kanssa.

Tiedän myös yhden tyypin jolla on vielä oudompi rytmi, valvoo 16 tuntia putkeen ja nukkuu 10, eli se heräämis ja nukkumaanmeno aika kiertää koko ajan eteenpäin. Tosin sillä on myös sellanen työkin joka asian mahdollistaa, ettei ole kelloon sidottua toimintaa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Unirytmi

#4

Viesti Kari Aittomäki »

Hep.
Mulle oli jatkuvaa väkistystä koettaa elää päiväihmisten rytmiä, kyllähän se suju mutta ikäänkuin pakolla.
Aamupäivä on vuorokauden ikävintä aikaa jonka haluan nukkua pois.

Mullahan oli olevinaan ihan ongelmia kun uni tuli vasta kolmelta ja kello soi 6-7:ltä, meni koko päivä ikäänkuin horteessa, treenitkin kärsi.
PAITSI silloin kun heräämiseen liitty machokertoimia. Silloin suju koska Geronimo.

Kun luontainen rytmi on se että tehokkain aika on iltapäivästä aamuyöhön, no.. siinä joutuu aikalailla soveltaan olemisiaan.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Unirytmi

#5

Viesti Kyynikko »

Samma här. Kun tekee aika ressaavia päivätöitä ja ovihommia viikonloppuna niin toi unijuttu on vielä enemmän sekaisin kun nykyään ei enää yövuoron jälkeen saa nukuttua kun onkin valvonut LIIAN pitkään näemmä... Vähennän nyt suosiolla ovihommat minimiin.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
lumbago
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 101
Lauteille: Syyskuu 2018
Paikkakunta: Kuusankoski
Takalajit: Taekwondo, Krav Maga, Hokutoryu Jujutsu, Aikido

Unirytmi

#6

Viesti lumbago »

Tässä ku rupee ihan miettimäl miettii tota rytmiä omalta kohdalta ihan lapsesta lähtien, niin aamuheräämiset on ollu _AINA_ todella hankalia mulle ja en oo ikinä tykänny aamuista.
Kari Aittomäki kirjoitti: loka 11, 2018, 05.01Aamupäivä on vuorokauden ikävintä aikaa jonka haluan nukkua pois.
Tästä oon siis ihan samaa mieltä. Esim kouluun herääminen oli aina sellaista koomausta ja muistan kun joskus nukahdinkin ala-asteella pulpettia vasten. Heräsin kun muut huuteli nimeltä, olin että "hä?" ... Kappas olin nukahtanut.

Armeijassa ihmettelin öisin usein hereillä kun muut veti zetaa, kuuli siinä sit kaikenlaista mitä muut horisi unissaan. Töissä ollessa kun aamuvuoroa ajoin vielä aluksi, niin välillä mentiin samoilla silmillä kun ei uni tullut millään edellisenä yönä jne. Siitä sitte siirryinkin toiseen firmaan jossa suurimmaksi osin yötyötä ja sai nukkua sinne 16-17 asti päivään, toimi ehkä parhaiten se rytmi ja jakso painaa. Myöhemmin tuli sitte oltua semmosissa v*mäisissä päivystyshommissa jossa piti lähtövalmiina olla 24/7 ja siinä jos milloin tuntu et joku burnout iskee, olin todella väsynyt koko ajan ja kroppa huusi armoa.

Noh se siitä, on mikä on. V*tuttaa lähinnä se just et melkein kaikki menot yms on aamuisin ja sielä on sit ihan silmät ristissä starba ottassa vähien unien takia, tai mikäli on edes kerennyt nukkua, kun Suomessa on tosiaan toi ihme käsitys että "Seitsemältä töihin ja neljältä kotiin", muuta vaihtoehtoa ei ole. Mut miten ootteko huomannu vaikuttaako toi terveytee jollain lailla epäsovinnaisesti kuten lehdissä kirjotellaan aina ? Esim siis verenpaineet nousee, ylipaino, diabetes, testotasot ja mitä näitä kaikkea hoetaan että jos ei nuku öisin niin on suurempi riski siihen ja siihen, ja muuta vastaavaa. Esim vuorotyöläisillä kun on kaikenlaista terveys prakaamista, vai johtuukohan se enemmänkin jostain vuorotyön stressistä tms, eikä niinkään tuosta yövalvomisesta.
Kyynikko kirjoitti: loka 11, 2018, 09.07 []......nykyään ei enää yövuoron jälkeen saa nukuttua kun onkin valvonut LIIAN pitkään näemmä
Tästäki on kokemusta, että kun on valvonut liian kauan niin nukahtaminen on todella vaikeaa. Kroppa ihan ylikierroksilla ja aivot ei ns. vaan sammu.
kojiro
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 301
Lauteille: Toukokuu 2006

Unirytmi

#7

Viesti kojiro »

lumbago kirjoitti: loka 11, 2018, 12.40 Mut miten ootteko huomannu vaikuttaako toi terveytee jollain lailla epäsovinnaisesti kuten lehdissä kirjotellaan aina ? Esim siis verenpaineet nousee, ylipaino, diabetes, testotasot ja mitä näitä kaikkea hoetaan että jos ei nuku öisin niin on suurempi riski siihen ja siihen, ja muuta vastaavaa. Esim vuorotyöläisillä kun on kaikenlaista terveys prakaamista, vai johtuukohan se enemmänkin jostain vuorotyön stressistä tms, eikä niinkään tuosta yövalvomisesta.

Olen huomannut että vaikuttaa terveyteen. Sairastun paljon helpommin silloin kun joutuu heräämään aikaisin. Sanoisin että suht säännöllinen itselle sopiva luontainen vuorokausirytmi on kaikkein terveellisin. Ja sitten jos et ole aamuvirkku niin tätä rytmiä voi olla hyvin vaikea toteuttaa. Ja se että menee vain aikaisemmin nukkumaan ei vain kaikille toimi, tätä joidenkin tuntuu olevan mahdoton ymmärtää.

Itse olen todellinen superongelmatapaus, koska olen iltavirkku ja tarvitsen vielä paljon unta. 8 tunnin uni riittää oikeastaan vain jos menee 06 nukkumaan ja herää klo 14. Muina aikoina tarvitsee nukkua noin 10 h jotta pysyy virkeänä. Monesti olen koko päivän väsynyt ja sitten päivän virkein hetki lävähtää klo 23.
Kuvake
lumbago
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 101
Lauteille: Syyskuu 2018
Paikkakunta: Kuusankoski
Takalajit: Taekwondo, Krav Maga, Hokutoryu Jujutsu, Aikido

Unirytmi

#8

Viesti lumbago »

kojiro kirjoitti: loka 11, 2018, 18.40 ...se että menee vain aikaisemmin nukkumaan ei vain kaikille toimi, tätä joidenkin tuntuu olevan mahdoton ymmärtää.
Jep, ihan totta.
kojiro kirjoitti: loka 11, 2018, 18.40 Itse olen todellinen superongelmatapaus, koska olen iltavirkku ja tarvitsen vielä paljon unta. 8 tunnin uni riittää oikeastaan vain jos menee 06 nukkumaan ja herää klo 14. Muina aikoina tarvitsee nukkua noin 10 h jotta pysyy virkeänä. Monesti olen koko päivän väsynyt ja sitten päivän virkein hetki lävähtää klo 23.
Onpa muuten tutun kuulonen "ongelma". Kyl itelläki siin sanotaa 9-10 tuntii se unentarve on, jos vedän "pidemmän" aikaa 7-8 tunnilla niin oon ihan zombie paris viikossa kun univelka alkaa painamaan. Sekä sit toi sama itellä myös et päiväl voi olla ihan superkooma, mut illal yhtäkkii iha pirteä eikä väsytä laisinkaan.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Unirytmi

#9

Viesti flammee »

Nähdäkseni iltavirkkuus tarkoittaa vain sitä että on virkku silloin kun nukkumisesta on kulunut pitempi aika, eikä se niinkään tarkoita sitä että unirytmi pitäisi ajoittaa sellaiseksi että on yöllä hereillä. Se että tietoisesti pyrkii muuttamaan unirytmiä on pitkäjänteistä touhua, ei siihen tehoa että menee ysiltä sänkyyn. Jos on edes jollain tapaa kiinteä rytmi olemassa, niin lähtee sitä hiljalleen muuttamaan kohti haluttua rytmiä. Esim. jos tyypillisesti menee nukkuun yöllä kahden ja neljän välillä, ottaa tavoitteeksi ensin että menisi lähempänä kahta kuin neljää, sitten kun alkaa toimia niin ennen kahta jne. riittävän pienin muutoksin edeten kohti sellaista unirytmiä, missä on hereillä oikeaan aikaan ja se pirteä hetki ajoitettuna siihen hetkeen kun haluaa olla pirteä. Olen itekin ollut aiemmin, kun ei ole ollut mitään pakollisia joka päiväisiä velvoitteita sellasessa rytmissä että nukkuun joskus puolenyön jälkeen, mutta nykyisin alkaa yleensä väsyttään varsin rankasti jossain 21-23 välillä. Monesti tässä kyllä sitten epäonnistuu nukkumaanmenossa siksi että iskee niin tappoväsymys että nukahtaa/ottaa nokoset kun on esim. teeveetä katselemassa.. Eli siis iltavirkusta voi kyllä päästä aikaisin nukkumaanmenijäksi..

Tällä hetkellä mulla on projektina aikaistaa heräämistä / nukkumaanmenoa niin että duuni ei ajoittuisi ihan niin lähelle heräämistä.. Kun olin iltavuorossa niin se oli siinä mielessä toimivaa, että juoksulenkki duunin päälle tuntui mahtavalta (paremmalta kuin lenkki aamuvuorotyöpäivän jälkeen), eikä siinä ollut mihinkään kiire, koska seuraavana aamuna sai nukkua pitkään.. Mutta iltavuoron tekeminen on sinänsä vähän p*rseestä, koska silloin ei voi osallistua mihinkään ohjattuihin treeneihin tms. viikolla, koska niitä on vain iltaisin. Eli jos menee riittävän aikaisten nukkuun jolloin herää aikaisemmin, niin 8-16 duuni on tällaiseen unirytmiin suhteutettuna kuin tekisi iltavuoroa. Ei tarvi herätyskelloa, jos aamuviideltä olisi jo unta pallossa hulppeat 8 tuntia, joka on tunnin enemmän kuin mihin olen tottunut. Pyrin eteneen tätä tavoitetta kohti suht hitaasti, ettei tule sitä että menee liian aikaisten yrittään nukkuun ja sitten ei tulekkaan unta sitten millään. Eilen menin kymmeneltä ja samaan pyrin tänäänkin, eli nytten pitänee sitten mennä.. Ei siitä kauaa ole kun oli harvinaista että oisin mennyt nukkuun ennen yhtätoista..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
lumbago
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 101
Lauteille: Syyskuu 2018
Paikkakunta: Kuusankoski
Takalajit: Taekwondo, Krav Maga, Hokutoryu Jujutsu, Aikido

Unirytmi

#10

Viesti lumbago »

flammee kirjoitti: loka 12, 2018, 21.51 Nähdäkseni iltavirkkuus tarkoittaa vain sitä että on virkku silloin kun nukkumisesta on kulunut pitempi aika, eikä se niinkään tarkoita sitä että unirytmi pitäisi ajoittaa sellaiseksi että on yöllä hereillä. Se että tietoisesti pyrkii muuttamaan unirytmiä on pitkäjänteistä touhua, ei siihen tehoa että menee ysiltä sänkyyn. Jos on edes jollain tapaa kiinteä rytmi olemassa, niin lähtee sitä hiljalleen muuttamaan kohti haluttua rytmiä.
Oon osittain eri mieltä, mutta osittain myöskin samaa mieltä.

Eli eri mieltä olen tuosta, että iltavirkkuus olisi että nukkumisesta on vaan kulunut pidempi aika. Koska ite oon huomannu omalla kohdalla suht vakioajan siihe piristymiseen iltaisin, olinpa heränny sitte aamulla tai vaikka keskellä päivää tms. Eli ajalla ei niinkään ole väliä sen suhteen. Jos nyt oikein tajusin mitä tossa haettiin edes takaa.

Sitte samaa mieltä oon tosta, et kyl sitä rytmiä voi säätää mut se ei oo ihan simppeliä (Siis just et menenpä aiemmin sänkyyn tyyliin) ja se tosiaan on pitkäjänteistä hommaa. Paljon helpompaa se on pyöräyttää takasin päin h*lvettiä, mistähän sekin johtuu ? Helpompi venyttää valveilla oloa kun mennä ajoissa nukkumaan, vaikka siis väsyttäisikin ja olisi saanut sen rytmin jotenkin kohdilleen. Tuo ei tosiaan toimi että menee vaan aiemmin sänkyyn, eilen virheellisesti kokeilin sitä, ajatellen et no nukuin viimeyön vaan pari tuntia joten tottakai saan unta. Öö en saanut, vaan valvoin vissii 6 tuntia siellä sängyssä tuskastuneena, eikä se uni sitte suostunu tulemaan millään. Kai sekin jollain tapaa piristi, joka vaikeutti tilannetta mutta lopulta iski jo jonkunsortin stressi että "EN SAA UNTA, EN NUKAHDA" jne perussetti. Aattelin siinä sit et olkoot... Valvotaa, no lopulta nukahdin onneks joskus aamulla viimenää, herätessä mietin vaan jes. Oon nukkunu. Tänään en viitsi edes samaa virhettä tehdä että menen sänkyyn ihmettelemään, kun ei loppupeleissä väsytä erityisemmin vielä joten siitä vaan toistuisi tuo sama. Mulla kun tuo nukahtaminen ei ole maailman helpoin homma, saattaa ottaa aikaa, siinä sit ehtii tuskastumaa aika helposti välillä. Et sekin hankaloittaa rytmin kääntöä... Kiteytettynä liikaa stressiä muualtakin ja tosta jos ottaa lisää paineita niin ei toimi, sekä liian vähän päiväaikaista rasitusta (Siitä lisää alempana, ts. syy siihen) joten ei sinällään väsytä kuten jos olisi esim töissä ollut raatamassa päivän, hankaloittaa nukahtamista semmonen.

Pitäis just tollee pikkuhiljaa hitaasti hilata sitä taaksepäin vähän kerrallaan. Tosin minusta tuntuu et se ois helpompi vetää ympäri työntämällä koko ajan eteenpäin. Eli esim jos tänään herää 16:00 (Esimerkki) ja saa unta aamulla 06:00 seuraavana, niin koittaa venyttää heräämisen 18, seuraavana 20-21 jne jne, tuuppaa koko aika myöhempään ja menee myöhemmin nukkumaan (aamulla/päivällä). Jossain kohdassa tuo heräämisaika olisi kyllä aika vmäinen esim yöllä 01-02 tms, sekä toki myöhäisillat ennen sitä. Mut lopulta (Varmaan siltikin nopeammin kun taaksepäin hilaamalla) se olis esimerkiks aamulla 6 ja sit yrittäis vaan pitää sen siellä, luulis et se uniki alkais iltasin tulla ajoissa.

Eipä tässä toisaalta tällä hetkellä sinänsä mun rytmeissä oo ongelmaa itselleni, nukun kun nukun, koska oon sairaslomalla jalan murtuman takia... Mut ei se aina kivaa oo yöllä heilua yksinään kun muut nukkuu. Suurin ns. ongelma syntyy siinä kun Suomi pyörii miten pyörii eikä kaikki menot ole päivällä. Esim pitäis olla 7:30 perantaina sairaalalla tutkimuksissa niin mietin just totaki et mitenköhän asian tekee. Nukunko vaa iltaa asti ja valvon yön, vai yritänkö väkisin nukahtaa illalla (Joka ei toimi). Ton käynnin jälkee vois sit pikkuhiljaa yrittää saada rytmejä ihmismäisemmäks, että nukahtais vaikka 02:00 tms eikä vasta aamuyöstä tai myöhempään. Seki ois jo edistystä, helpottais aamujen menoja.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Unirytmi

#11

Viesti flammee »

Pikanen huomio - telkkarin vaihto kirjoihin tuntui auttavan unirytmin kanssa. Paljon helpompaa mennä aikasten nukkuun. Toki töllönkin ääreen nuupahtaa kesken, mutta ei ihan niin nopeasti kuin kirjaa lukemalla, ja se tuppaa sitten olemaan niin voimakas nuupahdus että sitä sitten menee pari tuntia torkahdellen jaksamatta kömpiä sänkyyn...

Tietokone toki vielä valvottaisi, mutta eipä oikein enää ole mitään erityisen kiinnostavaa netissäkään. Viikon verran meni että kirjan ääreen nukahti arki-iltoina aika pikaseen, korkeintaan tunnin pysty lukemaan.. Nyt on muutama päivä mennyt että ei nuupahda kesken lukemisen, ei vissiin ole akuuttia univelkaa.. On niitä joskus sellasiakin kirjoja ollut, joita ei ole malttanut jättää kesken koko yönä, että kaippa tälläkin voi tulla ajoittain unettomia öitä, mutta ei ehkä niin kroonisesti kuin vaikkapa töllöä katellen.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
kojiro
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 301
Lauteille: Toukokuu 2006

Unirytmi

#12

Viesti kojiro »

Iltapaskassa oli taas juttu unirytmistä:

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset ... EtDALv1244

Jutussa on ihan ok noi aikasysteemit (vaikka yöihmiset on jätetty pois), koskahan yhteyskunta alkaisi oikeasti hyväksymään että kaikille se 8-16 ei ole paras aika toimia.

"Lääkärilehden julkaisemassa taulukossa ehdottomasti aamuihmiseksi lukeutuu hän, joka nukahtaa klo 21-21.30 ja herää 4.00-5.00.

Enemmän aamuihminen kuin iltaihminen nukahtaa klo 21.30-22.45 ja herää 5.00-6.30.

Ei enempää aamu- kuin iltaihminen nukahtaa klo 22.45-0.45 ja herää klo 6.30-8.30.

Taulukon mukaan olet enemmän ilta- kuin aamuihminen, jos nukahdat klo 0.45-2.00 ja heräät klo 8.30-10.00.

Ehdottomasti iltaihminen nukahtaa klo 2.00-3.00 ja herää klo 10.00-11.30."
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Unirytmi

#13

Viesti Taijin harjoittaja »

lumbago kirjoitti: loka 9, 2018, 03.40 Tuli mieleen tämä aihe, koska käytännössä vuosia mulla on ollut unirytmit ns. päin helvettiä.

Nuo kaksi asiaa kiinnostaa. Miten ihmeessä ton rytmin sais joskus kääntymään ns. normaaliksi, ja mitenköhän paljon se vaikuttaa terveyteen, jos on vaikuttaakseen.
Oletko kokeillut melatoniinia? Jos et, niin käy hakemassa lääkäriltä 30 päivän resepti, sulje telkkari ja netti kello 21, ota lääke kello 22 ja käy nukkumaan. Minua se auttoi muutamassa päivässä. Kuukauden kuluttua en enää tarvinnut sitä - nukahdin muutenkin ja kuuden kuukauden kuluttua tarvitsin taas.

Se mitä olen lukenut, sanoo että riittävä uni on hyvin tärkeää. Unenpuute johtaa muihin sairauksiin. Valvominen, netti ja telkkari eivät ole yhtä tärkeitä kuin hengissä pysyminen. Unenpuutteen tuntee kyllä aamulla - kasvojen iho on kuuma ja kireä.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Unirytmi

#14

Viesti flammee »

Päivän paprukalevassa oli tällanen mielenkiintonen juttu unirytmeistä ja niiden vaikutuksista päivän vireystilan ajoituksiin..
Tiede sen todistaa: Unohda sähköpostit aamuisin ja ideapalaverit iltapäivisin, äläkä koskaan mene iltapäivällä lääkäriin – Nämä vinkit parantavat päätöksiäsi kirjoitti:
Löydökset paljastivat yhdenmukaisen kaavan ihmisten valveillaolotunneissa. Myönteiset tunteet eli kieli, joka kuvasti esimerkiksi innokkuutta ja toiveikkuutta, nousi aamulla, romahti iltapäivällä ja kipusi takaisin ylös alkuillasta.

Toisin sanoen, riippumatta erilaisista päivärutiineista, mielialojen päivittäinen kaava pysyy kummallisen yhteneväisenä ympäri maailman.

– Useimmille meistä iltapäivät ovat päiviemme Bermudan kolmioita, aihetta tutkinut amerikkalainen toimittaja ja kirjailija Daniel H. Pink sanoo.

– Se, miten hyvin asioissa onnistut, on kiinni ajoituksesta, ja ajoitus on tiedettä.
...
Mantereista ja aikavyöhykkeistä riippumatta tämä sama jokapäiväinen heilahtelu – huippu, aallonpohja ja toipuminen – oli Pinkin mukaan yhtä ennustettavissa kuin merivirrat.
...
Pink esittelee kirjassaan Milloin? sankan joukon tutkimustietoa, mistä aamuvirkkuudessa tai yökyöpeliydessä on loppujen lopuksi kyse. Ja millä käytännön neuvoilla päivästä saa muokattua hieman paremman.
...
Kaikki ihmiset eivät koe päivää täysin samalla tavalla. Jokaisella meillä on ”kronotyyppi” eli vuorokausirytmin henkilökohtainen rakenne, joka vaikuttaa fysiologiaamme ja psykologiaamme.

On todennäköistä, ettet ole täysi aamuvirkku etkä pelkkä yökukkuja vaan jossain niiden välissä eli se, mitä Pink kutsuu ”kolmanneksi linnuksi”.

Ihmiset käyvät päivänsä aikana läpi kolme eri vaihetta: huippu, aallonpohja ja toipuminen, ja yleensä siinä järjestyksessä. Karkeasti ottaen yksi viidestä on yökyöpeli, jonka rytmi kulkee vastakkaisessa järjestyksessä.
...
Työpäivän onnettomin kohta iskee joka tapauksessa noin seitsemän tuntia heräämisen jälkeen. Kovin tärkeitä päätöksiä ei silloin kannata tehdä, päinvastoin.

Huippukohtana, joka yleensä on aamulla, olemme parempia analyyttisessä työssä. Olemme silloin valppaimpia ja voimme keskittyä ja taistella häiriötekijöitä vastaan paremmin.

Aallonpohjan aikana, joka yleensä vaivaa meitä alku- tai keski-iltapäivästä, meidän olisi hyvä tehdä hallinnollista tehtäviä, kuten vastata rutiinisähköposteihin tai täyttää kuluraportteja.

Toipumisen aikaan, joka useimmilla meistä on iltapäivällä tai alkuillasta, olemme parempia oivaltamaan ja kiteyttämään asioita, sillä olemme yksinkertaisesti hieman luovempia. Olemme silloin myös paremmalla tuulella kuin aallonpohjan aikana.
...
Haitalliset virheet nukutuksessa olivat kolme kertaa todennäköisempiä iltapäivällä tehdyissä operaatioissa kuin aamulla tehdyissä. Myös sairaaloiden hygienia vähenee iltapäivisin. Toisessa tutkimuksessa selvisi, että hoitajat ja lääkärit pesevät käsiään iltapäivällä huomattavasti harvemmin kuin aamupäivisin.

Ajankohta vaikuttaa myös tarkkaavaisuuteen. Paksusuolen tähystyksissä polyyppeja löytyi iltapäivällä tehdyissä tutkimuksissa vain puolet siitä määrästä, joita lääkärit löysivät aamulla tehdyissä tutkimuksissa.
...
Onneksi iltapäiväahdinkoon on Pinkin mukaan olemassa lääke. Se on tauot.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 88 kurkkijaa