Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lihas(epä)tasapaino

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 682
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Lihas(epä)tasapaino

#31

Viesti nyyski »

MikaM, tervetuloa! Varaat tuolta nettiajanvarauksesta vaan, laita viestiin että potkusta niin tiedän. Pidän sitten saarnani :D
Matti Lintula
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Lihas(epä)tasapaino

#32

Viesti MikaM »

No en muistanut viestiä, mutta maanantaina nähdään.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Lihas(epä)tasapaino

#33

Viesti JariMarjamaa »

Vuosikausia sitten osallistuttiin hokutory vetäjien kanssa fysioterapia lopputyö testiin.
Hokutoryua syytetään toispuolisuudesta, ihan totta tuokin.
Mutta testeissä ei juurikaan havaittu puolieroja pitempään lajia harjoitelleilla.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Lihas(epä)tasapaino

#34

Viesti MikaM »

Olen kyllä Hokun toispuolisuudesta eri mieltä. Yleensäkin kamppailulajit mielestäni eivät ole. Sen sijaan esim tennis tai jääkiekko ovat erittäinkin voimakkaasti. Junnuissa jo tulee selkäruotoon rasitusmurtumia. Huom monikko. Oman pojan ikäluokassa mm. useita.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Lihas(epä)tasapaino

#35

Viesti MikaM »

No niin. Nääsvillessä käyty ja onneksi nyyski ei aivan kuvaansa muistuta. Disclaimer: seuraava edustaa vain omaa subjektiivista näkemystä omista tuntemuksistani, eikä perustu yhtään mihinkään muuhun! Minulla ei ole minkäänlaista pätevyyttä arvostella toisen henkilön ammattitaitoa tai tekemisiä minkäänlaisessa terveydenhuoltoon liittyvässä asiassa. Tulikohan selväksi?

Mitään uutta diagnoosia ei tullut, kaikki on ennen kuultu ja pitänee paikkaansa. Matti kertasi lyhyesti anatomiaa tai fysiologiaa, en tiedä. Lihaksia ja luita. Kerroin, että kuvaili just mua aika tarkkaan. Sitten vähän kyseltiin potilaan tuntemuksia ja kokemuksia. Ja hommiin. Yksittäisistä manöövereistä tai miksi niitä kutsuu, mikään ei ollut uusi. Ehkä ainoa varsinaisesti poikkeava juttu oli fokus. Fokus siihen, mikä Matin mukaan koko mun selkä-saagan aiheuttaa. Ei hoidettu oireita, ei jumissa olevia takareisiä jne. Vaan alkuperäistä "vikaa". Hoitipa pitkänmatkan bonuksena vähän olkapäitäkin, jotka vähän jo jumittavat. Ja yksi venytysliike kotiläksyksi.
Ensituntemukset? Ensin ei juuri mitään, kävely autolle oli vähän makustelua. Turun päässä oli aika erikoinen fiilis autolta konttorille kävellessä; mun lantio liikkuu. Ja ilman kipua. Eli mun kävely on myös eri tuntusta. Saa nähdä, jääkö näin. Vakiokipupiste on vielä aavistuksen tallella, katsotaan, kuinka käy.
Kävi miten kävi, niin mies on puheittensa mittainen. Nyt ainakin on paree olo kuin mennessä. Ja turkulaisvitsejä tuli viihteeksi...
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 682
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Lihas(epä)tasapaino

#36

Viesti nyyski »

Kiitos MikaM kun tulit rohkeasti tutustumaan! Yleensä niin että mitä pidempään vaivaa on ollut niin sen pidempään tarvii hoitaa mutta kyllä tuosta on hyvä lähteä. Pääasia on että löytyi vikaa. Niin kauan kun löytyy vikaa niin on toivoa että vaivat lähtee pois sitten kun vika hoidetaan.

Niin joo, toi mun kuva on ikuvanha, vois melkeen päivittää jossain vaiheessa
Matti Lintula
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lihas(epä)tasapaino

#37

Viesti Lasse Candé »

Nyyski antoi hyvää kuvaa asiantuntemuksestaan kun hän analysoi "karatelyönnin", eli sen missä kädet kiertyvät vastakkaisiin suuntiin ja toinen käsi vetää, fysiologisia hyviä puolia. Tälleen aiheen vierestä.

Hienoa kuulla että oli MikaM:lle antoisaa, enkä ihmettele tätä ollenkaan. :peukku:
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Lihas(epä)tasapaino

#38

Viesti MikaM »

Ja yksi tärkeä onnistuminen unohtu mainita. Oikean jalan liikerajoite korjaantu muutamassa minuutissa. Vaiva on ollut yli kymmenen vuotta ja se on joko sivuutettu tai ei osattu korjata. Tekolonkkaakin on tuputettu. Pelkästään tämän perusteella voin suositella. Mulla nousee nyt molemmat polvet samalle korkeudelle ja kohti rintaa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lihas(epä)tasapaino

#39

Viesti Kari Aittomäki »

Mikähän mahtaa olla aikajakso/toistomäärä että lihasten/kehon epätasaisuutta toisasiallisesti syntyy?
Kun etenkin harrastajatasolla ne toistomäärät ovat melkoisen vaatimattomia.
Eikä ykstoikkoinenkaan työ kovin nopeasti kroppaa kyllä muovaa.

Tämä sanottuna, olen kyllä törmännyt usein janttereihin joitten kädet ovat toivottaman vinksallaan, ei siis siten että parempi käsi olis kauhesti parempi vaan siten että se bodaushaukkari on vienyt käden motoriikan niin kömpelöksi että esim tehokkaitten suorien sylkeminen ei oikein onnistu.
Skipillä oli tätä vaivaa, sen suorat oli melko tussuja verrattuna niihin kipparikallekoukkuihin. Jotka oli siis epätodellisia.
Myös uchityyliset lyönnit eli sivallukset olivat hänelle kovin hankalia.

Mikähän mahtaa olla sen epätasapainotilan varsinainen aiheuttaja, luulisi että treenaamalla keho oppii ja kehittyy.
Mutta hankalaa oli, monesti ja monilla.

Heh, pakko vielä toistaa lukemani hauskuus.
Lähteenä laatusarjakuva, kaksi tutkijaa katselee vastavainajoitunutta:
- Katsokaa hänen käsiään. (oikea puolta paksumpi.)
- Joko hän masturboi raivokkaasti tai sitten hän oli Tenniksenpelaaja!

Eikös se oo vähäniinku synonyymi?
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Lihas(epä)tasapaino

#40

Viesti MikaM »

Olematta tämänkään alan asiantuntija annan mielipiteeni. Lihashuollon ja venyttelyn laiminyönnillä ja punttia virheellisellä tekniikalla: aika äkkiä.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lihas(epä)tasapaino

#41

Viesti Kari Aittomäki »

Hmph.
Mä sanoisin että vuosia.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lihas(epä)tasapaino

#42

Viesti Lasse Candé »

Vaikuttaisi asialta missä voisin kuvitella olevan asteita ja varmaan myös niitä ja erilaisia variaatioita kuvaavia termejä diagnooseihin.

Itsekin tuntenut välillä jotain pientä tällaista vaikkapa siitä että on ollut oikea käsi hiirikätenä tai keräilykoneessa (sellaisessa trukissa) eri käsille eri roolit, mutta en usko että näitä voi kuvata samalla termillä kuin vaikkapa toispuoleisesti tennistä rankasti treenanneen tiloja. Varmasti aika eri ilmiöitä, vaikka kenties jossain mielessä jotain samaa.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Lihas(epä)tasapaino

#43

Viesti MikaM »

Hihii. Mikä kellekin on äkkiä. Urheilijan ura kestää esim 20 vuotta (13-33) niin 10% eli pari vuotta, on ehkä aika äkkiä, tai sitten hmph, vuosia :) Vai mitä?
Ahkeralla punttaamisella ja esim mun selän mutkautumisella penkissä lähellä maksimia, voi olla alle vuosikin. Mun aineisto nyt on tietty vähän suppea. Mutta jos Kari tarkotit toispuoleista Kippari Kallea, niin olen samaa mieltä, vuosia, useampi.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 682
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Lihas(epä)tasapaino

#44

Viesti nyyski »

Mä olen alkanut romantisoimaan levytankoliikkeitä. Siis takakyykky, penkki, mave ja pystypunnerrus. Ovat niin kokonaisvaltaisia liikkeitä että huonollakaan suunnittelulla on vaikea ohjelmoida pieleen, kunhan vaan tekniikka on kunnossa. Muissa liikkeissä vaikka tekniikka olisi kuinka kunnossa niin on helppoa ja jopa todennäköistä rakentaa epäoptimaalisesti toimiva vartalo. Esimerkiksi mikä on suhde työntävien ja vetävien kesken? Monessa lähteessä tuntuu toistuvan kaava kaksi vetävää yhtä työntävää kohti. Ja tämä on varmaan ihan hyvä arvio. Mutta mitä jos ihminen tekee fyysistä työtä jo valmiiksi? Entä jos on parempi hermotus selässä aiempien urheilujen takia? Muuttujia on niin paljon että saa olla aika Erkki että osaa ottaa nämä huomioon. Sitten tehdään jotain hauiskääntöä turhan paljon joka kivasti karsii olkapäiden liikeratoja.

Mutta ne tankoliikkeet(leuanveto myös hyvä). Kaikki liikkeet tehdään optimaalisella lihasalueilla, lihasten osallistuessa niille suunnitelluilla tehtävillä mitään korostamatta liikaa. Ja kehityksessä melkein taivas rajana.

Urheilusta sen verran että jääkiekko, golf, salibandy ja pesäpallo on aikalailla siellä pahimpien listalla. Tenniksessä tulee kuitenkin monipuolinen jalkojen liike, paino vaihtelee jalkojen välillä lyöntien mukaan ja hypertrofia ei ole kovinkaan edullinen asia.

Kyllä lyönneissäkin se liike lähtee lantiosta ja lantion liike lähtee jaloista ja jaloilla täytyy olla tukeva ote maassa. Kaikki sieltä jaloista sinne nyrkkiin asti täytyy toimia optimaalisesti että lyönti on mahdollisen terävä. Jos jossain välissä on lenkki joka vuotaa jännitystä pois niin se kaikki maksaa lopputuloksessa. Esimerkiksi turhan voimakas lordoosi alaselässä antaa yleensä periksi kun nyrkki kohtaa vastusta. Se mikä on turhan voimakasta on tietenkin yksilöllistä.
Matti Lintula
Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 682
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Lihas(epä)tasapaino

#45

Viesti nyyski »

Levytankoliikkeissäkin toki sitten omat ongelmansa jos harjoittelijalla sattuu olemaan toispuoleisuuksia vasen-oikea suunnassa. Erot olisi hyvä saada tasoitettua koska ne vain korostuvat kun harjoittelu pitenee ja intensiteetti nousee.
Matti Lintula
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa