Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#16

Viesti Lasse Candé »

Äkkiseltään näyttää että käännät vartaloa hieman liikaa. Itse teen vastaavia sillä fokuksella, että lyövän puolen hartia tosiaankin menee eteenpäin, mistä tulee tuonsuuntainen kierto. Mutta tuossa kierto näyttää raskaalta ja itsetarkoitukselliselta.

Jotenkin tuo videon editointi tosin sellainen, että vaikea sanoa oikein mitään varmuudella, joten tuokin on vain jotakin pohdintaa.

Ja sitten on vielä täysin toinen asia, että kun testailee, yksi tapa on nimenomaan siirtää huomio vastakkaiselle puolelle (esim vasempaan lapaluuhun). Mutta yksi osa fiilistä pitäisi olla että laittaa koko kroppaa peliin ja tekniikan taakse. Myös päätä ja niskaa kannattaa tässä suhteessa miettiä. Saa myös muita hyötyjä tapojen kannalta.

Koska keho on hyvä tuomari, kysynkin, soittaako mikään tästä mitään kelloja?
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#17

Viesti Eizei »

Kiitos Lasse!

Tarkoitatko tuota alkulatinkia, kiertoa vasemmalle? Vai sitä että vapautan liikkeen holtittomasti, eli kierrän liikaa lyönnin suuntaan?

Tuon alkulatingin kautta yritin hakea oikeita suhteita jotka vapauttaa ja jolla lähettää liike. Eli sitä telegraphingia tosiaan ihan haen tuossa, jos tuota tarkoitit. Tossa vielä eilisestä jumpasta jäljempänä vielä koostetta josta näkee ton liikkeen lähtöasetelman, eli meikän katkokävelyn. :D Keräilen matskua privasessioista jotta näkee sitten omaa touhua ja voi analysoida ja ajoittain myös jakaa omaa taiteilua.

Mä tosiaan ajattelen homman siten, että tota telegraphingia pitää tehdä että se poistuisi. Uskon siihen, että lataamalla isosti venytykseen maksimiliikkeellä ja sen vapauttamalla saadaan aikaan hyvät lähtökohdat liiketason etenemiseen. Myös ihan venyttelemällä sitä, jotta saadaan se rentoutunut matsku venyneeltä matkalta mukaan. Esim. Etukädessä lataa sen vartalokierron etukäden suuntaan maksimivenytykseen ja antaa liikkeen lähteä siitä ja palata sinne. Eli avataan sitä jousimaisuutta. Sitten kun siellä on liikkuvuutta, supistetaan sitä venytystä lyhemmäksi. Sama idea, lyhyempi latinki. Pienennetään kunnes ei ladata enää ollenkaan, vaan lähdetään suoraan otteluasennosta. Eli käytetään suunnan jousimaisuutta pitkänä että lyhyempänä, lopulta paikaltaan. Ja sen jälkeen tyhjyydestä. Eli ettei tunneta siinä asennossa enää sitä jenkaa edes sisäisesti, vaan liike lähtee tunteesta.

Kuitenkin se sama jenka liikkeen tuottaa. Se vaan hyppää messiin tunteesta. Tavallaan kaks viimestä tasoa olis: 1. Homma lähtee nontelegraphisti otteluasennosta mutta kehossa on lähtökohtainen jengan tunne, sisäinen latinki, joka vapautuu ja laukaisee liikkeen. 2. Homma lähtee nontelegraphisti otteluasennosta, mutta sisäisesti keho on vapautunut, tyhjä. Tunne laukaisee liikkeen, eli snäpäyttää salamana tuon ykkösen jengan päälle vapauttaen sen samantien. Tämä, koska keho tietää jo, miten jenka toimii sillä se on telegraphannut sitä jousimaisuutta koko mitalta eri mittaisina ja paikaltaan. Se vaan tekee sen tunteesta. Se on venytetty auki että se voi supistua. Kireä paikka kun ei supistu vaan on jo jäkissä. Eli telegraphataan telegraphaus pois. Piilotetaan se ulkoisesti ja tavallaan vapaudutaan siitä myös sisäisesti. Mutta se on silti se sama jenka joka sen toteuttaa, toimien salamana.

Tällä ajatuksella ja tunteella yritän viedä omaa liikettäni eteenpäin. Mielikuvaa vain, ei mulla oo tähän mitään painettua lisätä. Sitä hullun uskoa, voi olla täyttä tuuttia.

Sitä mä tolla katkokävelyllä haen, pyrin täryttämään jalkoja nopeasti niin ettei paino pysähdy minnekään ja käärmeilemään kehoani ettei mikään kehon virta pysähdy minnekään ja löytämään sen ikkunan jolloin homma pitää hoitaa, jolloin tähdet on oikeessa asennossa. Eli yritän liikkeestä löytää sen tyhjän fiiliksen kun en paikoillani sitä aadeehoodeena todellakaan tuppaa saamaan oikein missään. Mutta ehkä joku päivä.

Semmosii ajatuksii ja uskomuksii. Tossa videolla pyrin viemään tota fiilistä sitten säkkihommiin hanskoilla ja ilman ja pyrin siihen että homma lähtis pelaamaan ottelutekniikoin siitä otteluasennosta. Kunnes eräs lajipersoona soittelee...

Tämmöstä self-studyä.

Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#18

Viesti Eizei »

Noista kelloista vielä. Vaikeaa tietysti sanoa, mitä tarkalleen tarkoitat, mutta juu ajatuksia herää. Tossa tietysti tuo venytysasia varmaan vastas tohon vasen lapaluuasiaan jollain tavoin. Mä yleensä oon keskittymishommissa kääntöpuolella siten, että jos vasen touhuaa ja on kontaktipinta, niin pyrin lähdössä pitämään sen rentona keskittyen vastapuolen eli oikean puoliskon liikkeeseen. Esim. Oikean jalan kiertopotkussa kelailen nyt vaikka potkupuolen lonkkaan nähden ristikkäisen eli vasemman olkapään taaksemenoa. Tällöin homma perustuu enemmän venytykseen ja vähemmän potkupuolen lonkankoukistajan jäpitykseen.

Tossa jabiräppäsyssä toi pään tutkiskelu antoi kyllä fiiliksiä. Jos räjäytys maasta ja pään kierto liikkeen mukana olivat synkassa tuntui saavan nopeimman aikaiseksi. Toi synkka on tavallaan aaltomaisessa liikkeessä aika hankala. Jos maasta lähdetään aaltona eteenpäin, pää on vasta akselin toisessa päässä. Toisaalta jos vain käännytään shakkinappulan notkeudella, ei liikkeessä ole energiaa. Sisäinen aalto vailla ulkoista aaltoa. Siinä ainakin itellä kroppatuomari on vallan tärkeä kaveri.

Kiitos osallistumisesta ja palautteesta.
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#19

Viesti Eizei »

"Tarkoitatko tuota alkulatinkia, kiertoa vasemmalle? Vai sitä että vapautan liikkeen holtittomasti, eli kierrän liikaa lyönnin suuntaan?"

Äääärgh... Oikeallahan minä tuossa hutkaisin. Alkulatinkia, kiertoa oikealle! Piti sanomani.
Antti Junikka
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#20

Viesti Lasse Candé »

Yksi, mikä minulle tulee mieleen, on tuo lyönneissä näkyvä vartalon kierto. Pidän mahdollisena että se on liioiteltu. Näen itse asian niin, että karatessa ja koulunyrkkeilyssä opetellaan vartalon kiertoa siksi, että ihmiset eivät osaa sitä. Mutta että lyömisessä se ei riitä, vaan se on vain yksi komponentti.

Itse pidän sellaisista lyönneistä jossa vastakkaisen puolen kyynärpää pysyy lähellä alkuasentoa. Tämä vaatii sitä että selkä aukeaa oikealla tavalla ja että oikeat lihakset etupuolelta tulevat mukaan. Perusteluja tällaiselle peruslyönnille on kaksi. Jos lyöntiin ei liitä pakkoliikkeitä toiselle kädelle, toinen käsi voi soveltaessa tehdä mitä sen tarvitsee. Eli siitä tavasta ettei tee mitään on helpompi siirtyä muiden asioiden tekemiseen kuin siitä että tekee aina samalla tavalla. Toinen syy on voimantuotollinen. Käsien symmetrinen liike (molemmat esim työntää) vähentää vartalon kierron momenttia ja tätä kautta vapauttaa resursseja vastustajaan kohdistuvaan voimantuottoon. Miksi pyörittää koko vartaloa kun ei tarvitse? Miksi puskea yhtä olkapäätä poispäin vastustajasta, kun se on se suunta mihin haluaisi tuottaa voimaa?

Tätä voi kokeilla lyömällä jotakin sopivan periksiantamatonta mutta sillä tavalla pehmeää, että ei ihan liikaa tarvitse varoa. Esim kova säkki paljaalla kädellä on hyvä. Jos lyö "karatelyönnillä" eli vetämällä toista kättä taakse, pettääkö voimantuotto vastakkaisesta olkapäästä? Minulla pettää ja kun olen katsonut toisen tyylin mestareiden lyövän näin makiwaraa tai muuta maalia, niin sama homma. Sitten vakauttaa vastakkaisen puolen ja hieman pyöristää rakenteita ja kokeilee uudestaan. Tällöin on mahdollista lyödä niin että se tuntuu koko rakenteessa ja sen jälkeen on enää kysymys siitä kuinka hyvin saa tätä vielä sidottua kokonaisrakenteeseen ja sitten pelkästään siitä kuinka paljon saa tällä rakenteella tuotettua voimaa.

Mutta kierto on yksi perusharjoite. Sulkeminen on toinen, eli esim symmetriset lyönnit molemmin käsin. Ja tässä kuvailemani "hyvä lyönti" sellainen missä sulkeminen ja kierto yhdistetään niin, että ne kumoavat toistensa vaikutukset passiiviseen puoleen ja molemmat tukevat aktiivista puolta sekä voimistavat koko kehon rakennetta.

Luulin muuten että tuon finger jabin suunta on kuin pingiksen rystypuolen lyönti, mutta näyttääkin että teet ainakin välillä kuin kämmenpuolelle. Joka tapauksessa, ehdotan ettet käännä vartaloa liikaa ja pohdit toisen käden roolia edellä kuvattu mielessä. Kämmenpuolen sisäänpäin kohdistuvissa lyönneissä osa minusta tekee aina samaa liikettä molemmin käsin. Rystypuolella vastaava periaate, mutta avaan lähinnä vastakkaisen puolen kyynärpäästä hieman fiiliksenä. Tapoja on varmaan muitakin, mutta treenasin rystypuolta yhdessä vaiheessa aika runsaasti (karaten uraken, eli backfist). Sulkevat liikkeet ovat alkaneet kiinnostaa viime vuosina taas enemmän.



Ajattelin tuoda Systemaketjusta tänne:
Eizei kirjoitti: syys 18, 2018, 12.01 Tuo että lyöminen perustuu "healingiin" herätti kans ajatuksia. En tiedä mikä näkökulma hänellä tässä siihen on mutta mä nään asian sillai omassa tekemisessä, että. Jos tyyppi hakee sitä läpivetoajatusta ymmärtämättä kokemuksellisesti miten voima lähtee maasta, kulkee kehossa, osuu, kimmahtaa takaisin ja palaa maahan, hän ei lyö itseään, eikä toista ajatellen terveellisesti. Ranteita menee ja kroppa ottaa turhia tärskyjä. Kaveriin päin kontrolli ei ole hyvällä tasolla. Luulisin, että systeman ajatuksella lyödä liike ja impakti on terveellistä omalle keholle, se perustuu hallintaan, ei murskavoimaan. Ja vastustaja saa tilannesidonnaisesti kontrolloidumpia tällejä, lähes terveellistä :D
En ole varma onko tuo ajatus takaisin ponnahtavasta voimasta hyvä valmennuksellinen mielikuva. Siinä on ainakin näin fysiikan opettajan näkökulmasta katsottuna virheajattelun mahdollisuutta. Sellaista, missä Newtonin kolmatta lakia ei ymmärretä vuorovaikutuksen symmetrian kuvaajana, vaan missä se virheellisesti ymmärretään syy-seuraus-suhteena jollakin peräkkäisyydellä. Newtonin kolmannen lain mielessä jokainen kehon palikka vuorovaikuttaa viereisensä kanssa koko ajan tehden täysin vastakkaisella voimalla jokaisessa hypoteettisen vaikutuspinnan pisteessä. Osuman aikana tämä palikoiden ketju menee myös lyöjän ja lyötävän välillä ja tällöin jokaiselle vierekkäiselle palikkaparille pätee että ne vuorovaikuttavat symmetrisesti. Huom, symmetria pätee vain rajapinnoissa, jotka sitten voi laittaa minne tahansa kohtaan tätä nelijalkaista kokonaisuutta.

Käytännöllisesti katsottuna virhe voisi olla siinä, että kuvaus kuulostaa siltä että osumahetkellä "maksetaan jotakin hintaa" tuotetusta voimasta ja ikäänkuin tämä tasapaino tuottaisi jotakin lisävoimaa kokonaisuuteen. (?) Mitään tällaista realiteettia ei kuitenkaan ole olemassa, vaan osumahetkellä kannattaa jatkaa voimantuottoa koko vartalolla. Saattaa tietenkin olla että tuo mielikuvaa ohjaa tätä koko keholla tapahtuvaa voimantuottoa hyvin, mutta pidän mahdollisena että se on ns "common sense misconception" Newtonin kolmannesta laista. Parhaassa tapauksessa se tietenkin herättää mielikuvia rentoudesta tavalla joka tukee koko kehon voimantuottoa, mutta tässä tapauksessa kyse on mielikuvavalmennuksesta eikä missään nimessä hyvästä analyysistä.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#21

Viesti Eizei »

Kiitos Lasse! Tosi mielenkiintoista analyysiä ja vaatii pureksimista. Olen ihan varma, että saan tästä viestistäsi kehittäviä suuntaviittoja tekemiseeni.

Tekniikassa on varmasti parannettavaa paljon. Tosiaan treenailen paljon juuri tunteen ja liikkeen kautta ja koen, että oon vaan aina jossakin "vaiheessa". Tässä ei ole mitään valmista, matkalla ollaan ja tällä hetkellä homma näyttäytyy näin. Tuossahan teen aika monella eri tavalla korostaen eri asioita. Oon aika paljon yrittäny saada lapaseutua auki ja ymmärtää sen merkitystä. Voi olla että se näkyy ylikorostuneena kiertona, takaolkapään karkailuna. Uskonkin, että sulkeminen tuottaa paremmin tuloksia kun seutu on avattu versus että sulkee jumittaen. Tavallaan tavoittelee nontelegraphicia vain sillä itsellään, eikä ison liikkeen kautta.

Teen muuten joo kämmenpuolen iskun. Mun tietämys tosta fingerjabista on ihan siis nolla. Oon aatellu että Bruce on huidellu molemmilta puolilta. Kun vien sama ajatusta suoraan lyöntiin, yritän saada sen lähtemään tietysti suoraa, mutta tuossa latinkikorostuksessa haen kropan kiertoa kämmenpuolen iskua ajatellen. En rystypuolen. Käsi taas tekee ojentuessaan aika sellaisen rystypuolen iskun tyylisen ojentumisen suoraan. En kauhaise. Jos ajatellaan vain hämäyksenä ilman voima ajatusta isku voi tulla oikealta vasemmalta tai suoraan silmiin. Riippuen miten kohdistaa. Koukistuessaan menee kämmenpuolen suuntaan. Palautus on pyöreämpi kauhaisu korostettuna. Tavallaan keskittyminen lähdössä ja antaa kätösen lentää loppuun asti rentona.

Sulla oli tossa sentasoista järkiperäistä analyysiä ettei ihan omat aivot tahdo taipua. Mä kun teen tosiaan tunteesta hommaa niin yritän olla liikaa ajattelematta hommaa ja miettiä kokemuksellisesti homman toimivuutta kamppailussa. Kun ajelen ansoihin, teen sen tunneperäisesti, tuskin sitä kautta, että miettisin hommia vaikka järkeistäen fysiikan, fysiologian tms
näkökulmasta. Mulla ei taida olla nappuloita siihen.

Vielä kerran tattis.
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#22

Viesti Eizei »

Kelailin vielä viestiäsi. Joo mun kontrolliajatuksen ja takaisin kimmahtavan kaman ei oo tarkotuksena todellakaan tuoda lisävoimaa vaan kuten ketjun alussa mainittua, riittävää voimaa ja parempaa hallintaa/spontaaniutta liikkeen lähdössä että jälkitilanteessa. Uskon, että sillä saadaan suhteellista hyötyä, yllättävän terävä isku yllättävän vähällä vaivalla. Mutta maksimivoimantuotto ei ole pointti ollenkaan. Heikon/vanhan miehen tapa... Terve tapa liikkua, hallintakeskeinen kestävä tapa iskeä. Sillä ajatuksella.

Ja tosiaan omaa tuntemus ja mielikuvahumppaa. On erittäin mukavaa, että tällaisellekin on näissä piireissä tilaa. Vähän abstraktia tuubaa mutta... :)
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#23

Viesti Eizei »

Onks tää ny sit kämmenpuoli vai ei... Ei mun mielestä ihan selkee rysty / backfist tyyppinen kuitenkaan. Näyttäs siltä omaan silmään, että joko näpy vasemmalta oikeelle, raapasu oikeelta vasemmalle tai sit tökkäsy suoraan, mikä tahansa näistä riippuen miten kohdistaa. Näyttää semisti kauhasulta palautussuuntaan minusta enemmän kuin iskulta rystysuuntaan.

Paha sannoo.

Antti Junikka
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#24

Viesti Lasse Candé »

Tuo on liikesuunnaltaan täysin sama kuin karatessa tyypillinen uraken. Lee vain tekee palautuksen hieman poiketen siitä että vetäisi samaa reittiä takaisin. Mutta ei edes kovin paljoa poiketen.

Ei tuon osumasuunta ole suoraan vasemmalta oikeaan vaan paljon enemmän eteenpäin. Kyseessä on silti "rystypuolen" lyönti.

Meillä oli Suomessa tuollainen perustekniikka aikoinaan kun suoritin Wadon mustaa vyötä täällä. Nähdäkseni kyseinen tekniikka tuli Tatsuo Suzuki senseiltä. Wadon piirissä on urakenille monta perusharjoitetta, mutta itse siis taoin aikoinaan käytännössä samaa kuin mitä Lee tekee tuossa ja aika paljon teinkin silloin. Siksi on melko helppoa nähdä mitä Lee tekee.



Sanottakoon, etten itse pidä kyseistä tekniikkaa kovin tärkeänä käyttöteknikkkana, mutta näen siinä suuria hyötyjä kehonkäytön harjoitteluun.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#25

Viesti Kari Aittomäki »

Uraken on juu, ja vajaa. Nähdäkseni siinä on juu jenkaa paitsi eteen (joka onkin tehokas tapa laittaa massaa liikenopeuställiin), myös nyrkin rotaatiota niin, että impakti tulee enimmin etusormen rystysellä.

Larry Hartsell opetti paitsi tuota, myös raskastekoisena sellasta nuijamaisempaa kojautusta.
Alas palautus ei ole virhe, mulle se korostettu takaisinveto assosioituu pistekaraten tsisaa-koodistoon eli näytetään että hip, minä löin! Antakaa piste.

Aneksdootti, olin kerran tuomarina ja otti jostain syystä päästä. Joku Meidokanin pistetikkaaja löi suoran ohi ja palautti kuin urakenin, uljaan huudon ja heristyksen kanssa, katteli meitä tuomareita ja vaati pistettä.
Aputuomari näytti että piste, mä katsoin sekä atuomaria että heristäjää synkästi ja sanoin
- Ohilyönti, ei pistettä!
Ja matsi jatkukoot.
Avautumista tapahtui.


Olen kyllä treenannut lyöntiä jossa tälli annetaan melko vastaavasti mutta impakti tapahtuu ranteella. Kakuto.
Tekee mukavaa purulihaksissa tai ohimolihoissa. Tai vatsaportissa, on siitä hyvä että on melko huomaamaton.
Ja voi sillä munuisiinkin kopata. Tai gluteus-m:n.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#26

Viesti Lasse Candé »

Juuri tuossa rannelyönnissä ollaan niiden voimankäytöllisten asioiden äärellä, mitä vähän meinasinkin. Kyseinen rannelyönti on perustavanlaatuinen voimantuottoharjoite paljoon ja oma urakenini perustuu paljolti sen rannelyönnin opetuksiin. Rullaan vain loppuun asti urakeniksi. Tästä erillinen asiansa on sellainen uraken, missä nyrkki on valmiiksi käännettynä suorasta asennosta yli ja mitä voi käyttää esim iskuissa käsivarsiin, rystystökkäyksenä siis.

Ja juu, en itsekään palauta takaisin samaa reittiä vaan jotakuinkin kuten Lee tekee tuossa. Niitä suoria palautuksia havainnoineena, näyttää aika käsivoittoiselta. Jotenkin se palautus sivun kautta tuntuu luontevammalta ja siltä ettei tarvitse itse lyönnissä laittaa jarruja päälle. Ja ellei meinaa vetää myös olkapäätä takaisin, niin joutuisi puskea palautuksessa kyynärpään aika luonnottomasti sivulle, jos palauttaisi samaa reittiä. Mutta siis tuosta palautuksesta tulee se alkuperäinen epäselvyys itse lyönnin radasta.

Tuon uraken-version kanssa kannattaa harjoitella rinnakkain läpilyöntejä. Harmi että demomahdollisuudet ovat huonot, mutta itse pyörittelin aikoinaan paljon urakenhuitaisuja sivulle siten että käsi toimii ikäänkuin ruoskana ja sen ojennuttua kunnon huitaisu laajassa kaaressa pidemmälle, samaan aikaan olkapää vakauttaen. Jäykkyystilasta riippuen joutuu katsella himmailun astetta, jos tosiaankin "sulattaa" hartian, mutta on ihan hyvää oheisharjoittelua. Ja opettaa paljon myös luontevista osasten reiteistä suhteessa toisiinsa, eli linjauksia.



Tuo ajatus etusormen rystysestä onkin mielenkiintoinen. Kun koko uraken on vähän sellainen, että miten kovaa sillä edes kannattaa lyödä ja että minkä tyyppinen sen vaikutus on, niin juuri tuollainen mahdollisimman wittumainen iskevä piikki kuulostaa järkevältä. Meillä on versio, jossa etusormen rystysnivel suoristetaan ja pitäisin tätä jokseenkin samana kuin Leen joillain videoilla näkyvä fingerjab. Se tulee kihon kumite 5:ssä ja suoritustapoja näkyy valitettavan erilaisia. Mutta siis etusormen nivelellä pitäisi lyödä nenää. Oletan näin tehtävän, jotta on turvallinen pistemäinen maali, johon voi jopa sormella kevyesti lyödä harjoitellessa. Jotkut ovat sitten jalostaneet kuinka nenää lyödään ja muokanneet hieman, mutta arvelen itse että siinä muuttuu katan sisältö, ja siksi räppään itse samoin kuin opettajani uraken-tyyppisesti etusormella nenän suuntaan.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Lyöminen korealaisperäisissä lajeissa?

#27

Viesti Eizei »

Jännä, että näätte ton rystypuolen iskuna. En tosiaan tajunnu homman olevan niin, vaan luulin sen olevan niinku tässä 0:40



Sen jälkeen esittelee sitten backfistiä. Näidenkin jälkeen näyttäytyy ittelle enemmän tuolta ensimmäiseltä. Ehkä tuo Karin mainitsema vajaaksijättö ja sitten tuo Lassen mainitsema suuntautuminen enemmän eteen selittävät osittain sokeuttani.

Lasse demomahdollisuudet on loistavat! Videokamera lähes jokaisella taskussa. :)
Antti Junikka
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa