Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

siipeilijä
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 134
Lauteille: Heinäkuu 2005

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#16

Viesti siipeilijä »

Pidän Jyrki Saariota erittäin suuressa arvossa, ja olen harmissani ettei hän enää ole tuolla liiton mustien vöiden listalla, jonne hän ehdottomasti kuuluisi.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#17

Viesti JanneM »

siipeilijä kirjoitti: syys 13, 2018, 08.29 Pidän Jyrki Saariota erittäin suuressa arvossa, ja olen harmissani ettei hän enää ole tuolla liiton mustien vöiden listalla, jonne hän ehdottomasti kuuluisi.
Olen ehdottomasti samaa mieltä.
Jyrki oli mukana komiteassa joka myönsi vyön Suomalaiselle liittoon kuulumattomalle henkilölle. Jyrki on ollut myöntämässä kymmeniä mustia vöitä Ruotsissa. Suomessa hän on mennyt aina SPNL:n vaatimusten ja sööntäjen mukaan. Mikään ei ole muuttunut toiminnassa, niin silti tästä asiasta tehtiin iso häly ja Jyrki poistettiin kostoksi Suomalaisten mustien vöiden listalta.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#18

Viesti Mika »

[mention]Andy[/mention] osannee valottaa syitä tuon päätöksen taustalla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#19

Viesti magamies »

Ihmettelen muutenkin potkunyrkkeilyliiton linjaa monia muitakin nimiä on poistettu dan arvoista vuosien saatossa mm, jujutsuguru Risto(kuuno) Väntär jolla on 1 dan kickboxing ja nimi oli vielä 80 luvulla potkunyrkkeilyliiton mustien vöiden joukossa ja muitakin nimiä on ollut jotka poistettu eli jotain ihjmeellisä uudistuksia on aikoinaan tehty.
Saarion tapausta en todellakaan ymmärrä minäkään varsinkin kun miehellä on mittava ura takanaan ruotsissa ja on ennen täällä tunnettu ja tunnistettu.
Magamies
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#20

Viesti tohtorismies »

Minä ihmettelen kaikkien lajiorganisaatioiden toimintaa. Ihmiset on ihmisiä ja vyöt on vöitä.
Tämän postauksen informaatio arvo on nolla mutta angstin puolelle vetää lukea näitä juttuja.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#21

Viesti Mika »

[mention]Andy[/mention], olet varmasti lukenut tätä keskustelua. Onko tuohon Saarion poistamiseen mustien vöiden listalta sellaisia syitä, joita ei tässä keskustelussa ole tullut esille?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#22

Viesti magamies »

Mika kirjoitti: syys 15, 2018, 15.58 @Andy, olet varmasti lukenut tätä keskustelua. Onko tuohon Saarion poistamiseen mustien vöiden listalta sellaisia syitä, joita ei tässä keskustelussa ole tullut esille?
Onkohan liian arka aihe? Joka tapauksessa käsittämätöntä että Saarion nimi poistettu liiton dan arvoista!
Magamies
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#23

Viesti Andy »

Olen kommentoinut asiaa laajalti Facebook-seinääni, jonka huomioarvo on aika paljon merkittävämpi, mutta laitetaan nyt tännekin muutama huomio, ettei kellekään jää väärää käsitystä. Korostan ensiksi, että minulla tai kellään muullakaan oululaisella ei ole mitään virallista asemaa liitossa, joten nämä ovat sikäli ulkopuolisen mielipiteitä. En ole ollut asiasta millään lailla päättämässä, enkä tiedä, mitä asiasta on hallituksen sisällä keskusteltu. Siitä kannattaa kysyä liiton puheenjohtaja Petteri Maunulta. Vihjailut, että tämä keissi liittyisi johonkin paikallisiin erimielisyyksiin, kuuluvat ihan black helicopters -osastoon.

Ensinnäkin Jyrkillä ei ole eikä ole koskaan ollutkaan suomalaista potkunyrkkeilyn mustaa vyötä. Ulkomaiset dan-arvot eivät käy Suomessa, koska niiden vaatimukset voivat olla mitä tahansa. Minullekin on tarjottu mustaa vyötä esim. vastineeksi siitä, että toisin ottelijoita latvialaisiin kisoihin. Isommalla ottelijamäärällä olisi vielä saanut korkeamman dan-arvon.

Siksi systeemi menee niin, että ulkomaisen mustan vyön tulee käydä mustan vyön kokeessa kesäleirillä, missä hänen tasonsa tarkastetaan ja vyöarvo vahvistetaan Suomeen. Sääntö on ollut näin erittäin pitkään ja toistaiseksi ainoa vyönsä vahvistanut on Delcio Pereira, muistaakseni joskus vuoden 2012 tienoilla. Jyrki ei ole vahvistanut vyötään kokeessa eikä hän sitäpaitsi täytä normaaleita mustan vyön kriteereitä, käsittääkseni ei edes ruskean vyön, mutta tästä en ole täysin varma.

Tästä huolimatta erinäisistä syistä Jyrkille aikoinaan haluttiin antaa graduointioikeus Suomessa. Graduointioikeudet on merkitty liiton mustien vöiden listaan ja siksi Jyrki lisättiin sinne erikoistapauksena merkinnällä 5.dan SWE. Tämän tiedän, kun itse omin käsin hänet sinne lisäsin. Graduointimääräysten mukaan yksittäinen msuta vyö dan-arvostaan riippumatta voi myöntää vöitä vihreään asti. Sitä korkeammat vyöt myönnetään vain suurleireillä kahden graduoijan voimin ja musta vyö vain kesäleirillä kolmen graduoijan voimin. Musta vyö on lajin sisällä hyvin harvinainen ja arvostettu saavutus ja niitä myönnetään vuosittain tyypillisesti 0-3 kappaletta. Tänä vuonna ei yhtään.

Se että tästä huolimatta myöntää mustan vyön omin valloin Suomeen ja vielä henkilölle jolla ennestään on liiton ruskea vyö (mutta ei tietääkseni vyötä Ironman kickboxingissa), ei tue liiton vyöjärjestelmää vaan kilpailee sen kanssa. Samaan aikaan oli lisäksi vireillä toinenkin tapaus, jossa myönnettiin Suomeen omatekoinen musta vyö ilman graduointioikeuksia. Jos liitto ei tähän puuttuisi, niin kuka hyvänsähän voisi perustaa oman vyöjärjestemän. Vaikka minä voisin hankkia mustan vyön Latviasta ja alkaa myöntää omia vöitä liiton ohi. Jos vyöjärjestelmää halutaan pitää yllä, tällaista ei voi mitenkään sallia, koska pian niitä kilpailevia vyöjärjestelmiä on kymmenen tai kaksikymmentä ja jokainen ohjaaja myöntää mustia vöitä niin kuin huvittaa.

Koska näin ei ole haluttu tapahtuvan, on hallitus sitten ottanut suhteellisen jyrkän kannan ja mm. poistanut Jyrkiltä graduointioikeudet liiton alaisiin vöihin. Liiton sääntöjen 14§ mukaan graduointimääräykset vahvistaa liiton hallitus, joten tässä ei nähdäkseni ole mitään epäselvää.

Tämä siis on minun käsitykseni tilanteesta, mutta parhaan vastauksen saa ottamalla yhteyttä puheenjohtaja Petteri Maunuun.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#24

Viesti Lasse Candé »

Ihan tälleen ulkopuolisena näyttää melko selkeältä keissiltä ja ymmärrän hyvin liiton toiminnan.

Jonkin verran huonommin taas ymmärrän että suoritellaan vöitä muissa järjestelmissä kun Suomessa on omansa. Tietenkin jos huvikseen suorittelee arvoja joita ei missään suomalaisessa yhteydessä tuo esiin, niin eihän siinä sitten mitään.

Tuo Oulu-spekulaatio oli Maunoselta tälleen edelleen ulkopuolisen silmiin jonkinasteinen rimanalitus, mutta hyvä että siltä katkaistiinkin siivet.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#25

Viesti magamies »

Lasse Candé kirjoitti: syys 16, 2018, 16.59 Ihan tälleen ulkopuolisena näyttää melko selkeältä keissiltä ja ymmärrän hyvin liiton toiminnan.

Jonkin verran huonommin taas ymmärrän että suoritellaan vöitä muissa järjestelmissä kun Suomessa on omansa. Tietenkin jos huvikseen suorittelee arvoja joita ei missään suomalaisessa yhteydessä tuo esiin, niin eihän siinä sitten mitään.

Tuo Oulu-spekulaatio oli Maunoselta tälleen edelleen ulkopuolisen silmiin jonkinasteinen rimanalitus, mutta hyvä että siltä katkaistiinkin siivet.

Jyrkihän on asunut kymmeniä vuosia ruotsissa ja on siis selvää että on siellä suorittanut vyöarvonsa ja varmaankin aika lailla samanlaiset järjestelmät niin ruotsissa kuin suomessakin....
Ihmettelen edelleen miksi mm Risto Väntärin nimi on poistettu Suomen potkunyrkkeilyliiton dan arvoista kun hänelle myönnettiin 1 dan arvo vuonna 1986 ja vyön myönsivät Auvo Niiniketo ja muistaakseni joku Unkarilainen kansainvälisen liiton päämies tuolloin.
Magamies
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#26

Viesti Lasse Candé »

Niin, siis jos tosiaankin on selvää että tämä Saario on suorittanut vyönsä muualla ja ei täten kuulu listaan potkisliiton vyön suorittaneista, niin tässähän ei pitäisi olla mitään epäselvää.

Väntäristä en tiedä. Ehkä joku valaisee tätä asiaa myös.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#27

Viesti Ile »

Olikohan Kuuno (= Väntär) koskaan nykyisen liiton "virallisilla" listoilla?

Totta kai hän kuuluu lajin uranuurtajiin Suomessa, mutta SPNL perustettiin vasta 90-luvulla ja Aven seurahan ei kansainvälisten liittokuvioiden takia edes ollut ihan aluksi liitossa mukana.

Toki myöhemmin tilanne muuttui, mutta tiedä sitten millä logiikalla vanhoja "kansainvälisiä" meriittejä on huomioitu kun liiton vyökoesysteemiä on kehitetty ja vyöarvoluetteloita alettu ylläpitää...
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#28

Viesti Andy »

Väntärin tilannetta en tiedä ja niin kauan kuin itse olen ollut toiminnassa mukana, niin hän ei ole ollut mustien vöiden listalla. Toisaalta siellä kuitenkin on muita sellaisia, joille Ave on joskus 80-luvulla myöntänyt mustan vyön ja joilla on ollut se siitä asti. Siihen aikaan siis systeemi oli erilainen ja vyöt myönnettiin Aven pitämien vyökokeiden perusteella. Näistä tuli sitten liiton mustia vöitä kun liitto perustettiin.

Jos Kuunolla on silloisen järjestelmän mukainen vyö myönnetty, niin sen kai periaatteessa pitäisi olla voimassa nykyäänkin, kun tuskin sitä vyötä nyt on mitenkään erikseen päätetty mitätöidä. Olen itseasiassa maininnut hallitukselle, että Väntärin tilanne kannattaisi selvittää niin että hänellä joko on tai ei ole mustaa vyötä, mutta ei olisi ainakaan missään oudossa välitilassa, missä kukaan ei oikein ole selvillä mistä on kyse.

En tiedä voisiko olla jopa niin, että Väntärin vyö on vain unohtunut lisätä listaan muiden mukana joskus 90-luvulla. Aven seurahan ei aluksi kuulunut liittoon ollenkaan, eikä sitä ehkä ole kukaan sitten huomannut/vaivautunut selvittämään. Etenkin jos Väntär itse ei ole ollut asiassa aktiivinen, niin tuollainen on voinut tosiaan vain jäädä roikkumaan. Mutta tämä on tosiaan vain arvailua, enkä tiedä asian todellista laitaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#29

Viesti Ile »

Osaltani tämä on lämpimikseen spekulointia, kun en niin lähellä tuota kuviota ollut.

Silti varovaisesti arvelisin asiaan vaikuttaneen sen, että Väntärille potkunyrkkeily oli kuitenkin sivulaji, jossa hän lopetti esim. matsaamisen aika nopeasti, kai jo ennen sitä mustaa vyötä. Oli toki ainakin jonkin aikaa sen jälkeen touhussa mukana muissa rooleissa.

Sitten taas Asko Aallolle ja kumppaneille kyseessä oli päälaji ja oletettavasti heillä aktiviteetti jatkui sen parissa vahvemmin vielä liiton olemassa olon aikanakin, joten heidän vyönsä on ehkä siten luontevasti kirjattu liiton listoille, kun taas Väntärin vyö on jotenkin jäänyt, jos ei ollut enää niin aktiivisessa roolissa? Saattaahan näitä olla joku muukin "unohtunut".
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Iron Man Kickboxing - Jyrki Saarion potkunyrkkeilytyylisuunta?

#30

Viesti JanneM »

Mestari Jyrki Saarion pyynnöstä julkaisen hänen vastineensa asiaan.
Tervehdys!

Haluaisin lausua vastineen, liittyen potkunyrkkeilyliiton uusista säännöistä koskien Mustien vyön listausta liiton sivuilla ja graduointioikeudesta.

Päätös on hyvä ja oikeudenmukainen ja pitää toki koskea kaikkia. Eli minun nimeni ei tietenkään kuulu listalle. Asun Ruotsissa. Eipä Ruotsinkaan listassa ole listattuna Suomalaisia mustia vöitä.

Miksi nimeni on ylipäätään ollut listalla?
Syy on hyvinkin yksinkertainen ja sillä ei ole mitään tekemistä meriiteistä suomalaisen potkunyrkkelyn parissa. Tai meriittien puutteista jos sen niin haluaa ilmoittaa.

2010 vuosikymmenen taitteessa asuin jonkun vuoden Suomessa Lahdessa perhesyiden takia. Lahden Kamppailulajikeskuksella harjoitellaan potkunyrkkeilyä potkunyrkkeilyliiton alaisessa seurassa. Koska joskus, aika useinkin, oli vaikeaa saada graduoija paikalle niin ehdotus oli josko minä voisin pitää vyökokeet koska Lahdessa asuin?

Tottakai on itsestään selvää että maassa maan tavalla. Mielestäni vyökokeet ovat hyvä asia ja sääntöjä on noudatettava.
Päivitinkin graduointioikeudet yhden kerran ohjaamalla seminaarin Espoossa, seuraavalla kerralla Oulussa ja viimeisen kerran Hämeenlinnassa SM:n yhteydessä.

Kysymys kuuluukin ja ehkäpä jopa ongelman ydin vyökoekäytännössä: Onko vyökokeiden pitäminen etuoikeus vai velvollisuus? Minulle itselleni se on Suomalaisen potkunyrkkeilyn parissa lähinnä ollut velvollisuus. Graduointioikeuksien päivitys on maksanut reilusti enemmän kuin se aikalailla nimellinen korvaus jonka kokeiden pitämisestä on tullut.

Asun nykyään, ja olen asunut jo muutaman vuoden, Ruotsissa joten on tottakai aivan oikein että nimeäni ei listalla ole.

Tapaus Arto Vuoma:
Olen tuntenut Arton jo vuodesta 1994 jolloin hän osallistui Suomen Potkunyrkkeilyliiton järjestämälle kesäleirille. Sinne liitto oli kutsunut minut ja Jonny Andreassonin ohjaajiksi.
Arto on pitkän linjan kamppailija, kamppailulajitaustaa jo 40 vuotta. Hän on lisäksi sekä Classic Krav Maga - ja Defendo - kouluttajatiimin jäsen, Muay Thain ja itsepuolustuksen ammattiopettaja Oulusta.
Hän osallistui Göteborgissa mustien vöiden vyökoetilaisuuteen ja suoritti kokeen hyväksyttävästi 1.9.2018.
Hänelle vyökoediplomin ovat myöntäneet Ironman Kickboxing perustajat Jyrki Saario ja Jonny Andreasson. He ovat myös kummatkin WAKO 5 Dan potkunyrkkeilyssä.
Diplomin ovat lisäksi allekirjoittaneet paikalla olleet ja vyökoetta vastaan ottaneet Ironmanin mustat vyöt:
Rainer Heinonen
Håkan Karlsson
Robert Sundin
Olof Hulfjeldt
Sabina Heinonen
Niklas Eriksson

Heidän meriittinsä löytyvät täältä:
https://ironmanmajorna.se/traenare

Minusta on todella hienoa että kuitenkin jo 48 vuotias ukko haastaa itsensä ja suorittaa vaativan testin onnistuneesti. Hatunnoston paikka Artolle.

Olenko tuomassa kilpailevaa vyökoejärjestelmää potkunyrkkeilyyn Suomeeen?
No en todellakaan. Minulla ei ole aikaa, kiinnostusta tai minkäänlaista motiivia tähän.

Defendossa johon olennaisena osana kuuluu pystyottelu, tasokeet ovat Defendon.
Myös Classic Krav Magassa sama asia, tasokoeet ovat Classic Krav Magan.
Seuroissa joissa jossa olen opettanut potkunyrkkeilyä olen aina painottanut että minä graduoin vain ja ainoastaan liiton sääntöjen mukaisesti. Siis niissä potkunyrkkeilyseuroissa joissa olen ollut aktiivisesti mukana.

Minun oma näkemykseni on että on olemassa useita eri Kickboxing -tyylejä. Näin myös Suomen Potkunyrkkeilyliiton sisällä.

1. Liiton Potkunyrkkeily.
2. MMA
3. Muay Thai tai Thai-Kick-Boxing, viimeistä lyhennettä ei taida saada käyttä uusien sääntöjen mukaan?
4. Wushu / Sanda. Chinese Kickboxing. Saako Chine Kickboxing termiäkään käyttää?
5. Savate. France Kickboxing
6. Tae-Kwon-Do

Näin nopeasti vilkaistuna. Uskoisin että joissakin edellämainituissa käytetään myös omaa taso/vyökoesysteemiä. Pidän myös Ironman Kickboxingia omana tyylinään.

Olen yksi Ruotsin potkunyrkkeilyliiton perustajajäsenistä 1983, Ironman Kickboxing perustimme 1989, minulle myönnettiin WAKO järjestön 5 Dan musta vyö 6.10.2002. Ruotsissa.

Ironman Kickboxing täyttää 30 vuotta maaliskuussa 2019. Juhlatilaisuus tulee olemaan myös jäähyväisseminaari itselleni. Viimeinen puhdas Kickboxing-seminaari. Olenhan itse jo aikuiseen ikään ehtinyt kuusikymppinen ukko.

Sen jälkeen keskityn viimeiseen yhteen pitkään maailmankiertueeseen allani olevissa Defendo ja Krav Maga seuroissa. Niitä on se reilut 100 kpl. Saa katsoa ja todentaa asian esim tarkastelemalla karttoja Facebook -sivullani ja/tai Saario Academy Facebook sivuilla. Eli tarkoitus on kiertää ja pitää seminaari jokaisessa näistä seuroista. Jos pystyn pitämään seminaari kahden viikon välein niin silloin aikaa tähän menee se neljä vuotta. Jos pystyn pitämään viiden seminaarin kiertueen kerran kuukaudessa niin urakkaan menee kaksi vuotta.

Sen jälkeen siirryn eläkkeelle ja keskityn mopojeni korjaamiseen 🙂

Terveisin:
Jyrki Saario
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa