Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#46

Viesti Andy »

Kyllä Matsuoi minusta ainakin on ihan selvästi Suomen kaikkien aikojen merkittävin karatevaikuttaja. Aikoinaan hän levitti oppia laajalti myös shorinji-ryun ulkopuoliseen karateskeneen leirien kautta.

Tekniikoiden realistisuus on oma juttunsa, mutta mielestäni hän oli vielä 90-luvulla siinäkin jos ei ihan kuuminta hottia, niin ainakin paremmasta päästä. Nykyään maailma on siinä suhteessa vähän erilainen, kun on RSDB:t ja muut, mutta tuollloin monet esim. treenasi kataa itsepuolustustarkoituksessa pelkästään ilmaan, eikä mitään sovelluksia edes fyysisesti kokeiltu.

Henkilökohtainen taitotasohan hänellä on myös ollut aina erittäin korkea siinä mitä tekee.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#47

Viesti kenttiensankari »

TimoS kirjoitti: syys 10, 2018, 14.02
kenttiensankari kirjoitti: syys 10, 2018, 13.29 Tuolla videolla ollaan jopa otteluasennossa ja pienessä liikkeessä ja tehdään alapotkuja :o Kun itse treenasin, niin paritekniikka oli yleensä paljon enemmän ns. suolapatsasmeininkiä. Mistäköhän moinen muutos johtuu?
Ero voi ainakin osittain selittyä opettajalla

edit: piti työn takia jättää tämä hieman kesken. Eli siis, olen jo aika pitkälle unohtanut millaisia treenejä Matsuoi piti, mutta tosiaan tuo ero voi selittyä osittain sillä, että et ollut suoraan hänen opissaan ja Imatralla jostain syystä sitten opetettiin tuolla suolapatsasmeiningillä. Sen mitä itse muistan, niin tuollaista suolapatsasmeininkiäkin oli, lähinnä kun treenattiin sovelluksia kataan. Kun sitten otettiin esim. oyokumite-harjoituksia, meininki oli toisenlaista. Yakusoku-kumitet olivat kanssa melkoista jäykistelyä (tosin, tämä on tällaisille ippon kumite-harjoituksille sangen tyypillistä, mekin sorrutaan välillä siihen)
Kyllä mekin Oyokumitea treenattiin, mutta mielestäni sekin oli aika suolapatsasmeininkiä ja liikaa temppuja 100% perustekniikalla. Ei siis kovinkaan soveltavaa. Tosin voi olla että olin vain itse liian suolapatsastelija.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#48

Viesti Kari Aittomäki »

Tai jospas herralla on ollut treenissä minäkuva pinnalla?
- Tää tahtois treenata niinku rokkenrollia eikä tätä perusjunttausta.

Kirstinkadulla aikanaan treenit olivat erittäin moninaisesti monipuoliset, jopa murskausta paukuteltiin.
Ja minähän ne tiilet sinne hommasin ja kannoin.

Mulle henkilökohtaisesti Genbukai oli se pedanttisen peruskaraten loppukiillotus, lopullinen muotoonhakkaaminen.
Kaskun sellasta ehtaa karatea oli vaikea saada treenatakseen, melkein missä vaan se treeni oli sellasta karatejutsua, henkilökohtaisten mieltymysten esittelyä. Enimmäkseen melko jonninjoutavaa.
Matsuoi ei ollut.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#49

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: syys 11, 2018, 02.37 Kirstinkadulla aikanaan treenit olivat erittäin moninaisesti monipuoliset, jopa murskausta paukuteltiin.
On ne treenit sitten muuttuneet aika reilusti, koska minun aikana Genbukailla, eikä niissä kahdessa muussakaan Matsuoin alaisessa seurassa, joissa treenasin, ei koskaan treenattu murskausta
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#50

Viesti Kari Aittomäki »

No, Matsuoi kysyi minulta tiiliä joten hommasin niitä.
Ja sitte vedeltiin. Ja muutenkin rokattiin.

Kyllähän mä huomasin että se mun omistautuminen vaikutti salidynamiikkaan.
Kaskun en saanu tarpeekseni siitä timantintarkasta kihonista ja treenasin myös iaidoa ja mitä vaan mitä Matsuoi esiin toi.

Saattaa olla että muistelen valikoituneesti mutta mielestäni se Genbukai missä treenasin oli.. kurotteleva.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa