Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 175
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin voimankäyttö

#2971

Viesti DeusVult »

MikaM kirjoitti: elo 10, 2018, 22.02 No toistit vaan mitä mä jo sanoin. Suuri enemmistö ei poista poikkeuksien olemassoloa. Ja jos on epäselvää kutka käskyttää, niin sitähän voi kysyä?
Kyllä ainakin mä haluaisin tietää kysymättäkin, jos mahdollista, että mikä taho mua käskyttää poistumaan puistosta tai tekemään mitään muutakaan. Jo ihan pelkästään periaatteen vuoksi, mutta myös käytännön syistä.
sinappi kirjoitti:Poliisin tunnuskuvan käyttökin on kielletty.
Vähän aiheen vierestä, mutta onko muuten sotilaspoliisille ja spol-varusmieskoulutuksen saaneille annettu tässä joku erivapaus? Monasti näkee porukkaa jossain vanhoissa SPOL-AUK-verkkareissa, iso poliisilogo selässä. Ei sillä että uskoisin tämän aiheuttavan mitään sekaannuksia käytännössä, mutta noin niinkuin periaatetasolla asia on aina vähän kummastuttanut. Sotilaspoliisin ja oikean poliisin "työnkuvat" ovat kuitenkin sen verran erilaisia, että en ylipäätään ymmärrä miksi Spollarit yrittävät markkinoida itseään poliisilogolla.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2972

Viesti YJT »

Me haettiin lupa tunnuksen käyttöön (SM poliisiosasto, nyk PoHa), ja vaate ei muistuttanut poliisin vaatetusta niin lupa heltisi.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#2973

Viesti sinappi »

Puolustusvoimien sotilaspoliisi-koulutushaaramerkki ei ole aivan sama kuin poliisin tunnuskuva, koska siinä miekkaleijona on kilven muotoisen kuvion sisällä. Reservi- ja aliupseerikurssien kurssivaatteissa miekkaleijona yleensä on tornilogon sisällä, milloin se on ikään kuin eri kuva.
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#2974

Viesti Antti »

DeusVult kirjoitti: elo 11, 2018, 12.18 Vähän aiheen vierestä, mutta onko muuten sotilaspoliisille ja spol-varusmieskoulutuksen saaneille annettu tässä joku erivapaus? Monasti näkee porukkaa jossain vanhoissa SPOL-AUK-verkkareissa, iso poliisilogo selässä. Ei sillä että uskoisin tämän aiheuttavan mitään sekaannuksia käytännössä, mutta noin niinkuin periaatetasolla asia on aina vähän kummastuttanut. Sotilaspoliisin ja oikean poliisin "työnkuvat" ovat kuitenkin sen verran erilaisia, että en ylipäätään ymmärrä miksi Spollarit yrittävät markkinoida itseään poliisilogolla.
Olen itse miettinyt tätä samaa. Poliisin tunnuskuva siis tosiaan on "miekka, jonka kahvan muodostaa Suomen vaakunaan liittyvän leijonan pää". Tunnuskuva esiintyy poliisin virka-asemaa osoittavissa merkeissä vaihtelevissa ympäristöissä. Poliisilain 9 luvun 7 §:n mukaan:
[j]oka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta oikeudettomasti käyttää poliisin tunnuskuvaa sellaisenaan taikka sovellettuna merkkiin tai kuvalliseen esitykseen taikka poliisin tunnuskuvaa erehdyttävästi muistuttavaa merkkiä, on tuomittava poliisin tunnuskuvan oikeudettomasta käytöstä sakkoon.
Ei tuo lähtökohtaisesti näytä jättävän hirveästi tilaa varusmiesten koulutushaaramerkeille tai kurssiverkkareille, kun kielto ei koske mitään yksittäistä merkkiä vaan tunnuskuvaa sinänsä. Sotilaspoliisius ylipäänsä perustuu käsittääkseni rikoslaissa ja laissa sotilaskurinpidosta ja rikosten torjunnasta puolustusvoimissa oleviin mainintoihin vartio-, päivystys-, järjestyspartio- tai (sotilas)poliisitehtävää suorittavista sotilaista. Koulutushaara merkkeineen taas on kaiketi puhtaasti PV:n sisäinen juttu.

Olin silloin joskus junassa lomapuvussa (M91), jonka maastokuvioidussa olkavarressa oli uskokseni kaikista tunnistettavimman joukko-osastotunnuksen lisäksi spol-merkki, ja joku mummo kysyi, käynkö poliisikoulua. Hämmennyksen riski on siis olemassa. Minua on häirinnyt kyseisessä koulutushaaramerkissä lähinnä se, että se on (varmaan poliisin hihamerkin taustavärin innoittamana) huollon eikä jalkaväen väreissä.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#2975

Viesti Kari Aittomäki »

Saaiskos jostain poliisi- tai edes sotilaspoliisi-sukkia?
Ne ois vähä leuhkat kans.

Tuli tossa mieleeni seuraava elokuvaklisee.
Kaikkihan lie nähnyt niitä kun joku katala hiippailee kohteen taakse ja koppaa astalolla kupoliin ja tällätty putoaa ku korppu.
Havaintoni eivät tue moista, enimmin se lyöty vaan riemastuu tai ainaki parkaisee.

Tähän tyyliin:


Tuo on kaiketi tapahtunut tapahtuma, tosin ei talossa.
Uki löi Mustalais-Karia takaa mailalla jossain missälie ja apuna oli joku kaverinsa, mutta kaimani otti tällin vaikka päänahka repeskin ja veti molemmat reilukerholaiset pystyyn.
En ole itse koskaan nähnyt kenenkään pyörtyvän palikaniskusta, itse olen kyllä onnistunut unihiekan jakamisessa useinkin mutta peli on ollut tämä:

Kuva

Jolla olen anniskellu vallan muualle kuin kalloon, siis silloin kun pudottaa on pitänyt.
Kaaliin olen vedellyt kimmolyöntejä, sellasia jotka ottaa kipiää mutta.
Kun ei sitä uskalla sinne päähän täysiä päästää. Edes nyrkilllä.

Poliisithan nyt lie väkivallan auktoriteetteja, tiedonhaltijoita ja monopoliasemoituja ja ovat saaneet ihan kurssiopetusta patukointiin.
Niin että mites se on, oletteko itte antaneet/nähneet/kuulleet kohteen putoavan patukaniskusta?
Omat kokemukseni ovat miltei kaikki autsis-osastoa.

Yksi bodariportsari tosin veti sälliltä leegot (hampaat) mäjelle aspilla mutta se oli puolitahaton teko.
Eikä se tyyppi edes pudonnut, riemastu vaan. Minä sen jouduin lopulta nukuttamaan. Ihan kiltisti kuristamalla vain.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2976

Viesti YJT »

Mä olen pudottanut yhdellä patukan lyönnillä kaksi ihmistä: varsinaisen kohdehenkilön, ja sivullisen ohikulkijan kun kirves kohdehenkilön kädestä lähti lentoon ja osui tätä ohikulkijaa jalkaan. Käytetty väline oli muuten lyhyt teleskooppipatukka eli nk lasten patukka.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#2977

Viesti obmijoy »





Omalla kohdalla on ollut aina hankala käsittää sitä että minkä takia poliisille pitää alkaa laittaa vastaan saatika kärjistää tilanne näin pitkälle.
Tosin ehkä jos tällä kaverilla jotain hakuja päällä ja tai ruumis takakontissa?
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#2978

Viesti obmijoy »

ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Poliisin voimankäyttö

#2979

Viesti OlliM »

obmijoy kirjoitti: elo 14, 2018, 03.26 sama linkkinä
https://www.rt.com/usa/435682-police-sh ... cam-video/
Tuossa videossa kyllä korostuu fyysisen voimankäytön osaamattomuuden luoma kasvava paniikki ja liiallinen luotto yhteen voimankäyttövälineeseen. Sähköä alusta (melkein) loppuun, vaikkei haluttua vaikutusta saatu kuin hetkellisesti. Olosuhteet olisi olleet melko otolliset esimerkiksi kaasulle.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#2980

Viesti obmijoy »

Jokaiselle haalaripuolen katuviranomaiselle pitäisi lukkopaini kuulua pakoliseksi 1,3h viikko treenivelvoiteeksi.
Hapettamallahan tuo ois talttunut.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#2981

Viesti Kari Aittomäki »

No johan!
Pieleenmenee, tyhjenikö sillä pienemmällä konstalla tazerinakku tai jotain?

Jutusta ei ilmene mihin ketäki osu, se pienempi versio taisi ottaa osumaa melko heti.
Eipä suju paini, mä näkisin että sellaset selkeät jutsu taltutteet ois ollu paras vaihtoehto.. olen pannut merkille että lajeja treenaamattomilta kurssitetuilta puuttuu kädentaito murtaa jäkitys, eihän tuokaan mustaveikkonen varsinaisesti tapellut vaan laitto vaan hanttiin, jäkitti.
Vasta se lyöminen sai aikaan karkaamisen ja aseenhaun.

Miksiköhän se rekka pysähty, tuliko kuti ohjaamoon? Ja aikoikohan se yrittää tukkia tietä pakenijalta?
Ampuiko se musta auton sisältä vai mikä sitä takalasia pirstoi, poliisimiesten paukutteluko?
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Poliisin voimankäyttö

#2982

Viesti PetriP »

suoraan kurkkuun kohdistetu kuristus on useimmissa osavaltioissa kielletty koska se on aiheuttanut kuolemia. Ja ei oikein voi odottaa poliiseilta kaiken mahdollisen opiskelua. Jos pitää säännöllisesti lenkkeillä, puntteja nostella, painia, harjoitella ampumista niin missä välissä se poliisi toimi hoidettaisiin?
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Poliisin voimankäyttö

#2983

Viesti Daddy »

Aikaisemmin oli puhetta valepoliiseista. Tässäpä yksi sellainen, melko harmiton mutta kuitenkin :
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808 ... 4_u0.shtml
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Poliisin voimankäyttö

#2984

Viesti MikkeM »

Kyllähän tuollaista ns täysvarustus päällä olevaa virkamiestä on helpompi lähteä kivittämään, kuin ns normivarustuksella olevaa, koska ei ole minkäänlaistä ns ihmisyyttä/inhimillisyyttä näkyvillä.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin voimankäyttö

#2985

Viesti Totte »

Nostaisin esiin sellaisenkin pointin, että poliisiin luotettaan ja heiltä odotetaan hyvää arviointikykyä. Jenkeissä on käsistä karannut varustelu ilmeisesti paikoitellen johtanut siihen, että hyvin kovilla taktiikoilla ja varustuksillä rynnitään esim. ihmisten koteihin vaikka tilanne ei ehkä sitä vaatisi (ainakaan kansalaisen näkökulmasta).

Jos näitä rupeaa tapahtumaan paljon, heikkenee syvien rivien luottamus siihen, että poliisi käyttää hyvää arvostelukykyä ja että heiltä saa "reilua kohtelua". Jos tämä johtaa yleiseen luottamuspulaan, aiheuttaa se ongelmia myös poliisille (riippumatta siitä oliko tämä alkuperäinen "kohtuuttomuus" oikeaa vai pelkästään kansalaisten päässä). Tästä syystä tämä pitäisi kiinnostaa poliisia suhteellisen paljon.

Tämä on tietenkin vähän serkku sille, että jos säädetään tyhmiä ja "kohtuuttomia" lakeja niin ihmiset ei pelkästään riko niitä, vaan yleinen lainkuuliaisuus ja luotto oikeusjärjestelmään voi heiketä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa