Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#2941

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, tuo atakkivarustushan antaa myös anonyymiteettia, helpottanee kaiketi univormuna myös sitä kohteen epäinhimillistämistä.
Kun sitä täsmäväkivaltaa voi jaella melko monella mindsetillä.

Pehmeämpi ulkoasu toisaalta tuo esille myös sitä ihmistä ammatin takana, helpottaa asiointia ja vuorovaikutusta.
Kun nyt se ydin lie kuitenkin asun vaikutuksessa siviileihin/kohteisiin.

Kasvojen peittäminen todella toimii sokkivaikutteena, olen tuota itsekin käyttänyt.
- Kääk, sillä ei ole naamaa!
OlliM kirjoitti: elo 8, 2018, 09.40 kuin SAS:n 1980-luvun look, joka on omaan silmään lähinnä koominen.
Kuva
Mikäs tuossa Olli sinua erityisesti huvittaa?
Kaasunaamarit, Thatcherin ilme..?
Nuo ovat siis sen 1980 Iranin suurlähtetystön valtauksen purkaneita SAS-operaattoreita.
Siellä oli muuten myös noitapoikia siviiliasuissaan, aseet kohdistettuina. Tiettävästi britit reagoivat iskuun (joka siis onnistui täysin) lievällä ylpeällä tyrmistyksellä.. että kuinka on mahdollista että maasta löytyy tuollaisia sotakoiria.
SAS tuli tuolloin vasta ikäänkuin julkisuuteen, sitä ennen ne toimi lähinnä pimennossa.
Tuo olemus koettiin hyvin pelottavana, kuolemanenkeleistä puhuttiin.

Kyllä mun silmille poliisin ulkoasun samankaltaisuus on aivan harkittua, antaa varmasti boostia myös potkuhousujen kantajalle.
Have fear.

Tuli muuten mieleen eräs keskustelu jenkkipoliisin kanssa, heitä oli kuulemma rohkaistu käyttämään ulkoasussaan pieniä henkilökohtaisuuksia.
Siitä vaikutelmasta jatkossa enemmän, mutta tällanen persoonakohtaisten näkemysten julkituonti ei taida poliiseille olla sallittua?

Kuva

ADIOS.
Ois minusta rynkkyjen tukissa aika rok teksti vaikka Kannelmäessä.
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Poliisin voimankäyttö

#2942

Viesti OlliM »



Oheisella videolla kohdassa 2min 24s, näkyy etualalla poliisimies, jolla ei ole kuin selässä poliisin tunnukset. Etupuolelta ei ole tunnistettavissa, onko henkilö poliisi vai esimerkiksi lytp:n alainen vartija. Tuo tumma haalari mielletään myös usein enemmän yksityisen puolen asuksi, kuin poliisin haalariksi, joten kyllä erehdyksen aineet on olemassa.

Toimii hyvänä esimerkkinä siitä, ettei hihamerkit jne. ole aina välttämättä käytössä, vaikka ehkä pitäisi (tai kannattaisi) olla. Syytä tähän en tiedä, ehkä kaveri on kuulutettu kesken harjoituksen töihin, eikä harjoituksessa ole merkit olleet tarpeen tms.

Ongelma ei nähdäkseni ole kovinkaan kummoinen, koska paikalla olevan suuren poliisimäärän vuoksi ei jää epäselvyyttä herran toimivallasta.
Ongelmallista tuo voisi olla oikeastaan vasta silloin, jos koko porukka olisi merkitty noin.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2943

Viesti YJT »

DeusVult kirjoitti: elo 8, 2018, 20.58
Andy kirjoitti: elo 8, 2018, 20.53 Olen muuten aika samoilla linjoilla DV:n kanssa tuosta varustuksesta, mutta aseistautunutta ryöstäjää kannattaisi minusta ajaa takaa paremmin varustautuneena.
Se ehtii karkuun, jos alkaa varustautumaan ennen kuin lähtee takaa-ajoon. Takaa-ajon aikana taas ei välttämättä pysty varustautumaan.
Eli olet itsekin sitä mieltä, että varusteiden vaihtaminen kesken kaiken ei välttämättä ole järkevää. Kaivopuisto-episodi lienee sitten taputeltu.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2944

Viesti YJT »

DeusVult kirjoitti: elo 8, 2018, 23.02 Kysymys oli, että miksei kaikki kenttäkonstaapelit näytä koko ajan tältä:

Kuva
No koska on osoitettu että perus-pussihousullakin on partiossa "taisteluvarusteita" mutta niitä käytetään vain tarpeen vaatiessa (koska eivät näytä koko aikaa kuvan "kommandoilta"), niin tässä on ilmeisesti taputeltu myös tämä poliisin aggressiivinen pukeutuminenkin.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 175
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin voimankäyttö

#2945

Viesti DeusVult »

YJT kirjoitti: elo 9, 2018, 09.41
DeusVult kirjoitti: elo 8, 2018, 20.58
Andy kirjoitti: elo 8, 2018, 20.53 Olen muuten aika samoilla linjoilla DV:n kanssa tuosta varustuksesta, mutta aseistautunutta ryöstäjää kannattaisi minusta ajaa takaa paremmin varustautuneena.
Se ehtii karkuun, jos alkaa varustautumaan ennen kuin lähtee takaa-ajoon. Takaa-ajon aikana taas ei välttämättä pysty varustautumaan.
Eli olet itsekin sitä mieltä, että varusteiden vaihtaminen kesken kaiken ei välttämättä ole järkevää. Kaivopuisto-episodi lienee sitten taputeltu.
Ei siellä kaivopuistossa kukaan ollut menossa karkuun. Päinvastoin, monethan olisivat halunneet jopa jäädä paikalle.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 175
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin voimankäyttö

#2946

Viesti DeusVult »

YJT kirjoitti: elo 9, 2018, 09.45
DeusVult kirjoitti: elo 8, 2018, 23.02 Kysymys oli, että miksei kaikki kenttäkonstaapelit näytä koko ajan tältä:

Kuva
No koska on osoitettu että perus-pussihousullakin on partiossa "taisteluvarusteita" mutta niitä käytetään vain tarpeen vaatiessa (koska eivät näytä koko aikaa kuvan "kommandoilta"), niin tässä on ilmeisesti taputeltu myös tämä poliisin aggressiivinen pukeutuminenkin.
En ymmärrä nyt logiikkaa. Jos tuon SAS-tyylisen spec ops-pukeutumisen ainoa todennettava haittavaikutus on se, että joku saattaa pahoittaa mielensä (mutta että sillä ei ole väliä. Tai kuten Luupää vihjailee, se että vain minä pahoitan mieleni, mutta ei tietenkään silläkään ole väliä), ja toisaalta siinä on paljon hyviä puolia, niin miksi konsut eivät käytä tuota varustusta koko ajan? Ei se kypärä varmaan paina niin paljoa, etteikö sitä yhtä työvuoroa jaksaisi päässä pitää, ja saahan sen kaffetauoilla ottaa pois. OlliM:n vertaus raksamiehiin ja hitsimaskeihin ei toimi, koska raksamieshän itse päättä milloin se alkaa hitsaamaan, ja laittaa vasta sitten sen maskin päähän. Poliisi sen sijaan ei kait yleensä itse päätä milloin sitä aletaan heittelemään pulloilla, vaan se pyrkii laittamaan sen potan päähän jo etukäteen, eikö?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2947

Viesti YJT »

Mikä tässä siis on ongelma? Poliisi varustautuu liikaa vai liian vähän, vai että kansalainen on tyhmä ja menee sekaisin kun poliisilla on monta erilaista vaatetta ja varustetta?

En tiedä, kuinka paljon sinulla on kokemusta tuollaisten varusteiden kantamisesta, mutta minulla luultavasti on enemmän. Ei siis kannata lähteä nk opettaa isäänsä naimaan. Tässä keskustelussa on haluttu pitää esillä tiettyjä, ulkopuolisen tarkastelijan mielestä tärkeitä haittapuolia eikä suinkaan kartoittaa mahdollisimman kattavasti poliisin eri virkapukujen ja varustekokonaisuuksien hyviä ja huonoja puolia.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 175
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin voimankäyttö

#2948

Viesti DeusVult »

On mullakin joskus ollut tietsä kypärä päässä, varusmiespalveluksessa ja jossain ressujutuissa jopa useamman päivän putkeen. Juurihan mm OlliM on todistellut, että tosiasiallisesti tuossa spec ops-varustuksessa ja normaalissa partiohaalarissa ei ole muuta eroa kuin se, että toisessa on kypärä ja toisessa ei. Sinä ja Sinappi olette puhuneet, että varusteliivi on ergonompisempi kuin varustevyö, ja kohta yleisessä käytössä. Nytkö nämä sitten onkin sen verran raskaita varusteita, että niitä ei ihan sen epämukavuutensa vuoksi voisikaan käyttää päivittäin?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 175
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin voimankäyttö

#2949

Viesti DeusVult »

Kari Aittomäki kirjoitti: elo 9, 2018, 02.12 Tuo olemus koettiin hyvin pelottavana, kuolemanenkeleistä puhuttiin.

Kyllä mun silmille poliisin ulkoasun samankaltaisuus on aivan harkittua, antaa varmasti boostia myös potkuhousujen kantajalle.
Have fear.
Nimenomaan näin. Tarkoitus lienee viestittää, että puheet on puhuttu, ja että tässä tulee nyt sellainen osasto, jota ei enää dialogi kiinnosta. Ja tosiaan offizierit hahmottavat tämän itse vallan hyvin, ja pelaavat varmaankin roolinsa mukaan. Tietysti joissain tilanteissa tuo shokkivaikutus toiminee lopputuloksen kannalta positiivisesti, joissain muissa ehkä sitten ei. Riski lienee jossain kalkuloitu.
Viimeksi muokannut DeusVult, elo 9, 2018, 10.34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2950

Viesti YJT »

Sanotaan vaikka näin, on 10 kg painaa enemmän kuin 5 kg.

Vai on ollut intissä kypärä päässä...

Minä en ota kantaa siihen mitä muut ovat puhuneet, mutta onhan se jo tämän keskustelun perusteella selvää että poliisin varustautuminen huolestuttaa ainakin jotakuta. Minä olen yrittänyt ilmeisen turhaan selittää, että poliisi käyttää erikoisvarusteita tarpeen vaatiessa, eikä provosoidakseen tai pelkoa herättääkseen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 175
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin voimankäyttö

#2951

Viesti DeusVult »

Eli siis myönnät, että ne varusteet tosiaakin herättää pelkoa ja ehkä jopa provosoi, ja se on se syy siihen miksi niitä ei käytetä alvariinsa?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Poliisin voimankäyttö

#2952

Viesti OlliM »

Niin, lähinnä pointti oli, että työmukavuus ja työturvallisuus ovat kaksi toisistaan erillistä mittaria ja yksittäinen poliisimies tasapainoilee niiden välillä. Kyllähän sitä voi olla kokoajan hanskat kädessä, mutta mieluummin ne ottaa välillä pois, ettei kädet hikoa turhaan.

Varusteliivihän on ilmeisesti yleistymässä, lähinnä siellä odotellaan hyvää mallia isompaan levitykseen. Jos tuosta kuvasta vaihtaa mellakkakaasut pienempiin purkkeihin ja jättää projektiililaukaisimen autoon, niin ei siinä jää kyllä oikeasti eroksi kuin tummempi haalari ja päähine. Haalarin värille on annettu jo useampi selitys ja kuka haluaa muka olla koko päivän kypärä päässä autossa? En minä ainakaan haluaisi.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Poliisin voimankäyttö

#2953

Viesti PetriP »

DeusVult kirjoitti: elo 9, 2018, 10.35 Eli siis myönnät, että ne varusteet tosiaakin herättää pelkoa ja ehkä jopa provosoi, ja se on se syy siihen miksi niitä ei käytetä alvariinsa?
tai sitten ne releet on vaan painavia ja kuumia. Ihan pollarin perusvarustevyö painaa enemmän kun mä viittisn kantaan mukana
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2954

Viesti YJT »

Niin, eihän sotilaatkaan kulje koko aikaa täysissä taisteluvarusteissa.
DeusVult kirjoitti: elo 9, 2018, 10.35 Eli siis myönnät, että ne varusteet tosiaakin herättää pelkoa ja ehkä jopa provosoi, ja se on se syy siihen miksi niitä ei käytetä alvariinsa?
Ei kai kukaan ole kiistänyt nonverbaalin viestittämisen olemassaoloa? Olen todennut jo aikaisemmin, että ihmiset provosoituvat eri asioista, ja tämän keskustelun perusteella on selvää, että myös näistä varusteista provosoidutaan. Mielestäni useampikin keskustelija (minä mukaan lukien) on myös todennut, että PoHa on herkkänä sellaisten varusteiden suhteen, jotka saatetaan kokea provosoivina, ja oli oikein linkattu uutinenkin siitä punisher-kypärämerkistä. Ihmiset ovat provosoituneet, kun minulla on ollut käsineet kädessä, ja täysin ulkopuolinen henkilö on provosoitunut pelkästä minun läsnäolostani. Jotkut provosoituvat jopa siitä mahdollisuudesta, että poliisi tekisi jotain tai edes olisi paikalla, vaikka kyseessä on puhdas spekulaatio eikä poliisia edes ole nähty paikalla. On siis ihan turhaa väittää, että kukaan ei provosoituisi mistään yksittäisestä poliisin varusteesta tai varustekokonaisuudesta. On myös turhaa väittää, että ne yleisesti provosoisivat ihmisiä; tästäkin olen kertonut käytännön esimerkkejä.

Toki on myös niin, että kun poliisi nähdään raskaassa suojavarustuksessa pitkän pyssyn kanssa eristämässä jotain paikkaa, niin osa ihmisistä ymmärtää ihan sanomattakin että täällä ehkä tapahtuu jotain ja kannattaa pysyä vähän etäämmällä. Onko se sitten poliisia kohtaan tunnettua pelkoa vai maalaisjärkeä...

Tässä keskustelussa kai on ollut puhe siitä, voiko tai saako poliisi käyttää tiettyjä suojavarusteita tai voimankäyttövälineitä yksittäistapauksissa, kun tilannearvio on sellainen että niitä on järkevää käyttää (tai voidaanko jouhavalmiudessa olevia poliiseja käyttää muuhun kuin jouhatehtävään, kun lisäresurssille on tarvetta).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Poliisin voimankäyttö

#2955

Viesti OlliM »

YJT kirjoitti: elo 9, 2018, 12.03 Tässä keskustelussa kai on ollut puhe siitä, voiko tai saako poliisi käyttää tiettyjä suojavarusteita tai voimankäyttövälineitä yksittäistapauksissa, kun tilannearvio on sellainen että niitä on järkevää käyttää (tai voidaanko jouhavalmiudessa olevia poliiseja käyttää muuhun kuin jouhatehtävään, kun lisäresurssille on tarvetta).
Mielestäni tässä on myös sivuttu sitä aihetta, kuinka paljon ja millaisia varusteita poliisin on aiheellista/sallittavaa käyttää/kantaa normaalissa partiotoiminnassa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa