Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#1

Viesti Daddy »

Kari Aittomäki kirjoitti: kesä 22, 2018, 01.39 Huomasin ilmiön ekakerran kun opettelin käyttään kettinkejä, treenatessa se oli aika epätarkka ja -mukava peli mutta bileitten alettua se pyöri ja iski kuin käärme, välillä terävästi ja välillä tankomaisesti. Olin jotain kolmetoistias ja justiinsa karatetartunnan saanu, jotenkin se herkäntarkka kanavointi seuras luontojaan myös aseisiin..
Improaseita olin kyllä jo käytellyt. Puukko ja kirveskin lensivät jo tarkasti.
Juttuun liittyy mystinenkin muisto, kerran kävin ylivoiman kimppuun rautakangella ja sällien kipiteltyä karkumäelle mätkin niitten letukan.. tai siis letukkaa, eihän sitä perkelettä saanu ku vähä lommoille.
Jälkeenpäin ihmettelin kun se raskas peli oli niin kevyen tuntunen ja pyörittelin sitä kuin parempikin hojosankari.
En ollut koskaan treenannut taistelusauvoja, vain visualisoinut Robinhoodin ja Ivanhoe-kirjojen ryhmysauvamättöä.

Jatkan tästä off-topicista, eli pelkän visualisoinnin kautta oppimisesta.

Kävi tässä nimittäin niin, että eräällä Defendo Blue Close Protection Basics -kurssilla (huom [mention]Mjölnir[/mention] ) treenattiin aseuhkaa vastaan toimimista mm aseen riistolla. No meikäläinen ei ole käytännössä yhtään treenannut mitään oikealla pistoolilla, Magassa ja Defendossa kylläkin noita riistojuttuja, ei muuta. Eikä kurssilla kukaan vetäjät (tai kukaan muukaan) näyttänyt häiriönpoistoa, mutta niin se vaan tuli jostain "out from the blue". Se häiriönpoisto.

Kerran tai kaksi taidan olla nähnyt sen tehtävän, ja muutaman kerran mielessäni visualisoinut. Eli aseen riisto ja haltuunotto, häiriönpoisto ja VIPin suojaksi palaaminen. Ja silleen pöljää, että kun en aseista tiedä mitään niin en siitä riistämästäni pyssykästä osaa sanoa, että onko siinä esim varmistin päällä ja mitä näitä nyt on.

Mutta jostain se häiriönpoisto tuli, ja tuli ihan kuin selkärangasta. Että kait sitä näkemällä&visualisoimalla voi oppia yllättäviäkin asioita.

Ylipotkija: Jaettu ketjusta Koivuhalko.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Raipe
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 7
Lauteille: Toukokuu 2017

Koivuhalko

#2

Viesti Raipe »

Kyllä vain, näkemällä oppii. Samat alueet ja liikemallit aktivoituu aivoissa kun katselee toisen tekemistä.
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/ar ... maan_muita.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Koivuhalko

#3

Viesti Daddy »

"Hakemaasi sivua ei löytynyt"
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#4

Viesti Mika »

Linkki Potkuun kyykytti Tiede-sivuston palvelimen. :D

Linkki toimii. Sillä on jo ikää, joten linkitän vähän tuoreemman artikkelin.
Myös ihmisen aivoissa on alueita, jotka aktivoituvat sekä jotakin asiaa tehdessä että tekemistä katsellessa. On päätelty että näillä alueilla on peilisoluja vaikka yksittäisiä soluja ei pystykään löytämään. Peilisolut eivät rakenteeltaan poikkea muista aivosoluista, mutta niistä tekee erityisiä niiden sijainti ja yhteydet muuhun hermoverkostoon.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/05/1 ... taelamista
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#5

Viesti tapsaattori »

Kiinnostava juttu ja sitten loppuun isketään tämmöinen "fakta" josta hätäisimmät voi tehdä yleistäviä johtopäätöksiä esim. oppimiseen, kouluun ym.

"Tekemällä ja katsomalla oppiminen on tunnetusti tehokkaampaa kuin esimerkiksi puhuttujen tai kirjoitettujen neuvojen seuraaminen."

Pitäs varmaan määritellä missä olosuhteissa ja konteksteissa tehokkaampaa. Vai kaikessa? Ja vielä tunnetusti...
EDIT: kirjoittamalla ja lukemalla oppiminen (joka voi olla tehokasta) on ihan oma tutkimusalueensa, johon oon hieman tutustunut, ja perustellusta syystä ärsyttää nämä yleistykset
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#6

Viesti tapsaattori »

Jos mulle annetaan vaikka IKEAn huonekaluhelvetti koottavaksi, niin on paljon tehokkaampaa seurata kirjallisia ohjeita, kuin esim. oppia katsomalla ja mukana tekemällä jonkun toisen kanssa

*pystyn tekemään sen kirjallisista itsekin eikä tarvi toisen opastusta ja hänen työaikaansa -> tehokkuus
*en enää muista katsomani perusteella miten se koottiin, paperi ehkä pysyy tallessa
*IKEAn paperiohjeessa kerrotaan mihin suuntaan ruuvimeisseliä pitää pyörittää. Ihmiseltä sellaista ei kehtaa kysyä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#7

Viesti MikaM »

Varmaan pitäs määritellä, joo. Mutta hyvin, hyvin paljossa tuo kuitenkin pätee ja jopa sun esimerkki on mielestäni kehno. Kirjoitetuissa ohjeissa on mm. juuri tuo vika, jonka itse otat (eri tavalla kyllä) esille: interaktiivisuuden puute.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#8

Viesti tapsaattori »

Joo esimerkkini on vähä kökkö. Yritin äkkiä keksiä sellasen tilanteen mikä liittyis nimenomaan jotenkin siteeraamaani "puhuttujen ja kirjoitettujen neuvojen seuraaminen". Oppimisen tehokkuuden voi muuten myös määritellä monella tapaa - kustannustehokkuus, opitut asiat/käytetty aika, opitun syväymmärtämisen taso jne jne
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#9

Viesti Lasse Candé »

Piti konsultoida psykologityttöystävääni, jolta tulee samaa noottia kuin opetusalalla kaikilta kartalla olevilta. Ennen vanhaanhan puhuttiin visuaalisista, auditiivisista ja kinesteettisistä oppijoista, ikäänkuin leimana että mihin ryhmään kukakin kuuluu. Tätä tieteellistä tukea saamatonta mutua ei siis usko enää kukaan kellä on väliä, mutta kuulemma vieläkin joissain opinnonohjausmateriaaleissa ja kai jopa opetuksen opetusmateriaaleissa näkyy tuota.

Sille sen sijaan kuulemma löytyy tieteellistä tukea, että ihminen tulee hyväksi siinä tavassa mitä hän käyttää. Eli siis jos joku esim yrittää oppia kuulemalla, hän alkaa oppia paremmin kuulemalla. Ei sinänsä mitenkään yllättävää, mutta eipä olisi sekään toisaalta ollut maallikolle, jos tuo aikansa elänyt mutumalli toimisi. Itsekin uskoin aikoinaan siihen, kun se on ehkä intissä tai ehkä jossain muualla esitetty.

Toki ajatustavassa on se hyvä puoli että se ylipäätään kartoittaa treenitapoja, kaksi passiivista ja yhden aktiivisen. Tällä on arvoa. Toisekseen sillä on arvoa, että mitä enemmän aisteja ottaa käyttöön, sitä enemmän muistijälkiä jää ja tällaisen keinomonipuolisuuden puolesta puhutaan paljon.

Kyselin vielä, että onko tuota mallia sitten kritisoitu siitä, että kolmijako voisi olla puutteellinen ja mimmini mainitsi sitten melko hatusta heittäen vielä erottelun kinesteettisestä, jolla viitataan aktiiviseen tekemiseen ja tällaisena melko laajoihin liikkeisiin niinsanotusti. Vielä oma juttunsa on hienomotorinen (tactile) oppiminen. Wikipedia käyttää sitä synonyyminä kinesteettiselle, mutta niinkuin kinesteettinen aiemmin ymmärrettiin, se tarkoitti ikäänkuin työssäoppimista esim sen sijaan, että kun kirjoittaa jotakin kaunolla, jää tästä sisällöllisiä muistijälkiä.

Tässä artikkeli kinesteettisestä oppimisesta, jota ainoastaan silmäilin. Siellä debunkataan myös tuo oppijakategoria-ajattelu.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kinesthetic_learning



Mutta siis kaikkea maksimoimalla tosiaankin saadaan hyviä tuloksia. Muistan kuinka opettajani ensimmäinen kohtaaminen toimi, kun hän rytmitti opetuksen hyvin, näytti esimerkkiä niin kokonaisuuksista kuin purkaen ja päästiin tekemään. Kun sitten tehtiin ja esim tultiin tiettyyn kohtaan, hän komentaa liikkeen ja huusi kovaan ääneen aiemmin selittämänsä opetuksen (esim "Fist up first!"), joka kuvailee torjunnan dynamiikkaa niin ettei tule ns tuulilasinpyyhkijää, eli heikkoa torjuntaa. Pointti kuitenkin se, että sen jälkeen kun tulin samaan käännökseen harjoitellessani, kuulin hänen käskynsä päässäni jonkinaikaa, kunnes kyseinen oppi automatisoitui. Kaikkea vain mukaan! More is more!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#10

Viesti Lasse Candé »

Puhuttiin muistaakseni ensimmäisessä potkumiitissäni tästä aiheesta Mjölnirin kanssa ja hän mainitsi treenirutiinin, jossa huudetaan "Valmis!" Ajatus oli treenitoimivuuden lisäksi sen oppimistapoihin liittyvän kontekstin mielessä, että harjoittelija ehdollistaa itsensä olemaan valmis auditiivisen ärsykkeen kautta ja saattaa sitten mielessäänkin todeta itselleen "Valmis!" kun sitä valmiutta tarvitaan.

Karatessa käytetään vastaavaa kumartaessa ja ns "yoi":ssa. Yoi tarkottaa juuri valmista ja karatessa sillä viitataan välillä myös jonkinnäköiseen rutinoituun melko neutraaliin lähtöasentoon josta aloitetaan ja joka ei välttämättä ole kamppailuasento. KFM puhui aikoinaan kiinalaistyyppisen alkutervehdyksen samasta funktiosta.

Parasta potkussa, kun huomaa asioiden olevan universaaleja. Ja sikäli tosin vähän aiheen vierestä ja jopa edelläkin kirjoittamani, että nämä ovat ehdollistumisharjoitteita, jotka tehdään joko auditiivisesti tai kinesteettisesti, aktivoiden tätä kautta valmistautumista. Rutiineista voisi puhua enemmänkin, jopa siihen saakka, miten treenilaukku pakataan tai laitetaan tyttöystävän pikkuhousut jalkaan ennen fudismatsia.



Sanottakoon vielä, että jatkoin keskustelua mimmini kanssa ja hän totesi vanhan kolmijaon ongelmaksi sen, että esimerkiksi kinesteettisessä tekemisessä saattaa hyvinkin aktivoida visuaalista ja auditiivista oppimista, jolloin erotteleva kolmijako pettää jo heti alkuun. Ketjussa esitetty ajatus tekemisaivoalueiden aktivoitumisesta katsellessa tai kuullessa romuttaa tämän myös niistä suunnista, mikäli ajatellaan tekemisaivoalueiden aktivoitumisen olevan tekemistä. Minä ja Kari ollaan ainakin täällä puhuttu hikoilusta lukiessa karatekirjoja. Kari varsinkin kirjoista, joiden sanoi antavan syvemmän mielikuvan, mutta ainakin minä olen puhunut myös samasta efektistä videoissa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#11

Viesti AriJ »

Jokainenhan meistä - mitä luultavimmin - aloittaa opettelun matkimisella, ja sitä tehdään sitten koko loppuelämä, jopa kai tahtomattaankin (eräs nuohoojatuttu kertoi kuinka oli opettanut oppipojalle hommia, ja sitten kun oli opin tarkastuksen paikka niin huomasi tämän oppipojan istuvan samoin kuin opettajakin tuppasi istumaan.... Seizassa :) Ja tämä nyt ei kuulunut nuohoojakouluukseen, eikä varmasti ollut nuorempaa tieten opettanut istumaan niin muuta kuin tahattomasti mallina olemalla).

Ja jos ajatellaan oppia kokeneemmalta jonka kanssa ei ole riittävää yhteistä kieltä; katsomallahan siitä pitää taas oppia lähteä hakemaan. Lisäapuja saa sitten noista puhutuista ja kirjallisista.
______________________
G12
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 150
Lauteille: Syyskuu 2007

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#12

Viesti G12 »

Lasse Candé kirjoitti: heinä 12, 2018, 16.35löytyy tieteellistä tukea, että ihminen tulee hyväksi siinä tavassa mitä hän käyttää. Eli siis jos joku esim yrittää oppia kuulemalla, hän alkaa oppia paremmin kuulemalla.
Tiede on uskonto siinä missä muutkin. - Löytyy esimerkiksi tieteellistä tukea sille, että tiede jatkuvasti hoksaa olleensa aiemmin väärässä - vain huomatakseen myöhemmin, että se olikin aiemmin oikeassa. Ainakin osittain. Eli en sano että tiede ei olisi pop. Sanon, että tieteellä on rajansa. Ja kun tullaan oppimiseen, ovat rajat yhtä monimuotoiset kuin on oppijaakin, koska oppiminen on kontekstiinsa sidottu asia joka tapahtuu oppijassa. - Sitä ei siis voi supistaa yksiselitteisiksi faktoiksi tai niiden vääriksi osoittamisiksi.

On selvää että ihminen kehittyy siinä tavassa mitä hän käyttää. Se ei tarkoita sitä, että valittu tapa tukisi parhaiten hänen yksilöllisiä ominaisuuksiaan oppia. Koska asia on monimutkainen, sitä on hyvä lähestyä yksinkertaistamamisen kautta. Esimerkiksi siten, että asiaa lähestytään tiedon siirron (kognitiivinen oppimisen taso) näkökulmasta apupyörillä, joita ovat kineettinen, auditiivinen ja visuaalinen. Saa olla eriä mieltä.
-----------
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#13

Viesti Mänzy »

G12 kirjoitti: heinä 13, 2018, 10.28
Lasse Candé kirjoitti: heinä 12, 2018, 16.35löytyy tieteellistä tukea, että ihminen tulee hyväksi siinä tavassa mitä hän käyttää. Eli siis jos joku esim yrittää oppia kuulemalla, hän alkaa oppia paremmin kuulemalla.
Tiede on uskonto siinä missä muutkin. - Löytyy esimerkiksi tieteellistä tukea sille, että tiede jatkuvasti hoksaa olleensa aiemmin väärässä - vain huomatakseen myöhemmin, että se olikin aiemmin oikeassa. Ainakin osittain. Eli en sano että tiede ei olisi pop. Sanon, että tieteellä on rajansa. Ja kun tullaan oppimiseen, ovat rajat yhtä monimuotoiset kuin on oppijaakin, koska oppiminen on kontekstiinsa sidottu asia joka tapahtuu oppijassa. - Sitä ei siis voi supistaa yksiselitteisiksi faktoiksi tai niiden vääriksi osoittamisiksi.
Ensimmäinen lausehan on tietenkin täyttä roskaa.

Uskonto on uskomusjärjestelmä, jossa jokin tai jotkin ylimaalliset ja yliluonnolliset tahot ovat määrittävässä osassa. Wikipediasta: "tarkoittaa uskoa jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaoloon ja siihen liittyvää pyhyyden kokemusta."

Tiede sen sijaan on järjestelmä havainnoitujen todellisuuden ilmiöiden tutkimiseksi; wikipediasta paremmpin: " Tiede tarkoittaa todellisuuden ilmiöiden ja niiden välisten suhteiden järjestelmällistä ja arvostelevaa tutkimista sekä sen avulla saatua tietojen jäsentynyttä kokonaisuutta."

Pahoittelut yksityiskohtaan tarttumisesta hieman ohi ketjun aiheen, mutta tätä ei voi toistaa liikaa.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#14

Viesti Lasse Candé »

Sohaisinko muurahaispesää todetessani että ihmisten erittelevä jako auditiivisiin, kinesteettisiin ja visuaalisiin oppijoihin on roskaa ja tämän toitottaminen haitallista? Vai mitä tuossa G12:n viestissä tapahtui?

Ikäänkuin kyseenalaistetaan tieteellinen tieto ja samassa viestissä todetaan asian olevan itsestäänselvyys ja tieteen siis näiltä osin oikeassa?

En oikein näe onko G12 nyt kanssani samaa mieltä vai eri mieltä. Enimmäkseen näyttäisi olevan samaa mieltä, mutta yleisilme viestissä taas on nähdäkseni kyseenalaistava. En hahmota inputia.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

#15

Viesti Mänzy »

Jaah, oma viestini on näköjään epäselvästi lainaten laitettu, pahoittelut.

Tarkoitin omassa viestissäni G12:n ekaa lausetta.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa