Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bajiquan

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Bajiquan

#226

Viesti Lasse Candé »

Näköjään pidän sanasta itse samasta syysta kuin sinä inhoat sitä. :)

Oikeastaan perustelin tätä jo hieman edellä, mutta jatkan. Siis jos sana on oikein, mutta epämääräinen, se voi silti olla käyttökelpoinen kunhan konteksti on ymmärrettävä ja vaikkapa tässä tapauksessa meillä on video jonka voi katsoa moneen kertaan uudestaan rajaamassa kontekstin erittäin tehokkaasti.

Valitettavasti en tiedä miten insinöörit laajentavat voiman termin, mutta varmaan se jotenkin näkyy tuossa "voiman suuntaamisen" käsitteessä, joka on minun silmissäni vastaavaa sekoitusta fysiikasta ja arkikielestä kuin voimantuotto, voimalla ollessa aina suunta. Ymmärrän sanan silti.

Ranteen kulmalla on oleellinen merkitys ranteella itsessään tai kyynärvarrella tehtyjen lyöntien tai muiden manipulaatioiden voimaan, palauttaakseni tätä enemmän varsinaiseen aiheeseen. Kun kulmanmuutto vielä tapahtuu aktiivisesti, ranteella tuotetaan voimaa sen lisäksi että optimoidaan rakennetta suurempaa voimaa kestäväksi. Tässä fudista katsoessani asetin koko oikean kyynärvarren hellästi sohvan selkänojaa vasten ja yritin niin nopeasti kuin mahdollista lyödä lyhyellä voimantuotolla ranteella selkänojaa. Ero sen välillä että taivutan rannetta ja että en taivuta rannetta on valtava.

KFM kuitenkin selitti liikettä jo jonkin verran. Soittaako KFM:llä mitään kelloja tuo heittoni kyynärvarsifokuksesta nyrkkifokuksen sijaan? Meillä tuon tyyppisiä käsiä käytetään joskus manipuloidessa käsiä pystypainissa ja vastaavissa vuorovaikutuksissa.

Alla olevalla videolla kolmas tekniikka heti 40s jälkeen on tällaista jokseenkin lyövää pystypainia, jossa ranteen asentoa kannattaa miettiä. Juuri noissa idoreissa on muitakin tällaisia, kuten muussakin jossa fokus on enemmän vastustajan raajojen manipuloinnissa kuin torsoon tai päähän lyömisessä.



Ollaanko edes etäisesti oikealla suunnalla?
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Bajiquan

#227

Viesti Aihki »

Olen hyvin tietoinen perusvoiman vektoriudesta, en ole aivan varma kuinka taatelintallaaja sen ymmärtää. Monissa insinööritapauksissa suunta ja suuruus eivät vain ole täysin tunnettuja, usein helpompi ajatella sitä "vaikutuksena", jolloin laskelmat täytyy tehdä viuhkalle suuntia ja välille suuruuksia. Jakautunut kuormitus on myöskin epäintuitiivisempi kuin pistevoima.

Ranteen kulma määrittelee kautta rantain osumakohdan ja osittain suunnan, jos lyödään ranteella niin ei se tee siitä voimaa tuottavaa.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Bajiquan

#228

Viesti Mänzy »

Enemmän KFM:n ja Shaolinsin sekä muiden kungfuilijoiden analyysia, vähemmän insinööröintiä! :eviL
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Bajiquan

#229

Viesti Lasse Candé »

Täällä on kylläkin tarkoitus nimenomaan jutella yli lajirajojen. Ainakin itselläni on vahva pyrkimys jatkuvasti kytkeä kaikki sanottu videolla näkyneeseen ja nyt myös varsinkin KFM:n sanomaan, sillä se kaaventaa keskustelun alla olevan liikkeen tarkoitusmahdollisuuksia tehokkaasti.

Kaikki yrittävät sillä tasolla jolla pystyvät eivätkä tietenkään pysty parempaan. Tällaiset nollaviestit taas kuten sinun omasi ja minun tämä eivät vie mitään oleellista eteenpäin.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Bajiquan

#230

Viesti JanneM »

Mua on mopnesti näissä Baji ketjuissa varsinkin häirinnyt se, että sanotaan jonkun BAjin sisältävän paljon Baquaa tai Tongbeita tms. Mikä siitä sitten tekee BAjia? Miksi se ei ole Baji Tongbei hybridi tai Tongbei jossa on Bajia? Mikä määrittelee sen että mistä lajista on kyse ja mikä tekee siitä sitten eroavaisuuden?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Bajiquan

#231

Viesti Lasse Candé »

Ellei Mänzyä haittaa, niin vastaan omalta osaltani. Opettajani kävi aikoinaan Kiinassa ja Taiwanissa opettelemassa eri kiinalaisia lajeja ja olen kuullut samaa muualtakin.

Maan (laji-)kulttuuri ei ole lähellekään yhtä japanilais-suomalaistyyppinen tapa kiikaroida näitä asioita vaan opettajani mukaan on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että mestarit treenasivat noin kolmea lajia eikä heitä kiinnostanut pätkääkään menevätkö ne sekaisin.

Tarkempi vastaus itse luokittelukysymykseen saa tulla KFM:ltä. Ja esittäisin jatkokysymystä siitä että kuinka Lü näkee näitä lajiasioita, kun hän kuitenkin ilmeisesti tietyllä tasolla erottelee mikä on mitäkin vaikka samalla kai (?) tarjoaa suosituksia oppilaalle lajirajojen yli?

Olenkin aika vahvassa käsityksessä että sinä KFM sekoittelet mielesi mukaan. Onko Baji kuitenkin ytimessä ja vahvistat omaa Bajiasi / paljolti siihen perustuvaa kamppailuasi muilla siinä määrin missä koet sen hyödylliseksi?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 122
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bajiquan

#232

Viesti KungFuMiäs »

Juu kyllähän tuossa ranneväännössä olisi nimenomaan kyynärvarsi fokusta, tuollasena heitto/horjutushomman tarttumiseen liittyen. Mutta itse olen tosiaan oppinut tuon hyvinkin "kehofokuksena", nyrkki vai hellästi kiinni ja huomio täysin keskivartalon liikkeessä ja räjähdyksessä. Tämän Anin kehonkäyttö on hyvin tuollasta vääntelevää ja kääntelevää, että jokaisesta nievelestä saadaan jotain irti, sopii siihen tapaan.

JanneM teki tarkan huomion :D . Välillä kyse on diplomaattisesta tavasta sanoa että "Ei tuossa ole Bajia", sanotaan mielummin että "noh, ei siinä Bajia ole, mutta siinä on tällästä kivaa". Vaikka meillä harjoitellaan Lun versiota Bajista, niin Lu on tehnyt meille aika selväksi että mikä on se Bajin ydin, eli sitä vanhaa tavaraa ja mikä siinä on ollut niin hienoa ja säilyttämisen arvoista (ja mikä on ollut sitä ylimääräistä höttöä). Ei sitä ihan sanoin pysty tarkasti kuvaamaan, mutta siinä on kyse tietystä rajusta/eläimellisestä/tietyllä tapaa räjähtävästä voimantuotosta ja liikkeenlaadusta, joka näkee/kuulee/tuntee/"maistaa". Se ei välttämättä ole täysin Bajille spesifi asia, se on yksinkertaisesti hyvää tekemistä, mutta Baji kontekstissa (eli Bajin liiketyypissä) se näyttäytyy tietyllä tapaa.

Tuosta insinöörimisestä en osaa sanoa muuta kuin että mun kokemuksen mukaan se yhteys ihmiskehoon on usein aika heikko noissa jutuissa, vaikka samoja termejä esiintyy. Fysiikan lait jees, mutta ihmiskeho on aika paljo monimutkaisempi kokonaisuus kuin joku kakkosnelonen ja vasara.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 122
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bajiquan

#233

Viesti KungFuMiäs »

Oho unohtui vastata Lassen viestiin.

Lulle toki opetusjärjestelmät ovat erillään, mutta se taito (gong fu) on sielä taustalla se oikeasti tärkeä asia, ja se rikkoo lajirajat. Olen alkanut viime aikoina tunnistamaan tiettyjä taitoja ja ominaisuuksia Lun kamppailussa, kun hän on meille demonnut käytännössä asioita (kurittanut). Sielä on Taijista tiettyjä palasia jonka huomaa hyvin kun ollaan kosketusetäisyydellä, Bajin huomaa yleensä siinä vaiheessa kun se nyrkki runnoo voimavektoria sisäelimiin ym. ym. Hän yleensä suosittelee tiettyjä asioita oppilaille tietyissä vaiheissa, mä olen itse tehnyt melko paljon Taijia viime aikoina Lun suosittelemana. Tämä on käsittääkseni sellainen perinteinen tapa katsoa asiaa Kiinassa, että ei ne lajit ole niin tärkeitä, vaan se taito jolla niitä pyritään saavuttamaan.

Itselläni on tosiaan Lultä opittu tapa, se tärkeä asia on gong fu, kaikki muu on sitä ympärillä olevaa höttöä joka toki voi auttaa sen gong fun saavuttamisessa, mutta johon ei saa jäädä kiinni. Eli kaikella muulla hötöllä tarkoitan kaikkia lajijärjestelmiä, periaatteita, selityksiä, kuvauksia, tekniikoita, voimantuottotapoja, kaikkea verbaalista josta on ihan kiva jutella ihmisten kanssa mutta joka ei kuitenkaan ole se itse asia. Baji ja Lun opit on antanut mulle sellasen tietyn "ideaalin" johon pyrin, eli sillä tarkoitan tiettyä tapaa kamppailla, mitä siinä kamppailutilanteessa haen ja liikkeenlaatu joka on sille edellytys, kaikki lajijärjestelmät ja tekniikat ym. ovat sitten tapoja joilla pyrin eteenpäin sitä ideaalia kohti. Ja siinä tosiaan sekoittelen ihan mielin määrin, Baji oli hyvä aloitus jota tein intensiivisesti useita vuosia, nyt keskityn muihin asioihin. Tämän kesän olen nyt harjoittelemassa Hannu Maunulan Milfightissa ja tarkoituksena olisi kesän jälkeen vielä lähteä vapaaottelu- ja mattopainihommiin.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Bajiquan

#234

Viesti Aihki »

Tuosta insinöörimisestä en osaa sanoa muuta kuin että mun kokemuksen mukaan se yhteys ihmiskehoon on usein aika heikko noissa jutuissa, vaikka samoja termejä esiintyy. Fysiikan lait jees, mutta ihmiskeho on aika paljo monimutkaisempi kokonaisuus kuin joku kakkosnelonen ja vasara.
Lainausta ei tahdo tabletilla saada niin millään toimimaan.

Et luultavasti halua kuulla kommenttejani tuohon, joten en niitä kerro. Mietipä kuitenkin mitä tapahtuu jos kaikki insinöörien suunnittelema poistetaan ympäriltäsi.

Oma urani on pyörinyt lujuusopin, teknillisen mekaniikan ja materiaalien parissa. Eli viimeiset 35v olen pyöritellyt voimia rakenteissa ja mekanismeissa, niiden muodostumista ja kulkua siellä sun täällä. Liikeyhtälöitä hupaisille viritelmille ja niiden kasassapitämistä. Hyvin korkealla ja hyvin syvällä olevia härveleitä. Itse asiassa melkein kaikkea muuta kuin naisten iltapukuja.

Jos käsityksesi insinöörityöstä on 50x100 ja vasara niin kuuluisaa fyysikkoa mukaillen olet niin kaukana totuudesta ettet ole edes väärässä. :rok: on
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Bajiquan

#235

Viesti Totte »

[mod]Jätetään keskustelut insinöröinnin syvimmästä luonteesta ja insinöörien tarpeellisuudesta johonkin muuhun ketjuun.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 122
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bajiquan

#236

Viesti KungFuMiäs »

Noniin sain yhden projektin taas valmiiksi. Meidän viiden eläimen muoto, kuvattuna ja pilkottuna osiin ja sovelluksiin. Itse en tätä muotoa enää harjoittele henkilökohtaisessa treenissäni, enkä ole ihan varma että opetanko sitä, paitsi jos joku nyt varta vasten pyytää. Tämän vuoksi halusin sen dokumentoida, että se säilyy ainakin näin.



Ja pitäisi vielä se muoto myös kuvata kokonaisuudessaan, ei ole vain vielä saanut aikaan tarpeeksi tyydyttävää versiota
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Bajiquan

#237

Viesti Shaolinsi »

KungFuMiäs kirjoitti: elo 6, 2021, 15.18Itse en tätä muotoa enää harjoittele henkilökohtaisessa treenissäni, enkä ole ihan varma että opetanko sitä, paitsi jos joku nyt varta vasten pyytää.
Monet ihmiset varmasti haluaisivat lukea tälle tarkempia perusteluita. Jätit nyt mielenkiintoisen tiedon kertomatta. Eihän noin hyvää voi olla treenaamatta ilman perusteluja. :jepa:

(Sinun allekirjoituksen nettisivujen linkki on muuten vanhentunut.)
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Bajiquan

#238

Viesti TimoS »

Shaolinsi kirjoitti: elo 6, 2021, 19.40 Monet ihmiset varmasti haluaisivat lukea tälle tarkempia perusteluita. Jätit nyt mielenkiintoisen tiedon kertomatta. Eihän noin hyvää voi olla treenaamatta ilman perusteluja. :jepa:
Jäin itsekin ihmettelemään tätä. Voiko Bajissa opettaja päättää mitä järjestelmään kuuluu tai oikeastaan mitä opetetaan?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 122
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bajiquan

#239

Viesti KungFuMiäs »

Ei tässä sen kummemasta ole kyse kuin että minun henkilökohtainen harjoittelu on siirtynyt enemmän xingyi / xinyihin, enkä pidempiä liikesarjoja ole harjoittellut kunnolla moneen vuoteen. Paitsi nyt viime aikoina xinyistä tuli sen verran kovaa settiä si ba muodon muodossa, että sitä on tullut väännettyä.

Ryhmäni harjoittelu on ollut jo kauan pari harjoitteluun, sparriin ja sen tyylisiin asioihin keskittynyt. Perus Bajin muodot ollaan jo käyty läpi aikoinaan ja he sitten muistavat ne tai ei, olen halunnut keskittyä porukan gong fun, liikkeenlaadun ja soveltamisen kehittämiseen. Aloittelijoille olen yksinkertaistanut settiä pieneen määrään, sparrissa alussa helposti sovellettaviin tekniikkoihin (kaikki täysin Bajia), että pääsevät mahdollisimman nopeasti kiinni vapaaseen tekemiseen. Siihen on sitten hyvä myöhemmin lisäillä tekniikoita sen pari harjoittelun ja sparrin ehdoilla, eikä sen mukaan mikä joku liikesarja sanoo. Tekniikat voidaan näin harjoitella vapaassa luovassa ympäristössä. Toki viime aikoina on tullut mukaan hieman xingyi/xinyi vaikutteita eläin ideoiden muodossa, joka vie harjoittelua tekniikoista enemmän liikkeenlaatu ja taktiikka tasolle (sekä uskaltaisinko sanoa :oops: , shamanistiselle tasolle). Onneksi kaverit on sen verran samalla aaltopituudella kanssani, niin meillä on hyvä meininki ja kaikki varmasti kehittyy niissä tärkeissä osa-alueissa joita ovat tulleet hakemaan, gong fu ja kamppailutaidot. Nyt jos vetäisin ihan ihka oikean alkeiskurssin, niin ehkä opettaisin Xingyi perusteilla, pääsee nopeammin asiaan.

Myös Lü on viime vuosina vienyt opetustaan liikesarjoista yksittäisiin tekniikkoihin ja niiden soveltamiseen. Viime iso kansainvälinen leiri Pekingissä oli täysin yksittäisten liikkeiden opetusta ja kamppailuun soveltamista. Taidan olla niitä harvoja minun veljistä joka on uskollisesti treenannut läpi ahkerasti kaiken mitä Lü on ajan saatossa opettanut ja pitänyt niitä myös suht pitkän aikaa tuoreessa muistissa (nyt alkaa vähän rakoilemaan. Siksi nämä videointi projektit). Mutta ei tällä ole meidän piireissä oikeasti mitään merkitystä, sitten kun gong fua aletaan mittailemaan niin se on paschkan hailee kuinka monta liikesarjaa on oppinut. Lün opetustapa ei ole koskaan ollut se että systemaattisesti opettaisia jotain täyttä lajia kaikille, vaan se gong fun kehitys on aina ollut pääosissa. Eri ihmiset on voinut saada hieman erilaista materiaalia eri aikoina. Minulle hän on lastannut sen materiaalin kokonaisuudessa säilytettäväksi, koska roikuin mukana täysillä niinä kriittisinä vuosina.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 122
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bajiquan

#240

Viesti KungFuMiäs »

TimoS kirjoitti: elo 6, 2021, 22.00
Shaolinsi kirjoitti: elo 6, 2021, 19.40 Monet ihmiset varmasti haluaisivat lukea tälle tarkempia perusteluita. Jätit nyt mielenkiintoisen tiedon kertomatta. Eihän noin hyvää voi olla treenaamatta ilman perusteluja. :jepa:
Jäin itsekin ihmettelemään tätä. Voiko Bajissa opettaja päättää mitä järjestelmään kuuluu tai oikeastaan mitä opetetaan?
Timon ihmettelyyn vielä hieman laajemmin vastaten. Käytännössä kyllä voi ja näin on myös tehty aina. Baji järjestelmänä koostuu käytännössä kahdesta muodosta, pieni muoto ja iso muoto (xiao jia, da jia). Kaikki muu on joko näistä johdettuja metodeja tai lainattu muualta. Lü on harjoitellut Bajia usean opettajan opissa, kaikilla hieman erilaista materiaalia pienen ja ison muodon lisäksi. Yleensä ison ja pienen muodon lisänä on;
- jingangbashi, kahdeksan yksittäistä liikettä, jotka on otettu Jingangbashi tyylistä.

- Pigua tyylin ensimmäinen muoto

- liu da kai, Kuusi liikettä jotka opettavat tilanteen avauksia, johdettu pienestä ja isosta muodosta.'

- Ba Da Zhao, Kahdeksan tärkeää liikettä. Pienestä muodosta ja isosta muodosta johdettuja tärkeitä tekniikoita.

Joillakin Taiwanilaisilla linjoilla on kaksi Pigua muotoa. Tianjin Baji linjoilla voi olla 10-12 erilaista pientä muotoa, + kaikenlaisia muitakin tekeleitä. Mutta kaikilla linjoilla on aina jotain omanlaista "erikois muotoa", yleensä lainattu muualta, ainakin osittain. Meidän erikoismuodot ovat tämä viisi eläintä ja lohikäärme, nämä Lü on valinnut siitä valtavasta määrästä materiaalia mitä hän on vuosin verralla oppinut eri lähteistä. Meillä on myös kaksi lisää pientä muotoa, Tianjinista ( tuossa hieman alkua kolmosesta ).

Eli toisin sanoen tätä valitsemista ollaan tehty aina ja joka paikassa. Bajin ydin kun on aika tiivis pieni paketti, perinteeseen on kuulunut että asioita on lisätty.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa