Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wado-ryu karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1291

Viesti Lasse Candé »

Noihin kolmeen riviin joissa on asiaa, ensimmäinen "vääntö" on huono sanavalinta ja korjasinkin sen jossain kohtaa kierroksi. Jos otat rätin yhdestä päästä kiinni ja kierrät yhteen suuntaan ja pidät toisesta päästä kiinni ja kierrät toiseen, rättiin tulee kierto. Saman voi tehdä kynällä, jolloin kierto ei näy, mutta kynässä on sisäisiä voimia jotka laittavat ulkoisesti tälle kierrolle hanttiin. Saman voi tehdä myös alaraajalleen ja kuten Rivihaarastaja kirjoittelee, lonkkaa voi aktivoida tämän suhteen, mutta koko raajassa ja keskustassa siis tapahtuu.

Asentoon pakottaminen tarkoittaa yhdessä liikkeen kanssa sitä, että jos esim kiertäessään ylävartaloa haluaisi myös kompromissata polvista ja jalkojen asennosta, ei salli tätä, vaan pakottaa kroppansa epämukavaan asentoon. Ja meillä Naihanchissa väännetään.

Ja koko ajatuskulku tuossa on se, että kun ulokoisilla ohjeilla pakottaa itsensä tuntemaan näitä asioita, niin myöhemmin voi näillä asioilla pakottaa esiin ulkoista liikettä tai muuten tuottaa voimaa. Kata on opettaja.

Sinänsä en pidä tätä mitenkään vaikeana asiana ymmärtää tuosta tekstistä, mutta voihan se sitä ollakin.
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 676
Lauteille: Heinäkuu 2007

Wado-ryu karate

#1292

Viesti Valvoja »

[mod]Keskustelun tulee pysyä itse aiheessa eli Wado-karatessa. Muutoin ketju suljetaan.[/mod]
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Wado-ryu karate

#1293

Viesti Riviharrastaja »

injunjack kirjoitti: touko 18, 2018, 11.33 "yhteys keskustaan" sekä " kierrolla tuotetaan liikettä ja voimaa, sen sijaan että tuotettaisiin liikkeellä ja asennoilla kiertoja vartaloon"
"Anteeksi, en puhu wadoa!" :) Tämmönen kielenkäyttö on vissiin aika tyypillistä wadopiireissä. Eräs isompi sensei käyttää myös termejä Floating Bridge of Heaven, Heaven-Earth-Man, Jediritari, Jabba the Hut, Ghosting ym. Ekat toki ihan yleisiä, mutta noi loput... Pointti on, että monia asioita on vaikeata selittää sanallisesti, ainakaan konkreettisesti ja yksinkertaisesti. Toki voi sen olla niinkin, että kukaan ei oikeasti ymmärrä yhtään mitään ja asia verhotaan kryptiseen jargoniin... Lassen puolustukseksi on sanottava, että Lassen tekstit on sieltä ymmärrettävämmästä päästä wadojargonia. Ja voi olla, että Lasse ei tosiaan tajua, että kaikki ei puhu wadoa :).

Mä ymmärrän ton yhteyden keskustaan juuri sen aiemmin mainitsemani kehon keskustan hallintana. Se on painopiste, voimanlähde ym. Wadossa kun jokainen liike pitäisi kyetä hallitsemaan siten, että liike pysähtyy, tai muuttaa suuntaa. Esim vaikka maegeri-gyakuzuki yhdistelmässä pitäisi kyetä maegerin jälkeen vaihtamaan eteenpäin suuntautuva liike yhtäkkiä vaikka 90 astetta sivulle. Eli painopisteen ja keskustan pitäisi olla "hallussa" koko ajan. On siinä muutakin, mutta tässä jotain ajatusta. Lasse korjannee pahimmat virheet.

Jälkimmäinen lainaus kuvaa mun mielestäni prosessia aika hyvin. Aluksi otetaan siis asento, joka "pakottaa" tuottamaan voimaa ja kiertoja käyttämällä kroppaa tietyllä tavalla. Kirjoitin "tietyllä tavalla", koska en mä tiedä mitä kaikkea siellä kropan sisällä tapahtuu ja mitkä lihakset aktivoituu ym. Se ei tunnu aluksi luontevalta ja se on tarkoituskin, koska tavoitteena on aktivoida jotain sellaista, jota normaalisti ei osaa tehdä. Kun homma alkaa jossakin vaiheessa sujua ja se luontevuuskin kurkistaa päätään, ollaan asian ytimessä ja tavoite alkaa olla savutettu.

Koska jäkittäminen tyhmän näköisessä asennossa vartaloa puolelta toiselle kiertäen ei ole kamppailullisesti hirveän toimivaa, siirrytään vaiheeseen kaksi, eli käytetään opittua dynaamisemmassa kontekstissa (hitto, alan kuulostaa ihan Lasselta...), eli tappelussa.

Naihanchista vielä, että wadossa ristiinaskelluksen aikana treenataan painopisteen ja keskustan hallintaa ja tällä on tärkeä merkitys.

Jokainen, joka on ensimmäisiä kertoja treenaillut wadon kihon kumiteita (kumiteja?), on varmaan miettinyt, että WTF!?!? Et sitten yhtään hankalampia keksinyt? Ymmärtääkseni kihon kumitet sujuvat sulavasti vasta, kun wadolle ominainen kehonkäyttö alkaa olla hallussa. Siihen asti voi korkeintaan ulkoisesti näyttää sujuvan, mutta se aito kehon, tilan ja tilanteen hallinta on vielä hakusessa.

Pelkkä naihanchin tahkoaminen ei tietenkään ole avain wadotaivaaseen, mutta yksi peruskivistä. Wadopuheessa on paljon, mitä en oikein tajua, esim. yhtäältä keskustan korostaminen ja toisaalta koko kehon voiman korostaminen. Että onko se nyt sitten se keskusta vai koko kroppa...? Vai onko ne sama asia? Vai onko onko se niin, että kaikki lähtee keskustasta ja kun keho on "Connected", homma toimii pakettina?

Sujuvassa kihon kumitessa tämä kuitenkin näkyy. Keho liikkuu optimaalisesti. Naihanchin jalostamaa kiertovoimaa yhdistetään muuhun liikkumiseen oikeassa suhteessa, eli vaikka esim KK ykkösessä keho ja asento vaihtuu puolelta toiselle ja kierrolla on tärkeä rooli, ei se ole samanlainen eristetty rykäisy kuten naihanchissa, vaan yhdistetään raajojen "asemointiin" (taas Lasse-language...) siten, että minimaalisella effortilla tuotetaan maksimaalinen tulos, joka kulminoituu vasemman nyrkin pahikselle aiheuttamaan traumaan, eli pipiin.

Wadon touhu näyttää melko aneemiselta verrattuna moneen muuhun lajiin, mutta näyttävyys ei ole pää- eikä edes sivuasia.
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Wado-ryu karate

#1294

Viesti Riviharrastaja »

Joku kyseli siihen suuntaan, että miksi wadossa asiat tehdään tarpeettoman vaikeasti ja selitetään sekavasti. Wado ei ole karatea samassa mielessä kuin vaikka Shorin-ryu. Wadolla on toinen jalka tukevasti Koryussa ja toisen varpaat kevyesti karatessa. Toki peruswado on, no, perusnyky/nihonkaratea, joka ei äkkiseltään eroa kauheasti muista tyylisuunnista (siis näistä moderneista). Varmaan aika suuri osa harrastajista danitasollakin tekee tätä perushommaa ja hyvä niin. Mutta wadon ydin tai tavoite tai "ylempi taso" on jotain muuta. Koryu-perinteeseen kuuluu kai, että asioita opettaan ja selitetään valikoivasti ja säästeliäästi. Osaa kehon käytön periaatteita on aika hankalaa opettaa ja selittää sanallisesti. Sitä yrittäessä homma menee helposti "teoretisoinniksi". Ehkä jos tuntisi anatomiaa ja fysiologiaa paremmin, pystyisi asiat selittämään selkeästi näiden käsitteiden kautta.

Asioiden tekeminen tarkoituksella vaikeaksi ja luonnottomaksi on ihan normaalia kaikessa liikunnassa. Puntin vääntäminen on vaikeaa ja joskus luonnottoman tuntuista, mutta se kehittää. Seibukanissa seistään "salmiakkiasennossa" oletettavasti samasta syystä kuin wadon naihanchissa jalkaterät käännettynä sisäänpäin. Ihan yhtä vähän Seibukanistit tappelee länkisäärisinä kuin wadokat sen näköisenä, että olis pissa housussa! Toisaalta monet asiat tehdään wadossa paljon luonnollisemmin ja vaivattomammin kuin muissa karatetyyleissä, junzuki hyvänä esimerkkinä. Wadossa seistään lyhyessä, tasapainoisessa ja renossa asennossa. Liike eteenpäin on melkeinpä painovoiman ansiota, sitä vaan rentoutetaan polvi, etukäsi "venyy", keho siirtyy, takajalka ei työnnä vaan se imaistaan mukaan... Seibukanissa seistään reidet täristen kyykkypaskal... salmiakkiasennossa ja sit runtataan menemään.

Kumpi on sitten parempi? No tietysti molemmat!
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 105
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Wado-ryu karate

#1295

Viesti TimoS »

Riviharrastaja kirjoitti:Koryu-perinteeseen kuuluu kai, että asioita opettaan ja selitetään valikoivasti ja säästeliäästi
Minun on hieman vaikea uskoa tätä. Niiden lajien alkuperäinen tarkoitus oli kuitenkin käsittääkseni välittää tieto toisen ihmisen tappamisesta tai vähintään hallintaanlaitosta mahdollisimman lyhyessä ajassa. Minusta siinä on selvä ristiriita kaikenmaailman teoretisoinnin kanssa. Ehkäpä joku koryu-tyylejä paremmin tunteva voisi sanoa tähän oman näkemyksensä


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1296

Viesti Lasse Candé »

Itselläni taas on sellainen kuva, että monien koulukuntien opetus on hieman syvempää kuin "välittää tieto toisen ihmisen tappamisesta tai vähintään hallintaanlaitosta mahdollisimman lyhyessä ajassa".

Luulisin myös että on yleistä että nimenomaisesti on valikoitu kenelle opetetaan mitä.

Tällaiset varmaan kuitenkin ovat tyylikohtaisia asioita, mutta menkyo kaideneita ei kai kovin yleisesti tule liukuhihnalta.

Oli miten tahansa, siinä on eroja kenelle opetetaan mitä. Joidenkin opettajien tapauksessa varmaankin pantataan liikaa. Myös syyt tähän vaihtelevat. Omalta opettajaltani irtoaa syvemmin vain läheisille oppilaille luultavasti lähinnä siksi, että on isojen massojen opettaja ja keskeisessä asemassa. Pitää tällöin vähän katsoa mitä opettaa kenelle, koska näistä saattaa tulla sitten Euroopan laajuisia totuuksia. Toisekseen harva todella hakeutuukaan hänen opetukseensa. Muuten en näkisi hänen salaavan mitään vaan antavan sen mitä oppilas tarvitsee.

Täysin toinen asia on puheet siitä miten japanilaiset pimittävät tietoa ja kenenkin motiivit sanoa tällaisia asioita. En usko että juuri mitään tästä puheenaiheesta on yleistettävissä, varsinkaan vuonna 2018.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Wado-ryu karate

#1297

Viesti airakti »

Onneksi en tiennyt että Wado on noin vaikeaa silloin kun aloitin, olisin sittenkin aloittanut Judon :-) Arvostan kyllä Lassea kovasti kun on ottanut asioista selvää ja rampannut ympäri maailmaa leireillä, sitten vielä jaksaa rautalangasta koittaa vääntää asioita :-)
Itse en ole käynyt muilla Wadogurujen leireillä kuin Suzukin ja Zwatrjesin, ekana mainittu oli ihan tårta på tårta, opettamisesta sillä ei ollut mitään käsitystä, Zwartjes taas ei koskaan maininnut mistään vartalon väännöistä tai kierroista, sen leireillä keskityttiin kulmien hakemiseen. Joten on ihan mielenkiintoista lukea Lassen juttuja miten on itse saanut opetusta.
Wadon katoista, niistä en itse saa juurikaan mitään irti, käyhän ne lämmittelystä, mulla on varmaan keskusta ja kieroutuminen hukassa :-)
Kihon kumiteista, niitten suhteen olen viime vuosina vaihtanut mielipidettäni, ne on oikein käyttökelpoisia ja hyviä tekniikoita. Ainoa huono puoli niissä on, että niitä ei ole oikeastaan kukaan osannut oikeasti opettaa. Olen viimeisen vuoden aikana vedellyt Wadokanissa treenejä, siellä kaikki treenaajat on harjoitelleet yli kolkyt vuotta, viimeksi viime viikolla otin Kihon kumite 1:sen pureskeltavaksi, en aluksi kertonut mistä on kyse, vaan teetin treeniä jossa hyökkääjä huitasee länkelmäveteläisen ja puolustaja blokkaa sen perinteisellä nyrkkeilytorjunnalla, eli käsi koukkuun posken ja korvan suojaksi, aivan luonnollinen reflexi kun ei muuta ehdi tekemään, seuraavaksi laitoin hyökkääjän lyömään takakäden suoraa vartalon korkeudelle, ja puolustaja teki taas ihan perinteisen nyrkkeily alakoukun (upparin) hyökkääjän lyövän käden alta. Kaikille meni jotenkuten jakeluun. Sitten käskin tekemään Kihin kumite 1:stä, kylläpä oli pökkelömäistä treeniä, käskin miettimään mitä just harjoiteltiin nyrkkeilyn omaisesti, ja onko asioilla mitään eroa.... Oli hieno nähdä kuinka vanhoila parroilla käveli kynttilä :-) Kihon kumite muuttui sen verran paremmaksi että olisin ehkä jonkun niistä päästänyt vyökokeesta läpi, ainakin keltasen kokeesta :-) Pointtini on siis, en usko että noista KK:sta on yksikään tarkoitettu tehtäväksi ns putkeen, vaan kun ne irroittaa toisistaan, niin niistä tuleekin toimivaa tekniikkaa. Tai sitten mä olen kieroutunut....
TimppaA
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Wado-ryu karate

#1298

Viesti Ile »

TimoS kirjoitti:
Riviharrastaja kirjoitti:Koryu-perinteeseen kuuluu kai, että asioita opettaan ja selitetään valikoivasti ja säästeliäästi
Minun on hieman vaikea uskoa tätä.
Mun kokemuksen mukaan ei paljon selitellä. Tosin mun kokemus on vain Iaidosta ja sen tietyistä tyyleistä ja 80-luvulta.

(Tausta: mikään koryu-guru en todellakaan ole, mutta olen kyllä uppoutunut siihen maailmaan nuoruuden innolla miekanvedon saralla. Ne vuodet sijoittuivat ennen ja jälkeen Suomen Iaido-liiton perustamisen 1986. Tyylitkin vaihtuivat muutaman vuoden aikana vähän lennossa: Omori Ryû, ZNKR ja Musô Shinden Ryû. Kuitenkin uskoisin saaneeni jonkilaisen käsityksen tekemisestä vanhoissa kouluissa vaikka noista kolmesta ZNKR toki onkin määritelmällisesti "modernia". Opettajina Silenius, Hellsten, Lauerma, Stelander....).

Sori miltei nollaviesti, olen seurannut kahdessa ketjussa päivittäin tätä mielenkiintoista keskustelua ja oli kiva päästä sanomaan edes jotain, kun itse karaten suhteen ei ole annettavaa. :)
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Wado-ryu karate

#1299

Viesti Ale »

Tyydyn toteamaan tähän keskusteluun vain, että mulle on opetettu, että Itosun ja Chibanan välittämä tapa tehdä Naihanchi on kiertää varpaita hieman sisäänpäin, niin että jalan ulkosyrjät ovat eteenpäin. Syynä on se, että asento rajoittaa lantion liikettä ja pakottaa opettelemaan myös ylävartalon käyttöä voimantuotossa.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wado-ryu karate

#1300

Viesti Riviharrastaja »

Ale kirjoitti:Tyydyn toteamaan tähän keskusteluun vain, että mulle on opetettu, että Itosun ja Chibanan välittämä tapa tehdä Naihanchi on kiertää varpaita hieman sisäänpäin, niin että jalan ulkosyrjät ovat eteenpäin. Syynä on se, että asento rajoittaa lantion liikettä ja pakottaa opettelemaan myös ylävartalon käyttöä voimantuotossa.
No tuo jalan ulkosyrjän asento on wadossakin se pointti, vaikka varpaiden tai jalkaterien kääntämisestä sisään päin usein puhutaan.

Lähetetty minun SM-A520F laitteestani Tapatalkilla

Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wado-ryu karate

#1301

Viesti Riviharrastaja »

airakti kirjoitti:Onneksi en tiennyt että Wado on noin vaikeaa silloin kun aloitin, olisin sittenkin aloittanut Judon :-) Arvostan kyllä Lassea kovasti kun on ottanut asioista selvää ja rampannut ympäri maailmaa leireillä, sitten vielä jaksaa rautalangasta koittaa vääntää asioita :-)
Itse en ole käynyt muilla Wadogurujen leireillä kuin Suzukin ja Zwatrjesin, ekana mainittu oli ihan tårta på tårta, opettamisesta sillä ei ollut mitään käsitystä, Zwartjes taas ei koskaan maininnut mistään vartalon väännöistä tai kierroista, sen leireillä keskityttiin kulmien hakemiseen. Joten on ihan mielenkiintoista lukea Lassen juttuja miten on itse saanut opetusta.
Wadon katoista, niistä en itse saa juurikaan mitään irti, käyhän ne lämmittelystä, mulla on varmaan keskusta ja kieroutuminen hukassa :-)
Kihon kumiteista, niitten suhteen olen viime vuosina vaihtanut mielipidettäni, ne on oikein käyttökelpoisia ja hyviä tekniikoita. Ainoa huono puoli niissä on, että niitä ei ole oikeastaan kukaan osannut oikeasti opettaa. Olen viimeisen vuoden aikana vedellyt Wadokanissa treenejä, siellä kaikki treenaajat on harjoitelleet yli kolkyt vuotta, viimeksi viime viikolla otin Kihon kumite 1:sen pureskeltavaksi, en aluksi kertonut mistä on kyse, vaan teetin treeniä jossa hyökkääjä huitasee länkelmäveteläisen ja puolustaja blokkaa sen perinteisellä nyrkkeilytorjunnalla, eli käsi koukkuun posken ja korvan suojaksi, aivan luonnollinen reflexi kun ei muuta ehdi tekemään, seuraavaksi laitoin hyökkääjän lyömään takakäden suoraa vartalon korkeudelle, ja puolustaja teki taas ihan perinteisen nyrkkeily alakoukun (upparin) hyökkääjän lyövän käden alta. Kaikille meni jotenkuten jakeluun. Sitten käskin tekemään Kihin kumite 1:stä, kylläpä oli pökkelömäistä treeniä, käskin miettimään mitä just harjoiteltiin nyrkkeilyn omaisesti, ja onko asioilla mitään eroa.... Oli hieno nähdä kuinka vanhoila parroilla käveli kynttilä :-) Kihon kumite muuttui sen verran paremmaksi että olisin ehkä jonkun niistä päästänyt vyökokeesta läpi, ainakin keltasen kokeesta :-) Pointtini on siis, en usko että noista KK:sta on yksikään tarkoitettu tehtäväksi ns putkeen, vaan kun ne irroittaa toisistaan, niin niistä tuleekin toimivaa tekniikkaa. Tai sitten mä olen kieroutunut....
Ai Armaskin? Kuva

Lähetetty minun SM-A520F laitteestani Tapatalkilla

Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wado-ryu karate

#1302

Viesti Riviharrastaja »

airakti kirjoitti:Onneksi en tiennyt että Wado on noin vaikeaa silloin kun aloitin, olisin sittenkin aloittanut Judon :-) Arvostan kyllä Lassea kovasti kun on ottanut asioista selvää ja rampannut ympäri maailmaa leireillä, sitten vielä jaksaa rautalangasta koittaa vääntää asioita :-)
Itse en ole käynyt muilla Wadogurujen leireillä kuin Suzukin ja Zwatrjesin, ekana mainittu oli ihan tårta på tårta, opettamisesta sillä ei ollut mitään käsitystä, Zwartjes taas ei koskaan maininnut mistään vartalon väännöistä tai kierroista, sen leireillä keskityttiin kulmien hakemiseen. Joten on ihan mielenkiintoista lukea Lassen juttuja miten on itse saanut opetusta.
Wadon katoista, niistä en itse saa juurikaan mitään irti, käyhän ne lämmittelystä, mulla on varmaan keskusta ja kieroutuminen hukassa :-)
Kihon kumiteista, niitten suhteen olen viime vuosina vaihtanut mielipidettäni, ne on oikein käyttökelpoisia ja hyviä tekniikoita. Ainoa huono puoli niissä on, että niitä ei ole oikeastaan kukaan osannut oikeasti opettaa. Olen viimeisen vuoden aikana vedellyt Wadokanissa treenejä, siellä kaikki treenaajat on harjoitelleet yli kolkyt vuotta, viimeksi viime viikolla otin Kihon kumite 1:sen pureskeltavaksi, en aluksi kertonut mistä on kyse, vaan teetin treeniä jossa hyökkääjä huitasee länkelmäveteläisen ja puolustaja blokkaa sen perinteisellä nyrkkeilytorjunnalla, eli käsi koukkuun posken ja korvan suojaksi, aivan luonnollinen reflexi kun ei muuta ehdi tekemään, seuraavaksi laitoin hyökkääjän lyömään takakäden suoraa vartalon korkeudelle, ja puolustaja teki taas ihan perinteisen nyrkkeily alakoukun (upparin) hyökkääjän lyövän käden alta. Kaikille meni jotenkuten jakeluun. Sitten käskin tekemään Kihin kumite 1:stä, kylläpä oli pökkelömäistä treeniä, käskin miettimään mitä just harjoiteltiin nyrkkeilyn omaisesti, ja onko asioilla mitään eroa.... Oli hieno nähdä kuinka vanhoila parroilla käveli kynttilä :-) Kihon kumite muuttui sen verran paremmaksi että olisin ehkä jonkun niistä päästänyt vyökokeesta läpi, ainakin keltasen kokeesta :-) Pointtini on siis, en usko että noista KK:sta on yksikään tarkoitettu tehtäväksi ns putkeen, vaan kun ne irroittaa toisistaan, niin niistä tuleekin toimivaa tekniikkaa. Tai sitten mä olen kieroutunut....
Jotenkin se Suzuki sai kuitenkin välitettyä oppiaan esim. Pavelle, vai mitä? Ja kuten sanottua, suurin osa meistä on ihan peruswadon treenaajia, ja hyvä niin. Mutta et säkään varmaan hinkkaa naihanchia ja seisania päivittäin?

Jos tarkoitat, että kihon kumiteita ei ole tarkoitettu juostavaksi läpi, niin lienet oikeassa. Onhan niitä treenattu vaikka niin, että hyökkääjä päättää tuleeko ykkösen vai kakkosen tokalla hyökkäyksellä, ekahan on sama. Sillon on pakko pitää vaiheet täysin erllisinä. Tosin toimii ne ristiinkin, jos pakko.

Pave on hyvä esimerkki, että toimii se homma ilman suurempaa teoretisointiakin. Tekeminen on kuitenkin se tärkein juttu. Joskus pohtiminen, mielikuvat ym. on suureksi avuksi jonkin asian avaamiseksi.



Lähetetty minun SM-A520F laitteestani Tapatalkilla

airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Wado-ryu karate

#1303

Viesti airakti »

Armas on sairaslomalla kun Pave pahoinpiteli sen :-D :-D :-D Armaksen ei enää pitäisi harjoitella, sillä ei veri hyydy, Pave "potkasi" sitä sisä reiteen ja lähtö oli lähellä, "wadokanin nuoriso treenaa" :-D Olisihan siinä mainosta kun Wadokanin treeneissä vedetään niin lujaa että ihmiset kuolee :-)
Joo, olen samaa mieltä että Pave ei paljoakaan teorisoi, silti homma toimii. Edelleen, vaikka ikää silläkin jo on.

Ps, ja kun suurin osa ei tiedä ketkä on Pave ja Armas, niin Pave 64v ja Armas 83v. Molemmat aloittanut treenamisen 60-luvulla :-)
TimppaA
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wado-ryu karate

#1304

Viesti Riviharrastaja »

airakti kirjoitti:Armas on sairaslomalla kun Pave pahoinpiteli sen :-D :-D :-D Armaksen ei enää pitäisi harjoitella, sillä ei veri hyydy, Pave "potkasi" sitä sisä reiteen ja lähtö oli lähellä, "wadokanin nuoriso treenaa" :-D Olisihan siinä mainosta kun Wadokanin treeneissä vedetään niin lujaa että ihmiset kuolee :-)
Joo, olen samaa mieltä että Pave ei paljoakaan teorisoi, silti homma toimii. Edelleen, vaikka ikää silläkin jo on.

Ps, ja kun suurin osa ei tiedä ketkä on Pave ja Armas, niin Pave 64v ja Armas 83v. Molemmat aloittanut treenamisen 60-luvulla :-)
Armas uhkas mua joskus 20v sitten käräjillä, kun kenkäsin sitä päähän. Kuva Tai jätin jalan ilmaan mawashigerin jälkeen ja se käveli suoraan siihen... Oli melkoisen absurdi tilanne.



Lähetetty minun SM-A520F laitteestani Tapatalkilla

Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wado-ryu karate

#1305

Viesti Riviharrastaja »

TimoS kirjoitti:
Riviharrastaja kirjoitti:Koryu-perinteeseen kuuluu kai, että asioita opettaan ja selitetään valikoivasti ja säästeliäästi
Minun on hieman vaikea uskoa tätä. Niiden lajien alkuperäinen tarkoitus oli kuitenkin käsittääkseni välittää tieto toisen ihmisen tappamisesta tai vähintään hallintaanlaitosta mahdollisimman lyhyessä ajassa. Minusta siinä on selvä ristiriita kaikenmaailman teoretisoinnin kanssa. Ehkäpä joku koryu-tyylejä paremmin tunteva voisi sanoa tähän oman näkemyksensä


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Erään wadosein sanoin:

"The people that know will not talk about it. When I confront Wado people who have it the answer I get back is 'we don't write much less talk about these things because they are not meant to be discussed with the public. I interpret this in one of two ways. They are either 
1) sincere and respect the 'kuden'ness of it (it must remain an oral tradition) or 
2) they are just naturally gifted and have no friggin idea how to teach what they do."



Lähetetty minun SM-A520F laitteestani Tapatalkilla

Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa