Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kata bunkai

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Kata bunkai

#271

Viesti halmehe »

Kari Aittomäki kirjoitti: huhti 27, 2018, 01.04 Niin, se piti vielä..
Halmehe, mites katsoisit tuon Masa Tairan clipin muistuttavan tutustumasi Lü Baochun oppeja?

Mulla henkilökohtaisesti nuo kiinanmiesten sovellusherkemmät metodit täyttää sen tyhjän tilan minkä lopultakin ahdas karatepökkelöinti jättää.
Resonoi koeponnituksiin, kokemiin.
Piti ny vielä kattella lisää. Kyllä vissiin samalla Intialaisella hunajapurkilla käyty. Lähinnä tuossa on se, että helposti tossa hommassa fokus jumittuu käsiin tyyliin miten tää ny meni. Jos mä mietin tuishouta niin se kropan rakenne on aika oleellisessa roolissa mikä Tairalla ilmeisesti on hallussa. Toisaalta noi liikkeet on sellaisia, että mikäli toiselta ei tule painetta ja haluttuun suuntaan on vaikea näyttää kyseistä harjoitetta. Tällaisen aloittelijan silmiin samoilla periaatteilla mennään. Äkkiä unohtaa vaan kehon rakenteen ja hengityksen merkityksen voimantuotossa omassa tekemisessä. Muistan joskus karate harjoituksissa harjoitellun sellaista, että katan aikana käytiin tönimässä ja katsottiin miten pysyy pystyssä. Se vaan tuppas oleen lähinnä tönijän vastustelua ja nojaamista samaan suuntaan enemmän kuin sitä itteään todellista vahvaa rakennetta.

Tuli mieleen Toby Threadgillin kommentti katan tekemisestä mieleen. Sanoi jotain siihen suuntaan, että voi näyttää ulospäin hyvältä, mutta koeponnistettuna hajoaa. Näytti yhtenä esimerkkinä liikkeen jonka äkkiseltään tekisi koukistamalla käsiä lähinnä hauiksella, mutta todellisuudessa meni työntämällä ulospäin. Sivustakatsojana olisin sanonut koukistavansa käsiä. Kun ajattelee katan liikkeitä niin voivat mennä lahjakkaasti perseelleen vain matkimalla opittuna.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kata bunkai

#272

Viesti TimoS »

halmehe kirjoitti: touko 2, 2018, 09.15 Muistan joskus karate harjoituksissa harjoitellun sellaista, että katan aikana käytiin tönimässä ja katsottiin miten pysyy pystyssä. Se vaan tuppas oleen lähinnä tönijän vastustelua ja nojaamista samaan suuntaan enemmän kuin sitä itteään todellista vahvaa rakennetta.
Tuolla lailla asentojen testaamisessa on tosiaan se riski, että siinä mennään metsään ja pahasti. Ainakin mitä olen videoita nähnyt, niin eivät nämä Goju ja Uechi ryu tyypit taida koskaan testata tuollalailla vaan esim. näin:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kata bunkai

#273

Viesti Kari Aittomäki »

Tutun näköstä.

Muistan hyvin tuo kohteettoman tuuppimisen takavuosilta, jo silloin ärsytti kovasti.
Mun sanchinia ja muitaki katoja on koeponnistettu hyvin samalla lailla kuin tuossa uechiryu-pätkässä. Jo hyvin nuorena, eli opetushan sekin oli.
Mihin suuntaan sen kropan voima on suunnattava.

Monomaanisella harjoittelulla ne vaikutussuunnat alkaa vaikuttaa jopa tilannereagointiin, jopa tiedostamatta.
Minä olen kyennyt jäljittämään näitä reaktio-tekniikoitani (siis kun olen vaan huomannut tekeväni jotain jonka varsinaistesta treenistä ei ole muistikuvaa) eri katoihin.
Tämä onkin käsittääkseni katan tarkoitus, olen monasti voinut vaikeasti kun joku teoreetikko on tarjoillut "bunkai-selityksiä".
Niin, se katan kautta hahmottaminen ei ole mikään tuore keksintö Suomessakaan, kyllä niitä epämatsaajia löyty jo kolkyt vuotta sitten.

Mikä minua edelleen kiusaa katoissa on jos en löydä sitovaa tekijää kokonaisuudelle, kun palapeli jää ikäänkuin vajaaksi. Koko kuvaa ei synny.
Halmehen kuvauksista ja omista kokemuksista olenkin vetänyt (luultavasti virheellisen) johtopäätöksen että kata aukeaa vasta vuosikymmenten vatkaamisen jälkeen.
Kamppailutehoon ne vaikuttavat toki jo huomattavaa aiemmin, mutta nykymaailmaan aivan tuskallisen hitaasti.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kata bunkai

#274

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: touko 2, 2018, 23.54 Mikä minua edelleen kiusaa katoissa on jos en löydä sitovaa tekijää kokonaisuudelle, kun palapeli jää ikäänkuin vajaaksi. Koko kuvaa ei synny.
En nyt ihan tajua mitä tarkoitat tällä. Voisitko selittää?
Halmehen kuvauksista ja omista kokemuksista olenkin vetänyt (luultavasti virheellisen) johtopäätöksen että kata aukeaa vasta vuosikymmenten vatkaamisen jälkeen.
Silloin on kataa (ja sitä kautta karatea) opetettu väärin. Kuten Shimabukuron haastattelusta selviää, sitä soveltamista pitää aloittaa opettamaan (lähes) samantien. Eipä sen puoleen, itsellä oli vähän samankaltaisia fiiliksiä ennenkuin vaihdoin Seibukaniin. Siellä taas moni Renshinkan-juttu sai lähes heti järkevän selityksen ja jotkut asiat aukesivat jopa ihan ilman selitystä, kun näki sen katan kantamuodon. Ensimmäisestä kategoriasta esimerkkinä toimikoon Passai-katan sagurite-osio (eli se kohta jossa kädet "hapuilevat"). Se meille aikoinaan selitettiin (lähes sanatarkasti) "tässä ei vielä tapahdu mitään, vaan kerätään energiaa tulevaa kamppailua varten". Seisanin toiseksi viimeinen tekniikka, eli potkun kiinniotto taas aukeni lähes samantien kun näin Seibukanin version omin silmin. Aikaisemmin sitä oli opeteltu tekemään siten, että se potkaiseva jalka otetaan suoraan käsien väliin ja väännetään. Ihmettelin silloin, että pitää olla aika guru joka voimakkaasti tulevan maegerin tuolleen nappaa lennosta. Tokihan se treeneissä onnistui, mutta siellä se jalka käytännössä aina "annettiin" vastustajalle ja potku tehtiin hyvin hitaasti. Seibukanin versiossa erilaista ei oikeastaan ole (ulkoisesti) kuin asento, mutta se riitti ahaa-elämykseen minulla.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kata bunkai

#275

Viesti injunjack »

TimoS kirjoitti: touko 3, 2018, 00.22
Silloin on kataa (ja sitä kautta karatea) opetettu väärin.
[pehmennys /]
En haluaisi käyttää sanaa "väärin". Opetus on syystä tai toisesta meidän seibukanistien silmin vajaata. Jos opettaa parhaansa tehden kykyjensä ja tietojensa mukaan, ei kai se ole väärin.
[/ pehmennys loppuu]
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Kata bunkai

#276

Viesti KungFuMiäs »

Mä olen tätä keskutelua kiinnostuneena seuraillut, vaikka en Japanilaisista touhuista paljoa tiedä, mutta muodollisesta harjoittelusta (kataamisesta) kyllä. Mä näkisin tässä että Kari ja Timo puhuu nyt ihan eri ajatustasoilla. Omista muotoharjoituksista tiedän vähintään 1-5 sovellusta jokaiselle pienellekin centtimetrille liikettä, jokainen lihasaktivaatio, jokainen askel, jokainen käsiliike on selkeä sovelluksen kanssa. Pystyn monesti myös jäljittämään toisiin perhetyyleihin liikkeitä, miten heillä tehdään ja miksi ja miten se liittyy meidän tapaan tehdä. Mutta en vieläkään ole varma katan/muodon tarkoituksesta, miksi sitä pitäisi tehdä? Mikä siitä tekee harjoittelemisen arvoisen asian? Jos se on vain sovelluskirjasto, niin sehän riittää että sen oppii muistamaan, miksi sitä jauhaisi päivittäisen harjoitteluna? Tekniikkaharjoitteluun on paljon parempia tapoja käytännössä. Jos seuraava vastaus on "kehonkäytön" harjoitteleminen, no mikä kehonkäyttö ja miksi sitä tehdään yksin kun paljon parempi tapa olisi elävän vastustajan kanssa harjoittelu, tai sitten välineiden kanssa. Yksin kehonkäytön harjoittelu kehittää lähinnä sitä yksin tehtävää kehonkäyttöä. Se ei minusta ole kovin ihmeellistä että on selkeät sovellukset liikkeille katassa/muodossa, se on askel yksi ja ei minusta vielä vie kovin pitkälle.

Totuus tässä kysymyksessä uskon että on jossain non-verbaalisessa maailmassa, Kari minusta osaa kuitekin hyvin pukea niitä asioita sanoiksi, mutta hyvin usein näen niiden juttujen liitävän ihmisten hattujen yli viheltäen. Liittäisin muotoharjoitteluun sellaisia termejä kuin shamaanitanssi ja vaikkapa keho-mieliyhteyden harjoitteleminen sekä uudelleen kalibrointi. Hyvin abstrakteja käsitteitä, eikä oikein sovi tälläiseen hyvin verbaaliseen maailmaan keskittyvään forumiin.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kata bunkai

#277

Viesti Kari Aittomäki »

Mä sanoisin että ero on perimmäisessä asenteessa.
Seibukanistien harpinkärki on metodissa, oikeassa treenaamisen muodossa. Mulla se on tappelutehossa ja vilpittömässä uskossa metodin pitkäjänteisyyteen.
Katson, että treenaajan velvollisuus on hakata tekniikka koneeseen niin että joka sivallus, lyönti, potku ja manipulaatiosiirto sattuu, vahingoittaa tai tappaa. Että ajoitus on kohdallaan ja kamaet kuin kiveenhakattuja. Matsi ja murskaus ovat välttämättömiä.
Tämä ehdottomuus avaa katat ikäänkuin käytännön kautta, "mitä just tapahtu?"
Siksi kiinalaismetodit tuntuvat minusta mukavilta, niissä on luontevaa pehmeyttä.

Olen jopa vakuuttunut että "vain treenaamalla" hakatut muistijäljet ja sovellusnopeus on jykevämpää ja tasokkaampaa kuin tietoiseen opetteluun ja siihen puhumiseen tukeutuva rakentelu. Koska en usko minäkuvan korostamiseen treenitilanteessa. Pää nollille ja antaa palaa.
Tästä seuraa se, että reagoinnista siivilöityy hidastava ennakointi ja toimintasuunnitelma sankaritarinoineen pois ja responssi on sekunnin osia.
Tämä saman huomasin hiukan yllättäen saadessani vahvaa asekoulutusta, oli jotenkin valtavan helpottavaa päästää suitsista ja antaa kropan huolehtia selviytymisestä, ikäänkuin katsellen kun kroppa toimii, syöksyy, käännähtää, jymähtää tähtäysasentoon ja.. suorittaa.
Ajan venyvyys on treenatessakin tavattoman hieno hetki, saati tilanteessa.

Tämän takia inhosin katan välineellistämistä ja politikointia ja koko sitä sosiaalista soppaa itse asiasta eriytettynä.
TimoS kirjoitti: touko 3, 2018, 00.22 En nyt ihan tajua mitä tarkoitat tällä. Voisitko selittää?
Tajuatko nyt? Katat ovat kokonaisuuksia ja minua harmittaa jos joku kohta ei aukea.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kata bunkai

#278

Viesti injunjack »

Kari Aittomäki kirjoitti: touko 3, 2018, 17.16 Mä sanoisin että ero on perimmäisessä asenteessa.
Seibukanistien harpinkärki on metodissa, oikeassa treenaamisen muodossa. Mulla se on tappelutehossa ja vilpittömässä uskossa metodin pitkäjänteisyyteen.
Katson, että treenaajan velvollisuus on hakata tekniikka koneeseen niin että joka sivallus, lyönti, potku ja manipulaatiosiirto sattuu, vahingoittaa tai tappaa. Että ajoitus on kohdallaan ja kamaet kuin kiveenhakattuja.
Se on harmillista, että kirjoittamalla ei aina perimmäiset asiat aukea oikein. Toki johtuu varmasti myös siitä, että mä oon välillä hyvinkin haluton selittämään/avaamaan (muutenkaan mitään, ei pelkästään karatejuttuja), koska olen sitä mieltä, että vain harjoittelemalla/tekemällä voi saada vastauksia kysymyksiinsä.
Enkä usko, että ainakaan mun asenteeni on kovin kaukana sun asenteestasi, Kari. Metodit sitten saattaakin olla erilaiset. Tiedä häntä.

On totta, että Seibukanissa korostetaan paljonkin oikeaa "muotoa" ja treenataan välillä hyvinkin vanhakantaisest, sekä nettikirjoittelussa minuakin häiritsevän usein, sanotaan: kata=karate. Tämä on omiaan luomaan harjoitttelustamme (ja henkilöistä jotka seibukania treenaavat) mielestäni vääränkinlaisen mielikuvan. Tätä toki ruokkii vaikkapa minunkin töksäyttelevä keskustelutapani.

Mun opetuksessa korostunee joskus ehkä liikaakin vastustajan vahingoittaminen, koska nimenomaan se "tappeluteho", nopea tilanteen lopetus ja vammoitta paikalta pääsy.
Ei pelkästään muodon hinkkaaminen, joka taas on se tapa jolla ainakin alkuvaiheessa viedään se (perus)tekniikka sinne koneeseen. Mitä sitten myöhemmin tapahtuu, on kiinni opettajasta, mutta jopa enemmän minusta oppilaasta/treenaajasta. Vaikka kuinka isolla kauhalla jakaisi, jos ei ole ennenkaikkea halua, tai sitten kykyä ottaa vastaan, ei opettaja voi ketään pakottaa oppimaan (nykyään, pumpulisessa länsimaailmassa).

Treenaajien velvollisuuksista olen kanssasi täysin samaa mieltä. Vielä kun tänä päivänä saisi dojolle väkeä joka on siihen valmis. Liian usein mindsetti on pielessä.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kata bunkai

#279

Viesti Mika »

Jack, et kirjoittele yhtään töksähtelevästi, päinvastoin. Näin karatemaailman ulkopuolisena tätä keskustelua on ollut mielenkiintoista seurata. Jopa olen ymmärtänyt jotakin, koska olette kirjoitelleet auki erinäisiä karaten käsitteitä. Ymmärrän että kaikkea treenaamiseen liittyvää eritoten kamppailulajeissa on haastavaa tai joskus jopa mahdotonta kirjoittaa auki, mutta sitä suuremmalla syyllä arvostan kirjoituksianne. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kata bunkai

#280

Viesti Lasse Candé »

Samoilla linjoilla Mikan kanssa ja pidän sitä tälle foorumille suurena saavutuksena että ainakin itse koen näkemysten tässä välittyvän, mikä on karatekeskustelulle ollut tyypillisesti täällä melkoinen haaste. Ja jotta tuo ymmärrettäisiin oikein, tarkoitan siis että jopa tälle parhaalle foorumille.

Jäänyt jo muutama juonne kommentointilistalle, mutta nyt nousee hyvin esiin KFM:n ja Karin sanomien asioiden yhtenevyys. Aiemmin Ale lainasi Seibukanin päämiehen haastattelua, jossa hän oikeastaan sanoi vastaavaa ja jos olisi olemassa pilkkomisen ja keho-asennekokonaisuuden ristiriita, näkisin Seibukanin päämiehen asettuvan enemmänkin tämän keksimäni "keho-asenne"-linjan kannattajaksi kuin tuon pilkkomislinjan, eli "bunkai-linjan". Hänhän sanoi että bunkaita voi painottaa liikaa ja että koulutettu keho muistaa.

Ketään moittimatta, ei olisi ihme että tällaisen konkretiakansan tapauksessa meidän maamme karatehistorialla, tämä on vaikuttanut paikallisiin painotuksiin. Tietenkin jos kerrankin sisällössä on enemmän järkeä ja paketti kaiken kaikkiaan tuntuu ehjemmältä, se tuntuu vaihtajista hyvältä ja muutkin kokevat harrastavansa tyyliä jossa on järkeä. Tällöin se sisältöpuoli koetaan isona ja osin tietenkin myös oikeutetusti näin. Varsinkin jos järjellä on jotain väliä, mitä pidän itse tässä asiayhteydessä todella oikeutettuna pohdintana.



Ja luulen pitäväni KFM:n shamaanitanssipointista, vaikka en ymmärrä sanaa riittävän hyvin ymmärtääkseni merkityksiä. Mutta jos se on sillä suunnalla, kuinka olen itse yrittänyt fudiksessa saada palikoita osaksi dynaamisia kokonaisuuksia ja jännitteitä ja tunnelatauksia mukaan, jotta onnistuu myös kentällä, niin sitten ymmärrän. Pätkien ketjuttamisella on ehdottomasti sellainen funktio, että se haastaa. Ja asenteen pitää katassa olla se mikä pitää. (Meillä esim aika eleettömän ja vakavan "japanilainen", esim Seibukanin päämies taas hakee selvästi toisenlaista vakavuutta, joka ehkäpä muistuttaa jossain määrin enemmän modernien itsepuolustuslajien aggressiivisen vasteen meininkiä, kuin tyypillistä japanilaista mushin-zanshin jne:tä, eli tyhjää ja valpasta mieltä.)

Kaikki kielenkäytön haasteellisuuden ilmoittajat (kuten nyt näköjään itsekin) kuitenkin käyttävät kieltä kommunikaatiossa. Ja tämän mestan verraton etu on laaja-alaisessa keskustelijakunnan houkuttelussa sekä laadussa. Vain media on huono. Mutta olen kyllä itse silloin tällöin saanut lukemistani todella vahvoja herätteitä ja työstämisväylän ajatuksille. Paljon ennemmin kuin että asettaisi treenin ja puheen tai/kirjoittamisen vastakkain, nämä pitäisi nähdä symbioosissa, koska sitä ne todellakin ovat. Tämä puhumisen ja tekemisen ristiriita tai yhteys tietenkin olisi ehkä ihan oma puheenaiheensa.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Kata bunkai

#281

Viesti airakti »

Kävin Seibukanissa vieraissa 4-5 vuotta, avasi paljon asioita katasta, miten sitä voi treenata, mitä asiat tarkoittaa, avasi silmiäni todella paljon ja asenteeni kataa kohtaan muuttui täysin. Oli hyvä opintomatka ja saattaa olla että joku päivä palaan koulunpenkille :-)
TimppaA
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Kata bunkai

#282

Viesti Aihki »

Ei ihan suoraan bunkaita, mutta vähän sivuavasti:

Normaalisti kataa tulee tehtyä tatamilla tai lautalattialla, kotona sileällä tai matolla ja nämä alustat eivät aiheuta sen kummempaa. Nyt tuli kokeiltua osaamisrepertuaari kuivalla ja märällä rantahiekalla paljasjaloin, olipa hankalaa, katan rytmi meni jotenkin sekaisin ja jotkut liikkeet tuntuivat omituisilta. Mites kauemmin kataa hinkanneet, mikä on alustan vaikutus ja pitäisikö katat ihan oikeasti pystyä tekemään kengät jalassa ja millä alustalla tahansa?

Sivuhyötynä oli selvästi, että mut kierrettiin kaukaa. ;)
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kata bunkai

#283

Viesti injunjack »

Aihki.

Suosittelen tekemään paljain jaloin tai kevyet tossut jalassa hieman epätasaisella alustalla. Biitsi on kans hyvä, varsinkin pehmeä hiekka. Mittaa aika hyvin asentojen tukevuuden, ja kuinka ollakkaan, askeltaminen muuttuu. Muun ei minusta sitten pitäisikään muuttua. Eli sun pitäisi osata tehdä tekniikat oikein vaikka maasto ei olekkaan tasainen .
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kata bunkai

#284

Viesti Lasse Candé »

Meillä oikeastaan mahdollisimman liukas alusta antaisi todella hyvän lisäharjoitushyödyn, sillä meillä liikkuminen ja seisominen on tarkoitus tehdä tavalla joka toimisi myös liukkaalla. Uskoisin tämän olevan hyvin pitkälle yleistettävissä kamppailulajeihin yleensä, mutta varsinkin niihin lajeihin joissa käytetään asentoja opetusvälineinä.

Liukkaalla joutuu aktovoimaan hieman eri lihaksia, eikä oikeastaan vain hieman vaan peräti täysin. Näiden lihasten aktivaatio parantaa noin yleisesti tekemisen valinnanvapautta ja tasapainoa. Yksi parhaista vinkeistä, joka kurkottelee samaan suuntaan on ettei pidä työntää takajalalla vaan vetää etujalalla.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kata bunkai

#285

Viesti Lasse Candé »

MarkkuT kirjoitti: huhti 30, 2018, 10.08
Lasse Candé kirjoitti: huhti 28, 2018, 14.57 Ihmettelen silti sitä että missään näistä sovelluksista ei olla menty ulkopuolelle. Paitsi tietyllä tapaa tietenkin Higaonnan solmu jättää suorittajan ulkopuolelle, jos asian tahtoo nähdä näin. :)
Ihmettelen myös sitä, että ylä-ala-manipulaatio näkyy vain Tairalla.

Mutta onko havaintoja sisältönsä osaavista karatekoista, jotka käyttävät mawashiukea ulkopuolelta, eli että alku vie sinne ulkopuolelle ja loppu on vastahyökkäys enemmän kylkisuunnasta? Tai enemmän ylä-ala-esimerkkejä? Seibukanin Kusankun osalta olisi kiva kuulla onko ylä-ala-liike keskeinen, kun Shimabukuro aivan selvästi tuottaa voimaa näin. Saako kukaan fuskattua sen verran jo ennen nelosdania, että saa jostain päin tietoa? :D
Ulkopuolelle tehty on se ihan perus mawashi uke Ashihara karatessa. Se kahden käden torjunta aloituksena tulee oikeastaan ihan luonnostaan, kun kädet ovat ylhäällä nyrkkeilytyylisessä otteluasennossa ja väistetään ulkopuolelle ylävartalolla ja jalkatyöllä. Alakautta kiertävä käsi vie mukanaan vastustajan käden ja yläkautta kiertävä käsi hakee otteen vastustajan niskasta.

Tuossa mawashi uke katassa:


Ja tuossa ottelutilanteessa:


Kihonissa tehdään sanchin-asennossa. Tästä en nyt äkkiseltään löytänyt pätkää.
Ymmärtääköhän jompi kumpi meistä tässä jotakin väärin vai emmekö ymmärrä toisiamme...

Tuossa ensimmäisellä videolla mahtuu aikaleimauksellasi juuri ja juuri sellainen suoritus mukaan, mikä tunnetaan näköjään nimellä "maki komi nage", joka tuosta nage-osasta ja jatkumosta muutenkin päätellen viittaa alasvientiin. Sitten kun tulee ilmeisesti tarkoittamasi tekniikka, jossa myös näkyy nimi mawashiuke, se on sijoitettu suluissa kirjoitettuna ennen polvipotkua tapahtuvaksi tekniikaksi ja alasviennille tarjotaan taas tätä samaa nimeä maki komi nage. Tarkoitatko siis sinä Ashiharan mawashiukella nyt alasvientiä (tuota maki komi nagea), kuten kuvauksestasi voi päätellä vai kiertopotkun sääriblokkia, jota ilmeisesti kutsutaan myös mawashiukeksi? (Itse tulkitsen sulun näin.)

Mitä asioita Ashiharassa kutsutaan mawashiukeksi? Kun mainitset kihonin, tehdäänkö siis Ashiharassa jotakin kahden käden oleellisesti tässä ketjussa näkyvää veivailua jota kutsutaan mawashiukeksi? Ja onko sen tulkinta siis tällöin tuo maki komi nage?

Toisaalta soolokatassa suorittaja tekee käsillä liikkeen loppupuolella sääritorjunnan ja polvipotkun välillä (aika tarkkaan kohdassa 32 s) joka voisi olla tämä mawashiuke, mutta kuvakulman ja liikkeen koon takia en hahmota tarkalleen liikettä. Jatkumosta päätellen tarkoitus voisi olla manipuloida itsensä ulkopuolelle. Selitysosiossa suorittaja päätyy molemmissa alasvientitekniikoissa ikäänkuin itsestään tänne, jolloin riittää tarttua ja kaataa.

Matsivideossa taas hyvällä kaatotaidolla jätkä vain tarttuu suoraan edestä ja pistelee menemään. Se on tietenkin mielenkiintoista, että jos bongaan kohdan oikein, Isshinryun alla olevalla videolla idea on aika vastaavanlaisessa kaadossa. Kaikesta muusta ketjussa näkyneestä päätellen en ihan osta selitystä.


TimoS kirjoitti: huhti 30, 2018, 13.40
Lasse Candé kirjoitti: huhti 28, 2018, 14.57 Seibukanin Kusankun osalta olisi kiva kuulla onko ylä-ala-liike keskeinen, kun Shimabukuro aivan selvästi tuottaa voimaa näin. Saako kukaan fuskattua sen verran jo ennen nelosdania, että saa jostain päin tietoa? :D
Tässä meidän "sukulaistyylin" virallinen Kusanku-bunkai

En ota kantaa onko Seibukan bunkai kuinka samanlainen, koska en ole sitä nähnyt kuin joitain yksittäisiä tekniikkoj. Lisäksi Isshin ryun Kusankussa on joitain aika erikoisia tekniikkoja. En tiedä miksi Tatsuo Shimabukuro on siitä muokannut tuollaisen
Tässä taas lisää sovelluksia tuolle mawashiukelle (tunnetaan myös nimellä toraguchi)
Mutta mikä tyyppi ja mikä tyyli tuolla alemmalla videolla on kyseessä?

Hyvää settiä ja sanoisin että noita tuohon tarvittavia taitoja voi treenata tehokkaasti mawashiuken tyypillisillä katailmentymillä ja perusharjoitteilla (eli muodollisella tekniikalla). Samassa tuossa on käytännössä aina lisättyjä liikkeitä ja esim alkupuolella mennään vähintään puoli kierrosta normaalia pidemmälle, kun esim vasen käsi kaivautuu vielä yhteen gedanbaraihin. Yhdessä kohtaa taas suorittaja jatkaa oikean käden kierrosta ja heittää vastustajan käden. Oikein mikään näistä suorituksista ei ole dynamiikaltaan sama kuin muodollinen mawashiuke, mutta kuten sanottu, näkisin tämän sovellussetin ja muodollisen tekemisen välillä vahvaa teknistä yhteyttä. Tämä näyttää ehkä eniten sen suuntaiselta miten olen itse aina visioinut liikkeen.

Ja lisäilyä puolustaakseni, samaa teki myös Higaonna laittaessaan vastustajan solmuun tuolla aiemmassa videossa.

Jos jokin tässä silti on mielenkiintoista, se on se, kuinka moninaista settiä eri videot ja potkulaisetkin samaan tekniikkaan liittää. Mikäköhän on totuus ja kenen totuus...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Huu ja 25 kurkkijaa