Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kata bunkai

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kata bunkai

#256

Viesti Lasse Candé »

Hyvä lainaus ja vastaa aika paljoon tässä. Sanoisin että tuo pointti simppeleimmästä bunkaista, mikäli ymmärrän sen oikein, osuu suhteessa keskusteluun kohdilleen. Kun itse totesin ettei sillä ole niin väliä mitä vastaan jonkin tekniikan tekee, tarkoitin nähdäkseni samaa asiaa.

(Mitä tulee lämpöohjautuvaan nyrkkiin ja ohilyömisiin, aiheelle on loistava ketju jossa halukkaat voivat jatkaa niiltä osin miltä setti ei liity karateen:
"Lyötkö kohti vai valmiiksi ohi?"
https://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=19587 )
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Kata bunkai

#257

Viesti Aihki »

Olikohan tuo samainen Alen lainaama haastattelu, jossa oli myös mainintoja kihonista?
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Kata bunkai

#258

Viesti Ale »

Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Kata bunkai

#259

Viesti Ale »

Tuon videon loppu sisältää kyseisen mawashiuke tekniikan bunkaita Goju-ryun puolelta.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kata bunkai

#260

Viesti Kari Aittomäki »

Noniin, siinä se treenikulttuuri nyt sitte konkretisoituu.
Esittely(opettelu)vaiheessa tekniikan vajaus sallii korrektin muodon pysyvyyden, eli saadaan toistoja ja teknistä täsmällisyyttä. Kuten Lasse tuolla aiemmin kertoili.
Varsinainen hyökkäys on korrektilta etäisyydeltä ja vastaus sulava ja ilmeisen toimiva.
Tosin nämä bunkait ovat lievästi peruspullaisempia kuin ne Masaji Tairan versioinnit.

Morio Higaonna on valtavan kehuttu miesi, itse Donn Draeger (kannattaa googlettaa) kertoi kyseessä olevan Japanin pahin niska kohdata oikeassa tappeluksessa.
Ehkä. Tekniikan sisäinen ajoitus on optimia, noissa määrätyissä hyökkäyksissäkään ei virheitä ole.

Karaten järeä täsmällisyys on edelleen kohdallani se paras anti, vaikka kenttä ja monet veivaamani metodit pakkaa sekoittavatkin.
Olen tottatosiaan vilpittömän kateellinen nykyveikkosille, tietoa on saatavilla siihan mittaan että jos intomielisimpinä aikoinani olisin tällaseen karkkikauppaan päässyt.. olisin tuskin malttanut edes nukkua.

Kiitoksia informaatiosta ja näkemyksistä.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kata bunkai

#261

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, se piti vielä..
Halmehe, mites katsoisit tuon Masa Tairan clipin muistuttavan tutustumasi Lü Baochun oppeja?

Mulla henkilökohtaisesti nuo kiinanmiesten sovellusherkemmät metodit täyttää sen tyhjän tilan minkä lopultakin ahdas karatepökkelöinti jättää.
Resonoi koeponnituksiin, kokemiin.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kata bunkai

#262

Viesti Lasse Candé »

Pitäisin mahdollisena että mawashiukella on vähän erilaisia rooleja. Pitäisin liikettä itsessään vain yhtenä perustavanlaatuisena tapana liikuttaa raajoja, toisten ollessa esim symmetriset molempien käsien kauhaisut sisään tai "avaaminen" ulos. Näiden tapauksessa käyttötapoja on monia. Mawashiukessa on ainakin
1. Kahden käden torjunta ylhäällä (aloitetaan sisätorjunnalla ja toisella kädellä voimistetaan ja siirretään ulos (samaan suuntaan siis))
2. Yksi käsi ylös, yksi alas
3. Yhden käden avaus alhaalla, toisen samaanaikaan ylhäällä
4. Työntö molemmilla käsillä.

Liikehän voi tietenkin olla sellainen "yleisavain"-tyyppinen, että sovelluksessa ei tarvitse kaikkien elementtien näkyä, eikä taidakaan näkyä yhdessäkään. Ja Seibukanin Kusankussa lataus ei ole yhteensopiva kahden käden ylätorjunnan kanssa.

Tähän saakka on näkynyt sovelluksina ainakin Tairan ylä-ala-avaus ja työntö suoraan edestä. Suomalaisten seibukanistien torjunta ja kämmenlyönti, uechiryun vastaava, mutta torjunta kahden käden torjuntana ja vastahyökkäys molemmin käsin. (Tämän jälkeen Alen suoritus, jossa about samat. Mutta onko tietoinen ratkaisu tehdä uechiryun kahden käden torjunnat yhden käden torjuntoina? Koska mitä minä olen katsonut uechiryun videoita, näyttäisi että kahden käden torjunta on tyylille todella tyypillinen tapa tehdä, jopa siinä määrin että voisi sanoa sen olevan ihan tyylin ytimessä. Onko siinä jotakin Seibukanin kanssa ristiriitaista ja siksi suoritukset niiltä osin muutettu?)

Sen jälkeen Higaonna näyttää saman kuin uechiryu ja Ale, mutta taas kahden käden torjuntana. Ja lopulta tietyssä mielessä toisena tulkintana vähän eksoottisenkin solmuun laiton.

Ihmettelen silti sitä että missään näistä sovelluksista ei olla menty ulkopuolelle. Paitsi tietyllä tapaa tietenkin Higaonnan solmu jättää suorittajan ulkopuolelle, jos asian tahtoo nähdä näin. :)
Ihmettelen myös sitä, että ylä-ala-manipulaatio näkyy vain Tairalla.

Mutta onko havaintoja sisältönsä osaavista karatekoista, jotka käyttävät mawashiukea ulkopuolelta, eli että alku vie sinne ulkopuolelle ja loppu on vastahyökkäys enemmän kylkisuunnasta? Tai enemmän ylä-ala-esimerkkejä? Seibukanin Kusankun osalta olisi kiva kuulla onko ylä-ala-liike keskeinen, kun Shimabukuro aivan selvästi tuottaa voimaa näin. Saako kukaan fuskattua sen verran jo ennen nelosdania, että saa jostain päin tietoa? :D
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Kata bunkai

#263

Viesti halmehe »

Kari Aittomäki kirjoitti: huhti 27, 2018, 01.04 Niin, se piti vielä..
Halmehe, mites katsoisit tuon Masa Tairan clipin muistuttavan tutustumasi Lü Baochun oppeja?

Mulla henkilökohtaisesti nuo kiinanmiesten sovellusherkemmät metodit täyttää sen tyhjän tilan minkä lopultakin ahdas karatepökkelöinti jättää.
Resonoi koeponnituksiin, kokemiin.
Ei oikein arvaa sanoa mitään. Pitäis tuntea itse. Mulla on mennyt muutenkin kaikki uusiksi Lu:n tapaamisen jälkeen. Ihan suosiolla olen kyseenalaistanut kaiken aiemman. En tarkoita, että kaikki on ollut pielessä, mutta on korjattavaa asenteessa ja tekemisessä. Tosin linkittyvät vahvasti toisiinsa. Mulla toi prosessi on vaan silleen hankalampi, kun tuntui koskettavan aikidoa, judoa ja karatea. Meni vuosia sitten se sun oivallus aikidon ja wadonkin osalta vähän ohi. Nyt Lu:n myötä moni juttu ruvennut näyttään toiselta. Sanchin tuntuu nykyisin tuishoilta. Tarkoitan rakenne ja hengitys puolta. Yks hänen lause mulle osoitettuna uppos syvälle. - Et sä voi torjua ja lyödä. Olet aina myöhässä.

Ja sehän on niin totta. Oletko muuten Kari tuon Adamin pätkiä katsonut...
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kata bunkai

#264

Viesti MarkkuT »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 28, 2018, 14.57 Ihmettelen silti sitä että missään näistä sovelluksista ei olla menty ulkopuolelle. Paitsi tietyllä tapaa tietenkin Higaonnan solmu jättää suorittajan ulkopuolelle, jos asian tahtoo nähdä näin. :)
Ihmettelen myös sitä, että ylä-ala-manipulaatio näkyy vain Tairalla.

Mutta onko havaintoja sisältönsä osaavista karatekoista, jotka käyttävät mawashiukea ulkopuolelta, eli että alku vie sinne ulkopuolelle ja loppu on vastahyökkäys enemmän kylkisuunnasta? Tai enemmän ylä-ala-esimerkkejä? Seibukanin Kusankun osalta olisi kiva kuulla onko ylä-ala-liike keskeinen, kun Shimabukuro aivan selvästi tuottaa voimaa näin. Saako kukaan fuskattua sen verran jo ennen nelosdania, että saa jostain päin tietoa? :D
Ulkopuolelle tehty on se ihan perus mawashi uke Ashihara karatessa. Se kahden käden torjunta aloituksena tulee oikeastaan ihan luonnostaan, kun kädet ovat ylhäällä nyrkkeilytyylisessä otteluasennossa ja väistetään ulkopuolelle ylävartalolla ja jalkatyöllä. Alakautta kiertävä käsi vie mukanaan vastustajan käden ja yläkautta kiertävä käsi hakee otteen vastustajan niskasta.

Tuossa mawashi uke katassa:


Ja tuossa ottelutilanteessa:


Kihonissa tehdään sanchin-asennossa. Tästä en nyt äkkiseltään löytänyt pätkää.
Ain't no one.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kata bunkai

#265

Viesti TimoS »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 28, 2018, 14.57 Seibukanin Kusankun osalta olisi kiva kuulla onko ylä-ala-liike keskeinen, kun Shimabukuro aivan selvästi tuottaa voimaa näin. Saako kukaan fuskattua sen verran jo ennen nelosdania, että saa jostain päin tietoa? :D
Tässä meidän "sukulaistyylin" virallinen Kusanku-bunkai

En ota kantaa onko Seibukan bunkai kuinka samanlainen, koska en ole sitä nähnyt kuin joitain yksittäisiä tekniikkoj. Lisäksi Isshin ryun Kusankussa on joitain aika erikoisia tekniikkoja. En tiedä miksi Tatsuo Shimabukuro on siitä muokannut tuollaisen
Tässä taas lisää sovelluksia tuolle mawashiukelle (tunnetaan myös nimellä toraguchi)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kata bunkai

#266

Viesti Kari Aittomäki »

Huomatkaa taisabaki.
Kiitos, oikein hyviä clippejä.
Tuo Isshinryu-pätkä sisälsi joitain outouksia (siis mun kiikareihin), onko joku joskus nähnyt tai kokenut vatsapeitteen lätkimisen gyakutsukeilla tai johdannaisilla tekevän jotain damagea? Nipistystä kummempata.

Mä olen käyttänyt noita variantteja verrattain usein, kerran ihan kentällä onnistu nappisuoritus, kun vihu (pitkä jätkä joka koki pelotella) nojautu eteenpäin tasajalka-asennosta ja veti käden taakke.
Kun massansa liikku, otin lyönnin ylätorjunnalla, tartuin ja astuin taakke samalla kun alakäsi kouhaisi lisävauhtia.
Jätkä teki spittarit vinkuen kärrynpyörän ja pääty täydelliseen kuristuspositioon.
Rakensin melko täydellisen kuljetuspaketin.

Tää oli ovella, jengi taputti. Hyvä muisto.

Ja perkeles että tuo ashihara-knockdown on miehekästä nujuamista.

ps. kiitos tuosta joogipupusta, kiintoisa laiskuri. Mystistä kehonkäyttöä joka houkuttaa kyllä kokeiluihin.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Kata bunkai

#267

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti:onko joku joskus nähnyt tai kokenut vatsapeitteen lätkimisen gyakutsukeilla tai johdannaisilla tekevän jotain damagea? Nipistystä kummempata.
Damagea ei oikeastaan, mutta tuossa jokin aika sitten oltiin Tukholmassa leirillä ja siellä oli yksi Isshin ryu opettaja. Diego sensei demosi mm. minulle miten sellainen rennosti lähtevä gyakuzuki lähtee. Löi minua vatsaan ja vaikka kuinka tiesin mitä sieltä on tulossa ja osasin jännittää (ne vähäiset) vatsalihakset mitä minulla on, niin silti piti ottaa muutama askel taakse. Lyönti oli lähinnä sellainen pintakosketus, mutta tunsi, että siellä on potentiaalia takana


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kata bunkai

#268

Viesti Kari Aittomäki »

Kyllä.
Se liikkumattomaan maaliin gkz:n täräyttäminen on melko suosittu demo. Shukokai-senseit varsinkin mielellään esittävät, esittivät väkevyyttään niilläteoin.
Mä en ole kuitenkaan nähnyt tai kokenut varsinaista tehokasta osumaa syntyvän tilanteessa jossa lyöty tekee vastatoimia.
Lujia vetoja olen kyllä ottanut.
Ja nyt täytyy muistaa että mä sparrasin ja ottelinkin varsin kovaa harjoittelevien urheilukaratekojen kanssa. Suurella intohimolla.

Tämä sanottuna, en kuitenkaan väitä etteikö tällissä momenttia olisi.
Mulle itselleni kävi aikanaan Shaolintemppelissä vieraillessani tää kertomani tapaus että nuoret munkit piti paraillaan demoa ja ne muutamat turistit ketä sielä silloin kuikuili sai täräyttää vaparin jonkumunkin pyttyyn.
Mut haettiin framille, vaikka koitin ujoilla sielä takana ja näytettiin jotta anna palaa. Kolkytkolmevuotiaana olin aikas fyysisessä kunnossa...
Haluttomasti katselin poikaa ja aloin hakeen asentoa, vetelin liikkuvia taakke ja funtsasin antaa sellasen keskikovan pusun..
Kun sieltä jostain liihotti vanhempi munkki posmottamaan jotain, viittoi mun jalkoihin ja veti mut syrjään.
Olin että mitätä..

Ja sain yhden elämäni vaikuttavimmista demoista, koski resonanssilyöntejä. Tai opetuksen, koska sain kokeillakin.
Se tilanne johti (käsittääkseni) siihen että pääsin näkemään armeijasällien treenejä ja sain yksityistunnin Hsing-I:stä.
Jota sulattelemalla tajusin kunnolla mm. ton mawashiuken potentin.
Armeijaveikkojen katasta ja sen yhteneväisyydestä kaspiniin olenkin kertoillut.

Nää on hienoja metodeja. Hiffaaminen on vänkää sano tuomarinurmio.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Kata bunkai

#269

Viesti halmehe »

Ale kirjoitti: huhti 25, 2018, 20.25 Tuossahan tuo koko haastattelu
http://www.dragon-tsunami.org/Dtimes/Pa ... icle27.htm
Eli bunkai kuuluu alusta asti katan opiskeluun rakenteen testaajana. Aika järkeenkäypää. Välttyy tekemästä pelkää kuvaa väärin kehoa käyttämällä miten ainakin itselle on käynyt.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kata bunkai

#270

Viesti injunjack »

halmehe kirjoitti: touko 2, 2018, 00.07
Ale kirjoitti: huhti 25, 2018, 20.25 Tuossahan tuo koko haastattelu
http://www.dragon-tsunami.org/Dtimes/Pa ... icle27.htm
Eli bunkai kuuluu alusta asti katan opiskeluun rakenteen testaajana. Aika järkeenkäypää. Välttyy tekemästä pelkää kuvaa väärin kehoa käyttämällä miten ainakin itselle on käynyt.
Jep. Juuri tuohon pyrimme, ja koko harjoittelu rakentuu katan ympärille, sen tekniikohin ja mahdollisiin taktiikoihin.
Muodollinen kata on sitten aina kumminkin se muodollinen. Testaamisessa mm. asennot saattavat olla muuta kuin muodossa, ainakin edistyneemmillä.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa