Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jalat vai pää?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Jalat vai pää?

#1

Viesti Kari Aittomäki »

Kattelin tossa jonku alkavan sarjan jossa muutama nuori nainen astu armeijaan.
Mukava konsepti ja mukava esilletuonti.
Inttimuistoja nousi tottakai ja esitänpä nyt kysymyksen.

Tulilla yövyttäessä, jalat vai pää kohti lämmönlähdettä?
Vaiko sivuttain, sitäkin näkee?

Jurtta-teltassa se on tottakai jalat kohti kamiinaa, mutta taivaan alla olen itte hieman vinossa, siten että tulenruokkiminen ei vaadi pussista ulostautumista. Etenkin jos laavu on käytössä.

Heh, muistanpa ku oltiin Karateklubin kanssa puolijoukkuetelttatiloissa, sekamajoituksella.
Jätkien makuupaikat oli opitulla tavalla vierekkäin ja jalat kohti keskustaa, tytöt pötkötteli ku legopalikat.
jep.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

jalat vai pää?

#2

Viesti tapsaattori »

Jalat kamiinaan päin oli. Muistaakseni siinä makuupussissa oli paremmin kuumuutta kestävä tekstiili jalkopäässä juurikin siksi että se voi olla lähempänä kamiinaa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

jalat vai pää?

#3

Viesti Lasse Candé »

Yhdellä kertaa karkasi lämpöä talvella teltan helmojen alta niin että oli siinä päässä vähän kylmä. Kun nukkui karvalakki päässä niin ei mitään ongelmia. Tapsaattorin mainitsemasta syystä jalkopäässä ei koskaan mitään ongelmia.

Jos tilaa olisi enemmänkin voisin silti kuvitella löhöileväni myös poikittain jotenkin. Mutta mitä tarkoittaa "pötkötellä kuin legopalikka"? :D
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

jalat vai pää?

#4

Viesti MarkkuT »

Kari Aittomäki kirjoitti:tulenruokkiminen
En pidä mitään ämpärilistaa, mutta jos pitäisin, olisi pakkasyö laavussa havupedillä rakotulen lämmittäessä listalla. Muutaman kuvauksen rakotulien valmistelusta olen lukenut ja oma taiteenlajinsa on sekin. Puun pitää palaa sopivan hitaasti kytemällä ja tietyt viritelmät pitää olla, jotta mahdollinen hökötyksen romahtaminen ei aiheuta vaaraa. Kun puu on oikeanlaista ja systeemi oikein viritelty, ei tulta tarvitse ruokkia. Valitaan vain sopivan paksuiset puut lämmitystarpeen mukaan: tuuma tunnissa.

Ain't no one.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Jalat vai pää?

#5

Viesti Kari Aittomäki »

Köh.. rakovalkea..
Mä olen aina pitäny näitä jätkänkynttilöitä ja muita veivauksia sellasina turistiviehäkkeinä.
Sellaset pölliviritelmät on oma juttunsa.
Ei tulilla makailla ku 3-4 tuntia ja sitte se ois taas vamonos. Kylmässä nukkuminen on ruokaisaa ja virkistävää, haittapuolena on se reissunjälkeinen sisälletotuttautuminen, kun on kuumaa ja pölyistä..

Ruokatulet on eriasia, itse olen mieltynyt matalahkoon, kivillä vuorattuun monttuun jossa esim kala hautuu syväkypsäksi vähemmällä puumäärällä.
Rosvopaistimontusta haaveilen, yhä. Kivivuorauksineen viherpeteineen kaikkineen.
Jänistä vois kokeilla..

Mutta tulilla yöpyessä se nuotiotaruokkiva pikkuherätys ei purista, hoituu samalla se ympäristöntsekkaus, joskos apassit hiiviskelee..
Mutta toisaalta, mä olen pikauninen. Etenkin silloin kun tykkään olla siellä missä olen.
Siellä tuntuu luontevalta pitää jalkoja tulilta poiespäin.

Legopalikka-pötköttely: Mimmit heitteli (ziidereissään) patjat tuonnetänne, olivat myös kerkeitä liikkumaan.
Munki ympärille möngersi parikappaletta, jotka vuoronperään/yhtäaikaa koitti mönkiä munpussiin.
Olen ajatellu että se varmaan johtu tästä etten palele, so. olen lämmin.
Ja niitä vilutti. Tai pelotti. Tai jotain.

Ei tarvittu tulia.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Jalat vai pää?

#6

Viesti MarkkuT »

Kari Aittomäki kirjoitti:Köh.. rakovalkea..
Mä olen aina pitäny näitä jätkänkynttilöitä ja muita veivauksia sellasina turistiviehäkkeinä.
Alunperin rakovalkeilla ovat lämmitelleet uittomiehet, poromiehet ym. metsässä ammatikseen liikkuneet. Myöhemmin sitten retkeilijät ja nykyään lienee lähinnä kyse tuollaisesta turistiviehäkkeestä ja tunnelmanluojasta. Tarkoitin siis tällaista:

Kuva

https://www.finna.fi/Record/musketti.M012:SUK266:4
Ain't no one.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Jalat vai pää?

#7

Viesti Aihki »

Rakovalkea ja sen lähisukulainen pinotuli ovat oikeasti käyttökelpoisia tapoja saada aikaan kontrolloidusti eli pitkään palava nuotio. Jätkänkynttilä nykymuodossaan on moottorisahaajan vempula, aiemmin se tehtiin pölkky halkomalla ja sitten tiikkua väliin ja vitsaksella kiinni.

Kyllä ne kuuluvat vanhaan retkeilyosaamiseen.

Kylki nuotioon päin jos mahdollista, muuten jalat.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Jalat vai pää?

#8

Viesti Kari Aittomäki »

Hmmniin..
tajusin just että se mun tuhina rakonotskeille kummunnee saadusta opista.
Kaskun Äijä ja muut suvun roistot pitivät nuotion yhtenä ominaisuutena nopeaa sammuksiinpotkimista.
Vettä ei voi käyttää koska savu.

Luonnollisesti pysyvät tulet rakentuu parhaiten pölleistä. Kynsitulet tehdään risuista.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Jalat vai pää?

#9

Viesti Aihki »

Viime kesänä tuli taasen huomattua, että kahvituli keloutuneesta katajasta on kova juttu, syttyy helposti, palaa nätisti rätisemättä ja aika nopeasti. Tuhkaa jää hyvin vähän ja samoin savua vähän, ei hehkuvia kekäleitä. Kalan paistoon ei oikein käy, mutta muuten hyvä nuotio kaikin puolin.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jalat vai pää?

#10

Viesti MtJ »

Mä oon rakotulta joskus käyttänyt, mut semmonen temppu tuli hoksittua, että kun pistää sinne alapuolelle kaks pölliä ja niitten päälle yhden pöllin, ni jotenki pienivaivaisempi kun se kahden pöllin virittäminen. Että jos niinku hakemalla hakee jotain modifikaatiota, ni itte tykkäsin tästä mallista.

Toisaalta kun ottaa koko helavittaksen kelokannon tai useamman niitä ja pistää vaan kasaan, niin aika pitkään nekin palaa, eikä tarvi säätää kun minimaalisesti.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Jalat vai pää?

#11

Viesti MarkkuT »

Tuo kolmen pöllin viritys taitaa olla se Aihkin mainitsema pinotuli.
Ain't no one.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Jalat vai pää?

#12

Viesti Aihki »

Joo, näin sen aikanaan opin. Ei pala ihan yhtä pitkään kuin paksummasta rungosta tehty rv, mutta siihen riittää ohuemmat puut, pysyy hyvin kasassa ja palaa varmemmin.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jalat vai pää?

#13

Viesti MtJ »

Juu sese on. Jossain oli kuva semmoisesta jossa oli neljä pölliä, tiiä sit mitä etua siitä on...

Jos joutuu tai pääsee ihan taivasalla nukkumaan ni itte koitan asemoitua kylki tuleen päin, teltassa sitten jalat lähelle kaminaa. Intissä en kuin kerran polttanut makuupussin jalkopään nukkuessa (109 yötä olin metässä).
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jiu-Jitsu ja 86 kurkkijaa