Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Fillarit, nuo mainiot mankelit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Fillarit, nuo mainiot mankelit

#601

Viesti Miklu »

Kyllä ne aluks yritti paksusta tai paksupyörästä puhua ja nytki fätistä tai fättäristä. Ei. Läski on ikuista! :D
Mutta läskillä maastoon ja asfaltille jollain muulla. Pl. siirtymät ja huvittelu.
Bruce Lee elää!
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#602

Viesti MikkeM »

Jep läskiksi kutsutaan, kummit on 4-5 tuumaa leveitä ja ne tuovat sen jouston, eli maastossa ajetaan pienemmillä paineilla kuin kadulla, itselläni on 29 " jäykkäperä = 29 tuumainen etujousitettu maastopyörä 2,8" tuuman renkailla ja kyllä niillä pääsee myös kadulla aika ripeästi, 29" jäykkäperää pidetään monipuolisena ns yleispyöränä/tai siitä saa sellaisen.

Sillä pystyy ajamaan lähes lajia kuin lajia, ei tietysti kaikkia hyvin, mutta muokattavissa moneen ajoon, sopiva aloittelijalle.

Sitten hommasin läskipyörän 4,8" tuuman renkailla ja niillähän voi ajella vaikka suolla,lumella jne.
Kulkee aika reippaasti myös maantiellä ja jotkut vahvajalkaiset pääsevät reilusti yli 30 km/h, eli riittäävän kovaa.

Läskipyörä on suosittu yksinkertaisen tekniikan ja vähäisen huoltotarpeen takia, sillä voi ajella aika lailla kaikenlaisessa maastossa, mihinkään temppu ja kovaan alamäki ajoon se ei oikein sovellu, mutta muuten toimiva peli, pyörä on todella kevyt, vaikka tietää sen kevyeksi niin silti keveys yllätti.

Läskipyörä menee myös ainoana pyöränä,kesät talvet, siihen voi myös lisätä tavaratelineet jne.

Ainoa asia joka käytännön maantieajossa huomasin on ääni, se pitää kovaa ääntä, eli autojen ääniä ei kuule , vaan on pakko eri tavalla tarkkailla liikennettä, kun kuuloaistoon ei voi luottaa.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#603

Viesti Point »

Tänään näin näyn, joka varmaa ilahdutti montaa SoMessa polkupyörä mouhoavia ihmisiä. Hakaniemessä kaksi polkupyöräpolisia jakelivat lappuja jalkakäytävällä pyöräiliville
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#604

Viesti Mika »

MikkeM ja Miklu, kiitän näistä tiedoista. Enpä ihmettele enää fatbikejä. Melkein ihmettelen sitä, miksei niitä keksitty aiemmin. :DD

Hyvältä peliltähän tuollainen pyörä kuulostaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 99
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#605

Viesti MarkkuT »

Kyllä niiden läskipyöräilijöiden meno vaan aika surkealta näyttää tuolla pyöräteillä, että en ihan osta tuota yleiskäyttöisyyttä. Joihinkin olosuhteisiin varmasti hyvä pyörä.
Ain't no one.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Fillarit, nuo mainiot mankelit

#606

Viesti Miklu »

Onhan se meno fillarista ja polkijasta kiinni.
Yleispyöräks läski? Ei kiitos.
Onneks tallissa kalustoa niin ei ole tarviskaan :D
Bruce Lee elää!
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#607

Viesti MikkeM »

Jonkin verran olen seurannut fillaripalstoja ja jonkin verran jengi ottaa läskin ainoaksi pyöräksi, kaikkihan on kiinni omasta tarpeesta/halusta.

Vauhtikin on kiinni polkijasta, itse pitäisin 29" parempana vaihtoehtona ns yleispyöräksi tai cyclocrossaria, itselläni 3 pyörää joista yksi on enää ns pihan koristeena ja mielessä cyclo tai sitten sähköavusteinen maastopyörä(jos olisi rahaa)..
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#608

Viesti Paappa »

Riippuen näkökulmasta tein joko ultimaattisen synnin tai siirryin tulevaisuuden kulkupeliin. Sähköistytin spessuni. Tämä lähti siitä että vaimoni veljellä on sähköistetty polkupyörä ja siitä innostuneena vaimoni Helkamaan hankittiin Greencyclen muutossarja (greencycle.fi). Katselin tuota aikani ja tein samanlaisen päätöksen, mutta en halunnut itse ruveta väsäämään vaan annoin Helsingin sähköpyörän tehdä muutostyön.

Sarjaan kuului 250 w moottorilla varustettu etupyörä, moottori on siis pyörän navassa, tarvittava elektroniikka ja johdot sekä runkoon kiinnitettävä akku. Akku on pikakiinnityksellä ja lähtee kätevästi mukaan. Hintaa töineen oli 1400 euroa, yhtä laadukkailla osilla varustettu kaupasta ostettu maksaa 2000-3000 euroa. Toki sinulla pitää olla jo valmiina pyörä.

Tällä nyt koeajot tehneenä voin todeta, että ikään kuin urheiluvälineestä tuli pätevä liikkumisväline. Etuja on monia. Suurin etu on vaivaton mäkien nousu. Sähköavustusta voi säätää asteikolla 1-5 ja ajelin enimmäkseen 2:lla, se riittää tasaisella hyvin. Matkanopeus, erityisesti keskinopeus nousee ilman että sinun pitää hirveästi itse ponnistella. Mäkien nousussa voit lennosta säätää avustusta vaikka 5:n, jolloin isokin mäki hoituu hyvin. Toki pitää vaihteita käyttää.

Jos unohtui iso vaihde päälle kun pysähdyt risteykseen ei haittaa, koska laitteessa on tankoon kiinnitettävä peukalolla säädettävä kaasuvipu. Voit lähteä sillä liikkeelle, vipua painamalla ohitat polkemisen tarpeen ja sähköä syötetään suoraan moottoriin. Toisaalta elektroniikka reagoi niin nopeasti, että polkiessa avustus tulee päälle käytännöllisesti heti, pienen viiveen voi tuntea kuin turbossa.

Fiksusti ajamalla akulle luvataan 70 + km kesto ennen kuin sähkö loppuu. Vaimoni on ajanut omallaan nyt työmatkoja ja hänen kokemuksensa osoittaa että lupaus pitää paikkansa. Kovin usein ei ole tarvinnut ladata akkua.

Kokeilin myös ajamista ilman avustusta. Silloin pyörä on normaali polkupyörä, suurempi paino (n. 6 kg) tietenkin tuntuu mutta moottorissa on vaihde joka kytkee vedon pois, jolloin ylimääräistä vastusta ei ole. Eli vaikka sähkö loppuisi ei matkanteko katkea.

Lyhyillä matkoilla (työmatka 10 km suuntaansa) tämä tulee olemaan aika pätevä peli. Auto saa syksyllä jäädä entistä enemmän kotipihaan. Saa tälläkin hien pintaan jos kovaa ajaa, mutta toisaalta avustus lakkaa 35 km/tunnissa joten kovin paljon tällä ei rajoituksia rikota. Kuulemma laitteen saa kulkemaan säätämällä elektroniikkaa vaikka viittäkymppiä, mutta sitten poliisi antaisi sakot ja pyörä muuttuisi mopoksi. Hyvä kaupunkiajoneuvo kaiken kaikkiaan.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#609

Viesti Paappa »

Tältä tuo näyttää:

Kuva
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#610

Viesti MikkeM »

Hankintaan menee sähköavusteinen maasturi , kun taloudellinen tilanne sen sallii.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#611

Viesti flammee »

Onkohan tyhjän pyörän hinaukseen tai työntämiseen mitään näppäriä apuvälineitä? Ajatuksena on että jos voisi osan matkasta juosta, kun pyöräily ei sinällään nappaa (vaikka onkin kätevää) ja koko matka on hieman pitkä, niin voisi sitten hypätä pyörän päälle halutessa... Pyörähän rullaa kevyesti ja siinä kait oli joku mekaaninen juttu että silloin kun on vauhtia niin se pysyy pystyssäkin, eli teknisesti ottaen ei tarvitsi kummoisia apuvälineitä, että sen liikuttaminen ajamatta olisi hieman ergonomisempaa kuin toisella kädellä ohjaustangosta kiinni pitäminen. Sinänsä aika erikoinen tarve tietysti.

Parikin erilaista insinööriratkaisua kehittelin - jos stemmiin / ohjaustangoon laittaisi n. metrin mittaisen kepin (silleen kiinteästi että eturengas ja se keppi osoittaa aina samaan suuntaan, eli kohti vetäjää, jolloin se eturengas toimisi hieman samoin kuin sellaset kääntyvät pikkurattaat esim. ostoskärryssä). Ja keppiin naru / kuminauha, jonka kiinnittää esim. vyöhön/reppuun, niin pyörän pitäisi kulkea perässä, kunhan vaan vauhtiin pääsee. Tai jos laittaa apurattaat niin ei tarvi olla liikkeessä että pyörä pysyy pystyssä, voi olla että muutenkin tarvii jotain jarrutusta, että pyörä ei rullaa päälle vaan naru pysyy koko ajan kireällä, eikä ole sellasta nykimistä. Ehkäpä myös jokin raskaasti pyörivä dynamo eturenkaaseen, jos sellaisia nyt enää mistään saa.

Kakkoskehitelmässä työnnetään - pyörän tarakkaan kiinni varren päähän sellanen ohjaustanko, jonka molemmissa päissä narut siihen varsinaiseen ohjaustankoon, eli siitä sekä työnnetään että ohjataan, ja pidetään myös pyörää pystyssä jos on tarve, eli vähän niinkuin lastenvaunuja työntäs, paitsi että pystyy myös kääntään rattia. Sikäli huonompi että kädet eivät ole vapaana juoksun käsien liikkeelle.

Tuleeko mieleen jotain miksi tällaiset ratkaisut eivät toimisi? Onko kukaan havainnut että jotain tällaisia ratkaisuja (tai parempia) olisi jo olemassa?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Jörri
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 426
Lauteille: Joulukuu 2013
Etulaji: Taekwondo

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#612

Viesti Jörri »

No tuossa ensin tulee mieleen että pyörähän ei käänny sinne minne etupyörä osoittaa vaan sinne minne se on kallellaan... Eli jotenkin sitä pyörän kallistusta pitäisi kontrolloida, vetäminen tuntuisi jotenkin luontevammalta kuin työntäminen mutta se kallistumisen kontrollointi lienee vaikeampaa. Tulee mieleen valjaat juoksijalle joihin kiinnitys etustongaan kepillä joka ei kierry mutta joustaa selkää kohti...
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#613

Viesti flammee »

No joo, enpä kallistusta ajatellut, ja menee liian monimutkaiseksi jos se pitää olla.. Nyt kun viitsein tutkiskella niin se hyrrävoima ei ole kovin merkittävä.. Jos pyörän laittaa liikkeelle ilman ajajaa, niin se pysyy ilmeisesti siksi pystyssä pitkään että eturengas kääntyy automaattisesti siten että se korjaa kallistumisia. Ja kun pyörällä ajaa, niin kääntymiseen liittyy tiedostamaton pieni käännös ensin toiseen suuntaan, eli todennäköisesti tuolla esittämälläni tavalla, jossa eturengas osoittaa aina kohti vetäjää, se kaatuisi melko pian.. Noh, ainakin jos laittaa jonkinlaiset apurattaat, niin sitten kait sen pitäs käyttäytyä niinkuin perässä vedettävä kärry. Tosin saattas tehdä aika tiukkaa että kehtais liikkua julkisesti pyörällä missä on apurattaat.. :P
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#614

Viesti flammee »

Tarkemmin ajatellen, työnnettäessä pyörää ei oikeastaan tarvitse kontolloida ohjaustankoa, koska se pyrkii automaattisesti pysymään suorassa kun pyörä on liikkeessä. Eli ei tarvita muuta kuin kahva tarakkaan, niin pyörää pitäisi pystyä työntämään ja ohjaamaan takaapäin samaan tapaan kuin ilman käsiä ajaessa. Sen kahvan tarvii siis siihen että saa työntää suoraan takaapäin ilman että rengas on mitenkään jalkojen tiellä ja asento on muuten parempi... Joissakin sähköpyörissä ois tietysti kaasuvipu, jonka jos asentaskin sinne takakahvaan, niin ei tarvis edes työntää, vähän ohjata vaan.

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/ar ... i_pystyssa kirjoitti: Suosituin on hyrrävoimat, josta polkupyörää käytetään usein esimerkkinäkin. Pyörimisliikkeessä liikemäärä pyrkii säilymään ja akseli pitämään suuntansa. Kunhan vauhtia on tarpeeksi, pyörien pyöriminen estää polkupyörää kallistumasta liikaa.

Jo 1970-luvulla tutkijat kuitenkin osoittivat, että pystyssä pysyy myös polkupyörä, josta hyrrävoimien vaikutus on kumottu vastakkaiseen suuntaan pyörivillä lisäpyörillä. Hyrrävoimat eivät siis voi olla ainoa selitys.

Toinen pääselitys liittyy pyörän etuhaarukkaan. Se ei ole pystysuora, vaan sen alaosa on yläosaa edempänä. Siksi piste, jossa ohjaustangon kuviteltu jatke kohtaa maanpinnan, on edempänä kuin kohta, jossa etupyörä koskettaa maata. Tämän ansiosta etupyörä korjaa automaattisesti suunnan alkaessaan kallistua.
...
Hollantilaisinsinöörien mukaan hyrrävoimien ja etuhaarukan vaikutus riippuu pyörämallista, mutta välttämättömiä ne eivät ole, vaan pyörä pysyy pystyssä myös painopisteensä ansiosta. Se on selvästi lähempänä takapyörää kuin etupyörää. Takana oleva painopiste jarruttaa kevyemmän etupään kallistumista ja saa etupyörän ohjaamaan itseään.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#615

Viesti fuusetsu »

Itselleni tuli sellainen fiilis, että paras paikka hallita ja "työntää" pyörää olisi pyörän viereltä. Satulan kohdalla tai vähän edempää. Tuossa yllä olevassa lainauksessa sanotaan pyörän painopisteen olevan lähempänä takapyörää, kuin etupyörää. Jotenkin tuntuisi, että tuon pisteen etupuolella olisi hyvä olla. Mutta kuitenkin lähellä painopistettä.

Eikös sinulla ollut iso kasa ohjaustangon kiinnittimiä? Sellainen satulan alle satulaputkeen ja siitä putki sivulle vartalon eteen. Sille korkeudelle, missä kämmenet on juostessa. Ajamisen ajaksi kääntää "työntötangon" taaksepäin.

Vähän niin kuin tässä, mutta kropan edessä olisi putki, josta voisi pitää rennommin kiinni käsiä vaihdellen:

Kuva

Tai sitten kiinnität pyörän runkoon putkirunkoisen rinkan valjaat :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 70 kurkkijaa