Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nyrkin kestävyys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nyrkin kestävyys

#46

Viesti Andy »

Totta ihmeessä se iso nyrkki on vahvempi kuin pieni, jos muut ominaisuudet ovat samat.

Tietysti jos isonyrkkisellä on osteoporoosi, niin hänelle tulee nyrkkiinkin helpommin murtumia, mutta kai isonyrkkinen voi juoda maitoa yhtä hyvin kuin pieninyrkkinenkin?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Nyrkin kestävyys

#47

Viesti Kari Aittomäki »

Onhan tuo senttipeli loogista. Onko se totta, se on eri asia.

Onkos oikeita havaintoja korreloiko nyrkin ja miehen koko vammaherkkyyteen? Kun tuon oppikirjatotuuden mukaan pitäis käsivammoja olla määrällisesti pienemmillä sälleillä.
Mulla on asiasta havaintoihin perustuva mielipide mutta kyselen nyt ensin.

Eikä tartte olla kyse treenaajistakaan edes, esimerkiksi käy nämä treenaamattomatkin huitelijat. Heh, mä näin kerran kun joku äitinpoika löi pikaistuksissaan räpylänsä särki auton sivuikkunaan! Ku harmitti niin ku tyttö istu toisen pojan volvossa.
(siis sivuikkunaan, joka menee näpyllä säpäleiksi. Jesus mikä ripuliranne-janne.)

Se kiukkutällien jakaminenkin taitaa olla harvinaisempaa nykyään?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nyrkin kestävyys

#48

Viesti Andy »

Kari Aittomäki kirjoitti:
Onkos oikeita havaintoja korreloiko nyrkin ja miehen koko vammaherkkyyteen? Kun tuon oppikirjatotuuden mukaan pitäis käsivammoja olla määrällisesti pienemmillä sälleillä.
Määrällisesti enemmän vai vähemmän?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Nyrkin kestävyys

#49

Viesti Ile »

Tossa alkaa tietysti olla aika monta muuttujaa. Joskus isolla miehellä on pieni ja pienellä miehellä iso...

Jos sitten esim. tekninen osaaminen vakioidaan, niin iso mies lyö kovempaa kuin pieni. Ja jos painoero on tarpeeksi iso, niin kenties isomman vammaherkkyys jossain kohtaa kasvaa isommaksi vaikka nyrkki lähtökohtaisesti olisi ollut vahvempi. Ihan näin yhtenä mahdollisena skenaariona. Tai jotain.

Nyrkki on monimutkainen paketti ja vaikea maallikkona asiaa hedelmällisesti eritellä mutta lienee päivänselvää, että (myös) synnynnäisillä rakenteellisilla eroilla on merkitystä siihen, miten hyvin nyrkki kestää lyömistä,
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Nyrkin kestävyys

#50

Viesti antti_lk »

Kari Aittomäki kirjoitti:Eikä tartte olla kyse treenaajistakaan edes, esimerkiksi käy nämä treenaamattomatkin huitelijat. Heh, mä näin kerran kun joku äitinpoika löi pikaistuksissaan räpylänsä särki auton sivuikkunaan! Ku harmitti niin ku tyttö istu toisen pojan volvossa.
(siis sivuikkunaan, joka menee näpyllä säpäleiksi. Jesus mikä ripuliranne-janne.)
Nyt on kyllä kovat jutut. Pistä Kari ihmeessä video missä vedät auton sivuikkunan paljaan nyrkin "näpyllä säpäleiksi".
xYm
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 66
Lauteille: Joulukuu 2014
Etulaji: Vapaaottelu
Sivulajit: Lukkopaini, potkunyrkkeily
Takalajit: Practical wing chug kung fu

Nyrkin kestävyys

#51

Viesti xYm »

En tiedä, mutta olen myös ollut uskossa, että auton sivulasin tuhoaminen vaatii aika pommin. Joskus muksuna hakattiin pesarilla jotain autonromun tuulilasia ja vaikutus oli aika surkea. (oltiin kyllä tenavia sillon)
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Nyrkin kestävyys

#52

Viesti antti_lk »

xYm kirjoitti:En tiedä, mutta olen myös ollut uskossa, että auton sivulasin tuhoaminen vaatii aika pommin. Joskus muksuna hakattiin pesarilla jotain autonromun tuulilasia ja vaikutus oli aika surkea. (oltiin kyllä tenavia sillon)
Jos Kari sanoo, että sivulasit menee näpyllä säpäleiksi, ellei ole ihan ripuliranne, niin sittenhän sen täytyy olla niin.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Nyrkin kestävyys

#53

Viesti tohtorismies »

Ne on muuten ihan kaksi eri asiaa. Tuulilasi ja sivulasi. Tuulilasi on laminoitua ja kestää melkein mitä vaan. Sivulasit on karkaistua lasia ja menee ihan tarkoituksella pieneksi muruksi. Jokainen lienee nähnyt näitä turvalasinsärkijöitä ea pakkauksessa. Ei ne kovin kummaisia moukareita ole.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Nyrkin kestävyys

#54

Viesti tapsaattori »

jep, tuulilasi ei mee palasiksi nyrkillä, sivulasi menee. oon ollu siinä käsityksessä että tuulilasis on joku kalvo välissä mikä estää pirstailoitumisen naamalle

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Nyrkin kestävyys

#55

Viesti Kari Aittomäki »

Niiin.. sielä oli kysymyskin kyllä.
Onko siis jollakulla havaintoja tai edes mielipidettä nyrkki-vammojen suhteesta lyöjän kokoon?
Vaikka vaan teoreettisella tasolla, kun tuo kokemusperäinen asiainkäsittely näyttää pistävän tyttöjä nenään.

Sivujuonteesta, myös nuoruuteni Kokkolassa ajeltiin p-rallia. Ja riitojahan siitä nuorilla miehillä synty.
Se ei ollut yksi tai yksikymmentä kovanaamaa jotka kokeili lyödä jotakuta läpi lasin, kaikkihan sen rikki sai mutta osumat lasintakaiseen pällistelijään jäi yrityksiksi.
Juu, seitkytluvun sivulasit oli eriasia kuin nykylätyt mutta silti.
Ja juu, tuulklasi on erijuttu. Olen yhdestä pakkettivolkkarista saanut tuulilasin säröille, ushiromawalla maiharit jalassa. Suojatiellä saatana.
- I'm walking here!
Kuva
Kuski ei jalkautunut.

Mä itse olen kopauttanut 6 tai seitsemän sivulasia särki, viimeinen ei ollu edes lyönti vaan vedin vaan sen raollaan olleen fönsterin pois edestä ja kävin kiskoon sälliä mäelle. Suututti kun löivät tunkilla kaaliin, mopopojan perkeleet. Syy lyömättömyyteen oli takapenkkiläiset jotka oli nähdäkseni siviilejä.
Heh, kyllä juoksi paksut pojatkin vikkelästi vamonos tiehensä, jättivät kuskiparan mun ropisteltavaksi.
Harmittaako tämä näpy?

Videomateriaalia ei ole mutta voin piirtää kuvasarjan.
Ne jotka on tutkineet tameshiwaria voipi käsittää mitä tarkoitan näpyllä.
Lasiin kun ei kannata vetää saattavaa massalyöntiä. Sama juttu käden luihin hyökkäyksissä.

Siinä se taas nähdään, karate on treenimetodien ykkönen.
Olen kertonut siitä kun Mäkynen täräytti grillin mahtisuojalasin tårta på tårta, melkein kaato koko häkkyrän.
Ja käteen ei mitään.
Mitään.
Mutta Jukka onki timpuri. Ja kohta kansanedustaja.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Nyrkin kestävyys

#56

Viesti Ile »

Tohon Karin kysymykseen. Nyrkkien hajoamisesta liian vähän sellaisia havaintoja, joita saisi mielekkäästi liitettyä tähän keskusteluun mutta lämpimikseen yleisluontoisempi kommentti.

Jos puhutaan vammoista, jotka syntyvät käden tai jalan (mahdollisesti toistuvasta) iskeytymisestä jotakin kovaa pintaa vasten, niin näppituntumalta sanoisin, että painavammille henkilöille näitä sattuu vähän herkemmin. Mikä ei tietenkään ole kovin yllättävää.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Nyrkin kestävyys

#57

Viesti magamies »

Kari Aittomäki kirjoitti:Niiin.. sielä oli kysymyskin kyllä.
Onko siis jollakulla havaintoja tai edes mielipidettä nyrkki-vammojen suhteesta lyöjän kokoon?
Vaikka vaan teoreettisella tasolla, kun tuo kokemusperäinen asiainkäsittely näyttää pistävän tyttöjä nenään.

Sivujuonteesta, myös nuoruuteni Kokkolassa ajeltiin p-rallia. Ja riitojahan siitä nuorilla miehillä synty.
Se ei ollut yksi tai yksikymmentä kovanaamaa jotka kokeili lyödä jotakuta läpi lasin, kaikkihan sen rikki sai mutta osumat lasintakaiseen pällistelijään jäi yrityksiksi.
Juu, seitkytluvun sivulasit oli eriasia kuin nykylätyt mutta silti.
Ja juu, tuulklasi on erijuttu. Olen yhdestä pakkettivolkkarista saanut tuulilasin säröille, ushiromawalla maiharit jalassa. Suojatiellä saatana.
- I'm walking here!
Kuva
Kuski ei jalkautunut.

Mä itse olen kopauttanut 6 tai seitsemän sivulasia särki, viimeinen ei ollu edes lyönti vaan vedin vaan sen raollaan olleen fönsterin pois edestä ja kävin kiskoon sälliä mäelle. Suututti kun löivät tunkilla kaaliin, mopopojan perkeleet. Syy lyömättömyyteen oli takapenkkiläiset jotka oli nähdäkseni siviilejä.
Heh, kyllä juoksi paksut pojatkin vikkelästi vamonos tiehensä, jättivät kuskiparan mun ropisteltavaksi.
Harmittaako tämä näpy?

Videomateriaalia ei ole mutta voin piirtää kuvasarjan.
Ne jotka on tutkineet tameshiwaria voipi käsittää mitä tarkoitan näpyllä.
Lasiin kun ei kannata vetää saattavaa massalyöntiä. Sama juttu käden luihin hyökkäyksissä.

Siinä se taas nähdään, karate on treenimetodien ykkönen.
Olen kertonut siitä kun Mäkynen täräytti grillin mahtisuojalasin tårta på tårta, melkein kaato koko häkkyrän.
Ja käteen ei mitään.
Mitään.
Mutta Jukka onki timpuri. Ja kohta kansanedustaja.
Hyvää tekstiä Karilta ja Mäkysen Jukka edustaa ihan suomalaisten puolta pitävää puoluetta että saisi läpi mennäkin vaaleissa.
Rikoin oman nyrkkini vuosia, vuosia sitten ja varmaankin joku nivelkapseli vika tuli, meni monta vuotta kun en pystynyt edes rystyspunnerrusta tekemään ja jouduin tätä selittämään Avellekin ymmärsi kyllä kun katsoi turvonutta nyrkkiäni, no on se jo nykyään miltei terve, paitsi vuosi sitten rikon pikkusormeni säkkiä lyödessä ja eikä ihan vieläkään taivu pohjaan asti mutta ei paha enää.
Magamies
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nyrkin kestävyys

#58

Viesti Lasse Candé »

Kari on tuossa oikeassa. Hajoaa lyömällä nyrkillä, mutta käsi saattaa aueta myös. Olen nähnyt tämän tapahtuvan vuoden 95 Fiat Puntoon ainakin.

Ikkuna oli luultavasti hieman auki.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nyrkin kestävyys

#59

Viesti Andy »

Tuossa iso vs. pieni lyöjä on niin paljon muuttujia, ettei siihen ole mitään selvää vastausta.

Tietysti ison miehen nyrkki kestää enemmän rasitusta kuin pienen, jos molemmat ovat samoilla kehon mittasuhteilla. Toisaalta se iso mies yleensä lyö kovempaa, mutta sekin on kovasti henkilökohtaista. Lisäksi "lyöntivoima" ei ole mikään yksikäsitteinen suure. Joku lyö nopeasti ja terävästi, toinen on tässä vähemmän hyvä, mutta saa enemmän vartalon painoa iskun taakse.

Sitten taas pienellä henkilöllä voi olla suhteellisen iso käsi ja isolla taas pienehkö. Tietysti pieni käsi isolla miehellä on lähtökohtaisesti herkempi vahingoittumaan ja iso käsi pienellä henkilöllä taas ei.

Pitää myös huomioida se seikka, että yleensä pienet kamppailijat lyövät lukumääräisesti enemmän iskuja. Tällöin on tietenkin surempi mahdollisuus, että yksi isku sattuu osumaan jotenkin huonosta kulmasta ja käsi vahingoittuu. Mutta iskujen määrä riippuu muistakin tekijöistä kuin koosta, esimerkiksi ottelutyylistä.

Sitä en tiedä, tuleeko käsivammoja useammin väsyneenä huitoessa vai täydessä terässä kun voi lyödä maksimiterävyydellä. Isot ottelijat usein väsähtävät nopeammin kuin pienet, joten tämäkin varmaan aiheuttaa eroa, mutta kumpaan suuntaan?

Käsien suojaus on yksi tekijä. Eri lajeissa on erilaiset tavat ja säädökset siitä, millaisia hanskoja ja suojakeinoja saa käyttää ja riippuvatko ne ottelijan koosta. Jos 50kg ja 100kg käyttävät saman kokoisia hanskoja ja yhtä pitkiä käsisiteitä, niin 50kg kamppailijan riski loukata kätensä on tietenkin pienempi. Mutta ainakin nyrkkeilyssä on käytössä eri kokoisia hanskoja isoille ja pienille ottelijoille.

Siksi ainakaan minä en osaa sanoa, "pitäisikö" isojen vai pienten ottelijoiden kärsiä käsivammoista useammin. Luulen kuitenkin että muut tekijät kuin koko vaikuttavat asiaan enemmän ja koon merkitystä on vaikea eristää. Vakavia käsivammoja on lisäksi sen verran harvoin, että niistä on vaikea tehdä mitään tilastoa. Sen uskaltaisin kuitenkin sanoa, että naisilla käsivammoja on miehiä vähemmän.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Nyrkin kestävyys

#60

Viesti MarkkuT »

Nyrkillä en ole auton lasia rikkonut, mutta olen leikannut ruohoa silloisen -95 Nissan Sunnyni vieressä ja leikkurista lennähti pikkuriikkinen kivi (ei löytynyt), joka pisti sivulasin ihan säpäleiksi. Kiai.

Tästä päättelisin, ettei sivulasin rikkominen ihan hirmuisen massaista lyöntiä vaadi.
Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 50 kurkkijaa