Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Huonon näön vaikutus eri lajeihin

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Mylly
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12
Lauteille: Lokakuu 2017
Takalajit: Hoi Jeon Moo Sool
Karate

Huonon näön vaikutus eri lajeihin

#1

Viesti Mylly »

Mietiskelin tällaisia asioita, enkä löytänyt nopealla haulla vastauksia.
Eli. Miten paljon huono näkö vaikuttaa eri lajeissa. BJJ:ssä ei varmaan paljoa nähdä tarvitse, ainakaan pitkälle, mutta esim potkunyrkkeilyssä voi jo vastustajan sumea hahmo aiheuttaa joitain vaikeuksia.
Kannattaako huonolla näöllä varustettuna lähteä vaikka potkunyrkkeilyssä kisaamaan?
Entäs vaikka vapari? Pystyykö lähiosaamisella paikkaamaan mahdollisesti heikentynyttä potkuetäisyyttä tarpeeksi?
Vai onko sillä oikeastaan mitään väliä katseleeko kohdetta 4k tarkkuudella vai sumeana mössönä josta liikkeet voi kuitenkin havaita?
Nämä lajit vain esimerkkinä, eli kaikki mukaan vaan.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#2

Viesti injunjack »

määrittele huono näkö, vaikkapa sitten dioptereina. Siitä on hyvä lähteä.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#3

Viesti Ile »

Mylly kirjoitti: Kannattaako huonolla näöllä varustettuna lähteä vaikka potkunyrkkeilyssä kisaamaan.
Vaikea ottaa kovin analyyttisesti kantaa, mutta mainittakoon nyt lämpimikseen, että Petteri Maunulla, joka taisi olla ensimmäinen suomalainen potkunyrkkeilyn arvokisamitalisti, on surkea näkö. Taisi siinä Laaksosen "Suomen kamppailulajien tekijät" -kirjassa mainitakin paljonko oli miinusta ja kyllä se kai sitä hommaa vähän häiritsikin. Mutta pitkälle on mies kamppailulajien parissa on päässyt, myös muilla tavoin.

Mites näihin voi nykyään piilolinsseillä tms. vaikuttaa?
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#4

Viesti MikaM »

Mulla on sarveiskalvon rappeumatauti molemmissa silmissä (kait se on aina) ja umpipafka näkö. Ei haittaa menoa, puutteet on ihan jossain muuualla....
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Mylly
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12
Lauteille: Lokakuu 2017
Takalajit: Hoi Jeon Moo Sool
Karate

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#5

Viesti Mylly »

Ile kirjoitti:Mites näihin voi nykyään piilolinsseillä tms. vaikuttaa?
Pareissa potkunyrkkeilytreeneissä olen käynyt. Kevyttä sparria kun otettiin ja hanska osui silmän alueelle lähti piilari pois paikaltaan. Se oli treenien viimeinen erä ja toinen piilari jäi paikalleen, joten näkö oli melko sekaisin enkä viitsinyt keskeyttää, että saisin toisenkin pois.

Tästä tämän kysymyksen idea tulikin kun olen jälkeenpäin miettinyt, että mitäs jos treenaisi ilman piilareita ja kuinka paljon se ylipäätään haittaa, kun ei näe kunnolla.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#6

Viesti injunjack »

Paljon sulla on miinusta?
mulla yhteensä about -6 kummassakin simmussa, ja treenaan lasit päässä, sparrissa otan lasit pois yleensä. Ei haittaa mua.

Leikkaukset on melko edullisia nykyään....
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Mylly
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12
Lauteille: Lokakuu 2017
Takalajit: Hoi Jeon Moo Sool
Karate

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#7

Viesti Mylly »

injunjack kirjoitti:Paljon sulla on miinusta?
mulla yhteensä about -6 kummassakin simmussa, ja treenaan lasit päässä, sparrissa otan lasit pois yleensä. Ei haittaa mua.

Leikkaukset on melko edullisia nykyään....
-5 ja -5,5
Leikkaukseen en ainakaan vielä pääse, koska mulla on diabetes, eikä silmälääkärit oikein tykkää siitä. Tulen kyllä jossain vaiheessa menemään, kunhan saan rahat kasaan ja sokerit linjaan.
Ajattelinkin ettei siitä varmasti suurta haittaa ole. Lähinnä ongelmaksi tulee opetuksen seuraaminen, jos on yleistä taustamelua ja näköavut puuttuu. Joutuu aika paljon keskittyä kuuntelemiseen kun ei voi auttaa huulilta lukemalla. Sehän ratkaistaan vaikka laseilla, jotka tuikkaa koteloon rymyämisen ajaksi.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#8

Viesti MikaM »

Itse pidän nykyään lasit päässä siihen asti, kunnes laitetaan hammassuojat suuhun. En myöskään itse nähnyt esim mitä vetäjä näyttää muodon liikettä edessä (noin 4m matkaa).
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#9

Viesti Lasse Candé »

Negatiiviset vaikutukset ovat itsestäänselviä.

On toisaalta mahdollista että on myös positiivisia vaikutuksia. Tämä ei tule kovin vahvalta pohjalta, mutta olen käsityksessä että jos siinä mitä katsoo tapahtuu muutos, niin reagointiin tulee välivaiheeksi silmätarkennus, mikä hidastaa vastetta.

Itse olen fudiksessa ihan tarkoituksella katsonut actionista ohi ja valinnut sivusilmän. Fiilis on se, että tuntee olevansa osa tilannetta kokonaisvaltaisemmin, näkee kaiken ja toimii spontaanimmin ja intuitiivisemmin. Paradoksaalisesti, tuntuu että näkee vastustajan ajatusmaailmaan ja tuntee mitä hän on tekemässä. En tiedä onko analyyttinen selitys tälle tuossa tarkentumisessa, mutta omalta osaltani vakuutan että sivusilmää kannattaa vastaavissa yhteyksissä käyttää. Jokainen saa sitten itse miettiä mikä on "vastaava".


Ja itse aiheeseen... Olisiko mahdollista, että huononäköinen saattaa antaa hieman koko asialle periksi ja hyväksyä että eihän siitä näkemisestä tule muutenkaan mitään, niin vedellääs rennosti sumeasti... Ja että joissain tapauksissa tästä on hyötyä, koska se riittää ja kaikki mikä menee riittävästä yli on itseasiassa haitallista?

Toinen juttu on myös se, että huono näkö saattaa olla asia mitä alkaa kompensoimaan muulla. Aisteista nyt ainakin tunto- ja tasapainoaistit, mutta myös se että ehkä sitä rajallista näköinformaatiota oppii lukemaan tavoilla, joihin hyvänäköiset joutuvat kiinnittämään erityistä huomiota?
Esim mainitsemani sivusilmäpeli on sellaista minkä minkäännäköinen oivaltaminen vaatii sopivien lajien tai toimintojen ääressä kasvamista sopivalla tavalla. Mutta mitäs jos onkin huono näkö ja vastaava treeni alkaakin päivästä no 1?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#10

Viesti Andy »

Minulla on voimakas likinäkö ja olen aina käyttänyt piilolinssejä treeneissä. Suosittelen tätä ratkaisua. Linssi lähtee irti satunnaisesti, mutta ei niin usein että siitä olisi haittaa. Aiemmin käytin toista merkkiä, joka lähti herkemmin, eli niissä on eroja.

Ottelussa on joskus lähtenyt linssi irti. Se häiritsee mutta ei ole kyllä ratkaissut yhtään matsia. On itseasiassa helpompi, jos molemmat linssit lähtevät, jolloin vaikutus ottelemiseen on vähäinen, kun ei vastustajaa tarvitse niin tarkasti nähdä ja tilanteessa ollaan kuitenkin lähellä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#11

Viesti Kari Aittomäki »

Mulla on useilla treenikavereilla ollut vaikeuksia näkökyvyn kanssa mutta siperia on opettanut.
Ihan terävimmällä huipulla on tarkentamattomasta näkökyvystä kyllä haittansa, mutta yleensä ne veikot osaa pelin niin hyvin että reaktiivisuus auttaa maaliin.

Hanskalajeista ja toki paineista myös tulee mieleen nää tarkoitukselliset vastustajan sokaisut. Kuvausten perusteella reagointi ei ole niinkään peräisin näkökykyhaitasta kuin tilanteen aiheuttamasta hätääntymisestä.
Alillakin taisi olla joku vastaava kokema, oliko kenties jopa Listonia vastaan? Sonny kun ei varsinaisesti mikään reilukerhon presidentti ollut.

Tuo Lassen huomio sivusilmästä pitää 100% paikkansa.
Olikohan ne tappi- vai sauvasolut niitä nopeampia mutta epätarkempia hahmottajia.. en viitsi tarkistaa.

Mä olen saanut katselun ja hahmottamisen opetusta ja keskeistä oli, että esimerkiksi kohdetta etsiessä on syytä välttää muuta liikettä (ja rikkoa pää/hartia-silhuetti), katsoa horisonttiin kahdeksikkomuodossa ja antaa sivusilmien poimia indikaattorit.
Suoran katseen kohdistus kestää aina jonkinhetken ja esim hämärässä/pimeässä suora katse sulattaa katseen taustaan, kun taas sivusilmäpyyhkäisy havaitsee poikkeavuudet ja etenkin liikkeen.

Panin merkille siinä telkkarishöy Surkeissa kuskeissa että ammattimaiset ajo-opettajat eivät opettaneet reagoivaa ajotyyliä oikein, siis siten että pidetään se katse siellä näkyvän ajolinjan pitkässä päädyssä ja annetaan nopeamman sivukatseen hoitaa havainnointi ja ärsykkeet, joka shöyssä taisi useimmiten olla valo.

Nopeasti ajettaessa tuo erityisesti korostuu, stressi lisää putkinäköä ja kohdentaminen vie aikaa, joka voi käydä kalliiksi korkeanopeuksisissa tilanteissa.
Kuvittelisin että jossain hävittäjälentäjä-taidoissa on nopea-reaktiivisella katselutekniikalla olennainen rooli.

Takaisin sporttiin, eikös joku kovanluokan lätkäveikko ollut tunnettu siitä että ei katsonut tulevan syöttönsä suuntaan ja sai usein vastapönkeröijät yllätettyä?
Ja matsailuissa olen huomannut monen kovan luokan kissa-keken (järkyttävien kellottajien) käyttävän sivusilmää.

Mä olen itse käyttänyt ja ohjeistanut +1 tilanteissa katselemaan noin neljän metrin päähän eteen, maahan. Näin havainnot on nopeita ja liikkeet myös.
On sille silmiintuijottelullekin paikkansa mutta enimmin esileikissä.

Eli väittäisin että heikohkoa näkökykyä voi kompensoida katselutekniikalla.
Joka lie jopa luontaista, koska Siperia.

Ittelläni on jostain syystä hyvä näkö, en yhäkään tartte edes lukulaseja vaikka ikää on niin paljo että itkettää.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#12

Viesti Lasse Candé »

On vähän sivuraide, mutta pallopeleissä "syötön salaaminen" on alkeistaitojen jälkeen perustaitoja. Sen piiristä sanallisesti helpoin ohjeistus on, ettei tule katsoa sinne minne syöttää.

Kun peli alkaa sujua, sitä ikäänkuin havainnoi liikkeet ja paikat about valokuvamaisesta välähdyksestä ja hetken päästä monesti arvaa missä joukkuekaveri on. Parhaat läpisyötöt tulevat usein näin ja perussyötöissä taas katsellaan ihan muualle kuin minne kohta syötetään. Muussa tapauksessa katkaisu olisi samantaitoiselta aivan liian helppoa.

Puolustajana voi myös "salata katkon", eli olla vähän hölmö ja ei oikein "tiedostaa" katkosuuntaa ja jättää syötölle aukko. Kun toinen liikahtaa sillä tavalla että syöttö on lähdössä, niin sitten ampaisee siihen väliin. Ja alemmilla tasoilla kukaan ei edes tajua miten "kävi tuollainen mäihä".

Kaikki aiheesta paljonkin ohi, mutta toki liittyy näkemiseen katsomatta varsinaisesti kaikki.

Saahan tästä aasinsiltaa sitä kautta, että yksi vuosien takaa hitusen tunnettukin suomalainen potkunyrkkeilijä treenasi nuoruudessani samassa mestassa ja hänellä oli "crazy eyes" ( :D ), eli todella oudosti liikkuvat silmät. Ärsyttävää kun toinen saattaa vain painella turpaan suorinta tietä ja jostain syystä mitenkään hämäämättömät lyönnit vain menee perille, kun olemus itsessään hämää. Ja en siis katso yleensä silmiin enkä varsinkaan silloin katsonut. Samaa meininkiä kuin "no look" -syötöissä. Heikompaa matsaajaa vastaan saattaa toimia "no look" -lyönti, missä aktiivisesti kohdistaa tuijotuksen vaikka etuviistoon samalla kun lyö suoraan. Riskaabelia tietenkin jos kaikki ei menekään nappiin.

Huononäköisen olemus saattaa olla hämmentävä jossain tällaisessa mielessä ja ominaisuus ehkä siis huonontaa vastustajaa. Onko kenelläkään enemmän matsanneella mitään tällaista havaintoa?
Mylly
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12
Lauteille: Lokakuu 2017
Takalajit: Hoi Jeon Moo Sool
Karate

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#13

Viesti Mylly »

Mitenkäs sitten puolustuksessa? Helpottaako kun ei pysty keskittymään epäoleellisiin yksityiskohtiin vai jääkö mahdollisia pieniä latausliikkeitä tai muita telegraafeja silloin näkemättä?
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#14

Viesti injunjack »

Sanoisin, et mene kokeilemaan.

Riippunee aika paljon henkilöstä ja hänen kyvystään reagoida "huomaamttomiin" ärsykkeisiin.
Jos kolisee omassa päädyssä enemmän kuin ennen, tiedät missä mennään...
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Huonon näön vaikutus eri lajeihin.

#15

Viesti magamies »

Koivumäen Rollella on heikko näkö ja kertoi että otteluaikoinaan reagoi vastustajan liikkeeseen ja pärjäsi matsissakin, Rollehan on maan parhaita budoopettajia yhä.
Magamies
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 57 kurkkijaa