Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ ja vyökäytännöt

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

BJJ sininen vyö

#541

Viesti Jarppa »

Mylly kirjoitti:Olen pannut merkille, että BJJ:ssä puhutaan usein siniselle vyölle pääsemisestä, kun muissa lajeissa tunnutaan puhuvan suoraan mustasta vyöstä.
Mikä tekee BJJ:ssä sinisestä vyöstä tällaisen "virstanpylvään" vai onko se edes sitä?
Nopealla haulla en tähän löytänyt vastausta niin päätin päräyttää kysymyksen tänne.
Sininen vyö on eräänlainen virstanpylväs, koska se on myönnetyistä vyöarvoista sellainen mihin kaikkein eniten jämähdetään.

Kun puhutaan esim. purppurasta BJJ:ssä, sen saamiseen on pitänyt treenata jo useampi vuosi. Esimerkiksi mä sain sinisen alle kolmen vuoden treenillä, mutta siitä purppuraan meni 7 vuotta. Aika moni treenikaveri lopetti siinä välissä. Purppurasta ruskeaan mulla meni jotakuinkin reilu 3 vuotta ja siitä mustaan vajaa 3 vuotta. Tuo vuosien määrä vaihtelee henkilöiden välillä, mutta suhdeluku on usein aika samanlainen, eli aloituksesta siniseen menee vähemmän aikaa kuin sinisestä purppuraan.

Teknisesti sinisestä purppuraan on suurin hyppäys, tekniikoiden määrä on jo niin suuri, että pitää ymmärtää jo periaatteita mitkä niiden tekniikoiden takana on. Ruskealla ne periaatteet pitää olla jo hyvin hallussa, vaikka varsinaisten tekniikoiden määrä ei siitä enää hirveästi kasva. Mustalla taas pitäisi jokaiseen tilanteeseen olla hallussa jonkinlainen periaate minkä mukaan toimia. Aika harvalla vaan riittää jaksaminen sinne periaate-tasolle.
Mylly
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12
Lauteille: Lokakuu 2017
Takalajit: Hoi Jeon Moo Sool
Karate

BJJ sininen vyö

#542

Viesti Mylly »

Ok. Kiitos hyvästä vastauksesta.
Minkä takia porukka sitten jättää sinisellä kesken? Johtuuko mahdollisesti alun nopean etenemisen tyssäämisestä ja kun pitäisi "oikeasti tehdä töitä" seuraavalle vyölle niin ei enää kiinnostakaan?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ sininen vyö

#543

Viesti JanneM »

Mylly kirjoitti:Ok. Kiitos hyvästä vastauksesta.
Minkä takia porukka sitten jättää sinisellä kesken? Johtuuko mahdollisesti alun nopean etenemisen tyssäämisestä ja kun pitäisi "oikeasti tehdä töitä" seuraavalle vyölle niin ei enää kiinnostakaan?
BJJ:ssa olen huomannut, että lopettamiskohdat ovat peruskurssin jälkeen kun siirrytään jatkoryhmään, vuosi pekun jälkeen kun edelleen tulee kuonoon ja matka siniselle on vielä pitkä. Seuraava iso virstanpylväs on se sininen vyö minkä kohdalla koetaan moensti sellainen "no nyt mä oon jo tosi kova" hetki ja jäädään tuudittautumaan siihen hyvän olon tunteeseen. Toinen iso virstan pylväs on purppura vyö jossa lopettamisprosentti on melko suuri kanssa. Siinä syyt lienevät samat kuin sinisellä.

Ja vanhan sanonnan mukaanhan BJJ sininen vastaa muiden lajien mustaa, tai BJJ sinivöinen voittaa minkä tahansa muun lajin mustan vyön. ;)

Huomion arvoista on, että ruskealla ei lopeteta enään juurikaan tai mustalla vyöllä.
Tästä kertoo ehkä se hyvin, että Suomessa (vaikka lajia on harjoiteltu melko lyhyen aikaa) käytännössä kaikki mustat vyöt ovat edelleen aktiivisesti mukana toiminnassa ja koko maassa ruskealla vyöllä lajin lopettaineita on oikeastaan vain reilu kourallinen.
Tässä vaiheessa lopettamiset tulee loukkaantumisista tai muista vakavemmista syistä.

Itselläni tuo Jarpan mainitsema aika jana meni jotakuinkin 8kk/4,5v/2v3kk/3v11kk
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ sininen vyö

#544

Viesti Andy »

Miksiköhän lähes kaikki ruskeat vyöt lopettavat kilpailemisen? Mustia vöitäkin on jo toista sataa ja ruskeita on pakko olla useampi sata. Kuitenkin ruskeiden ja mustien vöiden yhdistetyssä sarjassa on SM-kisoissa yhteensä vain luokkaa 20-30 ottelijaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

BJJ sininen vyö

#545

Viesti Huppu »

Andy kirjoitti:Miksiköhän lähes kaikki ruskeat vyöt lopettavat kilpailemisen? Mustia vöitäkin on jo toista sataa ja ruskeita on pakko olla useampi sata. Kuitenkin ruskeiden ja mustien vöiden yhdistetyssä sarjassa on SM-kisoissa yhteensä vain luokkaa 20-30 ottelijaa.
Elite sarjan kova taso ajaa monia harrastelijoita pois kisoista. Vähän kehnommatkin kisailijat reenaa sen 4-6krt vko elite sarjassa ja matsit on muutenkin totisempia. Valkosella ja sinisellä voi käydä kuka vaan kisailemassa ja vielä pärjätäkkin. Purppuroissakin voi vielä pärjätä vaikka reenailis ihan harraste meiningillä. Elite sarjassa ei vaan enään pärjää jos ei reenaa tosissaan ja tavoitteellisesti.
Senpä takia monella ei riitä enään paloa pitää itseään kisakunnossa elite sarjassa. Lisäksi vuosien aikana on voinut tulla muita velvollisuuksia ja jiujitsu on pikkuhiljaa tullut osaksi elämää. Aluksihan monelle elämä on osa jiujitsua.
Pahimmassa tapauksessa ei uskalleta mennä kisailemaan, koska pelätään että oma status opettajana kärsii jos ei pärjää. Tämä tietysti on väärä ajattelumalli, mutta tiedän joidenkin ajattelevan näin.
Oss!
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

BJJ sininen vyö

#546

Viesti Jarppa »

Andy kirjoitti:Miksiköhän lähes kaikki ruskeat vyöt lopettavat kilpailemisen? Mustia vöitäkin on jo toista sataa ja ruskeita on pakko olla useampi sata. Kuitenkin ruskeiden ja mustien vöiden yhdistetyssä sarjassa on SM-kisoissa yhteensä vain luokkaa 20-30 ottelijaa.
Varmaan suurin syy on ihan ukkoontuminen ja prioriteettien muutos lasten yms. myötä, kun suurin osa on aloittanut lajin aikuisiällä.

Onkohan ruskeita vöitä satoja? Luulen että määrä on vain jonkin verran mustavöisten määrää suurempi, ei edes kaksinkertainen.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

BJJ sininen vyö

#547

Viesti Jarppa »

Mylly kirjoitti:Ok. Kiitos hyvästä vastauksesta.
Minkä takia porukka sitten jättää sinisellä kesken? Johtuuko mahdollisesti alun nopean etenemisen tyssäämisestä ja kun pitäisi "oikeasti tehdä töitä" seuraavalle vyölle niin ei enää kiinnostakaan?
Joo, sinisellä edistyminen yleensä hidastuu, ja työmäärä purppuraan on kuitenkin suhteessa isompi kuin jo saatuun siniseen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

BJJ sininen vyö

#548

Viesti Lasse Candé »

Tuo alustuksen vertaus on vähän turhan hätäilevästi mutuileva. Ainakin itse olen nähnyt ja kuullut puhuttavan kaikille vyöarvoille pääsemisestä karaten parissa.

Silti BJJ:n sinisen vertaaminen vaikkapa karaten ensimmäiseen suoritettavaan vyöhön ei tietenkään olisi monessakaan mielessä järkevää. Ja karatessa ja monissa muissa lajeissa värivöitä suoritetaan noin yksi tai kaksi per vuosi. Kun näin on ja BJJ:ssa menee vuosia jokaiseen, on tietenkin lähes itsestäänselvää että ne on sitten isompia juttuja. Jos siis "X:lle vyölle pääsemisestä puhuminen" tarkoittaa jotakin tällaista eikä ihan vain sitä että asiasta puhutaan. :D
Mylly
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12
Lauteille: Lokakuu 2017
Takalajit: Hoi Jeon Moo Sool
Karate

BJJ sininen vyö

#549

Viesti Mylly »

Lasse Candé kirjoitti:Tuo alustuksen vertaus on vähän turhan hätäilevästi mutuileva. Ainakin itse olen nähnyt ja kuullut puhuttavan kaikille vyöarvoille pääsemisestä karaten parissa.
Tottakai puhutaan muistakin vyöarvoista ja lajissa eteneminen on aina hieno juttu, väristä välittämättä. Tässä BJJ-juttuja selaillessani sain sellaisen mielikuvan, että sininen vyö on kyseisessä lajissa se ensimmäinen iso saavutus ja jäin miettimään miksi näin on. Vaikuttanee myöskin se, etten tiennyt sen olevan ensimmäinen myönnettävä vyöarvo valkoisen jälkeen :D
Noh, tulipahan kysyttyä ja nytpä tiedän :jepa:
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ sininen vyö

#550

Viesti JanneM »

Andy kirjoitti:Miksiköhän lähes kaikki ruskeat vyöt lopettavat kilpailemisen? Mustia vöitäkin on jo toista sataa ja ruskeita on pakko olla useampi sata. Kuitenkin ruskeiden ja mustien vöiden yhdistetyssä sarjassa on SM-kisoissa yhteensä vain luokkaa 20-30 ottelijaa.
KOska vielä muutama vuosi sitten ruskeavöiset oli hajalla olevia eläkeläisiä. Tilanne on nykyään ihan toinen ja ruskea ja musta vöisten kilpailijoiden määrä kasvaa jatkuvasti. Onkin jännä nähdä mikä on tilanne tulevissa SM kisoissa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

BJJ sininen vyö

#551

Viesti PetriP »

Mun kokemuksen mukaan harrastus kuin harrastus niin aloittamisesta vuoden päästä noin puolet on lopettanut. Hieman vaihtelee. Arvio olisi että Krav Magassa on suurempi lopettajien osuus alkeiskurssin jälkeen mutta muissakin lajeissa se on iso. Pitää kokeilla että huomaa ettei kiinnosta
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ sininen vyö

#552

Viesti JanneM »

PetriP kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan harrastus kuin harrastus niin aloittamisesta vuoden päästä noin puolet on lopettanut. Hieman vaihtelee. Arvio olisi että Krav Magassa on suurempi lopettajien osuus alkeiskurssin jälkeen mutta muissakin lajeissa se on iso. Pitää kokeilla että huomaa ettei kiinnosta
Totta. Ne solmukohdat kaikessa harrastuksessa riippumatta vyöarvoista lienee samat kuin parisuhteissakin. 3kk 1v 3v 5v 7v
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ sininen vyö

#553

Viesti Andy »

Jarppa kirjoitti:Onkohan ruskeita vöitä satoja? Luulen että määrä on vain jonkin verran mustavöisten määrää suurempi, ei edes kaksinkertainen.
Ainakin siihen aikaan, kun SBJJL:n sivuilla listattiin vielä ruskeat vyöt, niin lista oli moninkertainen mustien vöiden määrään nähden.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ sininen vyö

#554

Viesti JanneM »

Andy kirjoitti:
Jarppa kirjoitti:Onkohan ruskeita vöitä satoja? Luulen että määrä on vain jonkin verran mustavöisten määrää suurempi, ei edes kaksinkertainen.
Ainakin siihen aikaan, kun SBJJL:n sivuilla listattiin vielä ruskeat vyöt, niin lista oli moninkertainen mustien vöiden määrään nähden.
Meidän seurassa esim. mustavöisiä on neljä ja ruskeavöisiä sama määrä. Olen ollut havaitsevinani että monessa muussakin seurassa ruskeavöisten ja mustavöisten suhde on melko hyvin synkassa. Toki ruskeita on koko valtakunnassa varmasti enemmän kuin mustavöisiä mutta ei varmaan moninkertaista määrää.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ sininen vyö

#555

Viesti Andy »

Moniko henkilö on JFC:n historian aikana suorittanut ruskean vyön?

EDIT: eikö BJJ vyöjutuille ole jo joku aihe, johon tämän voisi yhdistää?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jiu-Jitsu ja 36 kurkkijaa