Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Uskonvaihtajat

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Viikinkisoturit

#16

Viesti Jasse »

Voisi tosiaan tehdä tästä oman ketjun.

Yritän kertoa joitain pointteja kristinuskon leviämisestä joita muistan kirkkohistorian-luennoilat kun opiskelin Teologisessa- tiedekunnassa.
Kristuksen jälkeisessä Roomassa erilaiset Jeesus-liikkeen suuntaukset levisivät varsinkin vähävaraisten piirissä, mutta varakkaita ja avokätisiä jäseniä löytyi myös. Liike piti monin tavoin huolta jäsenistään. Aluksi Roomalaiset vallanpitäjät laskivat kristityt juutalaisiksi ja juutalaisilla oli muistaakseni tiettyjä erivapauksia. Liike kuitenkin erkaantui nopeasti omaksi jutukseen. Kristityt kielsivät Roomalaisten ja kaikien muiden jumalaten olemassaolon ja palvonnan paitsi itse Jumalan, kasvattivat kannattajakuntaa huimaa vauhtia. Tämä tuotti ongelmia hallitsijoille jotka pariinkin otteeseen pyrkivät vainoilla tukahduttamaan liikkeen. Vainot kuitenkin vain lisäsivät kristinuskon suosiota sillä ihmiset alkoivat kummastella ja ihailla martyyrien vakaumusta. Viimeisen vainon jälkeen 300-luvun puolessa välissä Rooman silloinen keisari teki taktisen ratkaisun ja julisti kristinuskon valtakunnan virallisesksi uskonnoksi. Voitain vuosikymmeniä myöhemmin muut uskonnot kiellettiin ja niiden harjoittajia alettiin vainota.

300-luvulla päättäjäjillä oli tarve yhdistää kansa jollakin uskonnolla ja esim. Aurinko-kultti oli yksi vaihtoehto. Ajateltiin että sen yhdistäisi kaikki uskonnot. Lopuksi todettiin että kristinusko oli ainoa vaihtoehto. Suvaitsemattomuus voitti.

Rooman 500-luvulla vallanneet Germaanit olivat areolaisia ( liikkeen oppi kolminaisuudesta on hieman erilainen kun "virallisen-kristinuskon") mutta lopulta nämäkin kääntyivät viralliseen. Helpompi hallita kun on muka samaa jengiä hallitavien kanssa.

Kun kristinusko levittäytyi pohjoisemmaksi niin puhemieheksi valittiin joku ylhäinen kristitty jolla oli komia aseistettu ratsusaatte. Sitten paikalliselle heimopäällikölle kerrottiin että kannattaa liittyä kristittyjen porukkaan koska kaikki muutkin on liittymässä eikä kannata jäädä ulkopuolelle. Heimopäällikkö laski pulssat ja miinukset ja sanoi että tottakai, kastakaa minut ja heimoni. ja nniin koko heimo oli kääntynyt kristityiksi. Pikkuhiljaa ja vasta myöhemmin alettiin vaatimaan yhdenmukaisuutta menoihin. Oppia tuskin monetkaan tunsivat.

Olen ymmärtävinäni että kristinuskoon on käännytty lähinnä poliittisista syistä. Aluksi vastareaktiona elitismille ja eriarvoistumiselle, sitte liike on virallistettu jotta Rooma saataisiin yhtenäiseksi, uudet valloittajat ovat kääntyneet roomalaisten hallitseminen olisi sujuvampaa ja pienemmät heimopäälliköt ovat päättäneet liittyä isoimpaan ja mahtavimpaan valtakuntaan - eli kristikuntaan.

Itse oppi tuskin on koskaan vedonnut kehenkään muuhun kuin joihinkin Jeesuksen ajan messias-odottajiin. Ja tuokin odotus liittyi Israelin alistettuun asemaan.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Viikinkisoturit

#17

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvää kamaa kaikkineen, jo vain.

Alko jo vähä epäilyttää kun näytti siltä että kristinuskon sisältöperusteista alettiin etsiä leviämisen syitä.
Eihän se virheellinen olettama ole mutta heijastaa turhanvahvasti nykypäivän asenteita menneeseen maailmaan.
Jossa en usko uskonnon sisällöllä olleen kovinkaan suurta merkitystä raa'an arjen valinnoissa. Me elämme seisovapöytä-todellisuutta jossa valintoja voi tehdä välttämättömyystilanteissakin. Se on lyhyt todellisuus jonka purkumerkit ovat jo näkyvissä.
Viikinkiajan uskonto oli satavarmasti hallinnollinen suunnankääntö johon on syynsä, joita syitä jo pohdittiinkin.

En ole saanut vastauksia kyssäreihini joten kyselen lisää..
Kuinka paljon Bysantin tai siis Itä-Rooman ja varsinaisen Rooman ristinuskorituaali- ja toteuttamistulkinnat erosivat toisistaan?

Eli kuten ansiokkaasti on jo huomautettu, Suomea ei vielä ollutkaan ja kun tänne saapuvat uskonkielekkeet tulivat siis epäilyksettä viikingeiltä, oliko bysantinsuunnan varjageilla missä mitassa erilainen näkemys kuin Englannista/Irlannista saadut vastaavat? Tästä olen lukenut mielipiteitä kaikenlaisia.

Eli oikeasti, miten määrittävää se uskonto sitte lopultakaan oli ja missä mitassa se vaikutti normaalielämään?
Ristinrituaalit nimittäin on mutulla raskaampia ja sitovampia kuin luonnonuskonnot, jossa lähinnä lepytellään henkiä pikkulahjoin, esim kalan perkuujätteet riitti mainiosti jos paiskas jonku toivotuksen perään..
Ja raskaammat loitsut ja semmoset oli hommaan erikoistuneitten osalla, myrrysmiesten ja muitten sienensyöjien..
Kun taas ristinuskossa se sitoutuminen on aikaavievää ja työlästä, palkkiotonta.
Toki sosiaalinen tapahtuma.

Ja juu, tarkoitukseni ei ole arvottaa kristinuskon arvoja, ei sitte ensinkään. Itseänikin Vapahtajan anteeksiannon ja armon oppi koskettaa kyllä.
Vaikken kolminaisuutta tajuakaan.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Viikinkisoturit

#18

Viesti PetriP »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ristinrituaalit nimittäin on mutulla raskaampia ja sitovampia kuin luonnonuskonnot, jossa lähinnä lepytellään henkiä pikkulahjoin, esim kalan perkuujätteet riitti mainiosti jos paiskas jonku toivotuksen perään..
Viikingit uhrasivat myös ihmisiä. Osa väitetyistä uhrauksista lienee propagandaa mutta ei kaikki
http://en.natmus.dk/historical-knowledg ... acrifices/
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Viikinkisoturit

#19

Viesti Andy »

Niin kauan kuin Länsi-Rooma oli olemassa, ei ollut mitään jakoa Idän ja Lännen kirkkoon. Ensimmäiset ongelmat, jotka johtivat kirkon hajaannukseen katolisiin ja ortodokseihin, tulivat vasta joskus 700-luvulla, kun Länsi-Rooma tuhoutui jo 300 vuotta aiemmin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuri_skisma

Kirkossa oli tietysti aiemmin monta muunlaista hajaannusta, esimerkiksi Jassen mainitsemat areiolaiset, gnostilaiset ja muut
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Viikinkisoturit

#20

Viesti Antti »

Andy kirjoitti:Niin kauan kuin Länsi-Rooma oli olemassa, ei ollut mitään jakoa Idän ja Lännen kirkkoon. Ensimmäiset ongelmat, jotka johtivat kirkon hajaannukseen katolisiin ja ortodokseihin, tulivat vasta joskus 700-luvulla, kun Länsi-Rooma tuhoutui jo 300 vuotta aiemmin.
Nyt kuitenkin puhuttaneen juuri viikinkiajasta eli n. 800 - 1025? Joka tapauksessa juuri ostamaansa ristikorua ihastelevan raitintallaajan uskonnolliseen elämään tuskin vaikuttaa se, mitä kirkolliskokouksissa on päätetty kolminaisuusopista, vaan enemmän lienee merkitystä sillä, millainen suhde muuten on siihen kielellis-kulttuuriseen suuntaan, josta uudet virtaukset saapuvat.
Kari Aittomäki kirjoitti:Alko jo vähä epäilyttää kun näytti siltä että kristinuskon sisältöperusteista alettiin etsiä leviämisen syitä.
Eihän se virheellinen olettama ole mutta heijastaa turhanvahvasti nykypäivän asenteita menneeseen maailmaan.
[...]
Eli oikeasti, miten määrittävää se uskonto sitte lopultakaan oli ja missä mitassa se vaikutti normaalielämään?
Ristinrituaalit nimittäin on mutulla raskaampia ja sitovampia kuin luonnonuskonnot, jossa lähinnä lepytellään henkiä pikkulahjoin, esim kalan perkuujätteet riitti mainiosti jos paiskas jonku toivotuksen perään..
Ja raskaammat loitsut ja semmoset oli hommaan erikoistuneitten osalla, myrrysmiesten ja muitten sienensyöjien..
Kun taas ristinuskossa se sitoutuminen on aikaavievää ja työlästä, palkkiotonta.
Toki sosiaalinen tapahtuma.
Vaikka standardivastaus on, että uskonto määritti keskiaikaisen ihmisen elämän kaikkia osa-alueita, en ole erityisen optimistinen sen suhteen, että keskiaikaisen saati rautakautisen ihmisen kokemusta näistä asioista voidaan juurikaan tutkia. En kuitenkaan tiedä lähtisinkö tässä mielessä kovin helposti asettamaan vastakkain alkuperäiselle luonnonuskonnolle oletettuja piirteitä keskiaikaisen kreikkalais- tai roomalaiskatolisen kristillisen uskon kanssa. Katolisella ajalla kotoperäinen uskonto ja siihen liittyvä noituus on löytänyt varmasti varsin otollisen tarttumapinnan silloisiin kristillisiin toimintatapoihin, joista eroon pääsemistä on kai pidetty yhtenä reformaation saavutuksista. Agricola mainitsee Psaltarin (1551) esipuheessa, että ennen uskonpuhdistusta ja oikeasti varmasti sen jälkeenkin eli satoja vuosia virallisen kristillistymisen jälkeen Suomessa harjoitettiin pakanallisia menoja ("Palueltin mös palio mwta / Kiuet / Cannot / Tädhet ja Cwta. Nij mös esken Pauin Opin ala / cumartin iulkisest ia sala"). Vielä myöhemmin talletetussa kansanrunoudessa kristilliset pyhimykset seikkailevat kalevalaisten sankarien ja jumalhahmojen kanssa sekoittuen välillä niihin, vaikka Kalevalassa kristilliset elementit onkin säästetty viimeiseen runoon Lönnrotin narratiivin vuoksi.

Vielä sanastosta sen verran, että muinaisvenäjään tosiaan palautuu kristinuskoon liittyvää sanastoa (pappi, suntio, pakana, raamattu), mutta myös sellaisia sanoja kuin sirppi, hirsi, katiska, tappara ja turku. Pelkästään tästä ei voi päätellä (vaikka se vahva argumentti onkin), että ko. asiat on omaksuttu alunperin ko. kielen puhujilta, sillä on suomenkielisillä ollut varmaan "äitejä" ja "tauteja", ja he ovat olleet "sairaita" tai "rikkaita" ja "halunneet" ja "hukanneet" asioita myös ennen kuin joutuivat tekemisiin muinaisgermaanien kanssa. :)
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Laari
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Helmikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Paluu tatamille
Takalajit: take, kake

Viikinkisoturit

#21

Viesti Laari »

Viimeisimmän lukemani kirjan mukaan Suomen hautaustavat ovat muuttuneet kristillisiksi joskus vuoden 800 jälkeen (ainakin rannikolla, joka on joidenkin kielitieteilijöiden mukaan ollut suht germaaninen ihan jostain pronssiajasta lähtien?). T.s. käsitys siitä, että piispa Henrik ois kertarysäyksellä tuonut katolisen uskon Suomeen (vai mikä se nyt siihen aikaan olikaan) on n.s. väärä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Viikinkisoturit

#22

Viesti MikaM »

Sehän se juuri on valloittajan kirjoittamaa historiaa, jolla oikeutettiin itämaan liittäminen valtakuntaan, kun pakanat kastettiin, Jeesuksen tai omalla verellä. Ja tätä väärää historiaa opetetaan vieläkin kouluissamme. Huh. No, toisaalta, ei liene ainoa Fake news....
Tuohon Karin kyssäriin, niin juurikin lähimpänä sijaitseva uhrilehto on peitetty kokonaisella talolla, jääden sen kellariin. En muista talon laatua, kirkko tai ei. Olisko ollu pappila? Kellari on tallella ja aiheuttaa melkosia viboja, kun siellä käy. Hui.
Siinä Ravattulan kirkon pihamaalla on tosiaan hautoja.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Viikinkisoturit

#23

Viesti Andy »

MikaM kirjoitti:Sehän se juuri on valloittajan kirjoittamaa historiaa, jolla oikeutettiin itämaan liittäminen valtakuntaan, kun pakanat kastettiin, Jeesuksen tai omalla verellä. Ja tätä väärää historiaa opetetaan vieläkin kouluissamme. Huh. No, toisaalta, ei liene ainoa Fake news....
Olisiko jotain viitettä tiettyyn kirjasarjaan tms, jossa asia esitetään näin?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Viikinkisoturit

#24

Viesti MikaM »

Siis tuo Suomen kristillistäminen Henrikin toimesta ? Sun ja mun koulussa lukemat historiankirjat nyt esim.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Viikinkisoturit

#25

Viesti Andy »

En tiedä ikääsi, mutta itse olen 40v ja kouluajoistani alkaa olla kohta 30 vuotta. Silloin lukemani kirjat eivät taatusti ole enää käytössä peruskoulussa.

En voi vannoa silloisten kirjojen tarkkaa sisältöä, mutta olen siinä vakaumuksessa, että ainakin yläasteen historiantunneilla tuli selväksi, että kyseessä ei ollut mikään "Piispa Henrik toi krisinuskon pakanoille" -tyylinen yksittäinen ristiretki, vaan pidempiaikainen kehitys.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Viikinkisoturit

#26

Viesti MikaM »

Olen aavistuksen vanhempi. Tosi on se, että minunkin kouluajoista tovi on vierähtänyt.
Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa Henrikistä alkaen, eikä toimesta. Jepp.
Tein pikaisen nettihaun aiheesta ja näyttäsi siltä, että molempia totuuksia viljellään rinnan tällä hetkellä. En nyt pysty koulukirjoja tarkistamaan, mutta esim yksi nettilöytö oli lukion ja nimenomaan tuo Henrik oli edelleen kristinuskon (ensimmäisenä) tuojana. Ilahduttavasti asiaa on kyllä päivitetty ja taitaapa nykytilanne olla enempi tuon 800jaa jne puolella.
Kuten varmaan huomasit, oli aikaisempi kirjoitukseni melko provosoivaan tyyliin kirjoitettu? Pysyn jatkossa itsekin asiassa, koska tämä on mielenkiintoista, todella.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Viikinkisoturit

#27

Viesti saarikko »

MikaM kirjoitti: Tuohon Karin kyssäriin, niin juurikin lähimpänä sijaitseva uhrilehto on peitetty kokonaisella talolla, jääden sen kellariin. En muista talon laatua, kirkko tai ei. Olisko ollu pappila? Kellari on tallella ja aiheuttaa melkosia viboja, kun siellä käy. Hui.
Siinä Ravattulan kirkon pihamaalla on tosiaan hautoja.
Kilometrin säteellä Ravattulan kirkosta on laskujeni mukaan seitsemän hiidenkiuasta, kaksi kuppikiveä ja vastarannalla on hmm. Ristimäestä löydetty polttokenttähautoja ja hopea-aarre jonka koruja on käytetty Kalevala korujen mallina, kilometri ylöspäin on Moision tila Liedon Vanhaalinnaa vastapäätä ja jotkut esittävä Liedon nimen tulleen Lundo nimestä, joka sitten olisi alkujaan ollut lehdon ruotsinnos.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Uskonvaihtajat

#28

Viesti MikaM »

Niinkuin sanoin, niin asun melkoisessa keskiössä. Pari kesää noita on tullut kierreltyä polkupyörällä ja vähän lueskeltua. Ei muuten ole aivan helppo kaikkia löytää.
Tosiaan tuosta vapaaehtoisesta kääntymisestä. Veikkaanpa, että se on ollut pitkä prosessi ja vähän niinkuin esim monissa Afrikan maissa, niin on oltu sen uskoisia, mikä kulloinkin sattuu parahiten sopimaan.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Viikinkisoturit

#29

Viesti saarikko »

saarikko kirjoitti:
MikaM kirjoitti: Tuohon Karin kyssäriin, niin juurikin lähimpänä sijaitseva uhrilehto on peitetty kokonaisella talolla, jääden sen kellariin. En muista talon laatua, kirkko tai ei. Olisko ollu pappila? Kellari on tallella ja aiheuttaa melkosia viboja, kun siellä käy. Hui.
Siinä Ravattulan kirkon pihamaalla on tosiaan hautoja.
Kilometrin säteellä Ravattulan kirkosta on laskujeni mukaan seitsemän hiidenkiuasta, kaksi kuppikiveä ja vastarannalla on hmm. Ristimäestä löydetty polttokenttähautoja ja hopea-aarre jonka koruja on käytetty Kalevala korujen mallina, kilometri ylöspäin on Moision tila Liedon Vanhaalinnaa vastapäätä ja jotkut esittävä Liedon nimen tulleen Lundo nimestä, joka sitten olisi alkujaan ollut lehdon ruotsinnos.
Tuo ylempi on muistinvaraista ja seuraavaksi on Kaarinan kunnan historiasta pari mielenkiintoista lainausta.

"Ristimäki I:n huomatuin osa olivat kolme skandinaavistyyppistä hautausta: yksi miehen-naisen kaksoishauta sekä kaksi venehautausta, joissa oli yhteensä 520 ja 386 veneniittiä...Venehaudat ajoitettiin aluksi 700-luvulle, sittemmin Ella Kivikoski päätteli esinetyyppien käyttöajan vuosien 550/600 ja 900 välille. Olettamus seudulle asettuneista viikinkipäälliköiden haudoista on saanut väistyä skandinaavisista poikkeavien esineyhdistelmien ja ajanjakson pituuden perusteella. Ajoituksen mukaan hautausten väli oli noin 25 vuotta. Aseiden germaanisuus, joka on Suomen yleispiirre, ei todista kansallisuutta vaan liittyy kauppasuhteisiin." (s. 20-22)

"Kaarinan Kirkomäen kehitys sisälsi nähtävästi samanakaltaisen murrosvaiheen 1100-luvun kalmiston ja pitäjän kirkon välillä. Kun kirkollista järjestystä toteuttettiin Suomen lähetysalueella 1200-luvulla, vieraan instituution oli noudatettava hienovaraisuutta ja muutettettava vanhat kulttipaikat kristillisiksi vastustuksen välttämiseksi. Kirkon rakentaminen aivan vanhan kalmiston läheisyyteen, mutta ei sen yhteyteen, lievensi juuri uskonnon murrosta. Esineellinen hautaus sallittiin aluksi kirkkomaankin, ja Kaarinan kirkon läheltä tehtiin vuonna 1928 ehkä tähän viittaavia löytöjä. Tunnettu Paavin bulla vuodelta 1229 antoi edelleen oikeuden ottaa haltuunsa vahat pakanalliset uhripaikat ja kalmistot, ja kanonisen oikeuden toteuduttua 1200-luvun lopulla hautausoikeus jäi pitäjänkirkon yksinoikeudeksi." (s. 24-25).
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Uskonvaihtajat

#30

Viesti MikaM »

Ristimäki ja Ravattula ovat samalla puolella jokea, Ristimäen ollessa Ravattulan osa. Vai mikä on toisella puolella, eli Auranlaaksossa?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 79 kurkkijaa