Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ukemi

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Ukemi

#106

Viesti L.K. »

No. ITSE näen ainakin asian eri tavalla. Lisäksi mitä miettii harjoittelemaamme lajiakin niin ei ne kovinkaan isossa roolissa ole.
Veikkasin että lajin pääopettajilamme on tästä asiasta joku näkemys miksi näin...

JOS taas aikaa on vaikka kuinka paljon, voi silloin treenata vaikka mitä voltteja yms. hurumycket.

Lisäksi tultaneen taas siihen, että ehkäpä ne ukemitreenit pitäs sitten aina pitää ulkona asfaltilla tms. paikassa sen pehmeän maton sijaan..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Ukemi

#107

Viesti Aihki »

L.K. kirjoitti: Onko Aihkin mainitsemat maegerit tulleet oikeissa ip-tilanteissa vai salilla?
Salilla sparrissa. Tähän mennessä on puhejudo muuten aina riittänyt.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Ukemi

#108

Viesti AriJ »

Se, miten MINÄ ( :) ) näen kaatumisharjoittelun ideana on se, että päädytään sinne maan pintaan vähimmin vammoin, ja ehkä myös asemaan jossa voidaan jatkaa omaa toimintaa. Tämä pätee sitten niin kamppaileen kuin kaatumiseenkin, mielestäni.

Mutta, kuten tästä hyvin näkyy, eri lajeilla on erilaiset ideologiat, is all.

[youtube][/youtube]

Hyvän näköistä on meno ja meininki! :peukku:
______________________
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Ukemi

#109

Viesti taikaviitta »

L.K. kirjoitti: No. ITSE näen ainakin asian eri tavalla. Lisäksi mitä miettii harjoittelemaamme lajiakin niin ei ne kovinkaan isossa roolissa ole.
Veikkasin että lajin pääopettajilamme on tästä asiasta joku näkemys miksi näin...

JOS taas aikaa on vaikka kuinka paljon, voi silloin treenata vaikka mitä voltteja yms. hurumycket.

Lisäksi tultaneen taas siihen, että ehkäpä ne ukemitreenit pitäs sitten aina pitää ulkona asfaltilla tms. paikassa sen pehmeän maton sijaan..

Ukemien reenaaminen kuuluu olennaisimmin alkeiskurssille. Lajissa kun lajissa. Helpottaa mukavasti reenailua jatkossa. Ylemmissä vöissä ukemien reenaamiseen riittää hyvin se muutama minuutti alkulämmittelyn yhteydessä joskus harvakseltaa lähinnä kertauksen vuoksi.

Hyvä mittari kokeilla kuinka hyvin ukemin osaakaan tehdä, kun uskaltaa kokeilla sitä kovalla alustalla. Jos ei nyt ihan asfaltilla, niin salilla betonilattialla. Itse aikanaan näin joutunut tekemään. Samaisen kehotuksen annan alkeiskurssilaisille kun näen että ukemit alkanu sujumaan, niin ei muuta kun käytävälle kokeilemaan miltä tuntuu tehdä kovalla alustalla kun ei olekkaan pehmeetä mattoa alla. Aika harva on jättäny kokeilematta. :)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Ukemi

#110

Viesti L.K. »

Jeps.Näinhän se meilläkin on, peruskurssilla ja/tai alkuvaiheessa niitä treenataan, sen jälkeen satunnaisesti plus mitä tulee sitä "luonnollista" ukemitreeniä sitten muun treenin lomassa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Ukemi

#111

Viesti Lasse Candé »

Defendoketjusta.
magamies kirjoitti:
Andy kirjoitti:Kävin Torniossa defendon peruskurssitreeneissä. Oli mielenkiintoista ja tuli uutta asiaa. Kaatumistekniikkaa oli ainakin ajateltu ihan uudelta kantilta verrattuna perinteisiin ukemiharjoitteisiin.
Moi, mitenkä Defendon kaatumistekniikka eroaa esim. Hokuto ryu jujutsun ukemeista tai Krav magan vastaavista?
Itse kun aloitin jujutsun 1980 sitä ennen taustaa Judo, aikido, karate oli ukemeissa mielestäni uutta ideaa ja olihan se siihen aikaan koska Judo ja Aikido ei koskaan korostettu ukemien jälkeen suojausta vaan kädet roikkuivat aina sivuilla, karatessa taas ei koskaan tehty ensimmäistäkään ukemia kahden vuoden aikana jonka olin lajissa.
Mjölnir kirjoitti:Defendon kaatumisessa taakse pidetään kädet kamppailuasennon paikalla ja kaadutaan hieman kyljittäin selkärangan suojaamiseksi
JanneM kirjoitti:JA pysäyttäminen tapahtuu siltaamalla sen sijaan että pidettäisiin jalat ilmassa ja pysäytettäisiin liike lyömällä maahan.
PetriP kirjoitti: Se liike pysähtyy ilman lyöntiäkin. Mutta sen pois jättäminen on hyvä muutos. Se lyönti ei oikein ole järkevä kuin matolla. Judo tyylinen lyönti vaikkapa muutaman vuoden tiivistyneelle nurmikolle sattuu ja sitä kovemmilla alustoilla voi aiheuttaa jo vahinkoa
kallev kirjoitti:
Pahoitteluni off-topicista, mutta olen aina ajatellut lyönnin olevan tapa suojata selkärankaa vetämällä lavat yhteen taaksepäin kaatuessa. Samallahan siinä tulee pieni siltaaminen mukana. Ainakin itselläni lantio työntyy eteen jos vedän lavat vauhdilla taakse.
PetriP kirjoitti: Ei se ole se tarkoitus. Oikein tehdyssä taaksepäin kaatumisessa ei olla lapojen varassa. Tuo voi olla bonus. MUtta

Ft =mv, eli voima kertaa aika On sama kuin massa kertaa nopeus. Pudotess toi massa on jo tullut kerrytettyö ja vauhdin tekee vihu. Jos voimaa jolla osuu maahan haluaa pienentää niin jarrutusaiakaa pitää pidentää. Ja se on sen lyönnin tarkoitus. Nyt sitten vaan kovalla alustalla käsi ei vaan kestä sitä kolausta joka sen osaksi tulee.

Defendossa tuo ajateltu ihan oikein. Ne taaksepäin tulevat kaatumiset tuskin on vapaapainjan nostamalla tehtyjä shootteja joten v ei ole ihan mahdoton. Ja niille käsille on varmaan parempi käyttö suojauksessa.
MikaM kirjoitti:Teorisoin vähän lisää. Ne kädet suojauksessa ei välittömästi ehkä tule käyttöön, koska se vihu on edessä ja jalat välissä. Mutta koska pyritään kääntymään hiukan kyljelle päin, se suojauksen pito rullaa selän, joka taasen on hyvä idea.
Andy kirjoitti:Käsien laittamiselle pään suojaksi ohjaaja esitti myös sen perustelun, että erityisesti sisätiloissa kaaduttaessa saatetaan törmätä johonkin huonekaluun tms. jo ennen lattiaan kaatumista. Tällöin on hyvä jos siihen mennään käsi eikä pää edellä. Tässä on nähdäkseni pointtia.

Itselleni kaatumisessa oli uusi pointti myös se, että pyrittiin pehmentämään kaatumista joustamalla polvista valmiiksi.
Olen itsekin sellaisen perusmuodon kannalla, jossa ei välttämättä lyödä ollenkaan vaan rullataan. Tähän on lukuisia syitä. Ensinnäkin se kannustaa joustamaan polvista, mikä on kaatumisen perusasioita. Oikeastaan se on pystyssä pysymisen perusasioita ja ukemiharjoittelussa on hyvä olla sellainen muoto, joka tukee ensisijaista tavoitetta pysyä pystyssä. En pidä tuota ajatusta myöskään uutena. Ainakin minulle on teetetty laskeutumista jalkojen varassa matalampaan asentoon, josta sitten ukemi tehdään. Niin eteenpäin, taaksepäin kuin sivulle.

Toisekseen se liittyy tähän pystyssä pysymiseen toisellakin tavalla. Sen harjoittelu, että heti kun alkaa näyttämään että kohta kaadutaan, laitetaan kädet taakse tms ei opeta tarttumaan vastustajasta. Pystyssä pysyminen hoidetaan usein paljolti vastustajan avulla, tarttumalla tästä ja paini saa jatkua. Perusmuoto, jossa kädet ovat symbolisessa taisteluasennossa ovat tästä syystä hyviä. Ovat paljon lähempänä painin jatkamista ja kauempana luovuttamisesta.

MikaM olettaa melko pitkälle, että kädet eivät ole käytössä ja jalat ovat torson ja vihulaisen välillä. Tämä on itsepuolustuskaadoissa erikoistapaus. Arvaisin että varsinkin treenanneella tyypillisempi tapaus on että tappelu jatkuu maassa ja ote ei varsinaisesti hirveästi irtoa. Olen toki nähnyt kun kaksinkertaisen kokoinen kiusasi nuorempaa ja pienempää ja peruskamppi todellakin lennätti tämän pienemmän. MikaM:n mainitsema skenaario on siis mahdollinen, mutta pidän sitä tosiaankin erikoistapauksena.

Vapaaottelussa näyttäisi että ukemit tehdään tyypillisesti vastustajalla. Painissa ei käsittääkseni opetella ukemeita. Koryuissa ukemit on nähtävästi tyypillisesti judosta otettuja ainakin jossain määrin. Näin kai myös aikidossa. Koko ukemiperinne on siis melko pitkälle judolähtöinen ja sopii laajakaarisiin kiertäviin heittoihin, kuten lonkkaheittoon.

Järkevä tapa treenata on opettaa kaatokohtaisia ukemeita, pitäen sisällään myös mitä kannattaa yrittää tehdä. Siis mikäli tehdään ennaltasovittua harjoitetta. Meillä on katamuodot strategisesti järkeviä. Muissa ennaltamäärätyissä tartun vähän oikeansuuntaisesti, mutta annan toisen kuitenkin selkeästi kaataa minut ja esim irrotan niskaotteen (yleinen vaste) nopeasti enkä vedä liikaa mukanani. Tämä, jotta harjoitus ei puuroudu liikaa tappeluksi. Jos toisen tekniikka on huonoa, saatan toki osoittaa tämän vetämällä vähän enemmän, kunhan se sopii treenitilanteeseen eikä ole liian pitkä sivuraide.

Mitä tulee lyöntiin ja alustaan, kannattaa antaa käsillä maalle niin iso impulssi kuin pystyy. Se on kaikki pois kehon vastaanottamasta impulssista. Erottelu kovan ja pehmeän välillä on vähän keinotekoinen. Kovalla kun ei tietenkään vastaavasti halua jättää kropalle niin isoa osaa tällistä. Lukuisia kaatumisia kovalla nähneenä ja kokeneena, en erottaisi näitä pehmeällä kaatumisesta mitenkään muuten kuin että sattuu enemmän ja alustatietoisuus hoitaa muut säädöt.

Itse tahtoisin korostaa kaatumisen kamppailullisuutta, eli järkevää asentoa maassa ja järkevää toimintaa kaatumisen aikana. Ja tämän lisäksi perustavanlaatuisimpia asioita, eli niskan jännittämistä tyypillisesti laittamalla leukaa rintaan ja polvista koukistamista. Vaikuttaisi että kaatumiskipu on vain harvoin kovin merkittävä asia tilanteissa. Merkittävämpää on mihin päätyy suhteessa vastustajaan. Ja ennen kaikkea silloin kun on, olisi yleensä merkittävä ero tullut paremmasta painista kuin siitä että on treenattu maan vastaanottamista. Tästä syystä ensinmainittu on oleellisempi osa kaatumis(enesto)harjoittelua.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Ukemi

#112

Viesti tapsaattori »

Tuota kamppailullista puolta on hyvä huomioida kaatumistilanteissa. Pitää olla valmis tarttumaan kiinni, nousemaan pystyyn tai millä tavalla nyt ikinä haluaakaan selvitä tilanteesta. Mä oon mieltäny noi muodolliset ukemiharjoitukset tavoitteeltaan semmoisena, että niillä opitaan tulemaan heitosta (heittoharjoituksissa) alas niin, että kroppa kuluisi mahdollisimman vähän.

Kisoissa pyritään kääntymään ja lentämään sitten maha edellä mattoon (judo&paini). Koska muuten ippon/4 pisteen heitto. Vapaaottelussa ehkä kannattaa varmistaa joku hyvä ote/suojaus jatkotilanteita varten jos näyttää siltä, että nyt se heittää mut.

Kadulla varmaan tullaan alas miten sattuu ja kaadot voi tulla jostain puskasta. Kai se oman nupin suojaaminen (leuka rintaan) on aika hyvä perusperiaate ja tosiaan jos voi valita, että tuleeko kyljelleen vai selälleen niin ennemmin vähän kyljelleen. Täysin selällään on jokseenkin avuton, vähän kyljellään on enemmän siirtoja.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Ukemi

#113

Viesti Andy »

Rullaavassa ukemissa on itsepuolustuksen kannalta se ongelma, että jos vastustaja ehtii perään ja kiinni siinä vaiheessa kun jalat ovat yläasennossa niin tilanne on aika hankala.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Ukemi

#114

Viesti Lasse Candé »

Joo, esim lonkkaheiton kannalta pyörähtävä kova ukemi on relevantimpi. Ja oikeastaan tähän tarkoitukseen jokseenkin loistava. Rullaavalla eteenpäin taas saa toistoja periaatteessa enemmän, kun ei tarvitse pamauttaa jalan sivua. Lisäksi siitä saa yleisiä maan kanssa tekemisissä olemisen hyötyjä ja vähäisiä hyötyjä sen kaltaisiin rullaamisiin ja tiettyihin ylösnousemuksiin. Eli lopulta melko symbolinen perusharjoite.

Itse olen kokenut sen suurimmaksi hyödyksi hyödyt muihin ukemeihin, eli perusharjoitteelliset.

Pidän sen tulkintaa jossa ikäänkuin paetaan vastustajaa joka on tehnyt ??? melko kaukaa haettuna.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ukemi

#115

Viesti Kari Aittomäki »

Rullauksesta ja riskeistä.. mä olen kerran tosiaan seurannut tonttiinsaattamaani.. tai no se oli siis sellanen tilanne että sälli yritti ulosmennessä kääntyä salamaanopeammin ja pukkasta mut portaita alas, olin aavistanut jullikkaa ja vetänyt löysät pois, tein käännöskaadon ja tampio tonttiin. Jätkä yritti rullaavaa ukemia (idiootti, seinä takana) eli treeniä oli takana, joka oli kuitenkin hyödytöntä koska olin tiukasti peesissä ja samantein stomppailuasemassa.

Ukemit heitoissa on juu edullista osata, kuten myös ne jutsun yms monimuoto-jutut. Juttu on vaan se että taisteluheiton peruslähtökohta on saattaa jätkä maahan epäedullisessa asemassa, ikäänkuin lyödä kohdetta kadulla. On toiminut kymmeniä kertoja, ihan nuorille treenanneillekin.
Tapaturmakaatumisten harjoittelu on yhtä epämiellyttävää kuin nyrkkelysparri pitkän tauon jälkeen, aina kolisee.
Mutta se on pieni vaiva koska vaarat vaanii, mäkin olen putoillut korkealtakin ja kaatuillut portaissa, jopa joutunut heittäytymään lättyukemiin naamalleni portaikkoon - ja korkealta. Raskastekoiselle hasardia pomppeloimista.

Polvien joustamisesta ja kylkiasennosta.. mun mielestä laskuvarjokaatuminen on paras. Siinä toteutuu kaikki liikkeenjatkamisen, suojauksen ja rentouden periaatteet ja orientaatio säilyy koko ajan. Tappelureleet päälläkin se pyörähtää niin mukavasti ja ase on käsillä ja valmis.

Ja sitte tietysti se treenielementin pönttövaikutus.. niinkuin eräs judo-apostoli kertoi, ukemi ei ole pelkkää kaatumisen harjoittelua.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Ukemi

#116

Viesti Mänzy »

Lasse kirjoitti: Koryuissa ukemit on nähtävästi tyypillisesti judosta otettuja ainakin jossain määrin. Näin kai myös aikidossa. Koko ukemiperinne on siis melko pitkälle judolähtöinen."

Tämä ei pidä yhtään paikkaansa. Vanhoissa lajeissa on tarvinnut myös harjoittelun turvaamiseksi osata tulla heitoista alas.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Ukemi

#117

Viesti MikaM »

Lasse Candé: siinä kohtaa keskustelua, johon minä vastasin, puhuttiin nimenomaan taaksepäin kaatumisesta.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Ukemi

#118

Viesti Lasse Candé »

Mänzy,

En heitä noita juttuja hatusta. Tietenkin kaikki riippuu mitä ukemilla tarkoitetaan. Tekeväthän painijatkin niitä, koska kyllä ne heitoissa alas tulee ja varmaan peräti osaamista tähän löytyy. Yllättäen. Mielestäni on eräässä mielessä, heti kun sillä halutaan sanoa yhtään tuota enempää, mielekästä puhua ukemeista vasta kun puhutaan jonkinnäköisestä systemaattisesta kaatumisharjoittelumuodosta.

Ja siis en heitä hatusta, että se mitä koryuissa nykyään tehdään, lienee saanut paljonkin vaikutteita judosta. Perustuu sekä tarinoihin old-school senseistä, joka ollessaan opettamatta ukemeita totesi että "kyllä se sieltä alas tuli" että tunnettujen koryu-asiantuntijoiden yleistävämpiin väitteisiin. Nämä väitteet ovat myös järkeenkäyviä.

Ottaen huomioon judon suuren vaikutuksen japanilaisessa budoskenessä ja peräti yhteiskunnassa, asia on yhä vain helpompi kuvitella.

Toki tästä olisi kiva kuulla enemmän koryu:hun ja budon/bujutsun historiaan perehtyneiltä.



MikaM,

Huomasin että siinä puhuttiin taaksepäin kaatumisesta. Minä puhuinkin siitä, että se ei yleensä tapahdu kauas kaatajasta vaan aivan välittömään läheisyyteen. Jalat eivät yleensä jää torson ja vastustajan väliin. Ja pointti on se, että tarkoittamaasi aikaikkunaa ei useinkaan ole vaan kädet ovat varatut vastustajalle. Toki itse teen harjoitteissa usein niin, että irroitan käden tai kädet hetkeksi ukemilyöntiin ja palautan heti takaisin käyttöön. Vapaaottelussa vaikuttaisivat usein painivan, mutta toki kaikkea tapahtuu sielläkin ja ehkä varsinkin siellä. Lähinnä silti puutuin perustelun erikoistapausluontoisuuteen.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Ukemi

#119

Viesti halmehe »

Ottaa tekniikka vastaan/Päästä pois tekniikasta? Jälkeenpäin ajateltuna en koskaan osannut ukemia enkä enää kykene oppimaan. Kaikenlaisia kaatumisia kyllä ja omaehtoisia voltteja mutten ukemia.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Ukemi

#120

Viesti Rojola »

Lasse Candé kirjoitti:Ja siis en heitä hatusta, että se mitä koryuissa nykyään tehdään, lienee saanut paljonkin vaikutteita judosta. Perustuu sekä tarinoihin old-school senseistä, joka ollessaan opettamatta ukemeita totesi että "kyllä se sieltä alas tuli" että tunnettujen koryu-asiantuntijoiden yleistävämpiin väitteisiin. Nämä väitteet ovat myös järkeenkäyviä.
Olisiko tähän jotain konkreettisia lähteitä?

Olen tässä Mänzyn kanssa samoilla linjoilla.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa